Toon posts:

Yesss!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik bij mijn Monacor SPH-300KE een DT109Mk2 gekocht.

Is dit een beetje een leuke combo om een sub van te maken?

Naast dit semi-patserige gedrag wilde ik nog ff weten wat jullie aanbevelen; een open (basreflex) of een gesloten kast. Open moet de kast 2x zo groot worden, maar dan ligt f3 wel +/- 15Hz dieper.

Plz adviceAfbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jan-jaap/pics/td.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Als je nou een Fan op dat koellichaam zet kan je hem dan oc'en tot 120 WATT :? :+

Freelance tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
Bassreflex dus.. Kun je geen bandpass-setup maken?? (dus combinatie van bassreflex en gesloten behuizing?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 11:15 schreef D-Devil het volgende:
Als je nou een Fan op dat koellichaam zet kan je hem dan oc'en tot 120 WATT :? :+
Denk het niet, d'r zit al een tyf*s groot koellichaam op (een 4mm dik alu frame met 15 koelribben van 2x220x25mm). En daarbij is de voeding altijd een beperkende factor. En dat vermogen stuur ik er toch nooit doorheen. Dan stort het huis in.
Op donderdag 21 juni 2001 11:17 schreef Twynn het volgende:
Bassreflex dus.. Kun je geen bandpass-setup maken?? (dus combinatie van bassreflex en gesloten behuizing?)
Kan misschien wel, maar de karakteristiek van die dingen zijn nogal kritisch wat betreft de afmetingen. En ik wil de conus kunnen zien :P . En ik ga um niet van plexiglas maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op donderdag 21 juni 2001 11:19 schreef Flippit het volgende:

Kan misschien wel, maar de karakteristiek van die dingen zijn nogal kritisch wat betreft de afmetingen. En ik wil de conus kunnen zien :P . En ik ga um niet van plexiglas maken. :+
Daar heb je helemaal gelijk in.. Dan zou ik dus gewoon voor de basreflex gaan.. Gaatie toch lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit zijn de frequentie-curves:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jan-jaap/pics/sub.gif

blauw = bandpass (4e order)
groen = basreflex
geel = gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op donderdag 21 juni 2001 11:28 schreef Flippit het volgende:
dit zijn de frequentie-curves:
[afbeelding]

blauw = bandpass (4e order)
groen = basreflex
geel = gesloten
Nou, lijkt me behoorlijk duidelijk.. -3dB ligt bij open bijna op 50Hz, bij de andere 2 onder de 30Hz.. Enne, subwoofer is toch voor het sub-laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik een sub zou bouwen zou ik hem gesloten bouwen, omdat je dan wat minder snel last krijgt van dat gedreun. Het is ook een stuk makkelijker om te bouwen :) Maar verder heb ik er niet gigantisch veel verstand van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedenk wel dat die versterker 100 bij 4 0hm levert. bij 8 ohm(zoals bij jouw woofer) is dat dus "slechts" 50 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 12:34 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
bedenk wel dat die versterker 100 bij 4 0hm levert. bij 8 ohm(zoals bij jouw woofer) is dat dus "slechts" 50 watt
Zo'n enorme voeding is het nou ook weer niet, ik schat dat ie op 70 a 80 W RMS zit. Nog meer dan genoeg, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik heb je woofertje ff in een ander proggie ingevoerd. (Ik zie dat jij winisd gebruikt)

Het wordt een knappe subwoofer >:)

Ik zou ook voor een bassreflex uitvoering gaan. Gesloten klinkt wel wat strakker, maar je krijgt met de bassreflex zooooveel bas bas erbij, dat ik daarvoor zou gaan. Aangezien je in het echte laag zit te werken, hoef je niet een geheel vlakke respons te hebben. De kamer voegt nogal wat toe. Je kan er dus voor kiezen de respons iets af te laten lopen, zodat je sub nog iets dieper gaat, zonder dat het boemerig gaat klinken.

Volgens de simulaties die ik heb gedaan worden dit de getalletjes:
2 poorten van 7x26 cm (rond)
Boxvolume 115 liter
Je F3 komt dan zo rond de 25-30Hz te liggen. Je kan de box ietwat groter maken (+10 liter)
De poorten moeten dan ook iets langer worden. Je gaat dan iets dieper, zonder dat je dat al teveel respons kost. Het is sowieso wel handig de baspoorten in het begin iets te lang te maken, en ze proefsgewijs iets in te korten. Je kan dmv het meten van de impedantie bepalen of ze op de juiste lengte zijn.

Nog een laatste waarschuwing: Ik zag dat in mijn versie van WinISD de parameters van je woofer niet goed staan ingevuld, je zou met winISD dan ook ongeveer een 50% te kleine box krijgen!!!

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kost die versterker eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op donderdag 21 juni 2001 13:00 schreef Mries! het volgende:
Wat kost die versterker eigenlijk?
Zie www.remo.nl ,die heeft detonation in het assortiment
'
498,- gulden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ander vraagje: Jij had toch ook een thread opgestart over het verschil tussen hypex en detonation? Waarom heb je uiteindelijk voor de detonation gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Oblii

Lampje,welk programma gebruik je dan? (en zou je misschien voor mij uit kunnen rekenen hoegroot mijn basskamer moet zijn? ik heb op het moment boxen gemaakt (ultra leek stijl) die leuk trillen, maar op m'n eigen kamer hoor ik bijna niets :->)

moet denk ik nog een basspoort in (is een beloten kamer nu atm.....)

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Er zijn verschillende gratis progjes te krijgen. De meest bekende zijn:

speaker workshop
WinISD
lspCAD lite

Van die laatste ga ik op korte termijn de commerciele variant kopen.
LspCAD standard
De Pro versie is me wat te duur (495 dollar), maar die heeft wel als ongelooflijk mooie optie dat je crossovers kunt simuleren via je geluidskaart. Dus niet meer met allemaal losse onderdelen aan het proberen slaan, en kijken of het filter dat je hebt ontworpen een beetje klinkt, maar gewoon direct uit je pc afspelen.

Over je eigen behuizing: Ik heb wat gegevens over je luidspreker nodig. Welk merk/type is het. Als je een webpagina weet, met daarop de benodigde info, kan je me die ook wel ff geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Oblii

Ok, ik heb een

MB-8.04 (Marathon Bass)
8"
20.32 Cm
4 ohm
400 W
30 Hz - 2 kHz
Voice Coil Diameter 2"
Magnet Weight (kg) 1.13 / 40 oz
Recommended power 100 Watts
Voice Coil Impedence (mH) 0.45
Resonance [Fs] (Hz) 36.20
DC Resistance [Re] (ohms) 3.76
VAS (cu. ft.) 1.29
0VAS (ltrs) 36.50
Qms 5.07
Qes 0.42
Qts 0.39
BL (TM) 7.28
Sd (sq. in.) 33.18
Xmax (in.) .145
SPL (dB) @ 1W/1M 95.8 dB
Efficiency 0.98%

ok
ik heb deze in een staande box ingebouwd, als je daar meer over zou willen weten zal ik ff dingen na moeten meten, hij zit in een gesloten ruimte, de onderste ruimte is leeg en is nu opgevult met isolatie (moet er weer uit, hierdoor kwam er nog minder geluid uit :) ) daarboven dus een baskamer, daarboven een kamer met mid en hoog, 3 weg filter. hoog vrij breed kastje

moet er een basspijp in, en zo ja, wat enzo? :)

aslvast bedankt :P !

ookwel:
http://people.A2000.nl/dkoorema/MB-804.UNT

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ff wat simulaties gedaan. Deze unit doet het heel mooi in een 35-40 liter gesloten speaker.

Als je basreflex wilt, zit je aan een kast van 38 liter. Met 1 7cm poort van 17cm lengte.
Z'n -3dB punt ligt dan op ongeveer 30Hz.

Wat je dus heel mooi kan doen is deze speaker op termijn aanvullen met een subwoofer. Je stopt dan de baspoort dicht (luchtdicht!!) en hij valt dan een stuk eerder af. -3dB ligt dan op ongeveer 70 hz. Je sub laat je dan het gebied tot 80Hz á 100Hz doen en ze sluiten perfect op elkaar aan!!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adarkar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:12
damn, dat zijn mooie dingetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 13:04 schreef Lampje het volgende:
Ander vraagje: Jij had toch ook een thread opgestart over het verschil tussen hypex en detonation? Waarom heb je uiteindelijk voor de detonation gekozen?
Eigenlijk om de simpele reden dat toen ik bij remo was, hij de Detonation en de Monacor liet zien. De Hypex is niet echt ter sprake gekomen. Die gast (erg aardige vent, trouwens) vertelde dat van die twee de Detonation het mooiste geluid gaf. Ook had ie wat meer vermogen en meer gimmicks. En daarbij was tie nog goedkoper.

Ik zal trouwens nog een kritische blik werpen op de winisd parameters.

Een ander vraagje, jij hebt het in jouw post over twee poorten van 7cm. Ik heb hier al een poort liggen van 11x26.87cm. Dat heb ik berekend met Winisd. Ik neem aan dat dat niet uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
1 of twee maakt inderdaad niet zoveel uit. Het voordeel van 2 poorten is, is dat de lengte dan iets korter wordt. Dat kan je makkelijker in je box kwijt.

Wanneer je die lengte van die poort die je hebt liggen met winisd hebt uitgerekend, en die parameters in winisd kloppen niet, dan zal die lengte ook wel niet kloppen. Controleer dat idd nog ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 19:16 schreef Lampje het volgende:
1 of twee maakt inderdaad niet zoveel uit. Het voordeel van 2 poorten is, is dat de lengte dan iets korter wordt. Dat kan je makkelijker in je box kwijt.

Wanneer je die lengte van die poort die je hebt liggen met winisd hebt uitgerekend, en die parameters in winisd kloppen niet, dan zal die lengte ook wel niet kloppen. Controleer dat idd nog ff
Ik heb idd zelf de parameters overgenomen. Dus die kloppen wel. Ik geloof zelfs dat ik ze uit K&T heb gehaald. Die van winisd wijken idd een beetje af, maar die ik gebruik zijn wel goed. Dusss...

Tnx voor de input.
Pagina: 1