Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523997

Topicstarter
Beste Tweakers en Sitecom Webcare,

Ik heb een probleem met mijn net nieuw aangeschafte Sitecom WL-350 router (v1 002).
Ik wil deze router in mijn netwerk opnemen als AccesPoint.
Deze wil ik gebruiken om 2 randapparaten bekabeld aan te sluiten en mijn WiFi netwerk uit te breiden.
Ik heb een kabel-internetabonnement (120/12) bij Ziggo (UPC) en maak gebruik van het door UPC geleverde TechniColor 7200 modem/router.
Met de bijgeleverde UTP kabel heb ik de Sitecom router aangesloten op mijn laptop (WiFi uitgeschakeld) om de instellingen in de router aan te passen en geschikt te maken om als AccesPoint te fungeren.

Ik heb ingelogd via 192.168.0.1 en vervolgens wilde ik het IP-adres van de router onder BASIC > NETWORKSETTINGS > bij ROUTERSETTINGS wijzigen van 192.168.0.1 naar 192.168.0.2 om conflicten met het UPC TC7200 modem (die ook op 192.168.0.1 zit) te voorkomen.
Tevens heb ik onder DHCP Server Settings het vinkje bij de optie Enable DHCP server weggehaald en hiermee dus uitgeschakeld.
Als ik deze wijzigingen vervolgens wil opslaan met de knop APPLY dan knippert mij scherm een keer en vervolgens zie ik dat de oorspronkelijke instellingen van de router weer spontaan zijn hersteld.... het vinkje bij DHCP is dus weer terug :?
Ook heb ik geprobeerd om de router in Briged Mode te zetten, maar ook dat kan niet worden vastgelegd, de router herstelt zich naar de oorspronkelijk waarde als er op de knop APPLY wordt gedrukt.

Ik heb de router ook meermaals ge-reboot en de router gereset naar de fabrieksinstellingen en het allemaal opnieuw geprobeerd. Het lukt me echter niet om de wijzigingen vast te leggen en op te slaan.
Ik zag op internet dat er meerdere mensen problemen hebben met het uitschakelen van de DHCP server om de router als AccesPoint in te stellen, een oplossing hiervoor heb ik helaas niet kunnen vinden.

Van een kennis heb ik een (D-Link) router kunnen lenen, waarmee ik geprobeerd heb een AccesPoint te maken op dezelfde manier als hierboven omschreven.
Dit lukte mij met de D-Link router binnen 2 minuten, dus de door mij gevolgde werkwijze is volgens mij dan ook correct.

Ook heb ik op de website van Sitecom gezocht naar nieuwe firmware voor deze WL-350 router, doch het is helaas niet mogelijk om firmware vanaf de Sitecom website te downloaden, omdat er vermeld wordt dat er geen downloads voor dit type router beschikbaar zijn... :-(

Ik wil mijn TC7200 modem niet in Bridge Mode zetten en mijn Sitecom WL-350 als router laten fungeren, mocht dat iemand als oplossing aandragen, omdat ik hiermee dan o.a. mijn Ziggo WiFi hotspots vervallen.
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om de WL-350 als AccesPoint in te stellen...!?

Kan iemand mij aangeven hoe dit probleem is op te lossen, of is deze router misschien niet geschikt voor een UPC/Ziggo kabel-abonnement?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is sowieso mogelijk, ik heb hier exact dat model en bij mij werkt dat goed.
Misschien helpt het om hem eerst in bridge mode te zetten, en daarna pas het ip-adres te wijzigen en dhcp uit te schakelen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ u_nix_we_all:

Bedankt voor je reactie, maar zoals ik reeds aangaf; als ik bridge mode selecteer en dit wil bevestigen via de APPLY knop, dan wordt dit niet opgeslagen, maar terug gezet naar 'router'....

Op een of andere manier wordt dit vastleggen geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hoe staan je WAN settings ? ( Basic -> WAN )
Bij mij staat deze op Dynamic IP (DHCP), maar dat kun je ook static maken.

Misschien dat dat nog wat uitmaakt, maar het klinkt alsof er iets anders mis is waardoor hij settings niet opslaat. Wel als admin ingelogd ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ u_nix_we_all:

Mijn WAN settings heb ik op zowel Dynamic als Static geprobeerd... maakt geen verschil.
Ik ben met de default user (admin) en password (admin) ingelogd op de router toen ik de aanpassingen wilde maken.
Verder heb ik ook al geprobeerd om de Firewall, UPnP en RIP helemaal uit te schakelen.
Deze opties uitschakelen lukt wel gewoon goed, maar zodra ik de DHCP wil uitschakelen en het IP adres wil veranderen naar 192.168.0.2 (staat op dezelfde pagina...) dan lukt dit gewoon niet!

Jij hebt hetzelfde model; de WL-350 300N (v1 002) en jou lukt het wel om je IP adres aan te passen en op te slaan en je DHCP uit te zetten?
Als het antwoord hierop ja is, dan snap ik niet dat dit op mijn WL-350 niet lukt.
Heb jij deze WL-350 ook als AccesPoint in je netwerk staan of als router?

Trouwens nog een vraag; bij mij staat er de firmware versie 1.302 (23-6-2010) op vanuit de doos. Ik kon op de site van Sitecom ook geen nieuwe firmware downloaden.
Heb jij ook deze versie firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sommige routers moeten rebooten/restarten om bepaalde settings door te voeren. heb je dat gedaan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je dit ook getest met een andere webbrowser en plug-ins zoals adblock uitgeschakeld ?

Het kan zijn dat een pop-up wordt onderdrukt als je op apply drukt.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb het ip adres geprobeerd te veranderen, en dan komt hij op een nieuwe pagina waar hij vraagt om te rebooten, maar dat laat ik maar even zitten, het is al wel duidelijk dat het bij mij beter gaat dan bij jou.
Ik heb overigens toch wel iets andere versie, WL-350 v1 001 (dus niet 002) en fw versie 1.305, 2010-11-04 maar ik geloof dat die versies voor 001 of 002 wel verschillen.

Edit: het enige wat ik in de manual nog tegenkwam is dat je de WAN poort al moet verbinden met je router (en dan via een kabel op een LAN poort) het ding configureren. Heel misschien pakt hij die settings niet als er geen link is op de WAN poort ?

Edit: Mijn WL-350 staat in bridge mode, dus routeert niet, DHCP server uit, en gebruik ik dus als extra switch en wireless AP. Hij is via de WAN poort met mijn ADSL router verbonden (en die doet dhcp etc)

Alweer een edit: Als je internet modem al op 192.168.0.1 zit is het lastig om hem daarmee al aan de WAN kant aan te sluiten.... :X Misschien eens proberen of je de via de wan poort met je laptop erop kunt om te configureren ?

[ Voor 49% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-01-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou na heel veeeeeeel aanpassen, rebooten en testen heb ik 'm dan uiteindelijk aan de praat...
Waar het nu precies aan gelegen heeft, moet je niet vragen, want ik zou niet precies weten wat de oorzaak is dat ie 't nu uiteindelijk wel doet. 8)7

Ik heb als admin (via m'n laptop verbonden met kabel en wifi uit) ingelogd op de WL-350 en heb alles wat uitgezet kon worden, ook daadwerkelijk uitgezet. Daarna rustig aan weer aan het inschakelen gegaan en telkens opnieuw rebooten.
Uiteindelijk lukte het om de instelling Bridge Mode in te schakelen en op te slaan.

Na wederom rebooten lukte het nu ook om het IP-adres van de WL-350 te veranderen naar 192.168.0.2 en dit op te slaan...
Na weer rebooten de WL-350 via de LAN poort aangesloten op m'n TC7200 UPC modem... en warempel ik had bekabeld internet. _/-\o_
Via internetsnelheid-testen.nl had ik bekabeld volle bak down- en upload snelheid (120/12) dus dat was geweldig !!!

Hierna de 2.4 GHz. Wifi van de WL-350 getest, maar deze viel mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen... 26,7 download / 6,7 upload.
Dit terwijl mijn TC7200 die in een andere kamer staat (verder weg) op dezelfde laptop en een minuut later een waarde van 70,1 download / 12,4 upload snelheid aangaf. En ja... de UTP-kabel zat niet meer in de laptop... :+

De 5 GHz. heb ik nog niet getest, maar volgens een hardwaretest van Hardware.Info zou dit wel goed moeten zijn voor de WL-350.

@ u_nix_we_all:

Haal jij wel een behoorlijk speedtest resultaat via je WL-350 via Wifi (2.4 GHz.) m.b.t. jou internet abo?
En blijft de WL-350 een beetje stabiel, up and running zodat je niet handmatig hoeft te rebooten?

Ik ben ik elk geval blij dat ik het werkend heb, als iemand mij nog naar een meer recente firmware versie kan verwijzen, dan zou dit helemaal mooi zijn.

Voor alle meedenkers, i.i.g. bedankt voor de input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou de volgende keer gewoon bij ziggo zelf testen
https://www.ziggo.nl/speedtest

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Fish:

Dat heb ik ook gedaan, maar dat vind ik zoiets als een slager die z'n eigen vlees keurt... :?
Internetsnelheid-testen.nl is een onafhankelijke website (denk ik...) waar ik wat meer vertrouwen in heb op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

Anoniem: 523997 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:40:
Hierna de 2.4 GHz. Wifi van de WL-350 getest, maar deze viel mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen...
De WL-350 zal niet automatisch van kanaal schakelen. Mogelijk zit deze voor bij de 2.4Ghz op een verstoord kanaal, waardoor de resultaten tegen vallen. Het instellen van een ander kanaal onder Basic > Wireless Settings 1 kan dus mogelijk al helpen.

Verder, wat de firmware betreft, deze is mogelijk nog wel te verkrijgen via onze helpdesk. Neem hierover gerust even contact op via een mailtje of start een chat op onze website.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Anoniem: 523997 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:40:

@ u_nix_we_all:

Haal jij wel een behoorlijk speedtest resultaat via je WL-350 via Wifi (2.4 GHz.) m.b.t. jou internet abo?
Ja, bij mij is de snelheid prima, maar ik heb ook wel even gerommeld met de kanalen voor de 2,4GHz. Ik gebruik een appje op mijn telefoon, Wifi Analyzer, daarmee kun je vrij eenvoudig zien op wel kanaal je het minste last hebt van anderen. Ik haal zowel op 5GHz als op 2,4 GHz in mijn lan snelheden van 150-200Mbps, ruim voldoende voor mijn internet.
En blijft de WL-350 een beetje stabiel, up and running zodat je niet handmatig hoeft te rebooten?
Ja, over het algemeen geen problemen, maar heel soms wil hij geen nieuwe wireless connecties meer maken, en dan is het tijd om te rebooten. Ik denk dat ik dat zo ongeveer eens per jaar moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 523997 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 00:05:
@ Fish:

Dat heb ik ook gedaan, maar dat vind ik zoiets als een slager die z'n eigen vlees keurt... :?
Internetsnelheid-testen.nl is een onafhankelijke website (denk ik...) waar ik wat meer vertrouwen in heb op dat gebied.
Ja nee ja

Denk na wat je aan het testen bent. Als je test wil je zo dichtbij mogelijk testen voor reeele waarden. Alle hops die na ziggo komen kan ziggo niets meer aan doen. Dus als daar vertraging inzit dan zeg jij mischien wel kutziggoooh!!!!! terwijl daar eigenlijk niets mis is in zo'n geval. De speedtest van ziggo is heel degelijk.Of zet jij ook de snelheidsmeter van een ander merk in je auto ?

[aluhoedje]
Die site is niet onafhankelijk. Ze zijn afhankelijk van reclame en verkopen van abbo's. Dan kan ik ook zeggen als ze een hogere snelheid laten zien komen mensen mischien vaker ("beter" resultaat) en kunnen ze meer reclame laten zien. Of aan de andere kant, mischien laten ze wel een lagere snelheid zien om een abbo te verkopen ......
[/aluhoedje]
Maar mischien snap je mijn punt ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Sitecom Webcare & u_nix_we_all:

Zoals u_nix_we_all reeds vermeldt, maak ik ook gebruik van de app. Wifi Analyzer.
Het verwonderlijke daarvan is dat mijn TC7200 (op kan.1) een lagere waarde laat zien in de grafiek als de Sitecom die op kanaal 11 zit. Dus de signaalsterkte is gewoon goed!
Dientengevolge zou je verwachten dat de gemeten snelheid (dataoverdracht) bij b.v. een speedtest nu juist van de Sitecom het hoogst zou zijn... echter het tegendeel is waar, de TC7200 is een factor 3 keer zo snel. 8)7
En dat blijkt uit meerdere tests op verschillende tijden.

@ Fish:

Daarom test ik zowel op internetsnelheid-testen.nl als op Ziggo en soms nog wel eens op meerdere speedtest-sites.
Maar ik snap jou verhaal wel van de reden waarom ze bij internetsnelheid-testen.nl misschien een 'beter' resultaat willen laten zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

Anoniem: 523997 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:35:
@ Sitecom Webcare & u_nix_we_all:

Zoals u_nix_we_all reeds vermeldt, maak ik ook gebruik van de app. Wifi Analyzer.
Het verwonderlijke daarvan is dat mijn TC7200 (op kan.1) een lagere waarde laat zien in de grafiek als de Sitecom die op kanaal 11 zit. Dus de signaalsterkte is gewoon goed!
Dientengevolge zou je verwachten dat de gemeten snelheid (dataoverdracht) bij b.v. een speedtest nu juist van de Sitecom het hoogst zou zijn... echter het tegendeel is waar, de TC7200 is een factor 3 keer zo snel. 8)7
En dat blijkt uit meerdere tests op verschillende tijden.
De signaalsterkte in een dergelijke app biedt niet altijd garanties voor een goede snelheid. Mogelijk kan een andere kanaal alsnog een betere snelheid geven.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patman_66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-10-2020
Volstaat de Bridge Mode ook voor het overnemen van de WLAN Netwerknamen van bijvoorbeeld de Ziggo router, of moet je dat eerst allemaal instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Patman_66 Welkom op Tweakers.

Nee, dat zal hij niet automatisch doen. Je zal dat dus met de hand moeten doen.

Overigens is dit al en wat ouder topic. Mocht je dus meer hulp nodig hebben, zou je dan een nieuw topic willen aanmaken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.