Stil mini-ITX Plex server/NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zoek een?
Voor thuis gebruik wil ik een zuinige en een stille NAS/Plex server bouwen. De NAS functionaliteit is niet het primaire doel van de server, dat is Plex. De server zal in ieder geval 2 Plex streams moeten kunnen verwerken. Momenteel gebruik ik daar mijn desktop voor maar die is te luidruchtig en gebruikt teveel stroom om 24/7 te laten draaien.

Wat is je budget?
Bijvoorkeur onder de €400.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf ben ik op de onderstaande build uitgekomen. Hardeschijven heb ik nog en zal ik overnemen van mijn huidige desktop naar dit systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 128,95€ 128,95
1MSI H110I Pro€ 75,80€ 75,80
1BitFenix Colossus Mini-ITX€ 56,95€ 56,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,60

Naar welk merk gaat je voorkeur uit?
Geen voorkeur. Het is voor mij belangrijker dat het systeem zo stil mogelijk is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Tips en/of verbeteringen op mijn build :)

Alle reacties

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 10:06
Je zou nog voor de gewone I3 versie kunnen gaan. TDP is wel hoger echter is dit alleen onder maximale belasting. Echter kan deze nog wel iets sneller. als ze op dezelfde snelheid werken zou TDP niets tot nauwelijks van elkaar verschillen.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

NAS lijkt mij over het algemeen iets handiger. Kan je lekker wegzetten.
Echter red je plex niet alleen vanaf je NAS.
Zolang je PC selecteerd die het van je NAS afleest kan het wel. Maar de NAS zelf heeft vaak niet genoeg power om de films op eigen kracht te encoden en dat te streamen.

Dus dan is dit wel je beste optie. Zoals als gezegd, normale i3 is prima. Zoek een bord uit waarbij je de spanning kan aanpassen en undervolt hem iets. Dan is die nog zuiniger. (weet niet zeker of dat kan met B150)

[ Voor 21% gewijzigd door mirno op 27-01-2016 17:51 ]

我的名字是Mirno

• Caayn
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Ik dacht dat de T versies beter gebinned waren dan hun "normale" tegenhanger, dit is dus niet zo? Ik kan zo één, twee, drie niks vinden welke 100 series chipset voltage control toelaat en welke niet.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:39
Deze pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart (is ook in wit, misschien leuk voor een eventuele WAF?) heeft ruimte voor één extra 3,5" schijf en is tegelijkertijd een stuk minder hoog, wel iets duurder. Verder lijkt het me een uitstekende start. Voor stilte kan je wellicht het OS op een SSD zetten nog.
mirno schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:50:
NAS lijkt mij over het algemeen iets handiger. Kan je lekker wegzetten.
Echter red je plex niet alleen vanaf je NAS.
Zolang je PC selecteerd die het van je NAS afleest kan het wel. Maar de NAS zelf heeft vaak niet genoeg power om de films op eigen kracht te encoden en dat te streamen.

Dus dan is dit wel je beste optie. Zoals als gezegd, normale i3 is prima. Zoek een bord uit waarbij je de spanning kan aanpassen en undervolt hem iets. Dan is die nog zuiniger. (weet niet zeker of dat kan met B150)
Het woord NAS staat voor Network-Attached Storage. In feite iedere computer die ik aan een netwerk hang en filesharing op aanzet zou je een NAS kunnen noemen. Dus de computer die de TS aan het bouwen is, is net zo goed een NAS als de Synology modellen die je kant en klaar kan kopen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Ramon schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:58:

[...]
Het woord NAS staat voor Network-Attached Storage. In feite iedere computer die ik aan een netwerk hang en filesharing op aanzet zou je een NAS kunnen noemen. Dus de computer die de TS aan het bouwen is, is net zo goed een NAS als de Synology modellen die je kant en klaar kan kopen.
Enigszins wel. Maar ik denk dat bij de term NAS je ook wel weet dat we het hierbij over al deze apparaten hebben: http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/
Voordeel is de gemakkelijke software daarvan, icm hey lage stroomverbruik en overal makkelijk plaatsbaar. PC moet veel aan ingesteld worden.
Intern werkt het toch wel even anders, zo mooi als die bedrijven het maken kunnen wij dat niet bouwen en software voor ontwikkelen. + het werkt qua dataopslag ook wat anders WD red schijven werken b.v. beter met een ontwikkelde NAS dan in een PC, weet niet meer precies hoe dit zat.
Deel het niet 100% in dezelfde catogorie, noem PC eerder een server.

Maargoed, laten we niet over de betekenis van één woordje gaan struikelen.

我的名字是Mirno

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43
Volgens mij is de CPU een prima, ik heb zelf een oudere variant (i3-4160T, pricewatch: Intel Core i3 4160T Tray)..

Plex geeft aan dat je een Passmark score van 2000 per 1080p stream moet aanhouden.. Jouw CPU geeft een score van 5500 en heeft een 35watt TDP, dat is de reden dat ik ook voor een T variant ben gegaan..

Qua moederbord/behuizing heb ik niet genoeg kennis, maar de i3-6100T is relatief zuinig en snel zat voor een dubbele 1080p stream.

• Caayn
  • Niet online
Bedankt voor de tips en commentaar mensen :)
Ramon schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:58:
Deze pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart (is ook in wit, misschien leuk voor een eventuele WAF?) heeft ruimte voor één extra 3,5" schijf en is tegelijkertijd een stuk minder hoog, wel iets duurder. Verder lijkt het me een uitstekende start. Voor stilte kan je wellicht het OS op een SSD zetten nog.
Bedankt voor de tip. Een kleine SSD puur voor het OS is zo gek nog niet, plus het verhoogd de prijs amper. Zal er naar kijken.

Moest de WAF even opzoeken :+
rscheper schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:53:
Volgens mij is de CPU een prima, ik heb zelf een oudere variant (i3-4160T, pricewatch: Intel Core i3 4160T Tray)..

Plex geeft aan dat je een Passmark score van 2000 per 1080p stream moet aanhouden.. Jouw CPU geeft een score van 5500 en heeft een 35watt TDP, dat is de reden dat ik ook voor een T variant ben gegaan..

Qua moederbord/behuizing heb ik niet genoeg kennis, maar de i3-6100T is relatief zuinig en snel zat voor een dubbele 1080p stream.
Heb je enige ervaring met die CPU incombinatie met Plex?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43
Yes, gaat helemaal prima hier.. Gisteren een film op 1080p gezien (zo'n 15GB groot) en duurde 2 uur, ging vlekkeloos.. Gemiddeld CPU load zat rond de 35-40%.

Hij begon op 92% en zakte snel terug naar zo rond de 40 met pieken naar 65-70 (uitzonderlijk) en schoot vaak naar beneden rond de 23-25%.

De i3-6100T is nog weer 100MHz op pure kloksnelheid sneller en heeft een Passmark score die zo'n 400 punten hoger ligt. Sowieso is die CPU veel krachtiger, nieuwe socket en natuurlijk Skylake.

[ Voor 11% gewijzigd door rscheper op 29-01-2016 10:46 ]

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:27

Ultrapc

Anyone steak?

Toch zou ik gewoon voor de normale variant gaan, in de tijd dat ze idlen is er geen verschil in verbruik en wanneer je power nodig hebt heb je nog wat headroom, plus dat je wat power met 4K (in de toekomst misschien) best kan gebruiken.

Allround.

Pagina: 1