Advies gevraagd over starten met VPS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Na een frustrerend jaartje met reseller hosting te hebben geklooid heb ik de conclusie getrokken dat dit niks is voor mij. Te afhankelijk en te weinig mogelijkheden om dingen naar mijn hand te zetten.
Daarom is mijn volgende blikveld VPS. Maar ik heb daar tegelijkertijd geen enkele ervaring mee, ik sta er koud voor.
Daarom ben ik met name op zoek naar twee dingen:
- Tips, truuks, do's en don'ts bij VPS gebruik
- Een tip voor een goede VPS host

Zoekend op dit forum kom ik al enkele goeie topics daarover tegen, maar ik ben ook erg benieuwd naar wat voor mij, met mijn profiel en wensen goeie keuzes zouden zijn.

Eerst wat over mijzelf:
Mijn expertise ligt bij webdevelopment. Hosting en serverbeheer heb ik er tot nu toe een beetje bij gedaan. En eigenlijk is dat al een groot woord. Ik ben prima in staat om een LAMP of LEMP configuratie aan de praat te krijgen. Wat globaal stoeien met de configuratie van Apache of Nginx lukt me prima. Maar een expert ben ik zeker niet. Gelukkig kan ik wel terugvallen op iemand die daar beduidend meer verstand van heeft dan ik.
Maar bij hosting komen meer dingen kijken: DNS, een Adminpanel als DirectAdmin of Cpanel, e-mail configuratie, SMTP, POP, IMAP etc. En dat zijn eigenlijk weer dingen waar ik geen kaas van heb gegeten en mijn vraagbaak beperkt. DNS aanpassen lukt over het algemeen nog wel, maar een DNS of mail server beheren of i.d. dat heb ik nog nooit gedaan of geprobeert.
Maar: wellicht is dat ook niet nodig.

Wat is het plan:
Ik ga er WordPress sites op hosten. Gemiddelde websites, geen shops, en ik mik op een bezoekers aantal van <500 bezoekers per site per dag. In eerste instantie wil ik proberen om dat middels een WP-Multisite setup te doen, met maximaal 5 sites per setup en 1 setup per VPS
Daarbij wil ik ook e-mail aan kunnen bieden.

Wat ik wil:
En vooraf, zoals gezegd, ik heb totaal geen ervaring met VPS, dus wellicht vraag ik dingen die heel voor de hand liggend zijn en standaard bestaan, en wellicht vraag ik dingen die je met de meest dure hosting nog niet kunt krijgen.
En mochten er dingen tussen staan waarvan je denkt: "Gezien je eerdere verhaal heb je dat helemaal niet nodig" dan wil ik dat ook graag weten.
  • Max € 40,- ex p/m
  • SSL toegang waarmee ik in ieder geval voldoende rechten heb om virtual host files aan te passen, WP-CLI kan installeren en gebruiken en PHP modules kan beheren en installeren
  • Server fysiek in Nederland. (Dan kan ik in ieder geval garanderen dat de NSA niet te pas en te onpas komt binnengesnuffeld)
  • Min 2,5 GB schijfruimte
  • Min 2 GB geheugen
  • Min 200 GB bandbreedte
  • Ubuntu als OS kunnen gebruiken en Apache of anders Nginx als webserver
  • (Minimaal een) Vast IP
  • Op een of andere manier ondersteuning m.b.t. E-mail, een Admin panel (Cpanel of DirectAdmin)
  • DNS beheren
  • Klantvriendelijke support, want in het begin ga ik zeker met vragen komen.
Dus samengevat:
- Heeft er iemand tips voor me mbt VPS in het algemeen
- Heeft iemand tips voor me voor een goeie VPS host die dicht in de buurt komt van wat ik nodig heb?

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
Op een VPS heb je meestal gewoon root toegang en kun je het OS helemaal zelf inrichten.

Zoiets?
https://www.hostnet.nl/ub...rtual-private-server/?vps

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
My 2cents

zoek een goede partij die sites voor je klaar zet. Een server onderhouden is een expertise en gaat je anders echt veel tijd kosten. Een dev-server met LAMP opzetten is wat anders dan een productieserver in de lucht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey4413
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 21:51
Misschien www.Transip.nl wat voor je ? Het is wel unmanaged maar ze zijn echt de slechtste niet als je echt ergens niet uitkomt. En een pluspunt vind ik dan wel dat het controlepaneel heel erg makkelijk is :) ( mijn mening dan :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Bedankt zover.
Wat Catch22 zegt, een live server beheren is inderdaad wel wat anders, dus daar van uit lijkt unmanaged me niet handig. Hoewel, valt het ook onder managed dat men je server kan beheren op de meest relevante dingen?
En hoe zit dat met email en DNS? Moet ik dat gewoon elders regelen? Of kan dat ook via een VPS host?

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klantvriendelijke support, want in het begin ga ik zeker met vragen komen.
Dan zou ik nog maar eens goed nadenken over je budget en kennis; ik geloof niet dat bedrijven die jou voor 4 tientjes in de maand een semi-managed VPS aanbieden ook nog vriendelijk (en snel) support kunnen leveren op de "relatief simpele eisen" aan de setup die je wil realiseren.

In veel gevallen is ook het devies: heb/wil je root-toegang? Fijne wedstrijd, de support gaat koffie drinken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:50
Kijk eens naar serverpilot.io

Serverpilot verbind naar je VPS en installeert alle software geoptimaliseerd voor Wordpress. Ze zorgen dat alle packages uptodate blijven en installeren nieuwe functies zoals HTTP2. Je kan met een betaalde account SSL certificaten. Hier is een referral link, dan krijg je 10 dollar gratis (en ik 25) https://www.serverpilot.io/?refcode=ac8a2199ff10
Pagina: 1