Electrisch schema lezen: welk voltage moet ik hier meten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:23
Ik ben een receiver (HK ARV140; leerprojectje) aan het bug-hunten middels de service manual. Nu vraag ik me af welke voltages ik op deze pins moet meten?

Bij BN96 (rechtsboven), wat betekenen de S2AC en S5.6V. (pin 2, 4 en 8 )?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2qv6uer_th.png

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 27-01-2016 15:38 ]

Beste antwoord (via breew op 27-01-2016 16:40)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
breew schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:04:
[...]

Het is een receiver die geen geluid geeft (op geen enkel kaneel, ook niet op de headphones), ongeacht wat je erin stopt.
1ste gok: Eindtrap. Oftewel, de daadwerkelijke versterker. Zijn alle zekeringen nog heel?

Als je echt de spanningen wilt weten:
S2AC = 17.5V AC
S5.6V = 5V DC

Staat in de manual, dat bordje net erboven zit daar dus aangesloten en daar staan gewoon de spanningen erbij :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Hm.. S2AC is weinig zinnings over te zeggen. Het komt van de trafo af, maar er staat niet bij welke spanning die moet zijn. Het is iig wisselspanning, op dat punt moet je dus hetzelfde meten als rechtstreeks van de trafo.

S5.6V is een doorverbinding op het bord tussen 2 connectoren, dat is in dit schema gewoon een stukje koper, dus ook daar is weinig zinnings over te zeggen. De naam doet vermoeden dat er zo'n 5.6V staat, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Heb je ook de andere delen van het schema? Misschien kunnen we dan wel wat eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Misschien is het handiger om wat meer te vertellen over het welke bug wij aan het hunten zijn.

Bij een trafo heb je te maken met windingen die zorgen voor de spanning aan de andere kant. Nu vraag jij ons met n magere pic jou te kunnen uitleggen hoe wat werkt.

Wat je zowiezo kan doen is eerst meer inlezen over elektro / trafo's.

En wat beter is dat jij meer info geeft over wat het probleem is en wat je al hebt getest en wat je nog gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heggico schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:38:
De naam doet vermoeden dat er zo'n 5.6V staat, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan.
Met die redenatie zou S2AC ook 2V wisselspanning kunnen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Ja true, dat zou goed kunnen, maar ook daar kun je natuurlijk niet zo vanuit gaan :9

Zonder meer info kan daar 0.001V tot 10000000V staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
thijsjek schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:54:
Misschien is het handiger om wat meer te vertellen over het welke bug wij aan het hunten zijn.
En wat beter is dat jij meer info geeft over wat het probleem is en wat je al hebt getest en wat je nog gaat doen.
Het is een receiver die geen geluid geeft (op geen enkel kaneel, ook niet op de headphones), ongeacht wat je erin stopt.
Ik ben maar eens wat begonnen met voltages meten, om te kijken of ik ergens voltages vind die niet kloppen met de door de manual opgegeven waarde... Ik sta dus vrij aan het begin :)

Ik ga even kijken of de manual ergens online staat, dan kan ik verwijzen naar de PDF voor het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Het hele schema staat HIER.
Het schema rondom de transformator staat op pagina 153.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
breew schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:07:
Het hele schema staat HIER.
Het schema rondom de transformator staat op pagina 153.
Een vraag:
1.Heb je zelf al de troubelshooter doorgelopen?
Zo nee, pagina 21.

Dus alleen de speakers doen het niet, en de rest van de versterker wel? Waarschijnlijk is het dan niet de voeding (dan zou hij helemaal niet aangaan en ben je tijd aan het verspillen daar)

De meest logische stap is dan: waarschijnlijk amplifier is in protection mode (check dat op pagina 21)

Vervolg stap: niets aan de voeding doen. En uitvogelen wat die protection mode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij oudere versterkers wil de headphone plug nog wel eens rommelen, even wat IPA alcohol erin en als het ook een speaker A/B schakelaar kent daar even mee rommelen.

Op pagina 27 zie je wat er achter die voeding nog zt, ik zie wat 78xx/79xx spanningstabilisatoren. Daar kan je prima spanningen meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heggico
breew schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:04:
[...]

1ste gok: Eindtrap. Oftewel, de daadwerkelijke versterker. Zijn alle zekeringen nog heel?

S2AC = 17.5V AC
S5.6V = 5V DC

Staat in de manual, dat bordje net erboven zit daar dus aangesloten en daar staan gewoon de spanningen erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Wat ik tot nu toe heb gemeten aan waarden:

Vanaf de transformator:
PuntSpanning [V]
J817,70 AC
J1GND
J217,70 AC
J38,80 AC
J48,80AC

Op connector BN96
PuntSpanning [V]
15.00 DC
20.008 AC
3GND
40.008 AC
5GND
610.16 DC
7GND
84.93 DC

Lijkt me dat er dan iets niet goed gaat bij pin 2 en 4? Daar zou toch 17.7V op moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Meter echt op AC staan? Alles vanaf GND gemeten? Dan zit daar iig iets fout ja, die 0.008V zal gewoon storing oid zijn. Al eens geprobeert wat ie doet met die connector los?

-Edit-
Uhm, als er links wel gewoon die ~18V staat, is die zekering weerstand dan niet gewoon kapot?

[ Voor 42% gewijzigd door heggico op 27-01-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
heggico schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:36:
[...]

S2AC = 17.5V AC
S5.6V = 5V DC

damn... dat heb ik helemaal over het hoofd gezien 8)7 8)7 8)7
Ik markeer dit als beste antwoord, omdat dit het exacte antwoord is op mijn vraag :)

Ja, alle zekeringen zijn nog heel, maar ik heb nu wel zo mijn bedenkingen over R104, R105 en de condensatoren daarachter ((C107, C108 en C109)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
heggico schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:39:
Meter echt op AC staan? Alles vanaf GND gemeten? Dan zit daar iig iets fout ja, die 0.008V zal gewoon storing oid zijn. Al eens geprobeert wat ie doet met die connector los?

-Edit-
Uhm, als er links wel gewoon die ~18V staat, is die zekering dan niet gewoon kapot?
zit daar geen zekering meer tussen (die zit aan de andere kant van de transformator), maar wel een weerstand die ik nu eens ga testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
Kun je de reset proberen?

To correct this problem, first unplug the unit from theAC wall outlet and wait at least three minutes. After thepause, reconnect the AC power cord and check theunit's operation. If the system still malfunctions, a system reset may clear the problem.To clear the AVR 140's entire system memory including tuner presets, output level settings, delay times andspeaker configuration data, first place the AVR inStandby Mode, and then press and hold the ToneMode Button 5 button for three seconds and the system will turn on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:12
meet ze even door, de waardes staan eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
die had ik al wel geprobeerd (niet gemeld hierboven, snorrie). maakte niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Uncle Mel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:43:
[...]

meet ze even door, de waardes staan eronder
Heb ze even snel in circuit gemeten..
3.6 MOhm beiden.. een beetje te veel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Jup, klein beetje maar. Maar die zullen niet zomaar kapot gaan ben ik bang. Ik denk dat er wel iets meer stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
heggico schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:49:
Jup, klein beetje maar. Maar die zullen niet zomaar kapot gaan ben ik bang. Ik denk dat er wel iets meer stuk is.
ik gok op de condensatoren erachter... C109 wordt regelmatig genoemd als zwak punt in deze receiver..
Ik ga op het bordje de boel eens lossolderen en ermee aan de slag. Zal ook meteen de werking van de IC's erachter controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
heggico schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:39:
-Edit-
Uhm, als er links wel gewoon die ~18V staat, is die zekering weerstand dan niet gewoon kapot?
bingo :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Die erachter zijn spanningstabilizatoren op bordje CUP11849-6, dus die zijn nog vrij simpel te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Volgens mij heb ik hier de boosdoener: C109 is doorgefikt. De component-meter herkent hem niet eens meer als condensator, en meet hem als een weerstand (299.5 Ohm) ;-)

opklikken voor groot
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/mtuywn_th.jpg

Het zou een 0.1µF 50V condensator moeten zijn. Woredt aangeraden om te vervangen met een wat steviger exemplaar, omdat 50V ook bijna de maximale pieklast is die de condensator te verwerken krijgt... Zal morgen eens gaan shoppen voor een 100V exemplaar ;-)
Pagina: 1