Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WS2012 R2 met Hyper-V role storage vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 16:39
Beste Tweakers,

Ik ben met de opdracht belast om een Hyper-V server 2012 R2 op een DL380 G9 te installeren waarop 4 VM's zullen komen te staan.
Waarschuwing: dit is de 1e maal dat ik een fysieke HP Hyper-V server installeer dus mogelijks maak ik enkele cruciale denkfouten. (please be kind)
De server is al enige tijd geleden besteld zonder hierover goed na te denken & te plannen wat
er precies op geïnstalleerd zal moeten worden waardoor ik nu ietwat in de problemen kom.
Nu goed, probeer er het beste van te maken.

De 4 actieve VM's:
1) SQL C:\ (80GB SSD) D:\ (100GB SSD)
2) TFS C:\ (120GB SSD)
3) APP1 C:\ (80GB SSD)
4) APP2 C:\ (80GB HDD)

Qua storage zijn er 4 SATA SSD's besteld van 240GB & 3 SAS HDD's van 1.2TB.
De performantie van VM1 & VM3 is zéér belangrijk. VM3 is een applicatieserver die de SQL zal gebruiken die op VM1 draait.
In totaal heb ik dus grof geschat 380GB SSD nodig.

Indien ik RAID10 neem voor de SSD's heb ik nog een overschot van 100 GB. (zal iets minder zijn want totale storage zal rond de 460 GB liggen)
Andere optie is om voor RAID5 configuratie te gaan waardoor er in theorie 720 GB SSD storage beschikbaar zal zijn.
Ik lees dat RAID10 performanter zou zijn maar dat het snelheidsverschil verwaarloosbaar is bij SSD storage.

Mijn management OS komt sowieso op de HDD storage te staan gezien dit geen performantie vraagt.
Voor de HDD's zou ik een RAID5 aanmaken waardoor er in theorie 2.4 TB HDD storage beschikbaar is.
Indien ik mijn OS hierop installeer wordt de volledige 2.4 TB gebruikt door mijn management OS. Dus een C:\ van 2.4 TB.
Maak ik hiervoor beter een apart volume via mijn HP SmartStorage of is dit geen problemen om achteraf mijn volume te "shrinken".
Kan ik het geshrinkte volume zonder performantieverlies doorgeven als Hyper-V Storage?

Belangrijk, ik heb totaal geen besef hoeveel IOPS de te draaien applicaties vereisen. Is storage spaces iets waar ik rekening moet mee houden? Heb hier nog nooit met gewerkt en zal me hiervoor wel wat moeten inlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door dotacom op 27-01-2016 15:45 ]

Alle reacties

• thaizzz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Als ik je goed begrijp wil je dus eerst je OS gaan installeren op een totale schijf van 2.4TB en hem daarna shrinken zodat je weer vrije ruimt heb om toe te wijzen aan jouw VM's?

Nu ben ik ook geen storage spaces expert, maar ik denk dat die jou hier wel mee kunnen gaan helpen.
Ik heb de volgende artikelen kunnen vinden op het interwebs en er snel even door heen gebladerd, ik denk dat je een heel eind gaat komen als je deze doorneemt:

http://www.windowsnetwork...-hyper-v-hosts-part1.html
http://www.windowsnetwork...Storage-Spaces-Part1.html

Wat je volgens mij kan doen is de fysieke server zo installeren met alle lossen schijven in Windows Server, daarna deze schijven toevoegen aan een storage pool. Op deze storage pool kan je dan weer virtual drives maken die je kan gebruiken voor je VM's.

MCP, MCSA:2008/2012R2, MCSE:Comm

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
thaizzz schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:00:
Wat je volgens mij kan doen is de fysieke server zo installeren met alle lossen schijven in Windows Server, daarna deze schijven toevoegen aan een storage pool. Op deze storage pool kan je dan weer virtual drives maken die je kan gebruiken voor je VM's.
Dat is 1 van de vele manieren. Er zijn meer wegen naar rome met Hyper-V, zeker als je standalone gaat werken.
overigens zit er een groot verschil tussen Windows partities en virtual disks van HPSM.
Alles wat je in de HP Storage Manager maakt als virtuele disk ziet Windows als fysieke disk.

Overigens erg rare config, 7 schijven. Maargoed. Zoals je al zegt, er is niet over nagedacht.
Gezien het formaat ga ik er vanuit dat die "SAS" schijven MDL dingetjes zijn. Oftewel, ruk performance.
Wat IK zou doen is er 1tje uit halen en op de plank leggen, nergens voor nodig verder. Leuk als spare.
De 2 die over blijven RAID 1 maken voor OS. De rest de SSD's in RAID 5 of 10 zetten (afhankelijk hoeveel space/performance je nodig hebt). Zo heb je nog 2 slots over voor eventuele uitbreding van je SSD's.
Je hebt hopelijk wel BBWC in die bak zitten? Zo niet, zsm doen anders kan je performance uberhaupt vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 27-01-2016 23:45 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• dotacom
thaizzz schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:00:
Als ik je goed begrijp wil je dus eerst je OS gaan installeren op een totale schijf van 2.4TB en hem daarna shrinken zodat je weer vrije ruimt heb om toe te wijzen aan jouw VM's?

Nu ben ik ook geen storage spaces expert, maar ik denk dat die jou hier wel mee kunnen gaan helpen.
Ik heb de volgende artikelen kunnen vinden op het interwebs en er snel even door heen gebladerd, ik denk dat je een heel eind gaat komen als je deze doorneemt:

http://www.windowsnetwork...-hyper-v-hosts-part1.html
http://www.windowsnetwork...Storage-Spaces-Part1.html

Interessant, ik focus mij hier vandaag op om mij in te verdiepen.
Is dit "the way to go" met het oog op performance?

Op welke schifj zal dan je management OS komen te staan? Die moet toch ergens op geïnstalleerd worden en niet op 1 schijf?

• Razwer
dotacom schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:04:
[...]

Interessant, ik focus mij hier vandaag op om mij in te verdiepen.
Is dit "the way to go" met het oog op performance?

Op welke schifj zal dan je management OS komen te staan? Die moet toch ergens op geïnstalleerd worden en niet op 1 schijf?
ok, tnx voor het compleet negeren van mijn post...

Microsoft bied de mogelijkheid voor software RAID. De hoofd reden om dit te gebruiken is kosten besparing. Storage spaces is gebaseerd op JBOD.
Voordeel van JBOD is dus kosten besparing en onafhankelijkheid van storage controller, en het performed nog eens aardig. Maar een goede controller heeft BBWC aan boord en dat hele mechanisme ga je missen wanneer je JBOD gebruikt. Uiteindelijk haal de de meeste performance uit een goede controller en niet uit JBOD.
Daarnaast kan je het ook nog een combineren als je voor Hyper-V storage toch JBOD wilt gebruiken, doe je RAID 1 met je onboard controller voor je OS en je Hyper-V data als raw disks voor je storage spaces

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 28-01-2016 09:46 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke Raid controller met welke BBWC optie zit er in de server?

Dit maakt nl. heel veel uit voor de keuzes qua Raid level die je kunt maken, en zoals Razwer al aangeeft: zonder BBWC presteren Raid controllers gewoon niet goed.

Je kunt dan een fantastische Raid10 Set aanmaken op je SSD's, maar als je raid controller die doorvoersnelheid en IOPS niet aankan heb je er weinig aan.
dotacom schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:34:
Belangrijk, ik heb totaal geen besef hoeveel IOPS de te draaien applicaties vereisen.
Probeer hier achter te komen. Neem contact op met de leverancier, ga metingen uitvoeren aan de evt. bestaande systemen en/of bereken een educated guess. Anders wordt het toch een "do I feel lucky" verhaal tijdens het in produktie nemen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dotacom
Razwer schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:45:
[...]

ok, tnx voor het compleet negeren van mijn post...

Microsoft bied de mogelijkheid voor software RAID. De hoofd reden om dit te gebruiken is kosten besparing. Storage spaces is gebaseerd op JBOD.
Voordeel van JBOD is dus kosten besparing en onafhankelijkheid van storage controller, en het performed nog eens aardig. Maar een goede controller heeft BBWC aan boord en dat hele mechanisme ga je missen wanneer je JBOD gebruikt. Uiteindelijk haal de de meeste performance uit een goede controller en niet uit JBOD.
Daarnaast kan je het ook nog een combineren als je voor Hyper-V storage toch JBOD wilt gebruiken, doe je RAID 1 met je onboard controller voor je OS en je Hyper-V data als raw disks voor je storage spaces
Mijn excuses, ik was maar tot het 1e antwoord toegekomen door een drukke dag vandaag.
Allereerst bedankt voor je input & feedback, helpt me echt enorm veel vooruit.
Zaken als BBWC had ik bvb nog nooit van gehoord.

Moet nog kijken of dit lukt met de aanwezig HP Smart Array P440ar Controller. Heb HP document zitten lezen ivm BBWC waar ze spreken van 70% performance winst.

Jouw voorgestelde RAID-config volg ik volledig. (indien blijkt dat ik toch geen storage spaces zal gebruiken, moet hiervan nog de performance verschillen in opzoeken) Moet ook nog kijken hoe ik per VM kan instellen zodat bvb het OS op de SSD komt en de data op de HDD's.

Nogmaals, is eerste maal dat ik project van deze omvang mag uitvoeren. Lees me hiervoor graag zeer goed in alvorens allerlei zaken begin in te stellen. De feedback die ik hier van jullie krijg helpt mij echt enorm.

• dotacom
Question Mark schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:57:
Welke Raid controller met welke BBWC optie zit er in de server?

Dit maakt nl. heel veel uit voor de keuzes qua Raid level die je kunt maken, en zoals Razwer al aangeeft: zonder BBWC presteren Raid controllers gewoon niet goed.

Je kunt dan een fantastische Raid10 Set aanmaken op je SSD's, maar als je raid controller die doorvoersnelheid en IOPS niet aankan heb je er weinig aan.

[...]

Probeer hier achter te komen. Neem contact op met de leverancier, ga metingen uitvoeren aan de evt. bestaande systemen en/of bereken een educated guess. Anders wordt het toch een "do I feel lucky" verhaal tijdens het in produktie nemen.
Zit een HP Smart Array P440ar Controller in. Ik moet nog checken of deze BBWC ondersteunt. Staat nog geen HP SSA op deze server.

Bedankt voor de IOPS tip. Ik probeer deze resultaten te achterhalen adhv bestaand systeem. Je "do I feel lucky" statement is inderdaad hoe het hier vaak aan toe gaat. Zoals reeds gezegd, de server is rap rap aangekocht zonder hierover na te denken omdat deze nog in het budget van vorig jaar snel moest zitten. Ik ben ook niet geconsulteerd bij de effectieve aankoop.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dotacom schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:40:
[...]

Zit een HP Smart Array P440ar Controller in. Ik moet nog checken of deze BBWC ondersteunt. Staat nog geen HP SSA op deze server.
Zoals ik de quickspecs begrijp, doet deze Raidcontroller standaard geen Raid10. HP raid controllers hebben dit wel vaker overigens....

Pas met de aanschaf van een additionele BBWC en/of een licentie zijn de meer geavanceerde features mogelijk. Kijk dus even goed wat er nu exact besteld is, en of Raid10 wel mogelijk is met de door jullie aangeschafte combinatie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Razwer
dotacom schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:22:
[...]

Mijn excuses, ik was maar tot het 1e antwoord toegekomen door een drukke dag vandaag.
Allereerst bedankt voor je input & feedback, helpt me echt enorm veel vooruit.
Zaken als BBWC had ik bvb nog nooit van gehoord.
NP
[...]
Moet nog kijken of dit lukt met de aanwezig HP Smart Array P440ar Controller. Heb HP document zitten lezen ivm BBWC waar ze spreken van 70% performance winst.
70% is volledig subjectief. Er zijn gevallen waar het misschien 700% of 7000% winst op levert. Dit ligt volledig aan wat er op die bak gebeurd.
Door een array controller te gebruiken wordt disk caching uit gezet (ivm mogelijk data verlies/corruptie bij uitval) en gebeurd de caching op een reepje geheugen van de controller. Er zit standaard een reepje op de controller, maar zonder batterij (vaak). Zonder batterij doet deze geen write cache (default) ivm data verlies/corruptie bij uitval. De batterij zorgt er voor dat de data wel blijft staan en bij eerstvolgende power-on weggeschreven wordt. Je kan write cache overigens ook aan zetten zonder batterij, maar dat is redelijk gevaarlijk. Daarnaast is de standaard cache memory module op een array controller redelijk klein voor zover ik kan herinneren (ik heb met HP hardware gewerkt t/m Gen 8) en wil je hier eigenlijk wel een grotere module voor.
[...]
Jouw voorgestelde RAID-config volg ik volledig. (indien blijkt dat ik toch geen storage spaces zal gebruiken, moet hiervan nog de performance verschillen in opzoeken) Moet ook nog kijken hoe ik per VM kan instellen zodat bvb het OS op de SSD komt en de data op de HDD's.

Nogmaals, is eerste maal dat ik project van deze omvang mag uitvoeren. Lees me hiervoor graag zeer goed in alvorens allerlei zaken begin in te stellen. De feedback die ik hier van jullie krijg helpt mij echt enorm.
Het is volledig aan jou om dit uit te vinden hoe en wat je het wilt. Ik kan alleen zeggen hoe ik het zou doen, maar dat blijft een getekent beeld omdat ik jouw organisatie en situatie niet ken. Mijn woord is zeker geen wet

Als, zoals Mark aangeeft, RAID 10 lastig is en BBWC te duur (al wil je hier niet op gaan besparen) is de RAID 1 + JBOD config misschien zo gek nog niet.
Let wel dat wanneer je geen BBWC er in stopt jouw OS niet vooruit te branden is.

Leuke annekdote: Jaren geleden in een DL380 G7 geen BBWC gehad. Bak draaide alleen TMG dus alleen 2x SAS MDL schijven in RAID 1. TMG had een custom plugin van SMS Passcode (voor two factor). Deze plugin liep de soep in ivm trage disk IO. En dat met maar max 100 gebruikers op dat moment. BBWC er in gestopt, probleem opgelost. Moraal van het verhaal: ALTIJD BBWC plaatsen. Dus ook mee budgetteren bij aanschaf.

Overigens raadt ik je ook aan om een reserve batterij op de plank te leggen. eens in de zoveel tijd ploft er eentje en ben je zuur als je niet meteen de batt kan vervangen.

• Razwer
Question Mark schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:49:
[...]
Zoals ik de quickspecs begrijp, doet deze Raidcontroller standaard geen Raid10. HP raid controllers hebben dit wel vaker overigens....
na mijn vorige post de quickspecs gelezen. Pagina 4 zegt onder de "standard features"
Standard Features
c04346299 – DA – 15039 Worldwide — Version 3 — December 11, 2014 Page 4
 RAID 50: Supported with a minimum of 6 drives. This volume is composed of two or more RAID
5 sub-volumes (parity groups) where data is striped across each parity group as if it were a
single physical drive. Each RAID 5 parity group can sustain a single drive failure without
incurring data loss.
 RAID 1 & 10 (Drive Mirroring): Supported with a minimum of 2 drives. This allocates half of the
drive array to the data and the other half to the mirrored data, providing two copies of the
data.
 RAID 1 ADM & 10 ADM (Advanced Data Mirroring): Supported with a minimum of 3 drives. RAID
1 ADM creates redundant copies of the data using 3 drives. RAID 10 ADM stripes data across
two or more sets of RAID 1 ADM volumes. This level of fault tolerance can withstand a double
drive failure within a RAID 1 ADM volume without downtime or data loss.
Daarnaast lees ik dit onder de "key features"
2 GiBytes Flash Backed Write Cache (FBWC) with Smart Storage battery provides read ahead
caching and write back caching with indefinite write cache data retention in the case of
unexpected power outage
Wat ik hier uit begrijp is dat deze standaard 2gb cache met batterij aan boord heeft. Als je twijfelt, open de bak, bekijk de controller. Zie je een batterij zitten dan zit je goed.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zoals ik het lees is er een nieuwe versie, die default 2 GB FBWC heeft. Niet alle modellen lijken dit te hebben.
What's New
 HP Smart Array P440ar with 2GB Flash Backed Write Cache module kit
Ze noemen het verderop nl. ook als option kit:
NOTE: HP Smart Array P440ar/2GB FBWC controller OPTION KIT includes the HP Smart Storage Battery the backup power source necessary to protect the data on the Flash-backed Write Cache as the P440ar will generally be your default P-series controller and will require the HP Smart Storage Battery and therefore included.
Onder de key features staat nl. ook nog dit:
Standard on the P440ar are RAID 6, RAID 60, RAID 1 ADM, Capacity Expansion, mirror split,
recombine, and rollback in Online Mode, Drive Erase, Performance Optimization-Degraded Reads and Read Coalescing, Move/Delete any individual LUNS
Hieruit concludeer ik dat een standard P440ar (dus zonder de FBWC) enkel Raid6, Raid60 en Raid1 kan.

Afhankelijk van het exacte model server kan het dus heel goed mogelijk zijn dat TS een versie heeft zonder FBWC. Da's ook de reden dat toen ik nog HP hardware uitzocht, ik altijd voor een P(erformance) model ging, die had standaard FBWC op de Raidcontroller en een dubbele powersupply. Dat zijn features die ik toch altijd nodig was. :)

Als ik overigens even kijk naar de DL380-G9 servers op de HP site kijk, lijken alle voorgeconfigureerde modellen wel over een 2GB FBWC te beschikken. TS lijkt dus "safe" te zitten wat dit betreft. Het kan best zijn dat HP dit in servers standaard meelevert, maar dat er alleen even opgelet moet worden als de controller los besteld word...

HP is overigens meester in het onduidelijk zijn van features en specs....

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:52
Als het goed is komen de 440AR controllers inderdaad standaard met 2GB FBWC cache en de mogelijkheid tot Raid 1, 10, 5, 50, 6 en 60 (i.i.g. in alle servers die ik er mee besteld hebt was dit de standaard, en geen optie).

Of de batterij zo te zien weet ik niet, de laatste keer dat ik een DL360 G9 open had zag ik hem zo snel niet, maar was hij wel aanwezig.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 28-01-2016 13:39 ]

• Razwer
LOL, als WIJ er al moeilijk uit komen, heb ik te doen met de TS :D

• dotacom
Bedankt voor het medeleven.
Probeer vanmiddag server eens open te smijten om even binnenin te kijken.

Exacte model dat op bestelbon staat: HP ProLiant DL380 Gen9 8SFF CTO

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Juist met dat CTO moet je oppassen... Dat is dan geen pre-configured model, maar een "configure to order". Die kan dan afwijken van de standaard...

Controleer dus even de bestelbon, of nog beter: kijk inderdaad ff onder het deksel wat er inzit. :)

• dotacom
Question Mark schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:15:
Juist met dat CTO moet je oppassen... Dat is dan geen pre-configured model, maar een "configure to order". Die kan dan afwijken van de standaard...

Controleer dus even de bestelbon, of nog beter: kijk inderdaad ff onder het deksel wat er inzit. :)
Even de boel opengesmeten, ik zie daar dus niet direct een cache battery inzitten.
Guess i'm fucked?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14demfq.png

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is Flash Backed Write Cache, in tegenstelling tot BBWC (Battery Backed Write Cache) heeft deze geen batterij nodig. De spanning die nodig is komt bij FBWC van een "supercondensator". die condensator gaat lang genoeg mee om ervoor te zorgen dat geheugeninhoud vanuit DDR naar het flash memory gekopieerd kan worden.

Trek gewoon de RaidController er eens uit? (linksonder in je foto). Als je daar een memory module of iets op ziet zitten van 2GB zit je goed.... Tijd geleden dat ik het spul in handen gehad heb overigens hoor, misschien dat je het aan een typenummer of sticker ook wel kunt achterhalen.

Volgens de manual moet er iets van een cache module op vastgeklikt zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 28-01-2016 15:02 ]

• dotacom
Question Mark schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:00:
Het is Flash Backed Write Cache, in tegenstelling tot BBWC (Battery Backed Write Cache) heeft deze geen batterij nodig. De spanning die nodig is komt bij FBWC van een "supercondensator". die condensator gaat lang genoeg mee om ervoor te zorgen dat geheugeninhoud vanuit DDR naar het flash memory gekopieerd kan worden.

Trek gewoon de RaidController er eens uit? (linksonder in je foto). Als je daar een memory module of iets op ziet zitten van 2GB zit je goed.... Tijd geleden dat ik het spul in handen gehad heb overigens hoor, misschien dat je het aan een typenummer of sticker ook wel kunt achterhalen.

Volgens de manual moet er iets van een cache module op vastgeklikt zitten.
Volgens documentatie zou die cache battery zich inderdaad op de P440AR raid controller zelf moeten bevinden. Vind deze toch alleszins niet terug
Foto in detail:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1196t5h.jpg

• Razwer
als ik plaatjes zoek op internet ziet het er niet veel anders uit, behalve een bracket die mist.
Boot de server eens en open de array configuration utility eens. Dan zie je vanzelf hoeveel cache je hebt en of write cache aan kan. Heb je 2gb en kan je write cache aan zetten, dan heb je fbwc. Kan je alleen read cache doen (100%) heb je geen fbwc :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:52
Razwer schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 00:03:
als ik plaatjes zoek op internet ziet het er niet veel anders uit, behalve een bracket die mist.
Boot de server eens en open de array configuration utility eens. Dan zie je vanzelf hoeveel cache je hebt en of write cache aan kan. Heb je 2gb en kan je write cache aan zetten, dan heb je fbwc. Kan je alleen read cache doen (100%) heb je geen fbwc :)
De versie met bracket is volgens mij voor oudere systemen (of misschien voor systemen buiten de DL360/DL380 range). Alle Gen9 DL360/380 systemen die langs mij gekomen zijn hebben deze "onboard" module (niet volledig onboard want zeer makkelijk te verwijderen en te vervangen bij bijv. een defect, of mogelijk een upgrade naar een hoger model controller) daar deze in een connector op het mobo valt.

@TS, ik denk dat de tip van Razwer slim is, mocht je dat echt niet kunnen doen, check dan even op het HP partnumber, daar kun je ook vast mee vinden welke versie je hebt aangezien bij een defect je hetzelfde partnumber zal terugkrijgen.. Ook zitten er volgens mij nog componenten op de onderkant van de module (heb er laatst 1 vervangen die defect was, en het staat me bij dat er op de onderkant ook nog wat chips zaten). Ook kan de cache natuurlijk onder de heatsink zitten een echte batterij vind je volgens mij niet op een FBWC, maar meer iets dat lijkt op een chip op de print zoals onderstaande alleen dan vast helaas zonder sticker (even geleend van Ciphers blog).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3nsg1vL4mBrKCvpeYzjQAQCB/medium.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 29-01-2016 01:31 ]

• dotacom
Bedankt voor de tips!
Blijkbaar heb ik deze toch maar is deze disabled.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2zgf69w.png

Ik lees me even verder in hoe dit te gebruiken en te enablen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die physical drive write cache wil je ook uit laten staan.

Bij een powerfailure is alle data die nog in die cache zit (en nog niet weggeschreven is naar de disken) verloren. Dit in tegenstelling tot de data die nog in de cache van de Raidcontroller zit. Dat wordt opgeslagen in Flash memory en blijft dus bewaard. :)

• Razwer
Battery/Capacitor pack count 1. Je zit dus goed :)

Ik merk overigens wel dat mijn hardware kennis aangaande HP toch lichtelijk aan het roesten is. t/m G7 was het allemaal zelfde laken een pak. Gen 8 werd al iets anders en nu Gen 9 weer net ff iets anders.
Gelukkig maar, dan is er tenminste vooruitgang :)

[ Voor 72% gewijzigd door Razwer op 29-01-2016 09:39 ]

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 17:45

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Ik denk dat de makkelijkste manier hier Storage Spaces is in combinatie met storage tiering. Ofwel, je maakt een pool met daarin de ssd en overige disken. Daarbij kun je specificeren hoeveel SSD GB's en normale GB's gebruikt mogen worden.

Vervolgens regelt storage spaces zelf dat de datablokken op de juiste tier terecht komen. Weinig tot niet gebruikte blokken komen op de trage disken en de blokken die je ieder moment nodig hebt, komen op de SSD. Dit kun je ook handmatig geïnvloeden door een vhd van een VM te fixeren op een bepaalde tier.

Je geeft aan dat performance voor VM1 en VM3 erg belangrijk is. Denk naast je storage vraag ook van te voren en na over de ontsluiting van je data naar buiten. Dus iets met netwerkteams :) Standaard heb je 4x 1Gb Nics? Allemaal in een netlbfo team en de vSwitch in.

Oh bijna vergeten; OS / Data / Logs liefst van elkaar scheiden. Ze komen weliswaar op dezelfde SSD's uit maar ook je filesystem binnen de vm heeft niet oneindig resources. Dus bijvoorbeeld voor je SQL VM:

C:\ OS disk -> SSD (of auto-tiering)
D:\ Data disk -> SSD (of auto-tiering)
E:\ Log disk -> SSD (of auto-tiering)
F:\ Backup disk -> "Trage HDD" (of auto-tiering)

Nu ik toch lekker aan het editen ben; met storage spaces heb je 2 opties:
1) Je gebruikt je raid controller om 2 arrays te maken (1x SSD en 1x HDD). Windows krijgt 2 disken te zien en binnen storage spaces kies je voor "simple mode" (geen redundantie vanuit storage spaces.
2) Je gebruikt je raid controller niet om arrays te maken maar geeft de disken direct door aan Windows. Binnen storage spaces knal je je disken in een pool en kiest voor "mirrored". Hierbij regelt storage spaces dat de weggeschreven blokken data op minimaal 2 disken terecht komt. Gaat er dus een disk kapot, blijft e.e.a. gewoon doordraaien.

Mijn voorkeur heeft optie 2. Simpel, veilig en snel. Bij latere uitbreidingen knal je de nieuwe disk in de pool er bij et voilá :)

[ Voor 46% gewijzigd door A_De2 op 29-01-2016 14:35 ]

640KB should be enough for everyone

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

A_De2 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:09:
IVervolgens regelt storage spaces zelf dat de datablokken op de juiste tier terecht komen. Weinig tot niet gebruikte blokken komen op de trage disken en de blokken die je ieder moment nodig hebt, komen op de SSD.
Nadeel van storagespaces is dat dit optimalisatie proces (default) 1x per 24 uur uitgevoerd wordt. Als ik op een werkdag een enorme file aan het bewerken ben gebeurt dit vanaf de trage storagetier. 's nacht worden deze fileblocks dan verplaatst naar de snellere storagetier, maar dan heb ik er niets meer aan. Ik ben immers "klaar" met de file.

Storagespaces kent helaas geen real-time optimalisatie...

Als TS daar gebruik van zou willen maken, zou ik eerder adviseren om te kijken naar de mogelijk die in de door hem gebruikte Raid controller zit. (met een extra licentie).

HP SmartCache
HP SmartCache is a controller-based, caching solution in a DAS environment that caches the most frequently accessed data ("hot" data) onto lower latency Solid State Drives (SSDs) to dynamically accelerate application workloads. SmartCache is hosted on HP Smart Array Controllers and can be enabled on HP Smart Array P420i, P420, P421, P430, and P431 Controllers with 1 GB or larger Flash Backed Write Cache (FBWC) for HP ProLiant Gen8 Servers and on HP Smart Array P440ar, P440 and P441 Controllers with 2 GB or larger FBWC for HP ProLiant Gen9 Servers.
Voor de rest kan storage tiering nuttig zijn, maar dat is sterk afhankelijk van de workload. Als je "hot data" groter is dan in je snelste storage-tier past is je winst beperkt. Dat zul je vooraf wel goed moeten uitzoeken.

Als je verder kijkt naar de prijs van twee Enterprise class SSD's, dan kan ik daar ook een hoop traditionele disken voor aanschaffen. Hiermee kan de bestaande Raid-set van meer spindels voorzien worden. Dit levert een IOPS verhoging op voor alle storage.

Als ik de server van TS zou moeten bestellen (helaas heeft TS die luxe niet) had ik die 4 SSD's achterwege gelaten en ipv daarvan extra disken en een sloot memory extra besteld. Hoe meer SQL in memory kan cachen, des te IOPS vriendelijker de applicatie wordt. :)

• Razwer
^ wat Mark zegt :D
hear hear

[ Voor 23% gewijzigd door Razwer op 29-01-2016 17:25 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Storage spaces valt af met slechts drie HDDs. Zoek maar naar "column count" en je gaat zien dat je niet uitkomt. Voor productie is alleen een mirror space aan te raden (parity alleen voor archief/cold data of hele wanhopige ITers) en laat een mirror space nou lekker werken met meervouden van vier, zes, acht enz schijven (klassiek RAID10, grotere stripe size, hogere performance). Voor SSD caching bovenop een storage space moet je hetzelfde aantal SSDs hebben als je meervoud aan schijven (meestal vier of zes).

Tldr: doe maar iets van RAID op die SmartArray unit en vergeet Storage Spaces voor deze server.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1