Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LEDstrip 16m met koppelstuk (L/T/X) elke 50cm: waarop letten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een kast ontworpen met allemaal schappen gescheiden door dikke planken. In de voorkant van die planken wil ik een goot uitfrezen om daarin ledstrips te verwerken die achter een diffuser (plexiglas) komen. Daarom kan ik toe met 30 leds per meter. Ik wil RGB strips voor kleurinstelling en 12V voor energiezuinigheid. In totaal bedraagt de lengte zo'n 16 meter met in totaal 33 koppelstukken op de kruisingen van horizontale en verticale planken. Deze koppelstukken bestaan uit L-, T- en X-kruisingen waardoor een heel netwerk van ledstrips ontstaat. Ik wil in staat zijn het gehele netwerk met 1 afstandsbediening te bedienen. Wat ik me afvraag is dit: verlies je bij het gebruik van zoveel koppelstukken veel vermogen? En zo ja: hoe is dat het best op te lossen? Eventueel kan ik het netwerk opsplitsen in twee netwerken van 8 meter voor de voeding, maar dan nog wil ik ze in een keer aan kunnen sturen. Zijn er hier LED-guru's die me hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-02-2016 12:17)

• bartuitlauwe
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-04-2021
Ik heb hetzelfde gemaakt.

Een inloopkast met verschillende schappen en hanggedeeltes.
In totaal 14 meter ledstrip nodig gehad. 12 Volt
Ook met vele aftakkingen.
Maar heb alle aftakkingen gesoldeerd en nergens gewerkt met die plastic koppelstukken.

Heb het links gedeelte en rechts gedeelte allebei apart gemaakt. dus 2 x 7 meter.
en die samen op de voeding aangesloten.
Heb geen lichtverlies en ziet er netjes uit.

Wilde het eerst ook uitfrezen en in diffuser (plexiglas) maken.
Maar heb dat toch niet gedaan.
Heb de buitenvariant gepakt en deze aan de onderkant van de planken gemaakt.
Heb er zeker geen spijt van en ben er zeer tevreden over.

Alle reacties

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
Eerste tip, werk op 24V, dan zijn de stromen lager en de benodigde kabels dunner. Bij gelijke kabeldikte heb je overigens minder spanningsverlies.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Stewie.
In principe komt er geen kabel aan te pas, behalve bij de aansluiting op de adapter, lijkt me. De koppelstukken zijn van die plastic klik-dingen. Nadeel van 24V is dat die strips duurder zijn. Wat is dan het echte voordeel van 24V? 'Stromen lager' zegt me niet zoveel behalve dat dit me doet vermoeden dat er dan een lager amperage beschikbaar is voor de leds (=nadeel?). Bottomline is dat ik zo min mogelijk watts wil gebruiken maar wel 16 meter vertakt led wil aansturen. Het is niet noodzakelijk dat de leds fel licht produceren dus enig verlies is acceptabel, zolang de lichtopbrengst over de gehele lengte maar hetzelfde is.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
Lagere stroom door eenzelfde kabel is minder warmteproductie en minder verlies. Dat zal al bij al nog wel meevallen in uw geval.
Ik spreek in mijn situatie over 5-10m kabel naar de LED-strips, dan speelt dat uiteraard meer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zorg ook dat je de strips vanaf beide kanten voeding geeft, op die manier is de kleur/helderheid een stuk beter. Anders zul je zien dat het richting het einde minder wordt (vanwege spanningsval door de weerstand van de koperbaantjes op de strip).

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tip! Als het goed is komen het begin en einde weer bij elkaar na alle vertakkingen. Dit begin en eind kunnen samen in dezelfde adapter voor dat resultaat?

Acties:
  • Beste antwoord

• bartuitlauwe
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-04-2021
Ik heb hetzelfde gemaakt.

Een inloopkast met verschillende schappen en hanggedeeltes.
In totaal 14 meter ledstrip nodig gehad. 12 Volt
Ook met vele aftakkingen.
Maar heb alle aftakkingen gesoldeerd en nergens gewerkt met die plastic koppelstukken.

Heb het links gedeelte en rechts gedeelte allebei apart gemaakt. dus 2 x 7 meter.
en die samen op de voeding aangesloten.
Heb geen lichtverlies en ziet er netjes uit.

Wilde het eerst ook uitfrezen en in diffuser (plexiglas) maken.
Maar heb dat toch niet gedaan.
Heb de buitenvariant gepakt en deze aan de onderkant van de planken gemaakt.
Heb er zeker geen spijt van en ben er zeer tevreden over.

Verwijderd

Topicstarter
Dat geeft de burger moed, Bart. Bedankt!

Verwijderd

Heren,

Ik zit mij momenteel aan het oriënteren. Wil graag een LEDstrip verwerken in het plafond in mijn woonkamer. De totale lengte rondom is 35 meter. Kan ik dan gewoon 7 Ledstrips van 5 meter aan elkaar solderen?

stel ik gebruik deze strip:
https://www.conrad.nl/nl/...700k-9009284-1328638.html

Deze strip is 14,7W/meter, het rekensommetje wordt dan 14,7 x 35 + 10% = 565.95W. dit delen door 24 geeft 23,5A

Maar dan loop ik klem met het zoeken naar een driver. Ik kom dan bij deze variant uit:
http://www.prolumia.eu/sh...en/960w-meanwell-voeding/

Of gaat er hier nu iets mis? Wil het geheel wel graag dimbaar hebben op 1 dimmer. Liefst dezelfde dimmer als waar ook de halogeenspots op zijn aangesloten.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zou sowieso niet 35m aan elkaar solderen, zoveel mogelijk parallel aan de voeding aansluiten.
Anders durf ik wel met zekerheid te zeggen dat de achterste leds minder fel zijn dan de eerste leds.

Ik heb zelf 10m ledstrip rgbww gebruikt buiten, en daar was de voeding+driver (9A) duurder dan de ledstrips zelf.. En als ik die 960W voeding zie dan denk ik dat je daar ook wel een aardig bedrag voor neer moet tellen. Maar goed, leds kan sowieso niet samen met halogeen, dus je zult toch wel een aparte dimmer moeten hebben.

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1