Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De Apple bril....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Apple laat relatief slechte cijfers zien, maar Tweakers spint het positief...
Het is toch heel interessant om Tweakers te vergelijken met bijvoorbeeld de NOS of de BBC.
Apple boekt recordwinst met 74,8 miljoen geleverde iPhones
http://nos.nl/artikel/208...en-sinds-introductie.html
http://www.bbc.com/news/business-35412892

Kijk even naar de titels:

Tweakers:
Apple boekt recordwinst met 74,8 miljoen geleverde iPhones
NOS:
Kleinste groei iPhone-verkopen sinds introductie
BBC:
Apple warns iPhone sales set to fall for first time
Zien we daar een klein verschilletje in? ...

Ook de bodies van de artikelen laten een compleet andere insteek zien:

Tweakers:
Apple heeft in het afgelopen kwartaal vrijwel net zoveel iPhones geleverd als in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Het leverde Apple een recordwinst van 18,4 miljard dollar op. Apple leverde echter flink minder iPads, ondanks de komst van de iPad Pro.

Veel analisten hadden verwacht dat Apple dinsdag voor het eerst in de geschiedenis van de iPhone een daling in het aantal geleverde exemplaren zou melden bij zijn kwartaalcijfers. Dat is niet het geval, met 74,8 miljoen geleverde iPhones wist Apple het recordaantal van 74,5 miljoen van vorig jaar zelfs nipt te overtreffen. Apple weet dus nog altijd groei in levering te behouden, al is die met zo'n 0,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar nu wel lager dan ooit.
NOS:
De smartphonemarkt is verzadigd en Apple begint daar nu ook last van te krijgen. Het bedrijf verkocht tijdens het feestdagenkwartaal in 2015 net iets minder iPhones dan verwacht, namelijk 74,8 miljoen in plaats van 75 miljoen. Het zijn er nog wel net iets meer dan vorig jaar, zo’n 300.000. Het is de kleinste groei sinds de introductie van de iPhone in 2007.

De omzet valt ook lager uit dan verwacht, maar er blijft een lichte groei zichtbaar. Analisten hoopten op 76,6 miljard dollar, het werd 75,9 miljard dollar. Apple boekte een recordwinst: 18,4 miljard dollar. Dit blijven gigantische bedragen waar veel bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Maar Apple overtrof meestal de verwachtingen. Daarnaast denkt het bedrijf het komende kwartaal zelfs minder te verkopen, en dat is voor het eerst sinds 2003.

Flink minder iPads

Bij de iPad zet de verkoopdaling door. Verkocht het bedrijf er in de laatste drie maanden van 2014 nog meer dan 21 miljoen, nu blijft het steken op iets meer dan 16 miljoen. Ook de verkopen bij de computers namen af met zo'n 200.000 stuks. Hoeveel de Apple Watch en de nieuwe Apple TV precies hebben opgeleverd is niet bekend. Ze horen bij het tabje 'overig' wat samen goed was voor 4,3 miljard dollar, zo'n 1,7 miljard dollar meer dan vorig jaar.
BBC:
Apple has reported the slowest growth in iPhone sales since the product's 2007 launch and warned sales will fall for the first time later this year.

The US tech giant sold 74.8 million iPhones in its fiscal first quarter, compared with 74.5 million a year ago.
Apple said revenue for the next quarter would be between $50bn (£34bn; €46bn) and $53bn, below the $58bn it reported for the same period a year ago.This would mark Apple's first fall in revenues since it launched the iPhone.

Despite first-quarter iPhone sales being below the 75 million expected by analysts, it was still a record quarter for the company. Apple revenue in the three months to 26 December was $75.9bn and net profit was $18.4bn, both of which are the highest ever recorded by the company. Sales of iPhones accounted for 68% of the company's revenue in the period.

Analysis
Any other company announcing record profits and revenues might expect a warm welcome from investors. But now that Apple has scaled so many peaks the worry is that the only way is down - and there's evidence in these figures to back up those concerns.

Sales of the iPhone, surely the single most profitable product any company has produced, were basically flat. What's more, the revenue outlook for the next three months indicates we can expect the first fall in sales since the iPhone's 2007 launch.

[...] But the pressure is now mounting on Apple to deliver another blockbuster product to keep the profit engine running. The Apple watch will not fill that role - we've still not even heard any sales figures for the product.
[...]
Natuurlijk zijn er allerhande interpretaties van de informatie in nieuws berichten... maar het is toch wel erg opvallend dat Apple berichten op Tweakers altijd een positieve insteek hebben, zelfs als de rest van de wereld de negatieve aspecten benadrukt... Misschien eens iets om over na te denken?

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 02:32
Achteraf vind ik mijn gekozen titel/insteek ook wat aan de positieve kant. De verwachting was dat Apple minder smartphones zou leveren voor het eerst. Ik had een opzet klaar staan met die insteek. Toen de cijfers bekend werden gemaakt om 22u30 heb ik dat snel om moeten gooien... Snelle beslissing gemaakt voor de titel/insteek dus, dat had wellicht anders gekund :)

Jammer dat je meteen er een conclusie aan hangt over de insteek van andere Apple-artikelen. Dat lijkt mij niet terecht. Als je dat wel vindt, dan graag met argumenten.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 14:33

TMC

Tweakers bericht positiever, maar ik moet zeggen dat Tweakers ook objectiever bericht. Zeker in de titel zitten alleen maar feiten, terwijl er zowel bij de NOS als de BBC al een interpertatie van de feiten in de titel verwerkt zit.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Wat is eigenlijk je punt, er is toch geen woord gelogen? Ben je bang dat er iemand een positieve indruk van Apple krijgt terwijl jij liever ziet dat mensen negatief over Apple praten?

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Als ik de artikelen doorlees zie ik juist een probleem bij de artikelen van de NOS en BBC. Ze weten een (onverwachte) groei zo te draaien dat het iets negatiefs wordt door het speculatief door te trekken naar de toekomst. Tweakers is hierin veel objectiever, zonder te speculeren of stemming te maken.

En qua titel, ik verwachtte hier een tip over een nieuw project van Apple, de AppleGlass of iets dergelijks, geen fanboyisme.

[ Voor 19% gewijzigd door SandaX op 27-01-2016 11:09 ]

• TMC

TMC

Malt007 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:03:
Wat is eigenlijk je punt, er is toch geen woord gelogen? Ben je bang dat er iemand een positieve indruk van Apple krijgt terwijl jij liever ziet dat mensen negatief over Apple praten?
Hij heeft enigszins een punt. Hét opvallende aan dit nieuwsbericht is dat eigenlijk voor het eerst ooit de iPhone sales nauwelijks gegroeid zijn. Velen zien dat dat als negatief. Tweakers doet alsof de neus bloedt. :P

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Volgende keer gewoon 'neutraal' brengen...: 'Apple brengt jaarcijfers uit.' of zo. Of die positief zijn of niet bepalen wij dan wel in de reacties... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• TMC

TMC

SandaX schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:07:
Als ik de artikelen doorlees zie ik juist een probleem bij de artikelen van de NOS en BBC. Ze weten een (onverwachte) groei zo te draaien dat het iets negatiefs wordt door het speculatief door te trekken naar de toekomst. Tweakers is hierin veel objectiever, zonder te speculeren of stemming te maken.
Het zijn twee verschillende stijlen. NOS/BBC plaatsen het bericht in de context, Tweakers laat de feiten voor zich spreken.

Ik denk dat je deze discussie altijd zal blijven houden. Het is een recordkwartaal maar tegelijkertijd ook een teleurstelling. Dat is nou eenmaal controversieel en daar kan je over blijven discussiëren.

• Xtuv
TMC schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:02:
Tweakers bericht positiever, maar ik moet zeggen dat Tweakers ook objectiever bericht. Zeker in de titel zitten alleen maar feiten, terwijl er zowel bij de NOS als de BBC al een interpertatie van de feiten in de titel verwerkt zit.
Het is ook wel de bedoeling dat media het nieuws, in dit geval cijfers, duiding geven. Dat is ook onze ambitie. TS heeft gelijk dat ik dat met mijn artikel niet zo scherp heb gedaan.

Nog even terugkomend op mijn keuze: bij ieder nieuwsfeit proberen we iets opvallends uit te lichten in de titel en lead. Juist omdat iedereen de verwachting uitsprak dat Apple negatieve cijfers zou laten zien, heb ik de minimale groei als het grootste nieuws gekozen. Maar het feit dat de groei vrijwel stilstaat is absoluut nieuwswaardig. Komt in het volgende kwartaal ongetwijfeld aan bod...

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Fiber schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:10:
Volgende keer gewoon 'neutraal' brengen...: 'Apple brengt jaarcijfers uit.' of zo. Of die positief zijn of niet bepalen wij dan wel in de reacties... ;)
Ik snap eerlijk gezegd niet wat er niet neutraal aan de titel is. Het is een recordwinst en het is het aantal verkochte telefoons.

Wat me vooral opvalt is dat alleen Apple dit soort reacties kan oproepen. Niemand boeit het wat als het over Samsung, LG of een andere partij gaat. Blijkbaar nog steeds een hoop rancune tegen Apple.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Fiber schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:10:
Da's dan wel heel saai en weet je nog weinig over de inhoud van het bericht. Niet een heel goede titel ;)

"Google presenteert telefoon"
"Microsoft brengt update uit"
"AMD brengt nieuwe videokaart uit"

nee dank je :p

Ontopic: Ik deel TMC's standpunt: Het lijkt wellicht positief maar is objectiever dan de andere media en daar hou ik van d:)b

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik vind het een prima stukje van tweakers.
Ik snap wel dat je er over kan vallen, maar over het algemeen is het nieuws vaak wat negatiever dan het uiteindelijk is. Arjan Lubach heeft daar ook een leuk stukje over. Dus nee, doe mij maar het tweakersbericht.

• TMC

TMC

NO_Excuses schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:14:
IArjan Lubach heeft daar ook een leuk stukje over.
Heb je een linkje o.i.d.?

• Xtuv
TMC schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:08:
[...]
Hij heeft enigszins een punt. Hét opvallende aan dit nieuwsbericht is dat eigenlijk voor het eerst ooit de iPhone sales nauwelijks gegroeid zijn. Velen zien dat dat als negatief. Tweakers doet alsof de neus bloedt. :P
Dat staat wel duidelijk in de tekst toch? Maar het is niet de insteek inderdaad...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, het glas is half vol of het glas is half leeg... Van mij mag het glas best half vol zijn hoor. En zo slecht doet Apple het niet volgens mij. Beleggers willen eeuwige groei, maar dat houdt een keer op natuurlijk. Ik ben meer voor continuïteit en stabiliteit. En voor mooie producten en fatsoenlijk omgaan met werknemers, milieu, belastingen etc. Daar valt waarschijnlijk nog veel te winnen, en dat is voor mij meer waard dan de beurskoers. Maar helaas denken beleggers en veel media alleen maar aan groei en als die een beetje afvlakt is dat groot nieuws en gaat het opeens slecht met een bedrijf.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
TMC schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:14:
[...]
Heb je een linkje o.i.d.?
YouTube: Zondag met Lubach S03: aflevering 7 - Vlees
Het gaat vooral over het nieuwsstuk van dat vlees kankerverwekkend zou zijn, maar daarbij ook wel hoe ernstig de NOS soms weet te overdrijven. Hoe dan ook is het een erg leuk stukje. Sowieso heeft arjan lubach wel meer video's waar hij zegt dat je objectiever naar het nieuws moet kijken.
Pagina: 1