Door SSD is opstarten onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik heb laatst een M2 SSD toegevoegd aan mijn laptop, omdat mijn primaire harde schijf een SSHD is wou ik graag Windows overzetten naar die SSD. Helaas ging dit anders dan gepland en is deze migratie mislukt, waardoor mijn laptop niet meer op wou starten.. Nu ben ik erachter gekomen dat door het eruit halen van de SSD de laptop wel weer opstart en bij het naderhand plaatsen van de SSD de foutmelding bij het opstarten weer terugkomt. Het is dus zeker dat het probleem van de SSD komt.

Alleen nu vraag ik me af hoe ik de SSD weer kan formatteren om hem weer te kunnen gebruiken. Graag zou ik dus willen weten wat het probleem is en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen! Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Er is ergens iets niet goed gegaan in je migratie, terwijl er tal van werkende manieren zijn.

Hoe heb je het gedaan?

Punt van het opstarten is dat de SSD als eerste wordt aangesproken om van op te starten, maar dat gaat fout. Dus in de Bios aanpassen naar de interne schijf zal dat iig oplossen.

Daarna een correcte migratie doen, bijvoorbeeld met Acronis True Image.

Google anders een op harddisk clonen. Er zouden voldoende mogelijkheden uit moeten komen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Welke SSD en laptop?

En hoe heb je die migratie gedaan en wat ging er precies fout?

Werkt de SSD wel in een andere pc? zo ja, kan je hem daar dan wel formatteren?

• _Heisenberg_
Ardjee schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:55:
Welke SSD en laptop?

En hoe heb je die migratie gedaan en wat ging er precies fout?

Werkt de SSD wel in een andere pc? zo ja, kan je hem daar dan wel formatteren?
Ik heb een Dell Inspiron 7559, de SSD is een Samsung 850 EVO M.2 250 GB. Ik heb helaas geen andere computer om de SSD op aan te sluiten :(
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:55:
Er is ergens iets niet goed gegaan in je migratie, terwijl er tal van werkende manieren zijn.

Hoe heb je het gedaan?

Punt van het opstarten is dat de SSD als eerste wordt aangesproken om van op te starten, maar dat gaat fout. Dus in de Bios aanpassen naar de interne schijf zal dat iig oplossen.

Daarna een correcte migratie doen, bijvoorbeeld met Acronis True Image.

Google anders een op harddisk clonen. Er zouden voldoende mogelijkheden uit moeten komen.
Verder heb ik al geprobeerd om in het bios tijdens het opstarten te veranderen, door de instellingen op Legacy te zetten ipv uefi kan de laptop niet opstarten, heb ik ook gehoord van een Dell medewerker. Hierdoor heb ik de laptop niet kunnen opstarten.

De tool die ik gebruikt had was Samsung migration software, deze liep al binnen 30 seconde vast :(
Eerder ook geprobeerd via mini partition tool, maar deze werkte niet doordat mijn harde schijf groter was ofzo |:(

Verwijderd

Dan gaan we het volgende doen:

Windows 7/8/10 USB opstart disk maken, of een (en dit is echt de beste optie) Acronis True Image opstartdisk op USB.

Dus even Acronis downloaden/installeren op een andere PC, daar is de optie om een bootable USB te maken. Daarmee kan je dan opstarten, evt je SSD formatteren, maar een correcte cloon maken kan dus ook meteen.

PS, ik ben er hier van uitgegaan dat je laptop geen CD-speler heeft omdat waar ik het op typ dat niet heeft, maar anders is een bootbare CD dus ook een prima optie

• _Heisenberg_
Bedankt voor je hulp, alleen heb ik wel al geprobeerd om een herstelusb te maken van Windows 10 en deze via usb op te starten, dit werkte helaas niet. Is er niet een mogelijkheid om die SSD te blokkeren tijdens het opstarten en dan als je in windows 10 bent toch te resetten?

Verder kost Acronis $50, of is die trial versie ook goed genoeg?

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

In bios die m.2 als standaard boot partitie doen?
Als je naar bootmenu gaat en je kiest de m.2 ssd terwijl gewoon sshd erin zit doet hij het dan wel normaal?

want wat ik kan opmaken dat in principe de migratie is gelukt omdat je kan opstarten via je m.2 maar niet met sshd?

Verwijderd

Galinsky schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:36:
In bios die m.2 als standaard boot partitie doen?
Als je naar bootmenu gaat en je kiest de m.2 ssd terwijl gewoon sshd erin zit doet hij het dan wel normaal?

want wat ik kan opmaken dat in principe de migratie is gelukt omdat je kan opstarten via je m.2 maar niet met sshd?
nee je leest het verkeerd om, hij kan niet starten vanaf zijn (nieuwe) M.2 SSD, alleen vanaf de oude SSHD

Verwijderd

Wat betreft opstarten - je zal in de bios/uefi de bootvolgorde moeten veranderne zodat hij vanaf de oude SSHD opstart terwijl je M2 er in zit. Vanaf daar kan je verder werken/formatteren

• _Heisenberg_
Ik krijg telkens deze foutmelding:
"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause."
"Error code 0xc0000225 the boot configuration data for PC is missing".

Dit is alleen wanneer de SSD in de laptop aanwezig is. Ik krijg geen usb recovery geopend door dit probleem..

Verwijderd

Zoals gezegd, je moet de UEFI/Bios in en de opstartvolgorde veranderen.

Hij gebruikt nu al eerste de M.2 SSD, en daar zitten dus fouten op. Vandaar de foutmelding.

Je moet de boot-volgorde aanpassen.

• _Heisenberg_
Helaas lukt het niet, deze instellingen heb ik:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24vsjg7.jpg

Dan druk ik op enter bij hard drive in het boot menu:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hhgoqe.jpg

Vervolgens krijg ik deze foutmelding: 0xc0000225 ("the boot configuration data for PC is missing")

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1f8jmd.jpg

Of doe ik iets verkeerd?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Legacy is toch juist bedoeld voor oudere hardware? Welke keuzes heb je allemaal bij "Boot Option Priorities"? En volgens mij kun je legacy support gewoon uitzetten, tenzij je vanaf een USB 1.1 stick wilt booten ofzo...(maar dit kan ik mis hebben)

...

• _Heisenberg_
PhatFish schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:50:
Legacy is toch juist bedoeld voor oudere hardware? Welke keuzes heb je allemaal bij "Boot Option Priorities"? En volgens mij kun je legacy support gewoon uitzetten, tenzij je vanaf een USB 1.1 stick wilt booten ofzo...(maar dit kan ik mis hebben)
Bij boot option priorities heb ik (zie ook 1e plaatje):

1. Windows boot manager
2. Onboard NIC (IPV4)
3. Onboard NIC (IPV6)

Geen idee wat dit betekend, maar mij is verteld dat Windows bootmanager gestart moet worden.

Verder heb ik legacy nu uit staan, maar dat heeft geen effect. :(

Dit zie ik nu in het boot menu:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2edytu8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door _Heisenberg_ op 27-01-2016 15:24 ]

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Sorry, ik bedoelde te vragen: In het eerste plaatje, daar zie ik bij Boot option #1 staan "[Windows Boot Manager]". Wat krijg je te zien als je die selecteert (op enter drukken ofzo)?

...

• _Heisenberg_
PhatFish schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:39:
Sorry, ik bedoelde te vragen: In het eerste plaatje, daar zie ik bij Boot option #1 staan "[Windows Boot Manager]". Wat krijg je te zien als je die selecteert (op enter drukken ofzo)?
Dan probeert het apparaat op te starten en krijg ik de foutmelding 0xc0000225

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Heb ooit hetzelfde gehad na een migratie. Krijg je naar een paar x verkeerd opstarten wel het windows herstel scherm ervoor? Daar ergens staat iets van opstartpartite herstellen oid. Daar op gedrukt en hij boote weer (sorry voor wat slechte uitleg, hoop dat je het snapt)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
UEFI heeft een lijst met boot entries, aanwijzingen voor de firmware welke payload (schijf, partitie , bastandsnaam) moet worden geladen, en met welke parameters, Windows Boot Manager (doorgaans \EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi) is daar een van. Het lijkt erop dat de boel niet juist is ingesteld voor de nieuwe configuratie, de Windows payload wordt geladen maar kan vervolgens niet verder (BCD wordt niet gevonden), dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben. De UEFI Boot entry list kan je kan je uitlezen en aanpassen (via Bootcfg (windows), efibootmgr (linux) of bcfg (efi-shell)), de BCD zou je met bcdedit moeten kunnen bewerken, de BCD lijkt het probleem, dus die moet je 'automatisch' nieuw laten aanmaken (kan vast wel, ben geen windows-kenner), of handmatig (dan zul je windows (recovery) moeten booten en vervolgens met BCDedit aan de slag). Ik zou verwachten dat je wel het een en ander zal vinden waar de mogelijk wat aan hebt met "0xc0000225" & "bcdedit"

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 27-01-2016 17:18 ]

• _Heisenberg_
Genius-General schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:46:
Heb ooit hetzelfde gehad na een migratie. Krijg je naar een paar x verkeerd opstarten wel het windows herstel scherm ervoor? Daar ergens staat iets van opstartpartite herstellen oid. Daar op gedrukt en hij boote weer (sorry voor wat slechte uitleg, hoop dat je het snapt)
Nee dat krijg ik ook niet, ik krijg een blauw scherm met page non existant (met zo'n :( smiley). Ik begin dus te denken dat mijn SSD defect is, aangezien zonder SSD het hele systeem gewoon normaal opstart. Het vreemde is dat de SSD wel gewoon herkend wordt door het systeem in het BIOS.

Ik heb de leverancier ook gebeld en die dacht ook dat deze defect kon zijn, dit is nu mijn beste optie toch?

Bedankt iedereen voor de input _/-\o_ , het heeft niet mogen baten

[ Voor 4% gewijzigd door _Heisenberg_ op 27-01-2016 17:14 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_Heisenberg_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:13:
.... Ik begin dus te denken dat mijn SSD defect is, ...
Ik denk eigenlijk dat het een fout met/in de BCD is, of een foutje in de UEFI Boot Entry List

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 27-01-2016 17:20 ]

• _Heisenberg_
begintmeta schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:19:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het een fout met/in de BCD is, of een foutje in de UEFI Boot Entry List
Hoe kun je dat herstellen? Ik heb iets gelezen over de recovery usb erin en dan repareren?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb je het al je beste vriend gevraagd ?

Modbreak:LMGTFY-linkjes zijn niet toegestaan op GoT

https://kickthatcomputer....boot-configuration-error/

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 18:53 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_Heisenberg_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:24:
[...]

Hoe kun je dat herstellen? Ik heb iets gelezen over de recovery usb erin en dan repareren?
Dat zou een manier zijn om een van de tools, of de ongetwijfeld door MS aangeboden laagdrempeligere methoden te kunnen gebruiken.

• _Heisenberg_
Die recovery usb wil niks doen en usb starten vanaf mijn bios lukt niet. Gelukkig is de Dell site ook lekker up to date over windows 10.... :(

Als ik die usb erin steek kan ik het niet laden vanaf het BIOS en als ik deze erin steek als ik in windows zit kan ik alleen een back up maken of instellingen veranderen.. Repareren heb ik niet gevonden. Verder vele sites doorgekeken, maar deze vereisen bijna allemaal dat je vanuit het BIOS je usb moet kunnen starten.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan ongetwijfeld vanaf USB booten denk ik, laat de usb-stick erin zitten en start opnieuw op naar het BIOS, kijk of UEFI-USB een van de opties is, zo niet, zoek naar USB-gerelateerde instellingen die eventueel invloed hebben op het herkend worden van de UEFI-Windows-boot-stick. Ik ken je apparaat niet, dus specifieker kan ik niet worden, maar je kan er eigenlijk ervanuitgaan dat je vanaf USB kan booten,

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Ziet hij je usb wel? Anders ff in legacy mode proberen

• _Heisenberg_
Ik heb dit eindelijk opgelost, heeft flink wat uurtjes gekost.. Namelijk het eerste probleem was de herkenning van de USB in het bootmenu, met de standaardinstellingen om een ISO via Rufus op USB te zetten lukt dit niet, aangezien je een GPT partitie moet maken ipv een MRP partitie (dit wist ik pas na 20 pagina's bekeken te hebben 8)7).

Nu kon ik dus via het bootmenu op de USB komen, na alles geprobeerd te hebben (systeemherstel, opstartherstel, probleemoplossing, command prompt, etc..) een nieuwe installatie gedaan die per ongeluk op de SSD was uitgevoerd. Nadat dit gelukt was had ik dus 2x Windows 10, 1 op mijn SSD en 1 op mijn SSHD. Toen Windows gestart vanuit de SSHD en de SSD laten formatteren, nu dacht ik alles wel gehad te hebben maar dat bleek helaas niet waar. Windows task manager deed het niet, o.a. de shortcuts via het toetsenbord (Windowstoets, alt+tab, etc) en het actiecentrum. Opstartherstel laten draaien, wat bijna een uur duurde en nu is alles weer zoals het oude!

Ik probeer zo mijn SSD weer erin te stoppen, maar nu twijfel ik of ik Windows weer ga proberen over te zetten. Ik ga iig geen Mini partition tool of Samsung migration software gebruiken, aangezien deze niet draaien doordat Dell wat geblokkeerd heeft geloof ik. Iemand nog tips? Macrium reflect?
Pagina: 1