Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duitse tweedehands wagen (+- 10k)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 18:51
Beste Tweakers,

Ik ben sinds kort op zoek naar een leuke tweedehands wagen van rond de 10k. Ik verkies persoonlijk één van volgende modellen:
  • Audi A3 / A4
  • BMW 1 reeks / 3 reeks
  • Mercedes C klasse
Over sommige punten twijfel ik echter.

Benzine vs diesel:
Eerstgenoemde zou beter zijn als je minder afstand doet, wat bij mij wel het geval is (10.000km per jaar give or take). Inschrijving van diesel is veel duurder, verzekering en taks lijkt mee te vallen, of ben ik verkeerd? Diesels zijn echter veel couranter en bijgevolg makkelijker te vinden op de tweedehands websites. Klopt het trouwens dat een benzine iets vlotter is qua rijstijl, of maakt dit geen fluit uit?

Aantal kilometer vs bouwjaar:
Waar ik trek ik best de grens? 100.000km? 120.000km? Niet naar kijken zolang er een duidelijke onderhoudsgeschiedenis is? Qua bouwjaar dacht ik zelf aan iets die jonger is dan 2008.

Motor
Om maar een voorbeeld te noemen, de advertenties van de BMW 1 reeks zijn in 90% van de gevallen de 116. De lichtste motor dus. Blijf ik hier beter van weg om toch iets comfortabeler te rijden (autostrade), of ga ik bijvoorbeeld weinig verschil merken tussen die X aantal pk's meer bij een 118 of hoger? Idem bij een A3 met een 1.6TDI vs een 2.0TDI. Wat is zo een beetje de sweet spot?

Opties
Welke opties achten jullie als broodnodig? Iets wat ik bij BMW bvb zeer vaak zie terugkomen is dat de zetels niet erg aangenaam zijn, waardoor sportzetels vaak worden aangeraden. Daarnaast dacht ik zelf aan:
  • Navigatie
  • Lederen interieur
  • Multifunctioneel stuur
  • (Automatische?) airco
  • Verwarmde zetels?
Particulier vs garagist
Veel verkopers zijn garages die de wagen van een particulier hebben overgenomen. Hier heb ik persoonlijk wel wat argwaan bij aangezien ze er vrij makkelijk zelf kunnen aan foefelen en natuurlijk op zoek zijn naar hun marge. Houden jullie hier rekening mee, of ben ik het wat te ver aan het zoeken?

Inspectie
Indien ik toch een wagen ga bezichtigen, op welke zaken moet ik dan zeker letten? Wat wordt er maw vaak over het hoofd gezien?

Alle advies is welkom :)

Alle reacties

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:05
Indien het in Nederland is, dan zou ik bij 10k per jaar nooit een diesel kopen. Misschien dat dit bij 25k per jaar voordeliger is, daar onder echt niet met de huidige prijzen hier. Ik vraag me vooral af waarom het een Duitser moet zijn?

Kilometers maken vaak niet zoveel uit, alles gaat of staat toch vaak met onderhoud en het gebruik van de vorige eigenaar. Dit is nooit helemaal te voorspellen.

Motor? Tsja... Wat wil je zelf? Dat is altijd afwegen. Hoe groter de motor, hoe meer vermogen maar ook hoe meer verbruik.

Opties idem als bovenstaande. Meer opties is meer centen. En welke moet je nu echt hebben? Ik heb op mijn auto alle opties op een dakraam en navigatie na, maar moet dit echt? Veel dingen gebruik ik niet eens en die navigatie is voor een paar tientjes opgelost bij de Media Markt of zelfs op vele Smartphones gratis. Zelfde met leder, ik heb er zelf echt een hekel aan en andere vinden het geweldig (of enkel status). De enige must vind ik zelf vaak de airco/cc en de rest is leuk.

En de inspectie? Als ik dit zo lees kan je beter een kennis meenemen die veel van de auto's in kwestie af weet of een aankoopinspectie laten doen als je bang bent voor een miskoop. Het zal nooit bulletproof zijn, er zijn altijd zaken die kapot kunnen gaan en met pech vrij snel na de aankoop.

• SanderH_
TheBrut3 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:43:
Indien het in Nederland is, dan zou ik bij 10k per jaar nooit een diesel kopen. Misschien dat dit bij 25k per jaar voordeliger is, daar onder echt niet met de huidige prijzen hier. Ik vraag me vooral af waarom het een Duitser moet zijn?
Had ik inderdaad wel moeten vermelden: gaat om België :)B .

En waarom ik persé voor die merken/modellen kies? Iedereen heeft zo zijn voorkeur neem ik aan. Met "Duitse" doel ik dus wel degelijk op het merk trouwens.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13

iichel

Gazoooo

Afbeeldingslocatie: http://img-9gag-fun.9cache.com/photo/anNMV9V_460s_v1.jpg

sorry :p

Enige waarmee ik je kan helpen is dat de 1.6TDI bij VAG bulletproof is, de 2.0TDI heeft soms nog wat rare trekjes. Iig toen ik op zoek was naar een Golf of Polo, kwam ik dat tegen.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

SanderH_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:13:
Motor
Om maar een voorbeeld te noemen, de advertenties van de BMW 1 reeks zijn in 90% van de gevallen de 116. De lichtste motor dus. Blijf ik hier beter van weg om toch iets comfortabeler te rijden (autostrade), of ga ik bijvoorbeeld weinig verschil merken tussen die X aantal pk's meer bij een 118 of hoger? Idem bij een A3 met een 1.6TDI vs een 2.0TDI. Wat is zo een beetje de sweet spot?
De enige manier om daar achter te komen is proefritten maken. Het gaat hier om hoe jij een bepaalde motor ervaart, niet om wat iemand anders daarvan vindt.
Opties
Welke opties achten jullie als broodnodig?
Wat ik broodnodig acht zijn adaptive drive, cremekleurige lederen bekleding, een achttraps automaat, camera's voor surround view en stuurverwarming :z. Het moge duidelijk zijn dat je niets met dit antwoord kunt en dat is wederom omdat het hier om een zeer persoonlijke voorkeur gaat :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Heb je al proefgereden? Je hebt nu gewoon de 3 standaard Duitse "premium" merken neergezet. Ik kan me niet voorstellen dat je ze alledrie even mooi vindt en alledrie even lekker vindt rijden.

Vaak bu'j te bang!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ruimte voor een goede Subwoofer in de kofferbak is ook iets om rekening mee te houden.

(Maarja, dat is persoonlijk)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Verwijderd

weet niet wat de prijzen doen in belgie en of dat op de 2dehands markt zoveel scheelt met nederland.

maar toevallig zat ik naar hetzelfde te kijken echter met 10.000 euro ga ik het in nederland echt niet redden. een 15.000 is toch eerder noodzakelijk. Nu moet ik erwel bij zeggen dat ik niet het meest budget instap model wil hebben dus dat scheelt dan nog wel. Maar een audi a4 2008 avant zit al snel op de 15.000

• SanderH_
Tomatoman schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:04:
[...]

Wat ik broodnodig acht zijn adaptive drive, cremekleurige lederen bekleding, een achttraps automaat, camera's voor surround view en stuurverwarming :z. Het moge duidelijk zijn dat je niets met dit antwoord kunt en dat is wederom omdat het hier om een zeer persoonlijke voorkeur gaat :)
Ik begrijp je standpunt, maar zelf zie ik het niet zo. Alles zal enige graad van subjectiviteit hebben, maar ik wil het toch wat nuanceren. Ik wil simpelweg wat meningen horen waar ik iets mee kan. Neem nu BMW als voorbeeld.. die opmerking over de zetels zie ik zeer vaak terugkomen. Betekent dat ik zelf met 100% zekerheid sportzetels moet hebben? Neen, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd. En zo zal ieder merk wel zijn mindere kanten hebben, en net hierover zou ik wat meningen/advies willen horen.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Mijn huidige Astra is een 1.6, mijn vorige wagen was een A3 1.6, de wagen daarvoor was een Astra 1.7, allemaal diesels Tussendoor heb ik nog met wat kleinere wagens gereden (Corsa 1.2, Polo ? wsl minimum ?) 120km/u konden ze allemaal, en meer ook. Dus asl dat je autostrade-zorg is kan ik je zeker geruststellen. Met een groter motorblok ga je meer acceleratie hebben. Wat leuk is als je wil wegrijden van een onaangename situatie. Maar noodzakelijk is het zeker niet.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je weet dat diesel de komende jaren fiscaal nadeliger gaat worden?

Bij veel spul op de Duitse markt zou er ook zwaar gesjoemeld worden met kilometerstand e.d..

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SanderH_
Borromini schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:06:
Je weet dat diesel de komende jaren fiscaal nadeliger gaat worden?

Bij veel spul op de Duitse markt zou er ook zwaar gesjoemeld worden met kilometerstand e.d..
:)B :)B :)B

Hier is de inschrijving iets duurder voor diesels, maar taks is nagenoeg gelijk.

Met Duits doel ik eigenlijk op de merken die ik verkies, mss kan een mod mijn topic een iets minder ongelukkige titel geven :+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben Belg, en het was duidelijk dat je een landgenoot was 😉 - en OK 😝

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 28-01-2016 18:25 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1