Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote stal verbouwen tot woonhuis, energievraagstuk

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dit moment ben ik bezig om een woning te kopen met een grote oude stal eraan vast. Het plan is om de stal (9x20m, 9m hoog) te verbouwen tot woonhuis en vervolgens de woning te slopen. We verbouwen met de verwachting hier voor lange tijd te wonen, dus investeren in kwaliteit/duurzaamheid is geen probleem.

Geen kleine verbouwing dus hebben we hulp ingeroepen van iemand die veel ervaring heeft met dit soort projecten. Op nagenoeg alle vlakken zijn we het volledig eens, een punt waarover discussie is, is toekomstig energieverbruik.

Wat doen we sowieso:
- woning volledig isoleren
- plaatsing ramen op een manier dat er zo veel mogelijk warmte/dachlicht naar binnen kan vallen
- vloerverwarming
- ledverlichting en andere energiezuinige apparatuur

De discussie gaat over de wijze van verwarmen. Onze hulp zegt dat je met een moderne ketel en LTV in combinatie met radiator / kachel kan komen tot heel acceptabele gas/electrakosten. Reden voor onze hulp om een eenvoudige installatie te adviseren is dat ze weinig investering vragen, nagenoeg onderhoudsvrij zijn en weinig ruimte innemen. Wat vinden jullie?

Ik denk aan een grotere aanpak en energieneutraal (of neutraler ;)) te wonen, maar dat moet wel een zinvolle investering zijn! Voor zo'n grote woning dacht ik dat we dan een warmtepomp nodig hebben. Aangezien die elektriciteit nodig heeft om te draaien neem ik aan dat we ook zonnepanelen nodig hebben om het elektriciteitsverbruik te reduceren. Maar zou je nog meer nodig hebben voor zo'n grote woning of is dat het al? Via Google vind ik veel informatie over de verschillende mogelijkheden, maar vervolgens heb ik moeite om alle mogelijkheden te plotten op mijn situatie.

Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door Toink op 27-01-2016 08:39 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
In principe heeft de adviseur een prima punt. CV ketels zijn een bewezen technologie, hebben zeer lage investerings- en onderhoudskosten en, mits goed ingeregeld, behoorlijk efficiënt. Maar verduurzamen is dan alleen nog mogelijk met behulp van groen gas, en dat gaat nog wel even duren. Voorlopig blijft de gasprijs nog wel even laag, dus dat is ook niet direct een zorgkindje.

Heb je al wel gecontroleerd of er überhaupt een gasaansluiting aanwezig is? Niet alle gebouwen buiten de bebouwde kom hebben er één.

Wil je vanaf dag 1 verduurzamen, dan is een warmtepomp met PV natuurlijk een prima optie. Gezien de grootte van het gebouw is een WKO (grond-gebonden warmtepomp) misschien ook nog wel een optie. Let wel dat je met behoorlijke investeringskosten te maken krijgt.

Een derde optie is een pelletketel: het gemak van een CV ketel, maar dan met (duurzaam) hout. Deze kan ook je warm tapwater leveren. Er zijn zelfs WKK varianten (deze leveren elektriciteit), zodat je zowel in de zomer (PV) als winter (WKK) elektriciteit. Ook hier geldt dat pelletketels wel een behoorlijke investering zijn. Houtpellets kosten per energiehoeveelheid op dit moment ongeveer net zoveel als gas.
Je zou hiervoor een keer contact op kunnen nemen met Paul Bijvoet of je bij hem thuis langs mag komen. Naast dat hij leverancier is van pelletketels, woont hij zelf in een oude boerderij in Heerhugowaard, die hij verwarmd met een pelletketel.

De keuze zal uiteindelijk bij jezelf liggen. Kostentechnisch is gas nog altijd goedkoper, maar qua duurzaamheid zijn de andere opties beter.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 22:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben toevallig vorige week bij iemand geweest met mijn warmtebeeldcamera die hetzelfde gedaan heeft. Die heeft een oude boerderij gekocht, van binnen helemaal gestript en daarna helemaal weer opgebouwd met goede isolatie.

Bezuinig niet op glas, en neem geen HR++ maar ga meteen voor drievoudig glas. Zeker als je van plan bent om een lichtstraat of uitbouw te maken met veel glas. Zelfs met HR++ heb je dan nog koudeval. Verder heb je meteen de kans om goed met balansventilatie te werken.

En bezuinig niet op isolatie. Straks als je alles hebt gestript kan je overal goed bij. Kijk eventueel naar Resolschuim panelen. Die hebben de grootste isolerende waarde voor de kleinste dikte ( en betaalbaar ).

Zorg ervoor dat je een bouwkundige in de arm neemt die er op toeziet dat alles goed en luchtdicht wordt gebouwd.

En houd ons op de hoogte :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
gas = goedkoop in aanleg, duur in stoken.
warmte pomp = duur in aanleg en goedkoop stoken.

maar het is allemaal vrij relatief.
leg je er genoeg (zo te lezen heb je ruimte zat op dak) PV panelen bij om je elektra gebruik te dekken van de warmte pomp.
dan heb je zelfs de theoretische situatie dat je 0€ betaald voor de energie rekening.
maar dat zet je wel een flink bedrag in de -, de investering is flink.

vergis je niet in hoeveel geld je per jaar aan stoken en elektra kwijt bent.
een 100€ per maand is voor een "normaal" gezin geen gek getal (zelfs laag).
en dat is toch 1200€ per jaar en na 10 jaar is het 12000€
en voor dat soort bedragen kun je het best de investering doen voor een warmtepomp + pv.
(pas op met het zomaar pakken van de energie rekening maand bedrag, er is zoiets als heffings-korting, dus je energie rekening kan zelf de - in gaan. ;).
beter is om een basis prijs voor gas (+/-60ct per m3) en elektra(+/-18ct per kWh) te nemen.)

de regering is wel bezig warmte pompen te stimuleren.
een stukje subsidie (niet echt heel interessant) maar voor al dat de elektra prijs nu omlaag is gegaan en de gas prijs omhoog(dit hakt er echt flink in).

grof gezegd is:
1m3 gas = 9,2kWh elektra.
maar een gasketel is niet 100% rendabel dus +/-:
1m3 = 8 kWh.
gebruik je een warmte pomp dan komt daar nog een gemiddelde jaar cop bij.
1m3 = 8 kWh / 2,5 = 3,2 kWh
(een gemiddelde jaar cop van 2,5 is wat laag gekozen, sommige mensen rapporteren een 3 of meer zelfs.
maar daar komen veel extra variabelen bij kijken, zoals doe je alleen verwarmen of maak je ook tap water.)
en ja als je dan de stroom zelf op wekt met PV panelen, dan word je wel spekkoper.

eigenlijk vind ik de discussie warmtepomp tegen over gas niet echt interessant.
het komt toch wel ongeveer op het zelfde neer in kosten. (wel over een lange tijd kijken en alles mee nemen. ;) )
er zijn 3 andere dingen veel belangrijker.
en dat is isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren ;)
warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken of te stoken.
denk ook aan een douche WTW of ventilatie WTW, ook hier warmte die je niet verliest hoef je niet......
als je dan nog geld over hebt, dan pas denken aan warmtepomp of PV. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
Zorgvuldig Isoleren en ventileren, ruimte voor zonnepanelen heb je denk ik wel genoeg, die kun je gemakkelijk later plaatsen dus die investering hoef je nog niet direct te doen.

Heb zelf een (kleine) individuele aardwarmtepomp in een hoekwoning en erg tevreden mee. Geen kosten voor gas en had ook geen aansluitkosten. Investering was wel behoorlijk. Denk aan 12000 euro meer ongeveer dan normale CV.

Als je echter nu voor normale cv ketel gaat wordt het heel lastig om echt op 0 te komen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Een vriend van mij heeft exact hetzelfde gedaan. Het oude voorhuis omgebouwd naar 2 slaapkamers + badkamers, en de stal in de lengte in tweeën gedeeld: helft woonkamer, lange gang er tussen en andere helft schuur/garage. De woonkamer/keuken ruimte is nu 26 bij 8 meter en heeft 2 grote lichtstraten (4 bij 4) ingebouwd voor het uitzicht naar de Drentse Aa. Hij doet de verwarming middels een normale CV ketel en vloerverwarming die op 18 graden staat. En heeft daarnaast een grote houtkachel die de rest van de graden er bij doet. Hout kan hij praktisch altijd wel gratis regelen, en op die manier stookt hij vrij goedkoop.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 19:53
migjes schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:39:
gas = goedkoop in aanleg, duur in stoken.
warmte pomp = duur in aanleg en goedkoop stoken.

dan heb je zelfs de theoretische situatie dat je 0€ betaald voor de energie rekening.
maar dat zet je wel een flink bedrag in de -, de investering is flink.
Maar voor hoelang nog... zolang je een terugdraaiende meter hebt is dat goed en wel.. maar kijk eens naar de situatie in België... daar wordt per kw omvormer belast betaald aan de energieleverancier...

Zoals aangehaald is ventilatie belangrijk, 'vochtige' lucht is moeilijker te verwarmen dan 'droge' lucht dus ook 'duurder'.

Grote zonneboiler installatie geen optie?

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-01-2016 10:33 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• migjes
Icekiller2k6 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:32:
[...]

Maar voor hoelang nog... zolang je een terugdraaiende meter hebt is dat goed en wel.. maar kijk eens naar de situatie in België... daar wordt per kw omvormer belast betaald aan de energieleverancier...

Zoals aangehaald is ventilatie belangrijk, 'vochtige' lucht is moeilijker te verwarmen dan 'droge' lucht dus ook 'duurder'.

Grote zonneboiler installatie geen optie?
de situatie in België is vrij makkelijk te omzeilen met huidige prijzen.
(de truk is onder dimensioneren, in combi met goed dak, dus geen zuid of minder zuid, kun je heel ver gaan. ;) )

het ventilatie verhaal staat al een stukje lager in de tekst. ;)
(het verhaal droge lucht en vochtige lucht los je op met stoken, zoals in ieder huis.)

grote zonneboiler vind ik meestal geen optie, dan kun je nog beter een groot raam plaatsen.
dat is nog effectiever. ;)
maar het woordje groot is uitlegbaar in veel verschillende maten.
(zonder zonneboiler is het hem ook weer niet, maar wil het dan geen kleine zonneboiler noemen.)
heb je de ruimte dan is een warmtepompboiler (of meteen ingebouwd in warmtepomp.) met een zonnecollector er bij erg mooi. (de warmte pomp heeft al een boiler, je hebt dan alleen maar een extra spiraal nodig in de boiler. ;) )
heb je goedkoop tap water in de zomer om te douchen. (tap water blijft het moeilijkste stukje voor een warmte pomp.)
en in de winter doe je het met de warmte pomp. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 27-01-2016 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ben je ook al naar een architect geweest met dit plan?
Dit kost wat, maar dan heb je ook echt wat.
Tegenwoordig zijn architecten niet alleen meer bezig met het ontwerp, maar ook met innovatie.
Vaak kunnen ze het ontwerp zelfs zo maken dat het duurzaam word en je helpen met de juiste adviezen.
Mensen hikken vaak tegen die 2 tot 8K aan die het kost, maar uiteindelijk is het 't meer dan waard.
Ik spreek uit ervaring.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
en waar je natuurlijk het meeste mee kunt..... kijk of je alle ruimtes wel zo warm wilt hebben, doe iets aan de hoogte, als het namelijk overal zo hoog blijft moet er enorm veel gestookt worden.

• Toink
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Als ik 20k extra moet investeren in (nog) dikker glas, beste isolatiemateriaal en een slimme combi van bijv warmtepomp en zonnepanelen dan is dat geen probleem. Zolang het maar een investering is die rendeert. Ik weet dat ik mezelf binnen een jaar ga storen aan de energierekening als ik weet dat ik met een eenmalige grote investering voor lange tijd profijt gehad zou hebben.

Op dit moment zit ik in de fase van het laten maken van een kostenraming zodat ik kan besluiten of ik een bod ga uitbrengen of niet.

Als het hele plaatje haalbaar is ga ik het concreter invullen met de bouwkundige (= onafhankelijke expert). Reden van mijn vraag hier is dat ik merk dat de bouwkundige een duidelijke :) voorliefde heeft voor mechanica (alles wat elektrisch is gaat vaker stuk dan ouderwetse mechanica). Vandaar dat ik wat reflectie van jullie waardeer.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Bouwkundig is het meeste te halen. Maak (laat) een goed doordacht ontwerp , hoge isolatiewaardes, triple glas, zonwering (eenvoudige oversteek), balansventilatie en o.a. een douche WTW zijn verstandige investeringen. Daarnaast zou ik persoonlijk kiezen voor een WP eventueel aangevuld met een tegelkachel o.i.d. voor extra sfeerverwarming.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
migjes schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:47:
[...]

de situatie in België is vrij makkelijk te omzeilen met huidige prijzen.
(de truk is onder dimensioneren, in combi met goed dak, dus geen zuid of minder zuid, kun je heel ver gaan. ;) )
Je kan onderdimensioneren maar feit blijft dat je tot 100€ (bij mij) per jaar betaald per kW omvormer.
Ik heb een omvormer van 3600W en betaal daarom 360€ aan de distributeur (is niet de energieleverancier). Ze hebben sinds enkele maanden nog een extra taks in het leven geroepen en nu betaal je 100€/jaar voor de aansluiting als je <5000kWh verbruikt. Vanaf 20000kWh betaal je het meest en is het bedrag 770€/jaar. Dit alles buiten de normale elektriciteitsprijs van 20-25 cent/kWh.

Combinatie met goed dak moet ook kunnen, ik kan kiezen tussen noord en zuid. De gemeente heeft de oriëntatie van het dak zo verplicht.

Ik heb nog PV gelegd omdat je de installatie over 20 jaar net terug kan verdienen EN ik nog premies en 5 jaar vrijstelling van KI (belasting op eigen woonst) krijg, samen goed voor meer dan 7000€.

Als ik nog extra PV en warmtepomp had moeten leggen ipv een gasketel is dat nooit terug te verdienen. Gas blijft door extra taksen op elektriciteit in België goedkoper dan een warmtepomp en dat is gezien de opgelegde CO2 normen zeer jammer.
Ik wil gerust ecologisch bouwen maar dat zou niet (veel) meer mogen kosten dan de niet-ecologische manier en je zou de ecologische manier zeker niet mogen afstraffen met een extra heffing.

Toen ik mijn bouwplannen maakte keek ik tegen een geschatte energiefactuur (gas en elek) aan van 300€/jaar, dat zijn er nu ruim 800 (1,5 jaar later).

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
De belangrijkste investering die je m.i. mee moet nemen is goede isolatie. Dat is het lastigste later nog aan te passen en heeft altijd rendement. Daarna zaken als vloerverwarming LTV en voldoende kanalen voor een ventilatie en douche wtw. Daarna komen pas de installaties zoals zonnepanelen, zonnecollectoren etc.

Bij de raming zou ik dus zeker top vloer, wand en dak- isolatie meenemen. Daarnaast nog iets voor vloer-/ lage temperatuur verwarming. De rest is dan m.i. later nog wel uit te werken.

• migjes
Engineer Stewie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:28:
[...]

Je kan onderdimensioneren maar feit blijft dat je tot 100€ (bij mij) per jaar betaald per kW omvormer.
Ik heb een omvormer van 3600W en betaal daarom 360€ aan de distributeur (is niet de energieleverancier). Ze hebben sinds enkele maanden nog een extra taks in het leven geroepen en nu betaal je 100€/jaar voor de aansluiting als je <5000kWh verbruikt. Vanaf 20000kWh betaal je het meest en is het bedrag 770€/jaar. Dit alles buiten de normale elektriciteitsprijs van 20-25 cent/kWh.

Combinatie met goed dak moet ook kunnen, ik kan kiezen tussen noord en zuid. De gemeente heeft de oriëntatie van het dak zo verplicht.

Ik heb nog PV gelegd omdat je de installatie over 20 jaar net terug kan verdienen EN ik nog premies en 5 jaar vrijstelling van KI (belasting op eigen woonst) krijg, samen goed voor meer dan 7000€.

Als ik nog extra PV en warmtepomp had moeten leggen ipv een gasketel is dat nooit terug te verdienen. Gas blijft door extra taksen op elektriciteit in België goedkoper dan een warmtepomp en dat is gezien de opgelegde CO2 normen zeer jammer.
Ik wil gerust ecologisch bouwen maar dat zou niet (veel) meer mogen kosten dan de niet-ecologische manier en je zou de ecologische manier zeker niet mogen afstraffen met een extra heffing.

Toen ik mijn bouwplannen maakte keek ik tegen een geschatte energiefactuur (gas en elek) aan van 300€/jaar, dat zijn er nu ruim 800 (1,5 jaar later).
je hebt een sma3600tl-21 ;)
die kan ook alle 16 X Tianwei 250Wp multicrystalline op 1 mpp aan.
dan kun je nog een keer 16X 250Wp op noord hangen op de andere mpp.
(word wel heel krap met 16X, ik zou zelf eerder 15X doen.
met 16X kom je wel iets boven het mpp bereik.
misschien gaat het net niet met 16X erg afhankelijk van de precieze type cellen. :? )

op dat moment word de dure 100€ per 1kW omvormer vermogen een stuk beter benut.
een 5000kWh zal dan ongeveer de opbrengst zijn per jaar.

maar zoals overal alle variabelen zitten er nog niet in, mag je zelf doen. ;)
wil ook weer niet teveel offtopic gaan.

• Toink
  • Niet online
Nog een vergeten reactie:
Skyaero schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:36:
Heb je al wel gecontroleerd of er überhaupt een gasaansluiting aanwezig is? Niet alle gebouwen buiten de bebouwde kom hebben er één.
Ja die is in de woning die eraan vast ligt. Wordt verlegd. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte. Ik wil een drukmeting laten doen door een onafhankelijke die er ook op toeziet dat de woning op de juiste manier geisoleerd wordt. Heb in mijn huidige woning wat ervaring opgedaan :X .

Dat isolatie een thema wordt is me nu helemaal duidelijk :).

Voor de zonnepanelen geldt dat ik die op de garage (plat dak) wil gaan leggen. De garage wordt groot (dubbel met veel ruimte voor fietsen, tuinmaterieel enz). Kan in de grootte van de garage enigszins rekening houden met de hoeveelheid zonnepanelen die ik nodig heb. Daarmee kan ik zorgen dat de stand tov zon optimaal is (woning staat haaks op de zon, dak van de stal is erg steile hoek) en voorkom ik dat de woning ontsierd wordt door de panelen.

[ Voor 57% gewijzigd door Toink op 27-01-2016 16:01 ]

• Cp57412a
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-11 16:04
Interessant vraagstuk waar ik dagelijks mee bezig ben.
Voor mijn afstuderen (bouwfysica & installatietechniek @ TU/e) verdiep ik mij in Cost Optimization.
Het gaat in essentie over het oplossen van vraagstukken als deze, wanneer loont een investering.

Een krachtig antwoord is lastig te geven, daar er tal van variabele zijn die invloed uitoefenen op en al dan niet rendabele investering. Een paar gedachte om mee te nemen:

Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, zover ik heb gelezen ben je daar voldoende van bewust en investeer je hier terecht in.

Mocht je de financiele middelen hebben om te investeren, dan zou ik een warmtepomp serieus overwegen. Uitgaande dat de woning minimaal een jaar of 40 mee moet gaan, zou ik als huiseigenaar niet afhankelijk willen zijn van de schommelende gasprijzen. Toegegeven, laatste tijd is de prijs aan het dalen maar we praten hier over een lange periode.

Daarnaast is er nog een overweging die de keuze voor een warmtepomp aantrekkelijk maakt. Mocht je voor energieneutraal gaan of voor bijna-energieneutraal, dan zijn zonnepanelen niet weg te denken. Vooralsnog zijn zonnepanelen voor particulieren rendabel, wat vooral komt door de saldeerregeling. Deze regeling wordt in 2020 opnieuw bekeken en eventueel aangepast.

Het is haast onvermijdelijk dat de saldeerregeling op termijn gaat veranderen. Het gebruiken van zelfopgewekte energie wordt daarmee belangrijker. Daarmee zijn warmtepompen een aantrekkelijke keuze daar deze werkt op basis van laagtemperatuurverwarming. Gegeven de goede isolatiewaarde van de woning, kan het aantrekkelijk zijn om de woning een constante temperatuur te geven. Ofterwel: Overdag kunnen de PV panelen de warmtepomp van energie voorzien. Met als gevolg dat je 's avonds weinig tot geen energie nodig hebt om de woning te verwarmen.

Mocht je beschikken over een grote tuin dan zou je kunnen overwegen om horizontale slangen in te graven ivp verticaal diep de grond in.

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wij hebben een lucht/water warmtepomp van Daalderop. CV is nodig voor als het erg koud is buiten en voor tapwater, maar het is sowieso zuinig. Wel een investering natuurlijk, maar veel minder dan een bron boren. Aangezien je toch voor LTV wilt gaan lijkt me dit een leuke optie.

Beetje off-topic: krijg je dit qua bestemmingsplan rond? Bekenden hadden ook dit idee, maar dat plan is om die reden in elkaar gestort.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Denkend in principes, is er volgens mij maar 1 echt duurzame richting: all-electric.
Elektriciteit kun je namelijk (duurzaam) opwekken en gas kun je alleen oppompen en verbranden.

Dan zit je dus automatisch aan een warmtepomp vast en daardoor logisch gezien ook aan (zeer) lage temperatuur verwarming.

Dus de optie van een warmtepomp met vloerverwarming is dan een hele logische.
Dit hebben wij zelf ook gedaan en bevalt erg goed!

[ Voor 6% gewijzigd door KifArU op 07-02-2016 11:23 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ik zou vooral heel goed isoleren en daarnaast (indien nog nodig) een ZLTV verwarminjg (dus b.v. vloerverwarming of wandverwarming met hoge leiding dichtheid) of je moet L/L verwarming willen gebruiken.

als je de passief norm hanteert (RC=9 geloof ik) dan kan je met een veel kleinere verwarmingsinstallatie toe, en dat scheelt zowel in aanschaf als gebruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Toink
  • Niet online
Dat komt dan mooi uit. Ons plannetje van de stal valt in het water. Aanschaf + verbouwing zou een kostenplaatje opleveren waarbij de verwachte waarde al 100k verlies zou laten zien.

Maw: leuk object, verkeerd plan. We overwegen nu nieuwbouw, dat maakt de uitdaging iets anders maar niet minder leuk!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Toink schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:02:

Maw: leuk object, verkeerd plan. We overwegen nu nieuwbouw, dat maakt de uitdaging iets anders maar niet minder leuk!
Kernwoord passief bouwen. En alles zoveel mogelijk passief uitvoeren (dus zo weinig mogelijk techniek in de basis).
Leuk leesvoer www.nulwoning.nl van een man met passie en innovatie

[ Voor 6% gewijzigd door ollie1965 op 08-02-2016 22:39 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-11 17:41
Kijk ook eens naar 1 of meer pelletkachels. Sommige pelletkachels kunnen meerdere ruimtes verwarmen. Er bestaan zelfs pellet-cv-ketels. Het is co2-neutraal en voordelliger dan stoken op gas. Sinds 1-1 is er zit er zelfs subsidie op diverse modellen (vanaf 500,- per kachel)

• Toink
  • Niet online
Opvolging zoals beloofd :): Op dit moment hebben we een optie op een kavel voor nieuwbouw. We denken aan een schuurwoning, uiteraard voorzien van moderne isolatie en verwarming.

We zijn in gesprek met verschillende architecten/bouwers voor de mogelijkheden. Als iemand hier nog tips heeft voor moderne (kostenefficiente) bouwmethoden dan hoor ik het graag.

We hebben tot nu toe gesproken met Lofthome en komende week hebben we een afspraak bij Scanabouw. Het concept van Lofthome is heel mooi. Triple glas, wanden met een RC-waarde van 6.4 enz. Helaas niet zo goed toepasbaar op het door ons gekozen kavel omdat de kopgevel eigenlijk naar de plek moet wijzen met het mooiste uitzicht (volledig glas). En dan staat de woning net verkeerd op het bouwvlak.

• ollie1965

ollie1965

Persoonlijk zou ik niet beknibbelen op de prijs voor de ruwbouw/casco van het huis.
Kostenefficiente bouwmethoden komen meestal uit op houtskeletbouw methoden, maar is dat ook je wens?

Afwerking kan later altijd nog verhoogd worden (van bouwkeuken naar Poggenpohl/Simatic/Miele).

De basis moet in orde zijn als je er lang en tevreden wilt wonen.
Voor de casco zou ik alleen een energieverbruik neer leggen voor de woning, om een "gemiddeld jaar" te verwarmen (huis en warm water), met als eind test een blowertest.

EDIT:
http://www.huf-haus.com/nl.html
Dan is dit ook wel wat? (referentie lofthome)

[ Voor 7% gewijzigd door ollie1965 op 14-03-2016 13:23 ]

Dit , hierom en hierom

• Toink
  • Niet online
Huf Haus heb ik ook bekeken ja. Het past niet helemaal in het concept van schuurwoning. Maar wat is het probleem met houtskeletbouw tov traditionele bouw (los van de voors en tegens die je links en rechts leest)?

[ Voor 15% gewijzigd door Toink op 14-03-2016 19:23 ]

• ollie1965

ollie1965

Niet wetende welke voor/tegen je al kent of zelf hebt bepaalt.
Massa van beton vloer/stenen wanden (warmteopslag), houten vloer 1ste verdieping en hoger (gehoriger in veel gevallen).
In sommige systemen vooraf alle leidingen in wand bepalen.
Moeilijker later ergens anders openingen te maken in de wand (maar als je zelf bouwt is deze kans meestal zeer gering)

Dit , hierom en hierom

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 06:32
ollie1965 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:27:
Niet wetende welke voor/tegen je al kent of zelf hebt bepaalt.
Massa van beton vloer/stenen wanden (warmteopslag), houten vloer 1ste verdieping en hoger (gehoriger in veel gevallen).
In sommige systemen vooraf alle leidingen in wand bepalen.
Moeilijker later ergens anders openingen te maken in de wand (maar als je zelf bouwt is deze kans meestal zeer gering)
Hmm hier een houtskeletwoning en één van de grote voordelen is juist: Flexibiliteit!
Leidingen kun je (zeker tijdens de bouwfase) inwerken waar je wil en het maken van een opening is veel eenvoudiger (ook constructief bekeken). De verdiepingsvloeren hoeven helemaal niet gehoriger te zijn dan een betonnen vloer, bij ons ligt er op de verdiepingsvloer een dekvloer van 9cm en die is echt niet gehorig! Door de isolatie tussen de balkenlaag en het gipsplafond is hij zelfs zo dood als een pier.

Enige nadeel is de kleine thermische massa, hierdoor kan de temperatuur vlug oplopen en moet je goed nadenken over de zonwering. De kleine thermische massa heeft ook weer een voordeel, als je wil kun je het huis snel afkoelen na een tropische zomerdag.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• ollie1965

ollie1965

mightym schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:35:
[...]

Hmm hier een houtskeletwoning en één van de grote voordelen is juist: Flexibiliteit!
Leidingen kun je (zeker tijdens de bouwfase) inwerken waar je wil en het maken van een opening is veel eenvoudiger (ook constructief bekeken). De verdiepingsvloeren hoeven helemaal niet gehoriger te zijn dan een betonnen vloer, bij ons ligt er op de verdiepingsvloer een dekvloer van 9cm en die is echt niet gehorig! Door de isolatie tussen de balkenlaag en het gipsplafond is hij zelfs zo dood als een pier.

Enige nadeel is de kleine thermische massa, hierdoor kan de temperatuur vlug oplopen en moet je goed nadenken over de zonwering. De kleine thermische massa heeft ook weer een voordeel, als je wil kun je het huis snel afkoelen na een tropische zomerdag.
Niet ieder systeem heeft flexibiliteit, ik ken systemen waarbij leidingen achter de "luchtdichte wand" worden geplaatst (sandwich platen), maar er zijn ook systemen waar er een extra wand voor geplaatst wordt en dan heb je niet dat probleem.

Mooi dat je 9 cm afdekvloer hebt, maar als mensen op de kosten gaan letten bij aanschaf/aanbesteding kijkt men over die dekvloer heen en dan heeft men een houtenvloer. Immers dekvloer geeft extra eisen aan de sterkte van de constructie en dus ook kosten.

Dit , hierom en hierom

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb hier verdiepingsvloeren met vuren balken die eigenlijk te licht zijn geconstueerd. De vuren balken liggen tussen de gebinten die op 3,6 meter afstand van elkaar staat. Als er iemand op de trap loopt (U-vorm die aan de verdiepingsvloer hangt) dan voel je trilling in de vloer. In andere verdiepingsvloeren die op eiken balken liggen en bestaan uit een laag planken + Fermacell egalisatiekorrels + twee lagen fermacellplaten + epoxy gietvloer is de vloer super solide. Daar zit veel meer massa in. Ik zou er dus inderdaad wel op letten dat de constructie niet te licht is.

De vloerverwarmingsbuizen zijn ingefreesd in de onderste laag Fermacellplaten en de sleuven zijn daarna dichtgesmeerd. De combinatie met de gietvloer verwarmt en koelt prima en reageert sneller dan beton.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 06:32
ollie1965 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:27:
[...]

Niet ieder systeem heeft flexibiliteit, ik ken systemen waarbij leidingen achter de "luchtdichte wand" worden geplaatst (sandwich platen), maar er zijn ook systemen waar er een extra wand voor geplaatst wordt en dan heb je niet dat probleem.

Mooi dat je 9 cm afdekvloer hebt, maar als mensen op de kosten gaan letten bij aanschaf/aanbesteding kijkt men over die dekvloer heen en dan heeft men een houtenvloer. Immers dekvloer geeft extra eisen aan de sterkte van de constructie en dus ook kosten.
Tsja, dat is verkeerde zuinigheid. Als je geen verstand van zaken hebt, moet je helemaal niet in eigen beheer een huis bouwen, of je laten begeleiden door een deskundige. Zoveel kosten zitten er niet aan wat meer balken en een smeervloer.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Toink
  • Niet online
Van de warmteopslag had ik inderdaad gelezen. Mbt isolatie van de verdiepingsvloer zal ik dat meenemen in gesprek met de architect. Ik heb al twee gesprekken gehad met architecten. Komende weken heb ik er nog twee. In elk geval één van de architecten heeft ervaring met veel verschillende bouwmethoden (verschillende vormen van houtskelet, prefab, traditioneel). Heeft ook ruim ervaring met passief en energieneutrale bouw. Deze architect geeft ook aan ons een advies te kunnen geven voor de voor ons meest geschikte bouwmethode. De andere architect die we gesproken werkt met een heel specifiek concept. Daarin is hij heel ervaren en het concept is goed doorontwikkeld, maar dan moet het wel zijn wat je aanspreekt.

Zodra ik weer meer weet plaats ik het hier.

• Toink
  • Niet online
Daar zijn we weer. Inmiddels tekeningen van architect en alles klaar en komen we terug bij het energievraagstuk.

We hebben alles zorgvuldig afgewogen en komen uit bij traditionele bouw met een combinatie van aardwarmtepomp, LT vloerverwarming, WTW installatie en zonnepanelen. Interessante materie allemaal!

Nu willen we offertes gaan opvragen en zoeken we een ervaren adviseur/installateur in Noord-Brabant (midden/oost). Los van de hits op Google, heeft iemand hier nog een specifieke ervaring/aanrader?

En zaken waar ik zeker op moet letten in zo'n offertetraject voor een energieoplossing?

• ollie1965

ollie1965

Ik neem aan dat in de Casco een hogere isolatienorm is genomen dan de standaard eis op dit moment?

Zo ja dan kun je waarschijnlijk met ZLTV uit.
aardwarmtepomp: ook hierin zijn natuurlijk verschillende types. Afhankelijk van de locatie (Brabant is grondwater winning dus vaak geen boring mogelijk EDIT: Province heeft hier een kaart (PDF hoog detail niveau) van ), en oppervlakte aan eigen grond kun je verschillende keuzes maken welke allemaal anders van prijs zijn.
http://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/brinewater/

WTW installatie daar zijn al flinke draadjes over geweest (met bijdrage van mij) zoek even.
- Neem geen systeem met roosters en ga voor een zeer lage stroomsnelheid (eigenlijk moet het de kamer in vallen),
- Neem 100% boven het bouwbesluit voor de verversingsnorm
- Geluidsdempers in de hoofdkanalen
- Als het aantal M2 grond genoeg is neem er een aardpijp bij scheelt ook weer veel (Ronald Serne (Nulwoning) heeft er een mooie berekening van).

Denk vooruit voor wat betreft energieopslag (PV maar ook warmte).
Persoonlijk zou ik namelijk ook denken aan een Zonneboiler systeem aan te schaffen en in de zomer de bron lekker verwarmen geeft je een betere COP in de winter en dus minder E verbruik dan.

Dit , hierom en hierom

• Toink
  • Niet online
Bedankt Ollie! Het perceel is ruim 1000m2 groot dus alle ruimte om gebruik te maken van de tuin voor slimme energiemaatregelen :). Ik ga je links doorlezen!
Pagina: 1