Op dit moment ben ik bezig om een woning te kopen met een grote oude stal eraan vast. Het plan is om de stal (9x20m, 9m hoog) te verbouwen tot woonhuis en vervolgens de woning te slopen. We verbouwen met de verwachting hier voor lange tijd te wonen, dus investeren in kwaliteit/duurzaamheid is geen probleem.
Geen kleine verbouwing dus hebben we hulp ingeroepen van iemand die veel ervaring heeft met dit soort projecten. Op nagenoeg alle vlakken zijn we het volledig eens, een punt waarover discussie is, is toekomstig energieverbruik.
Wat doen we sowieso:
- woning volledig isoleren
- plaatsing ramen op een manier dat er zo veel mogelijk warmte/dachlicht naar binnen kan vallen
- vloerverwarming
- ledverlichting en andere energiezuinige apparatuur
De discussie gaat over de wijze van verwarmen. Onze hulp zegt dat je met een moderne ketel en LTV in combinatie met radiator / kachel kan komen tot heel acceptabele gas/electrakosten. Reden voor onze hulp om een eenvoudige installatie te adviseren is dat ze weinig investering vragen, nagenoeg onderhoudsvrij zijn en weinig ruimte innemen. Wat vinden jullie?
Ik denk aan een grotere aanpak en energieneutraal (of neutraler
) te wonen, maar dat moet wel een zinvolle investering zijn! Voor zo'n grote woning dacht ik dat we dan een warmtepomp nodig hebben. Aangezien die elektriciteit nodig heeft om te draaien neem ik aan dat we ook zonnepanelen nodig hebben om het elektriciteitsverbruik te reduceren. Maar zou je nog meer nodig hebben voor zo'n grote woning of is dat het al? Via Google vind ik veel informatie over de verschillende mogelijkheden, maar vervolgens heb ik moeite om alle mogelijkheden te plotten op mijn situatie.
Wat zouden jullie adviseren?
Geen kleine verbouwing dus hebben we hulp ingeroepen van iemand die veel ervaring heeft met dit soort projecten. Op nagenoeg alle vlakken zijn we het volledig eens, een punt waarover discussie is, is toekomstig energieverbruik.
Wat doen we sowieso:
- woning volledig isoleren
- plaatsing ramen op een manier dat er zo veel mogelijk warmte/dachlicht naar binnen kan vallen
- vloerverwarming
- ledverlichting en andere energiezuinige apparatuur
De discussie gaat over de wijze van verwarmen. Onze hulp zegt dat je met een moderne ketel en LTV in combinatie met radiator / kachel kan komen tot heel acceptabele gas/electrakosten. Reden voor onze hulp om een eenvoudige installatie te adviseren is dat ze weinig investering vragen, nagenoeg onderhoudsvrij zijn en weinig ruimte innemen. Wat vinden jullie?
Ik denk aan een grotere aanpak en energieneutraal (of neutraler
Wat zouden jullie adviseren?
[ Voor 4% gewijzigd door Toink op 27-01-2016 08:39 ]