Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Proximus BE] Wifi point + Decoder via 1 LAN vanuit modem

Pagina: 1
Acties:

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
Situatie:
Tussen modem en de ruimte waar alles zich 'afspeelt' is ongeveer 80 meter afstand.
Er is 1 lan kabel (geïsoleerde kabel) in de ruimte.

Tot voor kort was er enkel internet aanwezig/nodig, ook draadloos doordat hier een router op gekoppeld was.
Echter willen we om praktische redenen nu ook de decoder van Proximus (nieuwste versie, zo'n mediaboxje zonder eigen hdd) gebruiken via dezelfde verbinding.

Opstelling 1: Modem > Router > Decoder gaf volgens de decoder een 'connectie of verbindingsprobleem met de modem'

Opstelling 2: Modem > Router > PC (wifi) gebruik ik momenteel zonder enige probleem en met zeer goede snelheden.

Opstelling 3: Modem > Decoder geeft geen problemen en werkt goed, maar nu kan ik mijn laptop/PC niet meer gebruiken.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie of weet een oplossing (eventueel aanpassingen in de router?) die bruikbaar zou kunnen zijn?
Nogmaals, door praktische redenen is er slechts 1 lan-verbinding beschikbaar en vlug kabeltje bijtrekken is helaas geen optie.

_/-\o_

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
Ik zie 2 oplossingen :

-> Ofwel met VLAN's werken, want je moet de VLAN voor TV mee over die 1 UTP kunnen trekken.
Als die decoder dan op 80m afstand van de modem moet staan zal dus z'n VLAN daar moeten geraken.
Je kan dan een switch voorzien kant modem zowel modempoort "internet" als "tv" in een trunk-stopt en na 80meter met een deftige router kan je die VLAN's terug opsplitsen en 1 draadje naar AP en 1 draadje naar decoder brengen.

-> Ofwel de UTP "splitsen" qua aderpaartjes en dan slechts 2 paartjes gebruiken (= beperking 100Mbits) voor AP/Internet en de overige 4 draadjes voor IPTV.

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Heb je een bbox2 of bbox3 als modem? Bij de bbox2 is er namelijk nog een onderscheid tussen poorten voor internet en poorten voor digitale tv. Bij de bbox3 zijn dit gewoon 4 poorten die beide ondersteunen.

Mijn opstelling (met bbox3) werkt als volgt en lijkt mij ook te zullen werken voor u.
Bbox3>switch>tv,decoder,nas
In u geval zou dit dan modem>switch>decoder,router worden.