Kan netwerkprinter niet toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo mensen,

Ik heb vandaag iemand moeten helpen met het instellen van haar netwerkprinter op een MacBook Pro. Dit wil echter totaal niet lukken. Bij het invullen van het IP-adres geeft hij de printer niet te kunnen vinden. Hij ziet 'm wel bij 'Windows', maar dan vraagt hij om een account. En zowel ik als die mensen hebben geen flauw benul welke dat zou kunnen zijn. Van alles geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Gekke is dat zij eerder wel gewoon hebben kunnen printen met die printer (Mac was gestolen, dus ze hebben een nieuwe gekocht die natuurlijk ingesteld moest worden enzo). Met de software van de website van Canon krijg ik de printer wel gevonden, maar niet geïnstalleerd. Misschien doe ik wel wat verkeerd tijdens het instelproces, maar tot zover ik weet heb ik de stappen gewoon goed opgevolgd.

Het betreft een Canon MG6100 printer. De Mac draait op OS X El Capitan.

Hulp zou zeer gewenst zijn. Sta op het punt een workaround te geven de volgende keer dat ik daar ben (USB kopen, daar de foto's/bestanden op zetten, in de printer stoppen en vervolgens uitprinten). Erg omslachtig natuurlijk, maar als ik niet met een goede oplossing kan komen zal het niet anders zijn.

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
Kijk eens of je wel bij de web-interface van de printer kan. Denk zelf dat deze ook beveiligd is(zelfde username/password). Denk dat er een beveiliging in de printer zelf zit waardoor hij eerst "vrijgegeven" moet worden als je hem wilt installeren...

admin/admin
admin/password
user/user
al geprobeerd?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
TerrorSource schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:09:
Kijk eens of je wel bij de web-interface van de printer kan. Denk zelf dat deze ook beveiligd is(zelfde username/password). Denk dat er een beveiliging in de printer zelf zit waardoor hij eerst "vrijgegeven" moet worden als je hem wilt installeren...

admin/admin
admin/password
user/user
al geprobeerd?
Jep, ook gedaan. Althans, via webinterface geprobeerd inderdaad. Was überhaupt geen wachtwoord voor nodig. Heb alle instellingen doorzocht, niets bruikbaars kunnen vinden. Vrijwel alleen zaken als het IP-adres, subnet mask, de naam enz. kunnen vinden. Nog vreemder vind ik dat er ondersteuning is voor Bonjour, en tot zover mijn kennis reikt zou dit zonder poespas in te stellen moeten zijn. Bonjour staat ook gewoon ingeschakeld verder.

Ben nu niet in de buurt van de printer, dus kan niet eventueel nogmaals controleren ofzo. Maar er waren maar weinig instellingen bij de webinterface, laat staan die ervoor zouden moeten zorgen dat de printer gevonden kan worden in het netwerk ofzo.

Die accounts overigens niet geprobeerd, maar lijkt me sterk: hij geeft standaard een heel andere gebruikersnaam weer (naam van de eigenaar van de Mac). Misschien toch eens uitproberen donderdag dan.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchDeafBoy op 26-01-2016 22:16 ]

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Naam van de eigenaar van de mac? Dan is het heel erg simpel, hij vraagt om het admin account op de Mac. Doet hij altijd als hij iets wilt installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
TerrorSource schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:20:
Naam van de eigenaar van de mac? Dan is het heel erg simpel, hij vraagt om het admin account op de Mac. Doet hij altijd als hij iets wilt installeren...
En nu komt de verassing: ook dat werkt niet. Want dat is inderdaad waar ik het eerste aan dacht (leek me vrij logisch, aangezien Windows User Account Control dit ook doet). Blijf maar de melding krijgen dat het niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens gekeken op site van canon voor driver of een utility? Kan soms helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:26:
Al eens gekeken op site van canon voor driver of een utility? Kan soms helpen..
Zelfs dat gedaan ja. Heeft evenmin geholpen.

Ik zeg je, dit is een heel vaag geval wat mij betreft. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou nog proberen om hem via usb te installeren... en dan verwijderen en opnieuw proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 10:16

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Wat zijn je verdere instellingen bij het installeren va ip ? Op mijn werk de Dell voeg ik toe via protocol 'Line Printer Daemon' (als algemene postscript printer). Werkt prima. IP vul ik dan in als 'lpd://192....'

[ Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 26-01-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
heb nog een ideetje voor je wat je kan proberen. Printing System resetten.

Control+Click in het witte vak van het printer lijstje en dan "Reset Printing System" of iets dergelijks. Dit reset alle printer instellingen en drivers. Wat je bij windows "Print spooler" herstarten doet om printer problemen op te lossen is dit het voor de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
kaassouffle schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:41:
Wat zijn je verdere instellingen bij het installeren va ip ? Op mijn werk de Dell voeg ik toe via protocol 'Line Printer Daemon' (als algemene postscript printer). Werkt prima. IP vul ik dan in als 'lpd://192....'
Deels al zo gedaan; wel aangegeven Line Printer Daemon, maar niet voor het IP-adres 'lpd://'. Moeite waard om dat eens te proberen dan.
TerrorSource schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:46:
heb nog een ideetje voor je wat je kan proberen. Printing System resetten.

Control+Click in het witte vak van het printer lijstje en dan "Reset Printing System" of iets dergelijks. Dit reset alle printer instellingen en drivers. Wat je bij windows "Print spooler" herstarten doet om printer problemen op te lossen is dit het voor de Mac.
Ook een goed idee om eens naar te kijken, had ik nog niet aan gedacht!

Dank heren, hier kan ik al wat mee. Zijn al wat dingen om donderdag even uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Deze printer moet je met mDNS/Bonjour/Zeroconf automatisch kunnen vinden. Als dat niet kan:

- Netwerk stuk?
- Printer met draad en client wireless? (of andersom, gaat in elk geval bij Experia Boxen van KPN niet werken)

- Printer reset gedaan?
- Handleiding gelezen?
- Configuratiepagina op de printer uitgeprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
johnkeates schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 00:02:
Deze printer moet je met mDNS/Bonjour/Zeroconf automatisch kunnen vinden. Als dat niet kan:

- Netwerk stuk?
- Printer met draad en client wireless? (of andersom, gaat in elk geval bij Experia Boxen van KPN niet werken)

- Printer reset gedaan?
- Handleiding gelezen?
- Configuratiepagina op de printer uitgeprint?
Drie vetgedrukte dingen gedaan. Netwerk lijkt me gewoon in orde, want via de Windows-laptop kan wel gewoon geprint worden. Is nog een idee om toch eens bedraad proberen te configureren op de Mac, mochten de tips van degenen voor je niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
De gebruikersnaam is "admin" (of "ADMIN", met hoofdletters), en het wachtwoord is afhankelijk van het model of "canon" of het serienummer. Het is wel vreemd dat handmatig het IP toevoegen niet werkt (wel te pingen?). De Canon MG6150 beschikt trouwens over AirPrint, waardoor je zonder het in te stellen zou moeten kunnen printen. Wellicht kun je dat (her)instellen.
Pagina: 1