Macbook 2010 upgrade gaat fout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:15
Hallo,

Voor een collega ben ik met een upgrade van zijn MacBook mid-2010 bezig, zie http://www.everymac.com/s...ibody-mid-2010-specs.html. Deze draaide nog 10.6.8
Via Software-update alleen de SMC update gedaan, wou ze namelijk 1 voor 1 aflopen. Na deze update zie ik alleen een wit scherm met Apple logo en draaiend cirkeltje (loading dingetje), verder niks.

Mijn bedoeling is om de HDD te vervangen voor SSD en RAM uit te breiden zodat hij weer even vooruit kan. Had via me eigen mac al een OS X 10.11.2 USB gemaakt alleen de Macbook 2010 slikte deze niet (software aangepast foutmelding).

CMD + OPTION + R (online recovery mode) werkt niet,
ook CMD + R (recovery mode) werkt niet. Volgens mij had de MacBook hiervoor de firmware updates moeten installeren maar zover ben ik dus niet gekomen.

SHIFT met booten werkt niet, alleen OPTION met booten werkt niet.

De huidige HDD die er in zit mag leeg, staan geen belangrijke bestanden meer op.

Heeft er iemand ideeën?
Kan ik de SSD via USB aan me eigen mac hangen om OS X 10.11.2 erop te installeren en dan overzetten naar de MacBook 2010?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-07 10:39
Ligt er aan welke Macbook je zelf hebt een vroeg 2011 zou nog net kunnen, maar 2012 en later gaat m niet worden. Probeer eens de HDD via USB aan de mac te hangen en vervolgens te booten met ALT/OPTION. Dikke kans dat je Sata kabel kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
supersnathan94 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:19:
Ligt er aan welke Macbook je zelf hebt een vroeg 2011 zou nog net kunnen, maar 2012 en later gaat m niet worden. Probeer eens de HDD via USB aan de mac te hangen en vervolgens te booten met ALT/OPTION. Dikke kans dat je Sata kabel kapot is.
Heb het inmiddels zelf al opgelost. SSD via usb aan me eigen Mac gehangen, OS X Installer opgestart en op de SSD laten installeren. na installatie en voor de landkeuze Mac uitgezet, SSD in MacBook2010 gebouwd en opgestart.

Daarna de landkeuze en andere installatie opties doorgegaan en alles werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
top! als ik jou was zou ik hem vanaf daar toch nog een keer een clean install laten doen als jouw mac een ander type is als de Macbook. Iets met drivers en compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
supersnathan94 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:45:
top! als ik jou was zou ik hem vanaf daar toch nog een keer een clean install laten doen als jouw mac een ander type is als de Macbook. Iets met drivers en compatibiliteit.
Maakt voor een Mac niet uit. Alle drivers(KEXT bestanden) staan in 1 folder, deze wordt niet specifiek voor een bepaald model gevuld zoals bij Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:45:
Dat was vroeger nodig bij Mac OS 9 maar met OSX al 14 jaar niet meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ohja zeker wel. Ik kan de Yosemite installatie van een 2012 rMBP echt niet gebruiken op mijn 2015 rMBP. I tried and I failed. Kreeg een heel mooi teken op mn scherm dat het niet gaat.

Ook heb ik verschillende hardware switches en upgrades uitgevoerd vanaf een Macbook Late 2011 en toen ik bij de Late 2012 uitkwam was het er allemaal niet beter op geworden en had ik soms last van een falende videodriver.

OS X heeft juist heel spcifiek builds voor een bepaald type mac. Zo zal een build specifiek voor een macbook 2010 niet draaien op een nieuwer model en kunnen 2014 Macs bijvoorbeeld niet meer overweg met Snow Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
supersnathan94 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:13:
Ohja zeker wel. Ik kan de Yosemite installatie van een 2012 rMBP echt niet gebruiken op mijn 2015 rMBP. I tried and I failed. Kreeg een heel mooi teken op mn scherm dat het niet gaat.

Ook heb ik verschillende hardware switches en upgrades uitgevoerd vanaf een Macbook Late 2011 en toen ik bij de Late 2012 uitkwam was het er allemaal niet beter op geworden en had ik soms last van een falende videodriver.

OS X heeft juist heel spcifiek builds voor een bepaald type mac. Zo zal een build specifiek voor een macbook 2010 niet draaien op een nieuwer model en kunnen 2014 Macs bijvoorbeeld niet meer overweg met Snow Leopard.
Het klopt half wat je zegt. Volgens Apple kunnen Macs geen OS X draaien die voor de releasedatum van die bepaalde mac is uitgegeven.

Late 2014 MacBook kan dus inderdaad geen Snow Leopard draaien, alleen Yosemite en El Capitan(soms ook nog Mavericks, uitzonderingen daargelaten)

In theorie zou ik een 2,5inch SSD uit een recente MacBook kunnen halen en in een ander model MacBook kunnen stoppen, zolang beide maar 2,5 inch SSD's kunnen hebben en beide de OS X versie ondersteunen welke op die SSD staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:13:

In beide gevallen probeer je een release te draaien die niet ondersteund wordt op de betreffende computer omdat die te oud is. OSX 10.0 kun je niet draaien op een Intel mac. Zelfde idee.
OS X heeft juist heel spcifiek builds voor een bepaald type mac. Zo zal een build specifiek voor een macbook 2010 niet draaien op een nieuwer model
Jawel. Die specifieke build is dan een build met (o.a.) platform drivers voor die specifieke macbook, terwijl de normale build van dezelfde versie die niet heeft. Vanaf de volgende build heeft de normale build die drivers ook aan boord en is alles weer gewoon het zelfde.
en kunnen 2014 Macs bijvoorbeeld niet meer overweg met Snow Leopard.
Dat is andersom: Snow Leopard ondersteunt de 2014 macs niet wegens gebrek aan drivers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
In beide gevallen probeer je een release te draaien die niet ondersteund wordt op de betreffende computer omdat die te oud is. OSX 10.0 kun je niet draaien op een Intel mac. Zelfde idee.
Nope ging steeds om de laatste versie.

Hoe dan ook. Installeer de boel opnieuw om problemen te voorkomen. In het geval van OP kan het zijn dat de satakabel niet helemaal lekker is met file corruptie tot gevolg. Dit komt veel voor met MBP's van 2009 tot 2012. Een herinstallatie kan dit uitsluiten. Lukt dit namelijk weer niet goed, dan is er een probleem met de kabel.
Pagina: 1