Toon posts:

2e game PC - Workstation aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had graag een 2e game pc gehad voor de wat oudere spellen te spelen (pré 2010).
Ik heb via het werk een 3-tal Workstations kunnen bekomen bouwjaar 2008.

Wat kan ik hier best aan aanpassen om deze nog te kunnen gebruiken hiervoor?
Volgens ik al gevonden heb zeker de GPU daar deze niet geschikt zijn voor spellen. Welke kan ik hiervoor gebruiken (2e hands of nieuw)?

Indien ik meerdere kan opwaarderen zullen de klein mannen mij ook dankbaar zijn.

Alle suggesties zijn welkom!

Indien vragen of andere gegevens nodig zoek ik deze met plezier op.

Alle 3 draaien op WIn7 PRO 64bit

HP Workstation XW4600
voeding 475W
Intel Core 2 DUO E6750 2.66GHz
moederbord 0AA0h
4gb RAM DDR2 (4x 1gb 2Rx8 PC2-6400E-666-12)
videokaart Quadro FX1500

HP Workstation XW4300
voeding 460W
Intel Pentium 4 3.2GHz
moederbord OAOOh
6gb RAM DDR2 (2x 2gb Kingston XW4300E, 2x 1GB 2Rx8 PC2-5300E-555-12-G0)
videokaart Quadro FX570

HP Workstation XW4400
voeding 460W
Intel Core 2 DUO E6600 2.4GHz
moederbord OA68h
4gb RAM DDR2 (2x 1gb 2Rx8 PC2-5300E-555, 2x 1gb 2Rx8 PC2-5300E-555_12-G3)
videokaart Quadro FX1500

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Het is een uitdaging, maar het zou zeker mogelijk zijn om zo'n bak om te toveren tot old-school-games pc.

Ik zou de Intel Pentium 4 pakken, en overclocken (zorg voor goede koeling ;) ), dan zou de CPU nog wel een (tweedehands) GTX770 kunnen ondersteunen zonder te gaan bottlenecken. Het RAM is denk ik nét genoeg, of je moet proberen er een paar stickjes van 2x 2GB bij proberen te duwen. Waarschijnlijk is de voeding ook al flink gaar, aangezien die 8 jaar oud is, en die zou ik dus sowieso vervangen.

Als je niet kan/wil overclocken, dan is de kans klein dat je games kunt gaan afspelen op 1080p 60fps zonder dat de CPU gaat bottlenecken.

Een mooie upgrade is sowieso een SSD, dat maakt je PC al 100x sneller en laat hem voelen als nieuw. Mocht de PC het toch niet zijn, kun je de SSD altijd in je gewone desktop of laptop duwen. Het aankopen van een SSD is nooit beroerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Koninkje op 26-01-2016 21:48 ]

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
SSD heb ik binnenkort beschikbaar, heb een Crucial M4 64gb zitten in men huidige pc (wordt vervangen door een Samsung Evo 850 250gb). 64gb zal hiervoor wel voldoende zijn en in combinatie met een gewone hd zal dit toch al een verbetering zijn denk ik.

zijn de Core 2 Duo niet sneller dan de P4?
overklokken heb ik nog nooit gedaan, zal mij daar eens in verdiepen.

vervangen van de voedingen staan niet prio op mijn lijstje, dit beperkt ook mijn keuze voor GPU vermoed ik. Als ik het goed heb is er slechts 1 6-pins aansluiting vrij op deze voedingen.

Voornaamste is volgens mij een degelijke videokaart en voldoende geheugen.
GTX 770 (2gb DDR5) lijkt mij wel nogal prijzig (zelfs 2e hands) om in zo'n oud systeem te steken en zal wss ook niet lukken met de huidige voeding

huidige pc configuratie (bouw 2010):

Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio

Samsung Spinpoint F4EG HD204UI - Vaste schijf - 2 TB - intern - 3.5" - SATA-300 -buffer: 32 MB

Corsair Vengeance - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.5 V - niet-gebufferd - ni

Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz - LGA1155 Socket - L3 8 MB - doos

Voeding: (foutje in levering, zelfde type 850 Watt geleverd voor dezelfde prijs :-) )
Corsair Enthusiast Series TX650 V2 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92 - 90-264 V wisselstroom V - 650 Watt - actiev

ASUS P8P67 B3 Revision - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - P67 - USB 3.0, FireWire - Bluetooth, Gigabit Ethernet - HD Audio (8

Crucial m4 - Solid state drive - 64 GB - intern - 2.5" - SATA-600

Sapphire RADEON HD 6950 Dirt3 Edition - Grafische adapter - Radeon HD 6950 - PCI Express 2.0 x16 - 2 GB GDDR5 - DVI, HDMI, Displ

Scythe Mugen 3 Heat Pipe CPU Cooler - Koeler voor processor - ( Socket 775, Socket 1156, Socket AM2, Socket AM2+, Socket 1366, S

Verwijderd

Koninkje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:47:
Het is een uitdaging, maar het zou zeker mogelijk zijn om zo'n bak om te toveren tot old-school-games pc.

Ik zou de Intel Pentium 4 pakken, en overclocken (zorg voor goede koeling ;) ), dan zou de CPU nog wel een (tweedehands) GTX770 kunnen ondersteunen zonder te gaan bottlenecken. Het RAM is denk ik nét genoeg, of je moet proberen er een paar stickjes van 2x 2GB bij proberen te duwen. Waarschijnlijk is de voeding ook al flink gaar, aangezien die 8 jaar oud is, en die zou ik dus sowieso vervangen.

Als je niet kan/wil overclocken, dan is de kans klein dat je games kunt gaan afspelen op 1080p 60fps zonder dat de CPU gaat bottlenecken.

Een mooie upgrade is sowieso een SSD, dat maakt je PC al 100x sneller en laat hem voelen als nieuw. Mocht de PC het toch niet zijn, kun je de SSD altijd in je gewone desktop of laptop duwen. Het aankopen van een SSD is nooit beroerd.
Toch knap om zoveel bullshit in zo'n relatief kleine post te krijgen. :X

Waarom zou hij voor het traagste en oudste systeem moeten gaan?
Hoe denk je éénvoudig te kunnen overklokken met een workstation moederbord welke daar geen mogelijkheden tot heeft?
Waarom denk je dat in een workstations gare voedingen zitten?
Waarom zou je een SSD in een systeem plaatsen dat zo traag en oud is dat de SSD veel meer kost dan alle andere onderdelen samen? Alleen als je er één over hebt is het een overweging.
Hoe kom je erbij dat snelle en dure kaart als een GTX 770 een goede combinatie is met zo'n trage Pentium 4?
Hoe kun je ook zo'n uitspraak doen zonder ook maar enig idee over de spellen te hebben? Spellen voor 2010 dan is namelijk een heeeeeeeeeeel ruim begrip.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:34:
Ik heb via het werk een 3-tal Workstations kunnen bekomen bouwjaar 2008.
Hoeveel moeten de systemen kosten? En welke games gaat het over.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2016 23:21 ]

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:57
Als je dan toch bang-for-buck wilt hebben en games van vóór 2010 wilt spelen op hoge settings zou ik één van de C2D's pakken en een HD 7850 van de V&A plukken. Die kosten de helft van de gemiddelde GTX 770 en performen alsnog prima.

Verder: Pentium 4 gaat je niet genoeg kracht geven, een C2D is op alle fronten beter, de voeding zal je moeten nakijken (een HD 7850 heeft als voordeel slechts één 6-pin nodig) maar zou nog prima kunnen werken (het is nou eenmaal een workstation, daar gebruiken ze vaak wel de juiste onderdelen in) en verder is een SSD leuk, maar niet een must voor voornamelijk games.

Verder: Wat -The_Mask- zegt, welke games wil je het liefst op 1080p60 spelen? Er zijn zat games die prima zullen draaien op een FX1500 namelijk, maar als je Crysis op 1080p60 wilt spelen heb je wat meer nodig dan wanneer je Starcraft 1 probeert te draaien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet ze nu ook niet allemaal op de beste instellingen te kunnen spelen, hoe meer hoe beter natuurlijk.

budget zit ik rond 300eur voor 2pc's te denken, de ene mag iets beter zijn dan de andere.

games waar ik zit aan te denken (verschillende versies):
Call Of Duty
Medal of Honor
Batllefield
Fear
Fallout
Rainbow Six
Command and Conquer
GTA
Need for Speed

Daarnet even Return to Castle Wolfenstein getest en draait vlot op de XW4400.
natuurlijk één van de oudere dus niet echt een referentie.

Verwijderd

300 euro voor twee systemen moet goed te doen zijn. Een tweedehands Core 2 Duo systeem zit vaak rond de 50 euro. Dan is dat wel vaak een systeem zonder videokaart, maar als er een beetje geschikte voeding inzit kun je die zelf wel upgraden, voor zo'n 30 euro moet er wel iets te vinden zijn.

Dingen waar je op moet letten is de kwaliteit van het systeem en de staat van de condensators op het moederbord en in de voeding. En bij de HDD even de S.M.A.R.T. waardes uitlezen om de staat van de HDD te controleren.

Voor 100 euro moet het dus prima mogelijk zijn om één systeem te krijgen voor die games, die zijn namelijk niet zo zwaar.

Verwijderd

Topicstarter
De 3 systemen uit mijn 1e post heb ik reeds.

300 eur max budget om 2 van de 3 te upgraden. Hierbij denk ik dan vooral aan een andere videokaart en uitbreiding geheugen indien nodig (is 4gb voor de Core 2 Duo's voldoende?)

Indien ik het geheugen wil uitbreiden dien ik wel steeds 2 latjes te vervangen daar alle slotjes reeds vol zitten. Waarop dien ik te letten bij aankoop geheugen? En tweedehands of toch maar nieuw? (kan ik de 2x 2gb van de XW4300 in 1 van de andere steken?)

Voor de videokaarten heb ik al eens rondgekeken op V&A, toch veel keus onder de 50 eur. Waarop hier juist te letten?

Verwijderd

Oh je hebt ze al. Nou de twee Core 2 Duo's zijn natuurlijk de mooiste twee systemen.

4GB is trouwens gewoon genoeg, meer zal toch niet gebruikt worden bij die games. Dus als je in beide systemen 4x1GB of 2x2GB zet heb je dual-channel, extra geheugen kopen voegt weinig toe.

Zou je de volledige typenummers van de voeding nog kunnen geven? Heb je S.M.A.R.T. gegevens van de HDD's al uitgelezen? Condensators op de moederborden al eens goed geïnspecteerd?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:29

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
gegevens van de voedingen:
Delta electronics inc
model: DPS-475CB A rev: 03F

model: DPS-460CB C rev: 02F

moederborden zien er uit als nieuw, heb de pc's wel grondig moeten ontstoffen

SMART waardes zijn voor beide pc's goed

Verwijderd

Beide voedingen hebben één 6 pins PEG connector voor de videokaart?

Beide voedingen zijn overigens ook niet van het standaard ATX formaat, dus het is ook maar de vraag of een ATX voeding wel goed past in de behuizing. Maar omdat beide voedingen gewoon van een erg goed merk zijn, Delta, zou ik ze ook gewoon laten zitten en de videokaart erop aanpassen.

Een videokaart zoals de Radeon HD 4850 lijkt mij perfect voor zo'n systeem en deze videokaart heeft ook maar één 6 pins PEG connector nodig.

V&A aangeboden: Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E
V&A aangeboden: Sapphire HD 4850 DP 512MB GDDR3 PCI-E
25 euro voor zo'n kaart is ook vrij realistisch.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bij beide voedingen beschikbaar.

Kan je mij nog een 2e model aanraden? Ik heb nogal graag een keuze.

Dus kort samengevat voor beide C2D's:
- geheugenuitbreiding niet nodig, 4gb is voldoende (ook in combinatie met Win7 Pro 64bit?)
- videokaart te vervangen door bovenstaande of gelijkwaardig

Kan ik nog iets aanvangen met de P4 (zie 1e post)? Ik heb deze nu toch staan en heb nog wat buget over.
Of kan ik de 2x 2gb hieruit overzetten naar één C2D om zo aan 6gb te komen (compatibel?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:45:
Kan je mij nog een 2e model aanraden? Ik heb nogal graag een keuze.
Radeon HD4850, HD5750, HD5770, HD6850 of GeForce GTS 250, deze kaarten hebben allemaal normaal gesproken één 6 pins PEG connector. Er zijn overigens soms wel speciale uitvoeringen met een extra stroomconnector, dus wel even opletten dan je één neemt één 6 pins PEG connector.

De GTS 250 is nVidia's enige interessante kaart, veel kaarten waren rebrands met hoog verbruik en dus meer dan één 6 pins PEG connector in die tijd bij nVidia of het waren kaarten met een defect, zoals in de 7000 en 8000 serie bij nVidia.

Goedkoopste kaart is iets van 25 euro waard (GTS 250 en HD4850) en de duurste kaart is ongeveer 50 euro waard (HD6850), HD5750 en HD5770 zijn iets van 35 euro waard.
Dus kort samengevat voor beide C2D's:
- geheugenuitbreiding niet nodig, 4gb is voldoende (ook in combinatie met Win7 Pro 64bit?)
4GB moet prima zijn.
Kan ik nog iets aanvangen met de P4 (zie 1e post)? Ik heb deze nu toch staan en heb nog wat buget over.
Of kan ik de 2x 2gb hieruit overzetten naar één C2D om zo aan 6gb te komen (compatibel?)
Probeer het, meestal is het geen probleem, soms wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 22:03 ]

Verwijderd

Tot €50,- zijn een HD7770 en HD7790 interessanter dan een HD6850. Zijn 20 - 40% sneller en hebben ook genoeg aan een peg6. http://tweakers.net/categ...RSmYGpkZKOkpmFmamSrG1tbUA
Pagina: 1