Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728885

Topicstarter
Goedenavond,

Al tijden zit ik eigenlijk met een probleem. Graag zou ik lightroom op mijn computer willen installeren en aanschaffen, maar ik weet niet goed of mijn laptop de grootte van dit programma aankan. Momenteel heb ik een laptop HP Pavilion G series.

Vraag 1: Weet iemand of deze computer goed overweg kan met dit redelijk zware programma? Mocht dit niet zo zijn, welke computer kan hier dan wel goed tegen? Ik heb gedacht aan een Apple computer, maar dat is wel redelijk duur.

Ik kan lightroom nu wel aanschaffen met het risico dat hij niet werkt op mijn computer en ik dus vervolgens een licentie verspeeld heb.
Vraag 2: Mijn tweede vraag is of iemand weet hoeveel licenties je krijgt als je lightroom koopt?

In winkels als bijv. saturn en mediamarkt heb ik geprobeerd het probleem uit te leggen, maar die konden me er geen goed antwoord op geven.

Alvast heel erg bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
Welke HP Pavilion G heb je nu dan, want de serie bestaat uit heel veel types (en al lange tijd lijkt mij)? In principe werkt Lightroom op zo'n beetje iedere laptop, maar het ligt er nogal aan hoeveel geduld je hebt ;)
Ik dacht dat de licentie voor 2 pc's is (desktop+laptop komt vaak voor bij fotografen).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Universal Creations,

Super bedankt voor je antwoord. Ik heb even in de eigenschappen van mijn computer gekeken, daarin staat het volgende:

Model: HP Pavilion g6 Notebook PC
Type systeem: 64 Bitsbesturingssysteem.

Is het voor jou ook nog van belang te weten welk type processor ik heb?
Mijn geïnstalleerd geheugen (RAM) staat nu op 4 GB.

Ik ben meer bang dat mijn PC heel snel kapot gaat als ik het programma erop heb staan en gebruik.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je pc gaat niet kapot van software. Aan de onderkant van je laptop staat vast een typenummer, aangezien G6 nog heel generiek is: http://tweakers.net/price...n/?keyword=hp+pavilion+g6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26
De G6 zegt niet heel veel maar als ik de gemiddelde specificaties bekijk en je aangeeft dat hij 4GB geheugen heeft dan moet dit prima draaien.

Waarom ben je zo bang dat hij dan heel snel kapot gaat? Ja, hij zal soms hard moeten werken en warm worden, maar dat is met elke laptop. Je hebt voor op je bureau van die laptop houders met ventilatoren er in om hem van frisse lucht te voorzien, dit scheelt vaak aanzienlijk. Uiteindelijk zijn laptops er gewoon voor om gebruikt te worden, niet om in een vitrine te aanschouwen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Regelmatig de ventilatiegaten schoonzuigen met een stofzuiger is ook wel goed voor de laptop ala ie wat harder moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Anoniem: 728885 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:15:
Vraag 2: Mijn tweede vraag is of iemand weet hoeveel licenties je krijgt als je lightroom koopt?
Als je Lightroom koopt dan krijg je geen (of amper) updates, waardoor je een aantal zaken die je op Youtube bijvoorbeeld langs ziet komen, niet kunt doen (Lightroom Mobile, Lightroom Web, officieel ook geen Dehaze). Dat hoeft geen issue te zijn, maar je moet er je wel van bewust zijn :)

Adobe heeft graag dat je een abonnement afsluit voor € 12,09 per maand. Daar krijg je dan wel meteen ook Photoshop bij :)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 27-01-2016 13:32 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Heeft LR geen demo meer? Gewoon die downloaden en installeren, en kijken hoe het bevalt :)

DeHaze is overigens gewoon in LR6 te stoppen door wat presets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Paul schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:30:
[...]
Als je Lightroom koopt dan krijg je geen (of amper) updates, waardoor je een aantal zaken die je op Youtube bijvoorbeeld langs ziet komen, niet kunt doen (Lightroom Mobile, Lightroom Web, officieel ook geen Dehaze). Dat hoeft geen issue te zijn, maar je moet er je wel van bewust zijn :)

Adobe heeft graag dat je een abonnement afsluit voor € 12,09 per maand. Daar krijg je dan wel meteen ook Photoshop bij :)
Als je Lightroom koopt en upgrade, kost je dat ongeveer €4 per maand, tel uit je winst... Je krijgt trouwens gewoon updates, enkel bepaalde (overbodige) features komen niet officieel naar de standalone versie (maar dehaze is zoals gezegd gewoon als een preset te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26
Als je geen photoshop gebruikt dan kun je beter kopen. Gebruik je wel photoshop dan is het veel goedkoper en handiger om een cc abbo af te sluiten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi Iedereen,

Op de onderkant zie ik het volgende staan, namelijk: X16-96072.
Bedankt voor de tip van de stofzuiger!
De lightroom demo heb ik al ooit gehad. Lighroom bevalt me alleen al erg goed!
Adobephotoshop denk ik niet erg nodig te hebben.

Bedankt voor jullie hulp!
Lightroom kost dus los 4 euro iedere maand?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Nee, als je het koopt kost het een X bedrag ineens en iedere Y maanden komt er een nieuwe versie uit (die je niet gratis mag updaten). X delen door Y is ongeveer 4 euro :)

Als je per maand wil betalen dan heeft Adobe daar abonnementen voor, maar die zijn duurder :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Gewoon een demo versie van Lightroom downloaden ( via Creative Cloud ) en proberen op je laptop.
Een van de wijzigingen tussen versie 5 en 6 / CC is dat er meer " werk " verschoven wordt naar de grafische kaart / chip. Indien deze niet zwaar genoeg is dan werkt de versie 6 / CC langzamer dan de 5.
De meeste updates in Lightroom betreffen enkel het toevoegen van nieuwe camera en lensprofielen, als je du morgen geen nieuwe camera gaat kopen, dan heb je de meeste van die updates niet eens nodig.
Gewoon uittesten.
Pagina: 1