Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-06 18:48
Mijn vraag is al volgt.
Ik ben op zoek naar mensen met ervaring wat betreft camera's. Er zijn verschillende type camera's waardoor je de bomen het bos niet meer ziet. Waar moet je op letten bij zo'n camera aanschaf? Ik kan vanuit de reviews die op tweakers voorbij zijn gekomen nou niet echt iets kiezen waarvoor ik denk dit heb ik nodig.

Ik ga binnenkort op vakantie en dan wil ik de vakantie gewoon mooi vaststellen. Om deze voor later alsnog te hebben. Nu weet ik uit het verleden zo werd mij dan verteld dat hoe meer MP des te beter, maar klopt dit ook?

Wat heb ik al zelf allemaal gedaan?
Ik heb een aantal reviews vanuit juni 2015 zitten bekijken hier kreeg ik echter weinig hits, namelijk enkel deze:
reviews: Canon EOS 760D: één camera in twee smaken
Heb toen deze topic gezien: reviews: Tweakers Koophulp voor camera's maar hier weer waar moet je op letten?
Dan heb ik deze review zitten bekijken: reviews: Nikon D5500: vooral compacter dan zijn voorganger alle camera's bieden qua voortganger maar heel weinig verbeterpunten. Komt dit dan weer omdat ze al goed genoeg zijn?

Ik ben namelijk ieman die prijs/kwaliteitsverhoudingen zoekt. Dus voor bijvoorbeeld €650,- wil ik de beste camera op dat moment hebben of van nu. En dat kan ik uit meerdere topics en alles niet terug eruit halen om zo mijn keuze te maken.

Mijn budget is €700,-
Compact camera, spiegelreflexcamera, systeemcamera op zich maakt het niet uit als het maar super kwaliteit apparatuut biedt voor dat geld.

Zelf had ik deze gekozen:
Nikon D5500 Body Zwart
Nikon D3300
Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart
Canon EOS 750D
Canon EOS M3
Canon EOS EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM + EF 40mm f/2.8 STM Zwart

Ik lees prima ervaringen (gebruikerservaringen) welke zou ik ongeveer moeten kiezen??

Beste antwoord (via theduke1989 op 28-01-2016 18:01)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Er zijn grofweg 4 categorieën camera's die nu voor je interessant zijn:Heel kort door de bocht de voordelen: Compactcamera's zijn het makkelijkst mee te nemen, bridge camera's bieden een groot zoombereik, systeemcamera's zijn compact met verwisselbare lenzen en voor spiegelreflexcamera's zijn vooral heel veel lenzen beschikbaar.

Er bestaat geen beste camera, het is puur een kwestie van wat bij jou (of je vrouw) past :). Ga dus eerst eens kijken wat voor soort camera je wilt hebben. Laat dus ook je vrouw goed meekijken en -lezen in de beslissing!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik zou ook zeker naar een Sony RX100 kijken of Panasonic LX100 kijken ;) Aangezien deze niet zo groot zijn als de voorgestelde camera's maar alsnog wel heel veel kwaliteit bieden. Daarmee neem je hem dus ook makkelijker mee.
Sorry dat ik het je nog moeilijker maak :p

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Dat zijn compacte camera's ik lees dat die en systeemcamera's nu hun inhaalslag doen t.o.v spiegelreflexcamera's. Zijn ze beter dan of niet??

Panasonic Lumix TZ100 Zwart, deze is dit wat?

[ Voor 14% gewijzigd door theduke1989 op 26-01-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:59

SomerenV

It's something!

Nu weet ik uit het verleden zo werd mij dan verteld dat hoe meer MP des te beter, maar klopt dit ook?
Heel kort door de bocht: nee. De gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker heeft aan 12-16 megapixels méér dan genoeg. Afdrukken op een poster ga je toch niet doen. Mijn Canon EOS 550D had 18 megapixel en mijn nieuwe Panasonic GH4 heeft er 'maar' 16. Maar ga ik dat merken? Nee.

Anyways, er is geen 'beste' camera. Een spiegelreflex is bijvoorbeeld leuk maar als je totaal geen verstand van fotografie hebt is het mogelijk niet de beste keuze. Wil je je erin verdiepen? Dan is het mogelijk wél een goede keuze. Wil je gewoon goede plaatjes schieten zonder poespas? Dan is een compact misschien wat. Wil je de veelzijdigheid van een spiegelreflex in een compact jasje? Dan is een systeemcamera misschien een leuke keuze.

En als je lenzen gaat kopen, ook dan kun je niet vragen wat het beste is. Mijn tip is áltijd: begin met de 18-55 (of vergelijkbare) kitlens. Je komt er dan vanzelf achter wat je mist. Zo heb ik mijn 18-55 uiteindelijk ingeruild voor de 10-18 omdat ik groothoek mistte en al een 50mm had. Later nog een 24mm bijgekocht omdat ik een lichtsterke lens wilde met een grotere hoek dan de 50mm. Maar iemand anders had misschien de 70-200 ofzo gekocht.

Met andere woorden: we kunnen hier geen magisch antwoord geven omdat je vraag geen eenduidig antwoord kent. Zet zelf even alles goed op een rijtje. Wat wil je precies? Wat verwacht je exact van een camera? (en 'super kwaliteit' is geen geldige verwachting). En wat betreft die TZ100, wat vind je er zelf van? Heb je reviews en voorbeelden bekeken?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18
Sony alpha a5100 vergeten,hele goede camera die niet te duur is.

Elke camera heeft ze voordeel en nadeel,bekijk review op youtube en tutorials als je het nog niet zeker weet.

[ Voor 46% gewijzigd door Amaze86 op 27-01-2016 00:05 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik zelf ga er niks mee doen.
Het is echter de vrouw des huizes wat er later mee gaat doen.

Ze wil alles vastleggen van de geboorte tot aan in de toekomst. En we hebben een casio zo'n normale digitale camera gehad. Maar dat gaf geen voldoening qua fotokwaliteit wanneer je het op de pc zet.

Dus ipv een 60,- camera willen we over naar een professionele camera.
Nu omdat spiegelreflexcamera's worden ingehaald door de systeemcamera's en compactcamera's wil ik zelf natuurlijk dan meegaan met de technologie. Nu heb je wel als voordeel dat je bij spiegelreflexcamera's nu uiteraard genoeg lenzen hebt die je kan aanschaffen dat heb je bij systeemcamera's nog niet. Of dit klopt weet ik niet, maar uit de bronnen. http://www.photofacts.nl/...era-wat-moet-je-kopen.asp

Ik zelf houdt van ontwikkeling in hardware, maar als het voor kwaliteit weer moet inleveren.
Dan toch wel een spiegelreflexcamera. Qua kwaliteit zit je dus weer met een systeemcamera op 4K alle varianten en bij spiegelreflexcamera weer bij FHD.

Zie dat de Sony alpha 5100 ook een mooi exemplaar is. Qua ergonomisch dat de spiegelreflex beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18
@theduke1989: Voor systeemcameras zijn zat lenzen, kijk maar naar panasonic,olympus.Sony heeft er ook aantal maar zijn weer duurder.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Er zijn grofweg 4 categorieën camera's die nu voor je interessant zijn:Heel kort door de bocht de voordelen: Compactcamera's zijn het makkelijkst mee te nemen, bridge camera's bieden een groot zoombereik, systeemcamera's zijn compact met verwisselbare lenzen en voor spiegelreflexcamera's zijn vooral heel veel lenzen beschikbaar.

Er bestaat geen beste camera, het is puur een kwestie van wat bij jou (of je vrouw) past :). Ga dus eerst eens kijken wat voor soort camera je wilt hebben. Laat dus ook je vrouw goed meekijken en -lezen in de beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik zit nu te kijken tussen d'r volgende camera's die jullie me aanbieden.

De Sony a5100 een systeemcamera

De

Nikon d5300, de d5500 biedt volgens mij even veel aan maar dan duurder?

Ze wilt super mooie foto's maken en wanneer ze op pc zitten deze heel mooi kunnen bekijken en bewerken. Dus een professionele camera. Ze wilt ook gps en WiFi of zo maar dat weet ik niet of het erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Neem je vrouw mee naar een winkel en laat haar eens aantal camera's vast houden. Welke vind zij prettig vast houden en bedienen.

Met alle genoemde camera's zijn mooie foto's te maken. De beperking is vaak niet de camera, maar je eigen kennis en kunde. Wil zelf ook nog wel eens de camera de schuld geven, maar in 99,9% van de gevallen ben ik zelf de schuldige ;-)

En heb je GPS en WiFi echt nodig? Ga je dit echt gebruiken. het kan handig zijn dat wel... GPS gebruik ik zelf nooit en WiFi zelden. Enkel om de camera op afstand te bedienen met de telefoon app.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Elk van de bovenstaande camera's kan geweldige foto's maken. Zelfs een iPhone.

Met sommige camera's kan je alleen meer dan met andere. Sommige hebben betere bedieningsknopjes, andere presteren beter met weinig licht, andere kunnen heel ver in- of juist uitzoomen en andere maken weer uitstekende video. Het is puur een kwestie van wat jouw vrouw belangrijk vind!

Ga dus naar de camera winkel en houd eens wat camera's vast. Ga ook heel veel reviews lezen en bekijken, en bekijk voorbeeld foto's van camera's en lenzen. De keuze tot de camera die voor jouw vrouw het beste is is heel persoonlijk en kan jij niet voor je vrouw maken.

Ik fotografeer al jaren en er zijn weinig van de (technische) aspecten van de fotografie die ik niet weet, maar ik kan ook geen camera voor m'n vriendin uitzoeken ondanks dat ik de specificaties, prestaties en reviews van bijna alle recente camera's zo goed als uit m'n hoofd weet. Ik kan haar hoogstens adviseren en wat opties aanbieden.

Samengevat: Jij kan deze keus niet voor je vrouw maken, dat moet ze zelf doen. Als ze hier advies wil zal ze zelf met ons in discussie moeten gaan, zelf reviews lezen en zelf camera's vasthouden en uitproberen. En ja dat kost veel tijd, maar dan kan ze zelf een goed overwogen keus maken voor een camera die bij haar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Balance,

Ik ben zoals je aangaf even met mijn vrouw naar de Mediamarkt geweest omdat ik weet van hun dat ze ter plekken een groot assortiment hebben die je ook mag aanraken. En bij andere shops het vaak in een vitrine zit.

Nu mijn verhaal netjes uitgelegd zoals mijn TS, en heb ook gezegd qua wat ik op forums heb gelezen wat ongeveer de richting is qua prijs en wat ik er mee wil doen.

Nu kwam de medewerker zelf met de Nikon ''D3300 VR2 Kit'' aan die voor €650,- + 17.36% korting geeft (btw wegermee) met 2 lenzen ''eigenlijk 1 extra lens en de standaard lens'' + een extra batterij totaalprijs zou dan €537,19 kosten ( http://www.kamera-express...k6IBLPf-f49UgtBoCrZvw_wcB ). Nadeel van die was dat er geen Wi-Fi mogelijkheden zijn wat me vrouw graag wilt omdat ze de foto's dan bijvoorbeeld meteen op haar smartphone kan zetten en doorsturen etc. Dan moet ik er nog eens extra €80,- voor neerleggen voor het Wi-Fi kaartje.

PS:"de systeemcamera's vallen weg omdat we hebben gegeven hoe ergonomisch en comfortabel het is.
Maar het is niet zo comfortabel en ergonomisch als een spiegelreflexcamera :(

We konden helaas niet even wat foto's schieten omdat alle batterijen eruit waren gehaald.
De Canon EOS700 is dat een concurrent of niet? Want de medewerker zei dat de Canon beter is in video's maken en een Nikon weer beter is in foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon heeft wel 1 heel sterk punt: 18-135mm IS STM. Dit is een uitstekende kitlens met groot bereik en met video werkt de AF best vloeiend. In een kit: pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart
Maar de D3300 VR-kit is natuurlijk ook een hele goede kit (groter bereik, maar wel met 2 lenzen).

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 27-01-2016 17:45 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 23:20
Er is geen beste camera voor het geld... Ieder doel kent zijn beste camera en dan is het de vraag wat het doel is. Daarna is het prijskaartje pas van belang. Goedkoop het verkeerde kopen is altijd te duur.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt helder wat er nu allemaal gefotografeerd moet worden en wat de definitie van goed of misschien "de beste" is. Dat lijkt een dooddoener maar bepaalt wel het advies dat je hier zult krijgen.
Is het veel binnen dan moet je een lichtsterke zoom of prime hebben. Ga je op safari of naar de jungle dan zijn er weer andere criteria. Wil je het objectief verwisselen of eigenlijk niet en ga zo maar door. Er bestaat geen camera die alles perfect kan, extreem licht is, groot genoeg is, super scherp is, en, en, en heeft en dan minder dan 700,= kost.

Het is hier al een paar keer geroepen: naar een betere fotoboer gaan en verschillende modellen en merken vasthouden. Kijk even uit, als de handelaar niet begint met de vraag wat je eigenlijk wilt fotograferen en een paar keer doorvraagt zit je waarschijnlijk verkeerd. Veel handelaren werken volgens de methode wat je wilt horen krijg je te horen. Als jij meteen roept ik wil een merk X dan prijzen ze dat merk aan als ze het hebben en ga jij misschien met de verkeerde keuze de deur uit. Kijk helemaal uit als een verkoper begint met iets van "ik heb ook een X" ...

Mocht je later waarschijnlijk andere objectieven willen moet je je niet door het kitobjectief laten leiden. Wil je later geen objectieven, overweeg dan een goede bridge camera die wel wat groter is en heel veel kan. Niet blind staren op merken, er zijn in feite geen slechte camera's, maar soms worden ze op maandag of vrijdag gemaakt.

Laat je ook niet teveel leiden door technische specs. Veel features heb je waarschijnlijk niet nodig terwijl je daar wel voor betaalt of ze maken de camera onnodig ingewikkeld. Ik wil niets veronderstellen, maar mannen verliezen zich daar graag in terwijl vrouwen er vervolgens van balen dat het niet lekker werkt omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vervolgens wordt het ding niet meer gebruikt en dan was het helemaal geen goede deal/ camera.
Simpel beginnen kan ook om te kijken of je er feeling mee hebt (basiskennis fotografie, misschien een cursus of zo volgen met de smartphone als dat helpt). Als je dan beter weet wat je wilt en fijn vindt kun je altijd nog voor het echte werk gaan. Niet flauw bedoelt: de genoemde camera's en het budget passen niet bij een "professionele camera" ... Dat is niet erg, de man/ vrouw achter de camera bepaalt of iets professioneel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
TS mag op slot,

We zijn er uit.

Zijn samen naar een ander shop geweest en hebben de aangegeven toestellen bekeken.
Daarna hebben we ze op de pc gezet en vonden qua inzoomen van de foto's zelf de D5300 het mooist van alle spiegelreflex camera's die er waren voor ons budget met lens. Qua lens zitten we helaas nog op 15-80 maar gaan over enkele maanden over op een 18-200mm lens op advies van de man.

Dan zou het toaalplaatje ons €680,- kosten met de nieuwe lens erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:21
In principe doen we eigenlijk nooit topics op slot, deze kan ook gewoon open blijven voor mensen om hun ervaringen te delen en alsnog te reageren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1