Welke versterker heb ik nodig? (Aansluiting op PC)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 15:46
Ik zoek een?
Versterker voor gebruik bij een PC.

Wat is je budget?
200-500e

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Koppeling tussen PC en boxen. Ik ben van plan om Dali Zensor 3 speakers en een sub te kopen. Ik gebruik de boxen voor zowel games als media. Ik heb momenteel een Logitech Z5500 staan. Ik ben goed te spreken over digitaal geluid (dts/dolby digital) maar wil nu betere boxen hebben. Mogelijk wil ik de boel ooit doorschuiven naar de woonkamer voor aansluiting op de TV (icm Zensor 7 zuilen).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb rond zitten bladeren op de pagina's van versterkers op diverse sites, maar heb eigenlijk bar weinig verstand van versterkers. Ik weet niet goed waar ik op moet letten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Zwart-wit heb je twee keuzes: surround receiver of stereoversterker. Aangezien je nu met twee speakers zit zou de keuze voor een stereoversterker voor de hand liggen, al heb je met een surround receiver meer opties (HDMI) en de mogelijkheid om later uit te breiden. Voorheen had een surround receiver ook als voordeel dat deze digitale ingangen als Optische en Digitale Coax had, echter hebben meer en meer stereoversterkers die aansluitingen (veelal ook USB) nu ook. Als je digitaal geluid wilt blijven behouden zal je naar die ingangen moeten kijken. Of beeld en geluid via HDMI en dan alles door de receiver heen. Surround receivers met HDMI zijn er in overvloed, stereoversterkers met HDMI zijn er wel maar komen allen ruim boven de duizend euro uit naar mijn weten.

De subwoofer aansluiten is nog wel een puntje. Niet elke stereoversterker heeft een Subwoofer Pre-Out - de Low Level - aansluiting die veel subwoofers hebben. Sommige subwoofers hebben ook High Level aansluitingen (aansluiten door middel van de speakers door te lussen dan wel af te tappen), maar dat hangt van de keuze van de subwoofer af.

Let bij het uitkiezen vooral op de dingen die je nodig hebt en niet op dingen die belangrijk lijken te zijn als vermogen en weerstand (impedantie).

Is het budget van 200 - 500 euro alleen voor de versterker of ook voor de speakers en subwoofer? Als het alleen voor de versterker is zou je nog kunnen kijken wat minder daar aan uit te geven en en meer richting de speakers te doen. Speakers zijn voor een groter deel verantwoordelijk voor het geluid dan de receiver.

Er valt hier niet te zeggen dat je merk X serie Y moet kopen, daar is er te veel aanbod voor en hangt het totaal te veel af van persoonlijke keuze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 15:46
Ik zal even per alinea reageren.

1. Dit zal dan dus wel een surround receiver worden. Ook met het oog dat ik op een gegeven moment wil overstappen naar een 5.1 setup.

2. Je spreekt hier over stereo receivers. Kan ik hieruit opmaken dat er geen sprake is van dit probleem bij surround receivers? In dat geval is dit dus geen issue.

3. Het was mij al opgevallen dat vermogen vaak vermeld staat bij receivers. Wat betekent dit eigenlijk? Betekent dit dat je bij speakers van 100 watt dan ook 100 watt versterker moet hebben? Impedantie zegt me wel iets, maar wederm clueless.

Nu we het toch hebben over voorkeuren, ik geef veel om een diepe bass die zn kwaliteit behoudt. Wat voor sommige mensen misschien overkill is vind ik nog wel gaaf, zo lang het zuiver klinkt. Hierin schiet mijn eigen set dus af en toe tekort.

4. Ja dat budget was initieel voor de versterker. Ik heb het daarop bepaald omdat ik zag dat veel receivers in die range zitten.

5. Zijn er dan wel versterkers die gewoon erg slecht zijn? Systemen die je zeker niet moet kopen? Meestal is er wel een merk aan te raden...

Stel ik pak deze:
pricewatch: Denon AVR-X1200W

Sluit die dan enigszins aan op wat ik nodig heb?