Instellen frequentieregelaar EMHEATER EM11 series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten8322
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05-2021
Hoi allen,

Ik ben nieuw op het forum en zit met een elektronisch probleempje voor onze carnavalswagen. Ik heb het niet op dit forum kunnen vinden, dus nu maar even zo.

We hebben op onze carnavalswagen een grote Mickey Mouse-pop staan. Het hoofd kan draaien ten opzichte van de romp. We hebben dit draaibare hoofd aangesloten op een frequentieregelaar van EMHEATER (zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://g04.s.alicdn.com/kf/HTB1oZlOIVXXXXc8XpXXq6xXFXXXK/CE-RoHs-Approved-EM11-series-vector-control.jpg).
Nu is het gelukt om het hoofd rondjes te laten draaien met deze frequentieregelaar, maar het zou natuurlijk mooier zijn als we deze van links naar rechts kunnen laten gaan (dus eigenlijk een soort nee knikken). Ik heb er wel een boekje bij, maar heb er echt helemaal geen verstand van hoe dit ingesteld zou moeten worden. Is er iemand die dit wel kan en mij kan uitleggen hoe ik hieraan begin?

Bij voorbaat dank voor reactie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:53
Hier zal je wat meer werk voor moeten verzetten. In principe is een frequentieregelaar meestal een redelijk dom ding waarmee je iets alleen maar een opgegeven richting met een bepaald koppel op kan laten draaien. Ik weet dat je bij ABB FC (frequency converters) een speciaal programmeerpakketje kan krijgen waarmee je bewegingen in kan programmeren maar ik denk dat je nu eerder aan een schakeling moet gaan denken met 2 sensoren en wat relais waarmee je de draairichting om kan draaien.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten8322
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05-2021
Hoi Snowhite0901,

Bedankt voor je reactie.
Ik kan dus met de apparaat wat ik heb eigenlijk niks instellen? Ik dacht dat dat wel zou kunnen, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 23:10
Vermoedelijk zitten er op het apparaat aansluitingen waar je een spanning op kan zetten om de richting aan te passen, bijv 24V op pin 1 is linksom en 24V op pin 2 is rechtsom. Dan kun je met een Arduino en twee relais redelijk eenvoudig wel iets maken dat omstebeurt pin 1 en en pin 2 aan- en uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55
http://emheater.com/web/u...users%20manual%202015.pdf

Bladzijde 27 van de manual. Je kunt dus een forward en reverse toewijzen. Dan inderdaad b.v. een arduino en een paar relais gebruiken om de richting te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
waarom zou je een arduino gebruiken? Het is niet meer dan een SR schakeling... bijvoorbeeld:
http://sub.allaboutcircuits.com/images/04174.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55
Dat kan natuurlijk ook. Lang geleden dat ik die schakeling gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 14:36
met 2 sensoren en een schakelaar voor het starten en stoppen en je er al
de grap is dat je al heel veel in kunt stellen op de frequentieregelaar. Belangrijk is dat je dan voor de 3-wire mode 2 kiest dat je vooruit knop achteruit knop en stop knop hebt
wat je hier ook in kunt stellen is de acceleratie en de deceleratie dat kun je bij een relais namelijk niet want dat is alles of niets. Dit is een behoud van je aandrijving en contructie
ook is belangrijk dat je de thermische beveiliging goed instelt zodat je motor niet verbrand mocht er wat kapot of mis gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door jwvdst op 28-01-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
jwvdst schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:14:
met 2 sensoren en een schakelaar voor het starten en stoppen en je er al
de grap is dat je al heel veel in kunt stellen op de frequentieregelaar. Belangrijk is dat je dan voor de 3-wire mode 2 kiest dat je vooruit knop achteruit knop en stop knop hebt
wat je hier ook in kunt stellen is de acceleratie en de deceleratie dat kun je bij een relais namelijk niet want dat is alles of niets. Dit is een behoud van je aandrijving en contructie
ook is belangrijk dat je de thermische beveiliging goed instelt zodat je motor niet verbrand mocht er wat kapot of mis gaan.
Ik weet niet, maar ik heb het er helemaal niet over dat er geen frequentieregelaar gebruikt moet worden. Ik heb alleen gezegd dat hij sensoren nodig heeft, en ik wilde met die SR schakeling alleen zorgen dat hij netjes heen en weer bleef gaan. Jouw optie kan misschien ook (alleen moet hij dan de start normal en start reverse aan ingangen kunnen koppelen).

[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 28-01-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies, 2 eindcontacten (microswitches) + de SR flipflop kunnen ook volstaan, dan een mooie ramp up en down instellen op de regelaar en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
_ferry_ schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:48:
Precies, 2 eindcontacten (microswitches) + de SR flipflop kunnen ook volstaan, dan een mooie ramp up en down instellen op de regelaar en gaan :)
Die flip flop ben je niet nodig de eindcontacten bedienen elke x de links / rechts. Omdat de frequentie regelaar ingesteld staat dat je met drukknoppen werkt ben je alleen 2 drukknoppen nodig voor starten en stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die flipflop schakeling heb je toch wel nodig omdat de frequentieregelaar anders stopt zodra het bereik van de eindschakelaar weer wordt verlaten? Het signaal moet immers hoog blijven. Zo'n schakeling is al te maken met 2 wisselrelais van bijvoorbeeld Finder.

En een tip: monteer de eindschakelaars zo dat er niets kapot gaat als je bewegende deel er tegenaan komt. Dus niet recht op de eindschakelaar laten botsen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
DrivinUCrazy schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:21:
Die flipflop schakeling heb je toch wel nodig omdat de frequentieregelaar anders stopt zodra het bereik van de eindschakelaar weer wordt verlaten? Het signaal moet immers hoog blijven. Zo'n schakeling is al te maken met 2 wisselrelais van bijvoorbeeld Finder.

En een tip: monteer de eindschakelaars zo dat er niets kapot gaat als je bewegende deel er tegenaan komt. Dus niet recht op de eindschakelaar laten botsen.
nee hoor ligt eraan hoe je de frequentieregelaar in steld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan ben ik benieuwd welke instelling dat gaat zijn. Toegegeven, ik ken dit merk niet. Wel Mitsubishi, Lenze, Danfoss, Rockwell en Siemens, en ik vergeet er vast nog een paar. Bij allemaal weet ik toch vrij zeker dat het signaal hoog moest blijven, en anders stopte hij, of draaide direct de draairichting direct weer om. (signaal hoog = links, signaal laag = rechts)

Edit: pagina 29 van de manual, parameter F05.7, instelling 3:3-wire control mode 2 lijkt inderdaad wel sterk op wat jij bedoelt. I stand corrected. (al vind ik de manual overigens niet altijd even duidelijk vanwege brakke vertalingen)

[ Voor 28% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-01-2016 22:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
DrivinUCrazy schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:33:
Dan ben ik benieuwd welke instelling dat gaat zijn. Toegegeven, ik ken dit merk niet. Wel Mitsubishi, Lenze, Danfoss, Rockwell en Siemens, en ik vergeet er vast nog een paar. Bij allemaal weet ik toch vrij zeker dat het signaal hoog moest blijven, en anders stopte hij, of draaide direct de draairichting direct weer om. (signaal hoog = links, signaal laag = rechts)

Edit: pagina 29 van de manual, parameter F05.7, instelling 3:3-wire control mode 2 lijkt wel in de buurt te komen van wat jij bedoelt.
die bedoel ik ook en omdat er buttons staat ga ik er vanuit dat ze drukknoppen bedoelen
Pagina: 1