Budget audiosysteem / home cinema set voor max 500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjabeejdandn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 22:02
Voor mijn woonkamer zoek ik een audioysteem. Momenteel heb ik een oude stereo in de woonkamer staan, maar deze ziet er niet uit, dus deze wordt verbannen uit de woonkamer.
Als vervanging ben ik van plan 5.1 speakers te plaatsen. Momenteel zou ik het systeem vooral gebruiken voor films/tv, en in een mindere mate voor muziek, maar aangezien dit in de toekomst mogelijk veranderd wil ik wel graag dat het het systeem ook een beetje mooi muziek weer kan geven.
Het audiosysteem zal gekoppeld worden aan de TV (Phillips 42PFK6109), en mogelijk aan de humax voor ziggo televisie.

Na het lezen van verschillende topics op dit forum begrijp ik dat een budget voor 500 euro zeer laag is. Toch wil ik graag binnen korte tijd een systeem aanschaffen.
Zoals ik het nu zie heb ik 3 verschillende opties:
1. Een home cinema set aanschaffen zoals bv Onkyo HT-S6505 of Yamaha YHT-1810. Het voordeel van een home cinema set lijkt mij dat ik, binnen mijn budget, een compleet nieuw systeem kan krijgen. Bovendien ga ik er vanuit dat het systeem redelijk gebalanceerd zal klinken aangezien het als set verkocht wordt. Nadeel lijkt mij echter dat het moeilijker is om in de toekomst iets aan te passen of te upgraden.
2. Een van de goedkoopste receivers combineren met simpele nieuwe speakers. Binnen deze optie zou ik waarschijnlijk rond 250 euro uitgeven aan de receiver (Onkyo TX-SR343 of een willekeurige andere receiver in hetzelfde prijs segment), en dus ook 250 euro aan speakers (b.v. Harman Kardon HKTS 9 of Yamaha NS-PA 120). Voordeel van deze optie is dat ik met goedkope speakers kan beginnen om die na verloop van tijd te upgraden.
3. Een van de goedkoopste receivers combineren met tweedehands speakers. Wederom zou ik dan voor een goedkope receiver gaan van rond de 250 euro en daarnaast een tweedehands set speakers zoeken voor rond de 250 euro. Het voordeel van tweedehands is dat ik misschien betere speakers voor het zelfde geld kan krijgen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik bij tweedehands speakers op moet letten..

Een tweedehands receiver zou natuurlijk ook een mogelijkheid kunnen zijn, maar net als bij tweedehands speakers heb ik dan geen idee waar ik op zou moeten letten. Bovendien wil ik muziek af kunnen spelen via ethernet/bluetooth wat niet op veel tweedehands receivers zit zover ik zie.

Vereisten:
-Ik wil draadloos muziek af kunnen spelen vanaf laptop en telefoon, bijvoorbeeld met bluetooth of ethernet.
-Spotify
-ARC om geluid vanaf TV af te kunnen spelen.
-Ik denk dat ik aan 3 HDMI poorten al genoeg heb
-De speakers voor mogen vloerstaande speakers zijn omdat ik ruimte naast de tv heb. Voor de speakers achter heb ik minder ruimte en die zullen dus kleiner moeten zijn.

Zoals waarschijnlijk duidelijk wordt uit mijn stuk weet ik nog niet zo goed welke richting ik op moet gaan in mijn keuze. Ik neig nu een beetje naar een home cinema set aangezien ik redelijk weinig verstand heb van audio systemen, en op die manier dus zeker weet dat alles op elkaar aansluit. Mijn grootste angst is wel dat ik mezelf dan beperk in upgrade mogelijkheden, en dat muziek uit een home cinema set niet zo goed is.

Mijn uiteindelijk vragen zijn dus ten eerste welke van de drie opties het handigst is, en ten tweede aan welke onderdelen/merken/sets ik volgens jullie het best kan denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:55
500 euro is inderdaad een budget wat vrij lastig is, zou je dit verdubbelen wordt het direct al heel anders.

De alles-in-1 setjes van Yamaha en Onkyo spelen over het algemeen een stuk leuker dan de setjes van dezelfde prijsklasse van LG of bijvoorbeeld Samsung/sony. Mijn advies is daarom om in elk geval een alles in 1 setje te kopen van een echt audio-merk.

Tijdens de BTW dagen komt deze wellicht in jouw bereik: http://www.mediamarkt.nl/...-s5805-zwart-1397918.html

Wellicht kun je ook is kijken naar de setjes van Jamo, deze hebben geregeld voorbij op de ibood voor een leuk bedrag, denk aan de Jamo HCS-426 5.0, dan kun je later altijd nog een subwoofer bij kopen.

Wellicht moet je eerst is opzoek gaan naar een receiver die aan je wensen voldoet, ik denk zelf aan bijvoorbeeld de pricewatch: Yamaha RX-V477 Zwart
wellicht kun je deze tijdens de mediamarkt btw dagen kopen?

Vervolgens zoek je er een speaker set bij, eventueel eerst 2.0 en breid je later uit naar 5.0 of naar 5.1
Mocht je direct 5.1 willen kun je nog kijken naar:

http://www.teufelaudio.nl...5-mk3-5.1-set-p13800.html
pricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjabeejdandn
Hoe meer ik over audio lees, hoe meer ik ik twijfel over over wat nou de beste componenten zijn voor mij.. Dus heb ik voor nu maar besloten om voor "optie 3" te gaan! Dan kan ik, als ik toch niet helemaal tevreden ben over de receiver of the speakers, onderdelen verkopen zonder veel verlies.
Ik heb hierbij mijn oog laten vallen op een set met een Onkyo TX-NR609 receiver in combinatie met Harman Kardon HKTS 16 BQ speakers. Lijkt dit een goede keuze?
En zijn er specifieke dingen waarnaar ik moet kijken/luisteren als ik tweedehands speakers en receiver koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 06:25
De Onkyo is een goede keuze.
De speakers raad ik persoonlijk af, ik zou dan adviseren een setje kef "eitjes" met sub aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
Met dergelijk budget iets vinden dat echt beter is dan de speakers van je TV is moeilijk.

Voor dergelijke bedragen raad ik altijd aan om 2dehands te zoeken, en om te starten met een receiver en 3 speakers (center+ L&R).
Nadien kan je uitbreiden en verbeteren.
En als je iets verkeerd koopt geraak je het meestal kwijt voor hetzelfde geld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:55
Voor 100 euro koop je ook een logitech z-5500 (heb ik nu ook) en dat klinkt toch een heel stuk beter dan het standaard TV geluid, ik ben het er dus niet mee eens dat je voor 500 niets beters koopt.

Dat Harman KArdon is best wel een leuk setje om mee te beginnen. Echter hoor ik vaak dat er problemen zijn met de versterkers in de subwoofers.

In elk geval doe je met de versterker een goede aankoop, dat is in elk geval een goed begin waar je voorlopig mee vooruit kunt en lang plezier van kunt hebben. Je kunt altijd upgraden naar betere speakers, wellicht kijk je beter eerst even 2e hands naar bijvoorbeeld een setje Dali zensor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjabeejdandn
Ik ben toch voor de Onkyo receiver en de Harman Kardon speakers gegaan. Ik vond dat ik via marktplaats een goede deal had :). Ik heb alle kabels aangesloten en ben nu al blij met de vooruitgang!
Moet nu alleen wel nog alles goed afstellen op de receiver, en kiezen hoe ik de humax, tv en receiver op elkaar aan ga sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024

+

Slechts 20euro boven budget, goedkoper lukt denk ik niet voor een redelijke setje.

Sattelietspeaker zullen wel nog iets goedkoper kunnen.
Pagina: 1