Nieuwe Monitor voor GTX970

Pagina: 1
Acties:

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02 13:12
Hallo mede-Tweakers,

Met de BTW-actie van de MediaMarkt die woensdag begint, vond ik het een mooi moment om alvast een nieuwe monitor te kopen. Ik was al van plan om te upgraden, maar met deze actie is de korting mooi meegenomen. :)
Ik heb alleen wat advies van jullie nodig. Zie onderaan de post.

Ik zoek een?
Nieuwe monitor die voor gaming en studiewerk wordt gebruikt. Op het moment gebruik ik een 23.6" 1080p, TN, 60Hz monitor van Philips en een oude TV als secundaire monitor. Ik zou de Philips als tweede monitor willen en een nieuwe als main monitor.

De tweede monitor gebruik ik vooral voor Twitch/4K YouTube en een extra browser-, PDF- of Word-window als dat nodig is.
Qua games speel ik van alles en nogwat, maar op het moment is het veel Battlefield 4, Cities: Skylines, XCOM EU (en 2 over een week), SW Battlefront, The Witcher 3 en zo nu en dan CS:GO. Deze wil ik graag op minimaal 60 fps draaien.

Ik twijfel wel over wat ik zou moeten kopen: een monitor met 1080p/144Hz, 1440p/60Hz of gewoon helemaal doorgaan en 1440p/144Hz moet pakken (evt. met G-Sync). Ik heb een aantal monitoren in gedachten:
Wat is je budget?
Ik zit te denken aan een monitor van rond de €500, maar als het iets meer is zal ik het niet meteen wegstrepen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren. Ik twijfel alleen een beetje tussen wat ik wil: 1440p of 144Hz (of allebei), G-Sync of toch niet.

Advies?
Ik heb wat advies nodig. Zou de GTX970 goed genoeg zijn voor 1440p in de games die ik speel. De extra pixel lijken mij fijn voor het studiewerk, maar ik ben bang dat het misschien wat teveel gaat vragen van de GPU. Wat zouden jullie kiezen voor mijn systeem?
Op het moment heb ik de Asus MG279Q in gedachten omdat die hopelijk langer mee kan dan de rest, maar ook omdat ik dan bijvoorbeeld voor CS:GO en andere low-spec games voor de 144Hz kan gaan en de rest 1440p.
Heeft iemand ervaring met die monitor, of 1440p algemeen, en het downscalen naar 1080p?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 289,-€ 289,-
1ASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 363,-€ 363,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Asus Xonar DG€ 29,-€ 29,-
1Cooler Master HAF Stacker 935 Window€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 46,-€ 92,-
1Sony Optiarc AD-7280S Wit€ 0,-€ 0,-
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 231,10€ 231,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.103,-

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Een GTX 970 is in theorie niet voldoende voor 1440p 60fps/high settings

Je kan je settings natuurlijk altijd terugschroeven naar 1080p in games maar dat ziet er toch een stukje minder scherp uit als op een native 1080p scherm.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Als je het geld hebt gewoon lekker voor die asus gaan. Je kan misschien niet alle games op 1440P ultra en 144 frames spelen, maar het scherm is geweldig.

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 12:55

aercaen

Proud framerate whore

Zoals boven mij al is aangehaald is een 970 eigenlijk niet zo'n denderende kaart om in 1440p/high alles aan 60 FPS te spelen, laat staan 144 FPS.
De titels die je noemt geven mij toch het beeld dat je graag de laatste AAA games speelt welke grafisch nogal veeleisend zijn. Hierdoor zal je waarschijnlijk niet veel voordeel halen uit een 144 Hz scherm.

Even terzijde wil ik je erop wijzen dat het asus scherm (1440p/144hz) ook freesync ondersteund (wel gelimiteerd tot 90 Hz voor een reden 8)7 ). Dus als je in de toekomst naar AMD zou overstappen dan zou je met dit scherm wel een extra voordeel erbij krijgen.

Ik vind het persoonlijk een moeilijke keuze, zelf ben ik een grote aanhanger van 144 Hz schermen, maar als je de framerate niet kan halen in de games welke je speelt is het een beetje weggegooid geld.
Mede daarom zou ik eerder naar het dell scherm wijzen, maar indien je in de nabije toekomst (minder dan een jaar) zou willen upgraden en overstappen naar een AMD GPU is de Asus 1440p/144Hz ook een goede optie.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
Een 970 is niet genoeg om hoge fps te krijgen met 1440p. Een 980ti of een fury is echt een kaart die dan moet hebben . Ik game zelf op 1440p en ik heb er een 970 ingehad maar de fps word gewoon te laag.

Zekers met een 144hz scherm,ik gebruik nu een 980ti en zelfs daarmee moet je nog settings terug zetten om 144fps te halen.

Met bf4 red ie dat dan ook niet. Maar ik heb dan het voordeel dat ik een g- sync monitor heb. Daarmee merk je namelijk niet dat er fps dips zijn.

Ik zou met een 970 voor een 1080p 144hz met absoluut GSYNC scherm gaan. Dat is de resolutie waarin die kaart het best scoort en hoge fps kan leveren.

Of een 1440p 144 hz scherm kopen en de gtx 970 verkopen en een fury of 980 ti aanschaffen.

[ Voor 54% gewijzigd door freaky35 op 26-01-2016 14:31 ]

• BlueFireGaming
Bedankt voor de reacties!
Eigenlijk zeggen jullie alle vier dus om niet voor 1440p te gaan, in ieder geval niet met een GTX970.
Zoals ik het dan zie heb ik dus twee opties: voor de MG279Q gaan en dan over een tijdje naar een andere GPU upgraden (tweede GTX970 zou dan ook niet genoeg zijn denk ik?) óf voor 1080p (144Hz?) te gaan. Ik zit er wel een beetje mee dat ik die 970 nog geen jaar heb, en dan lijkt het mij wel wat zonde.

Hebben jullie nog andere opties of adviezen in gedachten?

Wat ik mij nou ook afvraag met G-Sync, is het daar nou ook zo dat een framerate van bijv. 40 nou minder opvalt dan met een "klassieke" 60Hz monitor, of is het puur gewoon dat framedrops minder opvallen?
Zelf heb ik in de Witcher 3 nu altijd wel een framerate rond de 60, met wat drops op sommige plekken naar 40-50, maar daar merk ik persoonlijk weinig van...

[ Voor 27% gewijzigd door BlueFireGaming op 26-01-2016 14:40 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Je kan natuurlijk ook een 1440p 144hz monitor kopen en straks met Pascal de GTX970 verkopen en een nieuwere kaart kopen? Ik zou zelf niet zo snel een wat grotere 1080p monitor kopen, een hogere resolutie is gewoon zo fijn (ook buiten games om).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• BlueFireGaming
adamvansanten schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:45:
Je kan natuurlijk ook een 1440p 144hz monitor kopen en straks met Pascal de GTX970 verkopen en een nieuwere kaart kopen? Ik zou zelf niet zo snel een wat grotere 1080p monitor kopen, een hogere resolutie is gewoon zo fijn (ook buiten games om).
1440p Lijkt mij ook heel fijn voor het studiewerk als ik het zo hoor, maar als ik dan niet zo geweldig kan gamen is het wat minder. Het is wel zo dat de GTX970 geen drol meer waard is als Pascal uit is denk ik toch?

Wat mij trouwens nu binnen schiet: ik kan zware games ook op het tweede scherm dan spelen, als 1440p er niet in zit. Dan heb ik gewoon 1080p 60Hz. Dat is misschien een handige backup dan? :+

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

BlueFireGaming schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:53:
[...]

1440p Lijkt mij ook heel fijn voor het studiewerk als ik het zo hoor, maar als ik dan niet zo geweldig kan gamen is het wat minder. Het is wel zo dat de GTX970 geen drol meer waard is als Pascal uit is denk ik toch?

Wat mij trouwens nu binnen schiet: ik kan zware games ook op het tweede scherm dan spelen, als 1440p er niet in zit. Dan heb ik gewoon 1080p 60Hz. Dat is misschien een handige backup dan? :+
Ik zou me er toch niet te druk om maken, tenzij je echt per sé alles op ultra wilt hebben. Ik speel zelf op een R9 280X (en die is toch een stukje minder krachtig dan jouw kaart) op een 1600p scherm en dat gaat prima met een mix van high/very high in de nieuwste games (en alles wat niet het allernieuwste is kan gewoon vol op ultra). Er is een grafisch verschil met ultra, maar ik vind het persoonlijk verwaarloosbaar. Het gaat toch om de gameplay en het ziet er toch wel goed uit op high of hoger.

Die resolutie daarentegen heb je enorm veel profijt van bij alles wat je achter de computer doet. 144hz en freesync/gsync heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor er goede dingen over.

En de restwaarde van je videokaart zal vast wel wat dalen, maar hij is niet opeens waardeloos (ook niet qua performance). Je kan dan altijd kijken of je per sé hogere settings wil of dat je het gewoon bij je GTX970 houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door adamvansanten op 26-01-2016 15:00 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

BlueFireGaming schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:35:
Wat ik mij nou ook afvraag met G-Sync, is het daar nou ook zo dat een framerate van bijv. 40 nou minder opvalt dan met een "klassieke" 60Hz monitor, of is het puur gewoon dat framedrops minder opvallen?
Zelf heb ik in de Witcher 3 nu altijd wel een framerate rond de 60, met wat drops op sommige plekken naar 40-50, maar daar merk ik persoonlijk weinig van...
G-Sync doet feitelijk maar één ding en dat is de refresh rate van het scherm aanpassen aan het FPS dat je in de game haalt. Dit zorgt ervoor dat je zonder de nadelen van V-Sync (input lag en hogere variate in framerate afhankelijk van welke V-Sync technologie) last kan hebben van screen tearing. Screen tearing zijn strepen in het frame dat kan voorkomen als de framerate niet deelbaar is door de refresh rate.
Maar wat G-Sync niet doet is framedrops magisch onopmerkbaar maken. Daareentegen kan je wel als je een game heb waar je gemiddeld 50 FPS haalt deze dan wel aan een soepele 50 FPS spelen zonder screen tearing. V-Sync zou in dit geval bijvoorbeeld de framerate verlagen naar 30 FPS om screen tearing te voorkomen.

Als je nog wat informatie wilt kan je altijd mijn review van de PG278Q eens nalezen (shameless self promotion) want daar ga ik in detail over hoe V-Sync, G-Sync en FreeSync werken -> link

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-02 14:34
Eens met hierboven, ben zelf voor de Dell gegaan, en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Wel heb ik in GTA 5 wat advanced settings uitgezet, anders dipt hij net onder de 60 fps, met Cities : Skylines heb ik niets terug gezet en draait soepel maar heb daarvan de fps niet bekeken

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45
BlueFireGaming schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:53:
[...]

Als je een 1440p 144Hz scherm hebt, betekent dat niet dat je elke game op 1440p met framerates tot 144 FPS op de hoogste settings moet spelen. Als de game erg zwaar is dan heb je opties genoeg:
- settings wat lager zetten
- de game op een lagere resolutie draaien
- wat lagere framerates accepteren

.. of een combinatie van 2 of meer van de bovenstaande opties.

Ik denk dat over het hoofd wordt gezien dat het scherm niet alleen gebruikt wordt voor gaming, maar voor alle weergave. Dus ook wanneer je met eenvoudigere zaken bezig bent als browsen, office werk, filmpje kijken enzovoorts. In die gevallen ben je denk ik altijd een heel stuk blijer met een mooi 1440p IPS scherm, dan met een matig 1080P TN paneeltje.

Daarbij komt ook dat (mijn inziens) een gemiddeld beeldscherm veel langer meegaat/in gebruik blijft dan een GPU. Als je een beetje een die-hard gamer bent, dan is het niet heel opmerkelijk dat je elke 2 of 3 jaar een GPU upgrade doet. Een monitor daarentegen, die gaat toch makkelijk 5 tot 8 jaar mee. Als het een goed scherm is, dan is 10(+) jaar ook niet vreemd.

Kortom, mijn advies is koop liever een 1440P scherm. De Asus MG279Q is een prachtig ding, helaas voor jou met Freesync en geen GSync, en met een hogere refreshrate, maar daar betaal je dan ook voor. De Dell is ook een top scherm, met wat minder toeters en bellen tegen een lagere prijs. Als je ooit nog naar een AMD GPU wilt wisselen, of als NVidia ooit Freesync gaat ondersteunen, en je heb er die 580 euro voor over, dan lijkt mij de Asus een super ding, in alle andere gevallen heb je aan de Dell denk ik een heel goede keuze.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:29:
Een GTX 970 is in theorie niet voldoende voor 1440p 60fps/high settings

Je kan je settings natuurlijk altijd terugschroeven naar 1080p in games maar dat ziet er toch een stukje minder scherp uit als op een native 1080p scherm.
Persoonlijk niet mee eens, hangt natuurljk af van het spel, maar speelde Metro Last Light 1440p op 80fps. Je moet gewoon AA MSAA etc. uitzetten en dan gaat het prima. Sommige spellen misschien terug naar High ipv ultra, maar voor de rest...

• BlueFireGaming
aercaen schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:02:
[...]
G-Sync doet feitelijk maar één ding en dat is de refresh rate van het scherm aanpassen aan het FPS dat je in de game haalt. Dit zorgt ervoor dat je zonder de nadelen van V-Sync (input lag en hogere variate in framerate afhankelijk van welke V-Sync technologie) last kan hebben van screen tearing. Screen tearing zijn strepen in het frame dat kan voorkomen als de framerate niet deelbaar is door de refresh rate.
Maar wat G-Sync niet doet is framedrops magisch onopmerkbaar maken. Daareentegen kan je wel als je een game heb waar je gemiddeld 50 FPS haalt deze dan wel aan een soepele 50 FPS spelen zonder screen tearing. V-Sync zou in dit geval bijvoorbeeld de framerate verlagen naar 30 FPS om screen tearing te voorkomen.

Als je nog wat informatie wilt kan je altijd mijn review van de PG278Q eens nalezen (shameless self promotion) want daar ga ik in detail over hoe V-Sync, G-Sync en FreeSync werken -> link
Ik kwam je review net tegen. :P
Top review btw, maar het wordt er niet makkelijker op zo...
dragoncry schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:04:
Eens met hierboven, ben zelf voor de Dell gegaan, en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Wel heb ik in GTA 5 wat advanced settings uitgezet, anders dipt hij net onder de 60 fps, met Cities : Skylines heb ik niets terug gezet en draait soepel maar heb daarvan de fps niet bekeken
Wat settings omlaag zetten vind ik niet erg, zolang het maar niet van high/ultra (wat het nu is) naar low/medium wordt. Gameplay en stabiele framerate is belangrijker vind ik.

Deze monitoren heb ik nu op m'n lijstje:
  • Asus ROG PG278Q (1440p, 144Hz, TN, G-Sync), die ik voor €577 kan krijgen
  • Asus MG279Q (1440p, 144Hz, IPS, FreeSync), die ik voor €495 kan krijgen
  • Dell U2515H (1440p, 60Hz, IPS), die ik voor €330 kan krijgen
  • Asus VG248QE (1080p, 144Hz, TN), die ik voor €240 kan krijgen
Als ik voor G-Sync wil gaan, moet het denk ik wel de ROG worden (de Acer is toch weer €60 duurder), maar is G-Sync dat extra geld waard vraag ik mij af t.o.v. de MG279Q.
Verder is die Dell wel een hele mooie prijs, maar zoals moi_in_actie al zei is die MG279Q misschien toch wat meer future proof.

Ik neig toch wel naar de 1440p, ook voor de extra ruimte (bijv. ook voor programmeren handig, wat ik ook zo nu en dan doe), maar dan is de vraag of het de Dell, een van de ASUSen (1440p) of een andere wordt?
Zijn de ASUSen het extra geld waard denken jullie, mede kijkend naar de toekomst? Persoonlijk geef ik liever nu misschien iets meer uit als dat langer mee kan gaan, dan dat ik over een jaar of 3 weer een andere wil kopen om wat voor reden dan ook.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik heb zelf ook de Dell U2515H en ook geen moment spijt van. Sommige mensen vinden 144fps bij shooters als CS:GO veel voordeel hebben, maar om nou puur voor zo'n scherm te gaan alleen daarvoor? 1440p geeft je idd meer ruimte bij studie werkt en 25" vind ik zelf ook ideaal werken eerlijk gezegd. Ik moet soms als een beetje draaien om de hoeken te zien, dus had geen groter scherm moeten kiezen. Verder zou ik geen TN meer halen, IPS is all round veel mooier (ook als je wel eens een filmpje kijkt), in games komt dit ook goed tot zijn recht.
G:Sync is fijn, maar kost zoveel meer. Jammer dat die Asus ROG TN is, nu zou ik als ik jou was voor de Dell gaan, kost ook maar de helft.

• freaky35
ik zou zeker voor een 144hz 1440p scherm gaan,voor shooters,ik kom zelf van een 1440p 60hz scherm af en heb dus nu een Asus 279Q gsync.

Maar het verschil is enorm, je hebt veel meer zicht,omdat het scherm reageert als een oude crt,dus met bijna geen motion blur en dat speelt erg fijn.
Zeker op z'n hoge resolutie

Ik had dus zeker wel de Asus genomen,boven de Dell wat dat betreft.Verder is GSYNC een must,als de fps inzakt,dan heb je er geen last van met gsync.Het beeld loopt altijd vloeiend.

Ja de Dell is een heel stuk goedkoper,maarals je eenmaal 144hz gewend bent,is elk ander scherm maar traag.Dat is tenminste wat ik merk. |:( |:( |:( |:(
Speel je veel shooters,dan zeker doen.

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 26-01-2016 15:38 ]

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Zoals hierboven ook al gezegd vind ik het een lastige keuze. Zelf ben ik ook grote fan van 144 Hz, eens je daar aan gewend bent wil je niet meer terug. Maar met een 970 en de games dat je speelt zal 1440p wel veel van je systeem eisen.
Indien mogelijk zou je best alle schermen eens testen ergens zodat je zelf kan zien hoeveel waarde je echt hecht aan die hoge framerate. Dat is ook de reden waardoor ik eindelijk heb gekozen om toch voor de PG278Q te gaan. Na het eens uit te testen in de winkel en daarna was ik meteen verkocht.

G-Sync is het naar mijn mening het wel waard, zeker met schermen met een hoge refreshrate. Ik verkies bvb 90-110 FPS boven 60 FPS als mijn PC de game niet aan 120/144 FPS wilt draaien.
Wel is er geen enkele reden om G-Sync boven FreeSync te preferen, enkel en alleen als je NVIDIA-only wilt blijven.
freaky35 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:31:
Ik had dus zeker wel de Asus genomen,boven de Dell wat dat betreft.Verder is GSYNC een must,als de fps inzakt,dan heb je er geen last van met gsync.Het beeld loopt altijd vloeiend.
Heb je zelf een G-Sync scherm.... want ik als eigenaar van een PG278Q kan je zeggen dat je het nog daadwerkelijk merkt als je framerate zakt. Zelfs van 140 naar 90 fps is duidelijk merkbaar op mijn scherm. Dit is ook niet wat G-Sync oplost zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

[ Voor 40% gewijzigd door aercaen op 26-01-2016 16:03 ]

• freaky35
Zeker heb ik een gsync scherm,maar je uitleg klopt inderdaad wel wat het doet.

Free sync en Gync zitten wel verschillen in.Op de Asus meen ik dat het niet boven de 90hz werkt,dat is wel jammer,dat doet gsync wel.

Als je de kans hebt inderdaad zelf testen ergens,dan ervaar je het zelf wat het verschil is met een 144hz scherm of een 60hz

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-02 08:27

Plainside

I browse when I'm at work

Ik was zelf ook al een beetje bezig met het plannen van een nieuwe main monitor bij mij kwam de volgende er uit.
pricewatch: Dell S2716DG Zwart
Het is misschien niet de beste maar beschikt over HDMI en Display wat tegenwoordig vaker wordt meegeleverd bij GPU's.
En mocht je een goede review willen lezen die aardig lang is raad ik je deze aan:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_s2716dg.htm
Deze monitor heb ik zelf nog niet in bezit maar pas over een paar maand en heb er meerdere gezien.
Zelf weet ik dat Dell een uitstekend merk is en heb ik zelf wat slechtere ervaring met Asus daarom had ik ook de Asus een beetje links laten liggen.

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

freaky35 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:33:

Free sync en Gync zitten wel verschillen in.Op de Asus meen ik dat het niet boven de 90hz werkt,dat is wel jammer,dat doet gsync wel.
Het enige verschil tussen G-Sync en FreeSync is dat G-Sync een algoritme heeft welke bij lage framerates (lager dan de monitor ondersteund) intelligent de refresh rate aanpast. Waareentegen FreeSync in die gevallen gewoon de monitor aan de maximum refresh rate aanpast (dit kan dus screen tearing veroorzaken).
Dat de Asus monitor maar tot 90 Hz FreeSync ondersteund is niet een limitatie van FreeSync maar van de monitor. De range van FreeSync is namelijk van 9 Hz tot 240 Hz (bron).

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:25
1440P moet prima kunnen. Als je AA en die troep terug draait moet een game prima op ultra/high te draaien te zijn. GTX980TI is meer voor 1440P+ ik zou kijken naar een 70Hz monitor 144Hz ga je weinig van merken en die FPS haal je gewoon niet.

• BlueFireGaming
Het liefste zou ik ook de beeldschermen gaan testen, maar voor zover ik weet is er niet echt een winkel in de buurt waar ze ze showen. Waar ik nu aan zit te denken is om voor de MG279Q ofzo te gaan en die morgen bij de MediaMarkt te bestellen, maar mocht het niet bevallen kan ik hem nog terugsturen (met MM Club heb je sowieso 28 dagen de tijd om te proberen) en dan voor de Dell gaan.
Misschien niet helemaal netjes, maar anders kan ik het ook niet proberen bij mij in de buurt. |:(

Zou ik dan beter de MG279Q of de ROG Swift kunnen proberen (of een andere)? De ROG heeft wel G-Sync, maar de MG heeft dan weer IPS...

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 15:24

Deathchant

Don't intend. Do!

NO_Excuses schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:29:
Als je het geld hebt gewoon lekker voor die asus gaan. Je kan misschien niet alle games op 1440P ultra en 144 frames spelen, maar het scherm is geweldig.
Is dat zo? Ik zie op amazon.com toch redelijk veel verontrustende reviews. Van de slechte reviews zijn er maar weinig met ongegronde klachten of zeiken-om-te-zeiken-klachten. Ik vraag het namelijk omdat ik zelf ook van plan ben de Asus MG te halen (die overigens 2 weken geleden nog niet in het assortiment van de mediamarkt zat ;)). Er zijn nog steeds 58 uitstekende reviews, maar ik zou iets minder getwijfeld hebben als er bijvoorbeeld maar 7 of 8 slechte reviews waren...maar er zijn veel meer slechte reviews.
Panel lottery gaat zoals gewoonlijk weer op, maar toch...

Overigens, 1440p/60fps....volgens mij wel haalbaar hoor, wellicht niet met alle games. Mijn ervaring is toch dat het terugschroeven van Ultra naar very high en het uitzetten van FSAA (heb je toch weinig aan op zo'n hoge resolutie) ervoor zorgt dat je toch een goeie performanceboost krijgt.
En anders idd terug naar 1080p. Is het dan echt zo dat je beeld onscherper wordt? Ik heb het nog niet echt gezien met dit scherm (collega heeft em ook en zegt nergens last van te hebben).

Daarnaast is een 144Hz -scherm, los van vsync/gsync/freesync al een hele andere (veel vloeiendere) ervaring dan een regulier 60Hz scherm heb ik me laten vertellen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• BlueFireGaming
Deathchant schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:18:
[...]

Is dat zo? Ik zie op amazon.com toch redelijk veel verontrustende reviews. Van de slechte reviews zijn er maar weinig met ongegronde klachten of zeiken-om-te-zeiken-klachten. Ik vraag het namelijk omdat ik zelf ook van plan ben de Asus MG te halen (die overigens 2 weken geleden nog niet in het assortiment van de mediamarkt zat ;)). Er zijn nog steeds 58 uitstekende reviews, maar ik zou iets minder getwijfeld hebben als er bijvoorbeeld maar 7 of 8 slechte reviews waren...maar er zijn veel meer slechte reviews.
Panel lottery gaat zoals gewoonlijk weer op, maar toch...

Overigens, 1440p/60fps....volgens mij wel haalbaar hoor, wellicht niet met alle games. Mijn ervaring is toch dat het terugschroeven van Ultra naar very high en het uitzetten van FSAA (heb je toch weinig aan op zo'n hoge resolutie) ervoor zorgt dat je toch een goeie performanceboost krijgt.
En anders idd terug naar 1080p. Is het dan echt zo dat je beeld onscherper wordt? Ik heb het nog niet echt gezien met dit scherm (collega heeft em ook en zegt nergens last van te hebben).

Daarnaast is een 144Hz -scherm, los van vsync/gsync/freesync al een hele andere (veel vloeiendere) ervaring dan een regulier 60Hz scherm heb ik me laten vertellen.
Wat ik vooral lees is dat de QA Control gewoon belabberd is. Best raar eigenlijk, zeker met een monitor van zo'n prijs. Het is ook zo met de ROG Swift, maar volgens mij ook met meerdere van dit soort monitoren...

• BlueFireGaming
Oké, ik denk dat ik er uit ben. Ik ga (hopelijk) vanavond de Asus ROG Swift PG278Q of Asus MG279Q kopen. Donderdag ga ik na mijn tentamen nog even in Eindhoven kijken wat er voor andere monitoren zijn en dan kan ik het hele weekend de monitor proberen.
Bevalt hij, dan hou ik hem. Bevalt het niet, dan stuur ik hem terug en ga ik voor de Dell U2515H.
Het liefste zou ik voor de 1440p 144Hz IPS G-Sync Acer gaan (kom zo ff niet op het typenummer :P) of de nieuwe ROG Swift, maar dat is toch weer een te grote stap omhoog qua prijs van de rest vind ik.

Wat zou alleen beter zijn denken jullie? Is de ROG Swift €80 extra waard t.o.v. de MG279Q voor G-Sync, en dan zonder IPS? Als ik het zo hoor wel, maar ik ben benieuwd wat jullie dan zouden kiezen. :)

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

BlueFireGaming schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 07:54:
Oké, ik denk dat ik er uit ben. Ik ga (hopelijk) vanavond de Asus ROG Swift PG278Q of Asus MG279Q kopen. Donderdag ga ik na mijn tentamen nog even in Eindhoven kijken wat er voor andere monitoren zijn en dan kan ik het hele weekend de monitor proberen.
Bevalt hij, dan hou ik hem. Bevalt het niet, dan stuur ik hem terug en ga ik voor de Dell U2515H.
Het liefste zou ik voor de 1440p 144Hz IPS G-Sync Acer gaan (kom zo ff niet op het typenummer :P) of de nieuwe ROG Swift, maar dat is toch weer een te grote stap omhoog qua prijs van de rest vind ik.

Wat zou alleen beter zijn denken jullie? Is de ROG Swift €80 extra waard t.o.v. de MG279Q voor G-Sync, en dan zonder IPS? Als ik het zo hoor wel, maar ik ben benieuwd wat jullie dan zouden kiezen. :)
Ik ga hier niet beweren dat IPS niet beter is dan TN. Maar in het geval van de ROG Swift heb ik eigenlijk nooit last van het feit dat het een TN-paneel is. Dus daarover zou ik niet struikelen, tenzij je vaak schuin naar je scherm kijkt ofzo. :P
(Ik weet dat IPS niet enkel voor betere kijkhoeken is)

Is G-Sync het waard?
Hangt meer van jouw af dan iets anders.
Als je graag hoger FPS hebt en je ziet ook het verschil tussen waarde als 60 en 90 FPS bvb dan heeft G-Sync het voordeel dat je aan die framerates kunt spelen zonder screen tearing.

Wat ik zou doen als ik jouw was?
Ik zou voor de swift gaan.
Als ik mij dan stoorde aan zaken zoals het TN paneel maar wel gek ben van de hogere refresh rate.
Dan zou ik hem vervangen voor een MG279Q.
Indien ook de hogere refresh rate het niet waard lijkt.
Zou ik voor de Dell gaan.

• BlueFireGaming
aercaen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:48:
[...]

Ik ga hier niet beweren dat IPS niet beter is dan TN. Maar in het geval van de ROG Swift heb ik eigenlijk nooit last van het feit dat het een TN-paneel is. Dus daarover zou ik niet struikelen, tenzij je vaak schuin naar je scherm kijkt ofzo. :P
(Ik weet dat IPS niet enkel voor betere kijkhoeken is)

Is G-Sync het waard?
Hangt meer van jouw af dan iets anders.
Als je graag hoger FPS hebt en je ziet ook het verschil tussen waarde als 60 en 90 FPS bvb dan heeft G-Sync het voordeel dat je aan die framerates kunt spelen zonder screen tearing.

Wat ik zou doen als ik jouw was?
Ik zou voor de swift gaan.
Als ik mij dan stoorde aan zaken zoals het TN paneel maar wel gek ben van de hogere refresh rate.
Dan zou ik hem vervangen voor een MG279Q.
Indien ook de hogere refresh rate het niet waard lijkt.
Zou ik voor de Dell gaan.
Kijkhoeken maken mij niet zo uit, want ik zit er toch altijd recht voor.
Hogere framerates vind ik altijd prettiger spelen, maar ook vanwege de schommelingen lijkt G-Sync mij fijn

Ik denk dat ik voor de ROG Swift ga, en dan zal ik morgen kijken of ik de MG279Q bij de MM kan vinden zodat ik het IPS en TN-deel kan vergelijken. Als ik dan weinig verschil merk tussen met of zonder G-Sync zal ik voor de MG279Q gaan en anders voor de Dell, mocht het 144Hz geen zin hebben. :P

Hoe bevalt hij trouwens bij jou sinds de review? Nog steeds tevreden of zou je toch voor een andere gaan? ;)

• freaky35
Dat is toch het beste,zelf ervaren.
Ik hoorde ook veel dingen over de 279Q,maar ik had zoiets van ik wil het eerst zelf zien proberen.
En ik heb geen spijt dat ik het scherm gekocht heb :)

Dat is een moeilijke, gsync of geen IPS.
Ik zou persoonlijk niet tegen de mindere kleuren kunnen van een TN paneel en dus een slechte kijk hoek. Maar ook dit is weer persoonlijk

Maar ik weet niet hoe het Swift model eruit ziet qua kleuren, dat schijnt ook best goed te zijn,als ik het zo lees.

Maar je kan het scherm voor een mooie prijs kopen dan zo, ik wou dat ik ook nog even gewacht had :o

• BlueFireGaming
freaky35 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:23:
Dat is toch het beste,zelf ervaren.
Ik hoorde ook veel dingen over de 279Q,maar ik had zoiets van ik wil het eerst zelf zien proberen.
En ik heb geen spijt dat ik het scherm gekocht heb :)

Dat is een moeilijke, gsync of geen IPS.
Ik zou persoonlijk niet tegen de mindere kleuren kunnen van een TN paneel en dus een slechte kijk hoek. Maar ook dit is weer persoonlijk

Maar ik weet niet hoe het Swift model eruit ziet qua kleuren, dat schijnt ook best goed te zijn,als ik het zo lees.

Maar je kan het scherm voor een mooie prijs kopen dan zo, ik wou dat ik ook nog even gewacht had :o
Daarom hoop ik ook dat ik de MG279Q nog in de winkel kan vinden. Het chillste is natuurlijk de Acer XB270HU of de ROG Swift PG279Q, maar die zijn toch weer ietsje duurder dan deze twee.
Nu maar hopen dat ik de goede monitor in één keer pak, of dat de andere nog op voorraad is in de actie als dat niet zo is. :+

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

BlueFireGaming schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:13:
[...]
Hoe bevalt hij trouwens bij jou sinds de review? Nog steeds tevreden of zou je toch voor een andere gaan? ;)
Ik blijf de Swift een fantastische monitor vinden, nog geen dag spijt gehad van mijn aankoop.

Wel zou ik vandaag niet meer dezelfde kopen omdat er nu betere alternatieven uit zijn. Toen ik hem kocht was er maar één monitor met G-Sync en 144 Hz dus ik had niet veel keuze. Nu zou ik eerder gaan voor de PG279Q omdat die IPS heeft en nog een hogere refresh rate :D. Ik heb gehoord dat de Acer last heeft van ghosting wat niet plezant is.

Maar nu ik hem heb ga ik hem zeker niet wegdoen voordat er eindelijk een gaming monitor is met OLED, G-Sync of FreeSync (Ik zou het niet erg vinden om naar AMD over te stappen, ben NVIDIA hun anti-competitieve bullshit beu aan het worden :'( ) en 144Hz. Oftewel waarschijnlijk nog een goede 5 jaar :P

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@BlueFireGaming. Het is echt niet zo dat kleuren per definitie belabberd zijn in TN. TN is afgelopen tijd toch ook wel goed geworden, maar idd, de kijkhoeken zijn wat minder. Volgens mij hoef je je niet zo druk te maken om de kleuren, je komt nu ook al van een TN paneel af en een nieuw TN paneel zal wellicht beter zijn qua kleuren. Je zegt je zit er altijd recht voor....Wanneer je een 27" pakt en je zit erg kortbij het scherm 30cm of minder, dan zie je ook al kleurschifting naar de randen toe. Maar volgens mij kun je best goeie resultaten halen met calibratie voor een TN-paneel. Dus tja...het is nu idd een afweging maken. Volgens mij zit er wel verschil tussen die PG278Q en PG279Q; die eerste ondersteunt versie 1 van gsync en de andere versie 2. Ik heb nog niet uitgezocht wat het exacte verschil is, maar ik heb ooit ergens opgepikt dat het wel een belangrijk verschil was.

De Acer XB270U heeft hetzeflde paneel als de MG279Q, namelijk een AU Optronics M270DAN02.3. Alleen heeft die Acer Gsync ingebouwd.
Vergeet niet dat alles wat je nu kiest al een STUK vloeiender zal aanvoelen, ongeacht of je nu wel/geen gysnc pakt.

Slightly offtopic.
Overigens las ik dat de nieuwe Eizo Foris FS2735, de lang verwachte Eizo gaming monitor, exáct hetzelfde paneel heeft als de Asus MG279Q en Acer XB270HU:
https://twitter.com/TFTCe...87230594535813120?lang=de

Ik vraag me dan werkelijk af waarom dat die Eizo gewoon het dubbele kost van de Asus. Het schreeuwen van "Eizo-kwaliteit!!!" prima, maar dat rechtvaardigt nog geen verdubbeling van de prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 27-01-2016 14:45 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• BlueFireGaming
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:42:
@BlueFireGaming. Het is echt niet zo dat kleuren per definitie belabberd zijn in TN. TN is afgelopen tijd toch ook wel goed geworden, maar idd, de kijkhoeken zijn wat minder. Volgens mij hoef je je niet zo druk te maken om de kleuren, je komt nu ook al van een TN paneel af en een nieuw TN paneel zal wellicht beter zijn qua kleuren. Je zegt je zit er altijd recht voor....Wanneer je een 27" pakt en je zit erg kortbij het scherm 30cm of minder, dan zie je ook al kleurschifting naar de randen toe. Maar volgens mij kun je best goeie resultaten halen met calibratie voor een TN-paneel. Dus tja...het is nu idd een afweging maken. Volgens mij zit er wel verschil tussen die PG278Q en PG279Q; die eerste ondersteunt versie 1 van gsync en de andere versie 2. Ik heb nog niet uitgezocht wat het exacte verschil is, maar ik heb ooit ergens opgepikt dat het wel een belangrijk verschil was.

De Acer XB270U heeft hetzeflde paneel als de MG279Q, namelijk een AU Optronics M270DAN02.3. Alleen heeft die Acer Gsync ingebouwd.
Vergeet niet dat alles wat je nu kiest al een STUK vloeiender zal aanvoelen, ongeacht of je nu wel/geen gysnc pakt.

Slightly offtopic.
Overigens las ik dat de nieuwe Eizo Foris FS2735, de lang verwachte Eizo gaming monitor, exáct hetzelfde paneel heeft als de Asus MG279Q en Acer XB270HU:
https://twitter.com/TFTCe...87230594535813120?lang=de

Ik vraag me dan werkelijk af waarom dat die Eizo gewoon het dubbele kost van de Asus. Het schreeuwen van "Eizo-kwaliteit!!!" prima, maar dat rechtvaardigt nog geen verdubbeling van de prijs.
Er zijn meerdere versies van G-Sync?! Wist ik niet eens.
Zelf zit ik zo'n 50-60cm van het scherm af, dus hopelijk heb ik dan niet zoveel problemen met de kleuren.

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:42:
die eerste ondersteunt versie 1 van gsync en de andere versie 2.
Bron?

Ik vind namelijks niets terug over een 2de versie van G-Sync, zowel op Nvidia hun site als op Wikipedia...
Er zijn wel 2 aparte versies van G-Sync, één voor monitoren (met aparte module) en één voor laptops (zonder aparte module).

• BlueFireGaming
Nou, ik heb de PG278Q kunnen bestellen in de chaos die de BTW-actie heet. De MG279Q was helaas meteen al uitverkocht, dus dat gaat hem niet worden. Nu hopen dat ik morgen de ROG Swift binnen krijg, zodat ik (als hij absoluut niet bevalt) nog in de winkel naar een MG279Q kan zoeken als het nodig is. :+

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Poeh die bron moet ik naar zoeken. Had het iets te maken met de displayport-monitor-sleep-problemen? Of het feit dat de eerste versie van G-Sync tot 120Hz ging en niet tot 144Hz+? Ik meen het gelezen te hebben op tftcentral.co.uk bij één van de genoemde monitoren...

Is die MG279Q uitverkocht? Wat gek, ik heb em om 18:03 gewoon kunnen bestellen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Deathchant op 27-01-2016 19:19 ]

• BlueFireGaming
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:16:
Poeh die bron moet ik naar zoeken. Had het iets te maken met de displayport-monitor-sleep-problemen? Of het feit dat de eerste versie van G-Sync tot 120Hz ging en niet tot 144Hz+? Ik meen het gelezen te hebben op tftcentral.co.uk bij één van de genoemde monitoren...

Is die MG279Q uitverkocht? Wat gek, ik heb em om 18:03 gewoon kunnen bestellen :)
Het leuke was dat ik hem in de winkelwagen had, maar toen liep de site vast en moest ik refreshen. Toen was hij weg. :'(

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat is zuur. Shit man :'( Ik had betaald en na de betaling liep de site vast. Kep 17x moeten refreshen voordat ik de "bedankt voor je bestelling" pagina zag

• BlueFireGaming
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:29:
Dat is zuur. Shit man :'( Ik had betaald en na de betaling liep de site vast. Kep 17x moeten refreshen voordat ik de "bedankt voor je bestelling" pagina zag
Áchja, ik denk dat de ROG Swift ook heel nice is, zeker met G-Sync. Mocht het niks zijn zou ik hem misschien nog in de winkel vinden. Vond het ook zo raar dat de pagina elke keer vastliep als ik iDeal koos.

Jij ook alvast veel plezier dan! ;)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zeker! Jij ook veel plezier ermee...Ik steek hier 2 kaarsjes aan...in de hoop dat we de panel lottery hebben gewonnen en dat we niks hoeven terug te sturen...

• BlueFireGaming
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:29:
Zeker! Jij ook veel plezier ermee...Ik steek hier 2 kaarsjes aan...in de hoop dat we de panel lottery hebben gewonnen en dat we niks hoeven terug te sturen...
Volgens mij heeft je kaarsje geholpen. Hij is nu een uurtje in huis en heb nog geen issues gevonden. _/-\o_
Eerste impressie van de PG278Q: tof, maar is wel wennen ten opzichte van de oude monitor. Zit er ook iets dichter op, maar daar vind ik vast nog wel iets op.

Ik ga nu nog ff wat testen en kijken hoe G-Sync enzo nu is. Iemand nog tips voor games om G-Sync goed mee te kunnen testen (qua hoe het is)?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn eigen kaarsje heeft idd geholpen. Ik heb nu eindelijk een scherm met een paneel waar gewoon niks mee is. Geen dode pixels, geen raar witbalans verloop, en...zeer weinig glow. Als ik met een camera kijk, dan zie ik rechtsonder een oranje-glow, maar die valt zelfs met de hoogste brightness niet op. Als je voorzichtig op de bezel drukt daar, dan vlekt het daar wel. Erg gevoelig.

Ik heb de monitor gecalibreerd met de X-Rite...Wat een gedoe zeg. De i1profiler software wilde de halve tijd niet opstarten...Geen idee hoe het komt. Vervolgens stopte ie midden in de calibratie met de melding dat de i1displaypro niet geconnected is. Maar goed, na een paar keer, dan eindelijk.
Ik heb totaal andere waardes voor de RGB als wat tftcentral en PRAD.de hebben. Die zitten op:
Racing mode, R100, G96, B96, brightness31, contrast80, en ik zit op:
Racing mode, R98, G92, B100, brightness29, contrast80, en haal daarmee exact 120cd/m2 en 6502K.

Kep natuurlijk eerst 2 uur op volle poele laten draaien om op te warmen. Meteen battlefield gespeeld en wat een genot: geen ghosting/trailing te zien, mooie kleuren en een VEEL vloeiendere ervaring.

Enige minpunt: de joystick achterop beweegt niet naar links, of ik moet erg hard duwen, maar dan klik ik ook meteen zeg maar. Erg irri, maar ik ga t scherm niet terugsturen, ik heb nu eindelijk een goed paneel. Erg he, wat we allemaal accepteren ;)

Maar ik ben blij voor je dat jij ook niks geks ermee hebt ;)

Pagina: 1