Goede Wifi in het hele huis i.c.m. twee aparte SSID's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revenge
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04 17:40
Goedendag forummers.

Graag jullie advies voor het volgende:

Wij wonen in een rijtjeshuis met drie verdiepingen. Beneden in de meterkast zit mijn Ziggo aansluiting. Hier hangt het Ziggo modem aan waarvan de Wi-Fi is uitgeschakeld. In plaats daarvan heb ik een D-Link router aangekoppeld welke als Wi-Fi fungeert.

Uit deze router heb ik een cat6 draad getrokken naar de zolder, waar een switchtje aan hangt.

Nu mijn vraag/probleem:

Op de eerste verdieping heb ik een slechte Wi-Fi verbinding. Ik heb hier als een Repeater hangen (stopcontactmodel), maar dat geeft meer problemen dan oplossingen. Signaal valt heel vaak weg.

In plaats daarvan wil ik graag een AP op de eerste verdieping hangen. Deze wil ik graag verbinden met de reeds bestaande kabel naar zolder. Ik wil de kabel dus als het ware doorknippen, verbinden met de AP en vervolgens weer via de AP naar boven. Dat zou dus een AP met minimaal twee ethernetverbindingen betekenen.

Een extra draad trekken is technisch wel mogelijk, maar betekent een hoop breken, vandaar mijn oplossing.

En daarnaast wil ik graag een dubbel Wi-Fi netwerk. Nooit aan gedacht tot afgelopen zaterdag onze zoon een mannetje of zes op visite had om te "chillen"...

Het eerste wat ze vroegen was het ww van onze Wi-Fi, welke mijn zoon ook zonder problemen gaf.. Ik wilde daar toen niets over zetten, maar dacht meteen dat ik daar wat aan wil gaan doen. Wi-Fi toegang prima, maar wel met eigen netwerk.

Ik zie verschillende AP e.d voorbij komen, maar geen met twee Ethernet verbinden.

Wie kan mij advies geven wat ik het beste kan aanschaffen en hoe ik op de beste manier een tweetal netwerken kan realiseren.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

Johan

.

Beste antwoord (via revenge op 26-01-2016 14:16)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Koop zowieso gewoon een router. Deze zijn prima als AP in te stellen en je hebt gelijk meerdere poorten om je kabel door te verbinden (apparaten die als AP verkocht worden zijn vaak ook erg duur en inderdaad hebben vaak maar 1 lan aansluiting) .
De meeste routers hebben wel een ingebouwde optie om hem als AP in te stellen.
Mocht dat niet zo zijn, is er nog geen probleem, maar moet je zelf de juiste instellen doen.
1 zet in de router die je als AP wilt gaan gebruiken, DHCP uit en stel een IP adres in wat in dezelfde range ligt als je eigen netwerk (vaak is dat 192.168.1.XXX,)
2 Sluit beide kabels aan op LAN poorten van de als accespoint gebruikte router (laat de WAN poort dus leeg).
er is op dit forum nog wel veel meer over te lezen (oude router als accespoint)
Let er wel op dat je (mocht je gigabit snelheid willen houden tussen beneden en de zolder) dat je dan een router koopt met gigabit lan poorten.

Zoals al genoemd, een router die een gast netwerk ondersteund is een goede oplossing om gasten te scheiden van je eigen WiFi.

Mocht je de gasten vaak beneden hebben, en je huidige D-link de optie voor een gast netwerk niet hebben, dan adviseer ik om 1 nieuwe router te kopen die de optie wel heeft, en deze als router te gaan gebruiken (en dus beneden te plaatsen). Je huidige D-link stel je dan in als accespoint en plaats je op de eerste etage.

Wat betreft je kabel, je kunt die inderdaad prima door knippen en verbinden, voorzien van stekkers en 2x verbingen met je 'accespoint' router op de 1e verdieping (beide aansluiten op een LAN poort, niet op WAN) Hou er alleen rekening mee dat zelf eraan geknepen stekkers (met zo'n speciale tang) zeker voor gigabit wel eens wat lastig willen zijn. Je kan dan beter kiezen voor een wat grotere stekker met zogenaamde sla aansluitingen voor je kabel. (ook wel modulaire RJ45 stekkers genoemd, en vanwege je kabel zou ik dan minimaal cat 6 nemen.) Nogmaals let wel dat je accespoint router gigabit lan poorten heeft als je een gigabit verbinding van beneden naar zolder wilt.

Tot slot, ik zie dat je in ziggo modem wifi uit hebt staan en dat je de D-link er achter hebt hangen als router? Heb je je modem door ziggo in bridge laten zetten? Of heb je je D-link ingesteld als AP? anders heb je mogelijk nu 2 routers achter elkaar staan (ziggo modem met wifi heeft standaard een router die aan staat namelijk, alleen wifi uitzetten veranderd daar niets aan). Een gast netwerk voor WiFi gaat op een simple mannier alleen als die ook de (enige) router in je netwerk is. De router kan dan namelijk de gasten scheiden van de rest van het netwerk. In jou voorbeeld betekend dat dus dat:
1 je ziggo modem in bridge mode gezet moet zijn (worden)
2 je aan de ziggo modem je router koppeld die het gastnetwerk (+ je gewone netwerk) gaat uitzenden (waarschijnlijk dus je nieuwe router)
3 je op het accespoint op de 1e etage geen gastnetwerk nodig hebt.

Als je juist boven het gast netwerk wilt, kan dat ook nog wel simpel (zonder Vlan enz) maar dan moet dat dus je primaire router worden. Dat houd in dat je een (nieuwe extra) kabel moet trekken van je ziggo modem naar de (nieuwe) router op de eerste etage. Daarop sluit je dan via de al bestaande (doorgeknipte) kabels je switch op zolder en je D-link accespoint beneden op aan.

Je kan een en ander ook oplossen met Vlans, maar dan moeten je (hoofd)router en (accespoint) router waarop je het gastnetwerk wilt hebben dat beide ondersteuen.

Je kunt namelijk wel een 2e accespoint(router) bij kopen en deze een ander WiFi wachtwoord geven, maar dan kunnen ze als nog gewoon je (prive)netwerk op en bij alle netwerk apparaten komen (zoals printer en of Nas indien aanwezig)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Overweeg anders een AP/Router met de optie om een gastennetwerk op te zetten. Je kan dan je eigen netwerk roaming maken door het zelfde SSID i.c.m een ander kanaal (zet deze minimaal 3 uit elkaar) in te stellen met daarnaast een apart gastennetwerk. Als je daar een router plaatst functioneert deze direct als switch om je andere eis op te lossen.

Edit: Onderstaande zou daarvoor kunnen worden gebruikt als die D-Link router aan een gastennetwerk doet, iig even als testopstelling. :)

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2016 12:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou dan om te beginnen die Dlink naar boven gooien en de Ziggo wifi weer aan zetten om te kijken of dat genoeg is, kan je altijd daarna nog geld uitgeven aan een nieuwe AP :)
Verder zoek je volgens mij een gastnetwerk optie (zelf op het normale netwerk, gasten op een 'internet-only' netwerk) Nog nooit gezien dat dit gedaan wordt door 2 fysieke aansluitingen, maar wel via VLAN's.
Of dat kan op een Ziggo router, ik heb er nog niet VLAN opties in terug gezien maar misschien dat ze er wel ergens in verstopt zitten, anders zal je ook een nieuwe router moeten kopen :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Koop zowieso gewoon een router. Deze zijn prima als AP in te stellen en je hebt gelijk meerdere poorten om je kabel door te verbinden (apparaten die als AP verkocht worden zijn vaak ook erg duur en inderdaad hebben vaak maar 1 lan aansluiting) .
De meeste routers hebben wel een ingebouwde optie om hem als AP in te stellen.
Mocht dat niet zo zijn, is er nog geen probleem, maar moet je zelf de juiste instellen doen.
1 zet in de router die je als AP wilt gaan gebruiken, DHCP uit en stel een IP adres in wat in dezelfde range ligt als je eigen netwerk (vaak is dat 192.168.1.XXX,)
2 Sluit beide kabels aan op LAN poorten van de als accespoint gebruikte router (laat de WAN poort dus leeg).
er is op dit forum nog wel veel meer over te lezen (oude router als accespoint)
Let er wel op dat je (mocht je gigabit snelheid willen houden tussen beneden en de zolder) dat je dan een router koopt met gigabit lan poorten.

Zoals al genoemd, een router die een gast netwerk ondersteund is een goede oplossing om gasten te scheiden van je eigen WiFi.

Mocht je de gasten vaak beneden hebben, en je huidige D-link de optie voor een gast netwerk niet hebben, dan adviseer ik om 1 nieuwe router te kopen die de optie wel heeft, en deze als router te gaan gebruiken (en dus beneden te plaatsen). Je huidige D-link stel je dan in als accespoint en plaats je op de eerste etage.

Wat betreft je kabel, je kunt die inderdaad prima door knippen en verbinden, voorzien van stekkers en 2x verbingen met je 'accespoint' router op de 1e verdieping (beide aansluiten op een LAN poort, niet op WAN) Hou er alleen rekening mee dat zelf eraan geknepen stekkers (met zo'n speciale tang) zeker voor gigabit wel eens wat lastig willen zijn. Je kan dan beter kiezen voor een wat grotere stekker met zogenaamde sla aansluitingen voor je kabel. (ook wel modulaire RJ45 stekkers genoemd, en vanwege je kabel zou ik dan minimaal cat 6 nemen.) Nogmaals let wel dat je accespoint router gigabit lan poorten heeft als je een gigabit verbinding van beneden naar zolder wilt.

Tot slot, ik zie dat je in ziggo modem wifi uit hebt staan en dat je de D-link er achter hebt hangen als router? Heb je je modem door ziggo in bridge laten zetten? Of heb je je D-link ingesteld als AP? anders heb je mogelijk nu 2 routers achter elkaar staan (ziggo modem met wifi heeft standaard een router die aan staat namelijk, alleen wifi uitzetten veranderd daar niets aan). Een gast netwerk voor WiFi gaat op een simple mannier alleen als die ook de (enige) router in je netwerk is. De router kan dan namelijk de gasten scheiden van de rest van het netwerk. In jou voorbeeld betekend dat dus dat:
1 je ziggo modem in bridge mode gezet moet zijn (worden)
2 je aan de ziggo modem je router koppeld die het gastnetwerk (+ je gewone netwerk) gaat uitzenden (waarschijnlijk dus je nieuwe router)
3 je op het accespoint op de 1e etage geen gastnetwerk nodig hebt.

Als je juist boven het gast netwerk wilt, kan dat ook nog wel simpel (zonder Vlan enz) maar dan moet dat dus je primaire router worden. Dat houd in dat je een (nieuwe extra) kabel moet trekken van je ziggo modem naar de (nieuwe) router op de eerste etage. Daarop sluit je dan via de al bestaande (doorgeknipte) kabels je switch op zolder en je D-link accespoint beneden op aan.

Je kan een en ander ook oplossen met Vlans, maar dan moeten je (hoofd)router en (accespoint) router waarop je het gastnetwerk wilt hebben dat beide ondersteuen.

Je kunt namelijk wel een 2e accespoint(router) bij kopen en deze een ander WiFi wachtwoord geven, maar dan kunnen ze als nog gewoon je (prive)netwerk op en bij alle netwerk apparaten komen (zoals printer en of Nas indien aanwezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revenge
Als eerste iedereen bedankt voor de snelle reacties! Top!

Ik heb mijn Ziggo modem idd in bridge mode gezet (oud type, kon ik zelf doen) Het is echter wel zo dat ik het gastnetwerk voornamelijk boven nodig heb, daar hangen die gasten rond :-)

En als laatste, een advies over een goed router/AP met gastoptie?

Groet,

Johan

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Een goede kandidaat is de Asus RT-N18U (pricewatch: Asus RT-N18U)

Dit is de variant met Gigabit lan en zonder 5ghz WiFi, en kost 65 euro. Ik heb zelf de variant met 5ghz hier hangen (boven in de meterkast op de beganegrond) en deze geeft prima 2.4 ghz bereik op begane grond en eerste etage (nieuwbouw huis met zelfs nog wapening in de betonnen binnen muren)

Je zou kunnen proberen of het vanaf beneden voldoende is voor je gasten die boven zitten, en de Dlink boven zetten als 'prive' accespoint. Zo niet kun je altijd nog een extra kabel trekken en ze omwisselen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revenge
Bedankt voor de info. Nog een laagste vraag:

Aangezien dit nog een tijdje moet blijven draaien en er binnenkort wel andere devices bij zullen komen denk ik dat 5 GHz ondersteuning erbij wel handig is. Is in dat kader de Asus RT-N66U een oplossing, of heb je betere ervaringen met jouw router?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 10:55
VVV-007 geeft een heel gedegen advies, zelf zou ik onderstaande nog toevoegen.

Het fisiek scheiden van netwerken op zo'n kleine schaal is m.i. verspilling van geld. Voor de gastnetwerk toepassing zijn er veel routers/ap's die een 2e (gast)SSID op iedere radio ondersteunen en deze de toegang ontzeggen tot de rest van het netwerk. Ook zou ik je de tip willen geven om de SSID per radio (5, 5 guest en 2.4, 2.4 guest) gelijk te houden aan die op de oorspronkelijke router/AP. Vervolgens zorg je ervoor dat je niet overlappende kanalen kiest in de configuratie van ieder netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://www.gadgetgoeroe.nl/wp-content/uploads/2015/11/Beste-WiFi-kanaal-kiezen-Mac-Overlap-2.4-GHz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.lantech.nl/wp-content/uploads/2015/02/WiFi-5GHz-300x90.png

Dit zorgt ervoor dat je van AP naar AP kunt wandelen met je devices en deze zelf het sterkste netwerk selecteren zonder dat je overlappingsproblemen hebt.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revenge
Hallo Paul,

Begrijp ik het goed dat als je op beide routers dezelfde SSID op beide radio hetzelfde instelt behalve de kanalen (die laat je niet overlappen) dat dan een willekeurig device zelf overschakelt van het ene netwerk naar het andere?

Hoe "doet" zo'n device (bv. laptop) dat dan? M.a.w., hoe "weet" een laptop wanneer hij moet overstappen?
Misschien een domme vraag, maar ben echt benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

En als ik bv. met een tool als inSSIDer de Wi-Fi wil controleren, hoe kan ik dan zien welke router ik aan het bekijken ben?

Alvast bedankt voor de info!

[ Voor 15% gewijzigd door revenge op 28-01-2016 10:41 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 10:55
revenge schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:15:
Hallo Paul,

Begrijp ik het goed dat als je op beide routers dezelfde SSID op beide radio hetzelfde instelt behalve de kanalen (die laat je niet overlappen) dat dan een willekeurig device zelf overschakelt van het ene netwerk naar het andere?
.......
De connectie die een wireless apparaat met het netwerk heeft is vrij 'dom'. Deze gaat namelijk uit van een vaste set parameters:

1. Naam (SSID)
2. Security Key (WP/WPA/WPA2/etc..)

Jouw telefoon/laptop etc zal dan ook niet 2 netwerken laten zien wanneer de naam gelijk is maar slechts degene die het sterkst is.
Wanneer een apparaat het netwerk vindt zal deze proberen verbinding te maken met de SSID met het sterkste signaal. Zelf vindt ik het wel belangrijk om onderscheid te hebben tussen mijn 2.4 en 5 ghz netwerken. Dit doe ik omdat het 2.4 netwerk een groter bereik heeft en daarom vaak de sterkste is op de plek waar ik zit. Echter is mijn 5ghz netwerk een wireless AC netwerk waar ik op mijn laptop een connectie van +- 800mbps mee heb. Qua prestaties wil ik dus op het 5ghz netwerk werken.

Door de kanalen te scheiden zorg je ervoor dat de netwerken elkaar niet storen, dit zorgt voor een makkelijkere overstap voor de apparaten.

Om te kunnen zien welke router welke is met inSSID zul je een administratie moeten bij houden met de kanaal selectie. Dan valt het wel op,

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:42
Hoe "doet" zo'n device (bv. laptop) dat dan? M.a.w., hoe "weet" een laptop wanneer hij moet overstappen?
Misschien een domme vraag, maar ben echt benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.
Zodra het signaal van een AP te zwak wordt zal een apparaat disconnecten en verbinden met een ander. Wanneer dit gebeurt hangt af van het apparaat zelf. Een tip die ik je kan meegeven is om de signaalsterkte van je accesspoints wat terug te schroeven. Zorg ervoor dat als je bij AP2 staat, AP1 geen of nauwelijks bereik heeft.
En als ik bv. met een tool als inSSIDer de Wi-Fi wil controleren, hoe kan ik dan zien welke router ik aan het bekijken ben?
Onthouden op welk kanaal je ze hebt ingesteld ;)
Pagina: 1