3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Andere opties die ik me zo snel nog kan bedenken aan externe opslag zijn een fatsoenlijke (niet prutsgoedkope) USB-stick (eigenlijk gewoon hetzelfde als een externe HDD/SSD), of als het mogelijk is de data op een netwerkschijf opslaan. Al is die laatste optie met name interessant als je al de beschikking hebt over netwerkopslag, anders wordt het op de optie simpele netwerkschijf na al snel prijzig.
Is dat niet eerder hetzelfde als een SD kaart? Dan zou je op hetzelfde probleem uit komen...dcm360 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:40:
Andere opties die ik me zo snel nog kan bedenken aan externe opslag zijn een fatsoenlijke (niet prutsgoedkope) USB-stick (eigenlijk gewoon hetzelfde als een externe HDD/SSD),
Sterker nog, ik heb een Synology die heel mooi kan opnemen enzo maar:of als het mogelijk is de data op een netwerkschijf opslaan. Al is die laatste optie met name interessant als je al de beschikking hebt over netwerkopslag, anders wordt het op de optie simpele netwerkschijf na al snel prijzig.
- Niet kan synchroniseren naar een webdav-mount
- Veel meer stroom verbruikt, al snel een 20w continu.
Ik gebruik de NAS niet zo heel vaak dus dat is een kostenpost om constant aan te laten
Zat zelf te denken aan een 2e hands SSD'tje als ik niet tot een beter alternatief kan komenSoldaatje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:44:
Een oud laptop schijfje gebruiken, zou ik doen.
Of een nieuwe als het echt zuinig moet zijn.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Dat wisselt dus: goedkope USB-sticks zijn inderdaad vergelijkbaar met SD-kaartjes, maar de wat betere modellen gaan meer in de richting van een een SSD (en kunnen doen aan wear leveling, waar het met name om gaat).JT schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:49:
[...]
Is dat niet eerder hetzelfde als een SD kaart? Dan zou je op hetzelfde probleem uit komen...
Hoeveel MB heb je nodig? Eventueel een ramdrive aanmaken?
Ik heb er net op gezocht met Google en daar vind je inderdaad wel wat informatie maar het is me niet helder hoe ik een goede van een slechte stick kan onderscheiden. Enige wat ik heb gevonden is obv reviews. Zijn er, zoals met SSD's MLC vs SLC nog andere kenmerken op basis waarvan ik bepaal welke stick ik nodig heb?dcm360 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:53:
[...]
Dat wisselt dus: goedkope USB-sticks zijn inderdaad vergelijkbaar met SD-kaartjes, maar de wat betere modellen gaan meer in de richting van een een SSD (en kunnen doen aan wear leveling, waar het met name om gaat).
ZoneMinder neemt van een stream jpegs. In mijn geval 3fps. Alles bij elkaar zo een 25-40gb per dag ofzo. ZoneMinder leegt de directory met beelden als deze bijna vol is; vanaf dat moment staan ze alleen nog op de webdavmount.D-Three schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:54:
Hoe film je precies? Een continue stream?
Hoeveel MB heb je nodig? Eventueel een ramdrive aanmaken?
Een RPi 2 heeft maar 1gb RAM, houdt niet echt over om daar een RAMdrive mee te maken. Daarnaast bestaat het probleem dan nog steeds, al dan niet in mindere mate; ik schrijf het weg naar die webdav-mount en die heeft een lokale cache. Ik doe dat elke minuut met een cronjob, die files worden mar 350mb. Moet kleiner kunnen, daar doe ik onderzoek naar (tar slaat dezelfde files helaas meerdere keren op met update of append) maar voor nu moet je er dan dus vanuit gaan dat 1/3e van het geheugen dan opgeslokt wordt. Daarna zal alsnog naar de webdav-cache geschreven worden die zich doodleuk op de SD kaart bevindt
Ecodan warmtepomp
Teruggebracht, ander identiek exemplaar hetzelfde: toen hebben ze het in de winkel zelf uitgeprobeerd en hetzelfde gemerkt: de hele partij is toen teruggestuurd en ik heb mijn geld teruggekregen.
Moraal van het verhaal: controleer nieuwe SD-kaartjes en USB-sticks door er bestanden op te zetten tot het beweerde maximum. Als dat zonder fouten gaat en je ziet ook alles staan, is de kaart/stick goed.
Omdat jij het kaartje al eerder hebt gebruikt, zou het in orde kunnen zijn, maar dat lees ik nergens.
Wellicht toch even controleren?
De originele RPi had maar 256 MBJT schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:42:
[...]
ZoneMinder neemt van een stream jpegs. In mijn geval 3fps. Alles bij elkaar zo een 25-40gb per dag ofzo. ZoneMinder leegt de directory met beelden als deze bijna vol is; vanaf dat moment staan ze alleen nog op de webdavmount.
Een RPi 2 heeft maar 1gb RAM, houdt niet echt over om daar een RAMdrive mee te maken. Daarnaast bestaat het probleem dan nog steeds, al dan niet in mindere mate; ik schrijf het weg naar die webdav-mount en die heeft een lokale cache. Ik doe dat elke minuut met een cronjob, die files worden mar 350mb. Moet kleiner kunnen, daar doe ik onderzoek naar (tar slaat dezelfde files helaas meerdere keren op met update of append) maar voor nu moet je er dan dus vanuit gaan dat 1/3e van het geheugen dan opgeslokt wordt. Daarna zal alsnog naar de webdav-cache geschreven worden die zich doodleuk op de SD kaart bevindtDus misschien gaat de kaart dan 2 keer zo lang mee; houdt nog niet over.
24h op 24h (= 86400 seconden) met 3 fps en een filesize van 0,5 MB is dat toch 129.600 MB.
Afgerond vul je een kaartje van 32 GB daar 4 keer per dag mee. Als we er van uit gaan dat er wear levelling is en dat een kaartje 100.000 write cycles heeft, dan zou het kaartje 25.000 dagen moet mee gaan?
Maar dit is puur theoretisch. Je zegt zelf dat het eerder 25 GB tot 40 GB is. Een pak lager, volgens mij dus geen wear levelling
[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 26-01-2016 19:56 ]
mischien dat je dat met 2 goedkope usb sticks ook kan doen? eerst stick A vol schrijven.. dan beginnen op B.. zorgen dat A gesynct is en dan A wissen.. en pas weer vol proppen als B vol is?
404 Signature not found
Dit klinkt als namaakkaartjes, niet defecte kaartjes.Renault schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:18:
Op de stick staat dat hij 32 GB is, de stick meldt dat zelf óók, maar bij 8 GB is het echt vol (ik probeerde er een 30 GB aan willekeurige bestanden op te zetten).
Ik ben ook op zoek naar een USB stick met een SSD controller die ook continu belast kan worden, niet tot zijn volle potentieel maar voldoende voor video opname. Als de stick UASP ondersteunt, is de kans groot dat het een SSD achtige stick is.
Een betaalbare variant lijkt de SanDisk Extreme te zijn:
http://www.tweaktown.com/...h-drive-review/index.html
https://tweakers.net/prod...treme-usb-30-flash-drive/
Deze heeft dezelfde controller als de SanDisk ReadyCache SSD, wat zou moeten inhouden dat er garbage collection op zit. Wat je wel zeker wilt doen is onderpartitioneren, eventueel 75 of zelfs 50% zodat de SSD niet snel versleten is.
Dan ga je er vanuit dat het kaartje wear-leveling toepast. Dat is zeker niet altijd het geval.D-Three schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:54:
24h op 24h (= 86400 seconden) met 3 fps en een filesize van 0,5 MB is dat toch 129.600 MB.
Afgerond vul je een kaartje van 32 GB daar 4 keer per dag mee. Als we er van uit gaan dat er wear levelling is en dat een kaartje 100.000 write cycles heeft, dan zou het kaartje 25.000 dagen moet mee gaan?
Wel een selectieve quote, graag nog een paar zinnen verder lezenjeroen3 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:26:
[...]
Dan ga je er vanuit dat het kaartje wear-leveling toepast. Dat is zeker niet altijd het geval.
Hoe kom je op 0,5mb per pic? Zijn 1280x720 jpegjes. 50-75kb per stuk.D-Three schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:54:
[...]
De originele RPi had maar 256 MB
PreciesAfgerond vul je een kaartje van 32 GB daar 4 keer per dag mee. Als we er van uit gaan dat er wear levelling is en dat een kaartje 100.000 write cycles heeft, dan zou het kaartje 25.000 dagen moet mee gaan?
Maar dit is puur theoretisch.
Sowieso verwijdert ZoneMinder pas de bestanden als de schijf (de sdkaart dus) 95% vol is. Alles in de cloud zetten wanneer het bijna vol is streeft voor mij het doel voorbij: bij inbraak, wat er ook meegenomen wordt, altijd beelden van de inbrekers.Je zegt zelf dat het eerder 25 GB tot 40 GB is. Een pak lager, volgens mij dus geen wear levellingEn misschien is dat het probleem, als je iedere minut die 350 MB wist? Kan je niet zelfs een vorm van wear levelling toepassen door de "oude files" niet te wissen maar dit pas te doen als de SD kaart bijna vol is? En dan de locale cache op een ramdrive te zetten?
Dit was een SanDisk kaartje en niet de goedkoopsteDaarnaast ook een een kwaliteits sd-kaart te nemen. Industrial grade sd-kaarten bijvoorbeeld, laten bijvoorbeeld 1 of 2 miljoen write-cycles toe. Waarschijnlijk hebben die dus wel een ingebouwde wear-levelling maar ook een ander type geheugen (SLC) ten opzichte van de meeste commerciële kaartjes. Het hoeft natuurlijk geen industrial grade te zijn maar er zit wel degelijks verschil tussen een goedkope noname kaart en een duurdere variant.
Heb het kaartje voorheen al vol gehad en zonder problemen gebruiktRenault schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:18:
Omdat jij het kaartje al eerder hebt gebruikt, zou het in orde kunnen zijn, maar dat lees ik nergens.
Wellicht toch even controleren?
Deleten gebeurt enkele keren per dag; lijkt me dus niet een heel grote belasting? Of zie ik dat nu verkeerd?SMSfreakie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:07:
goede usb stick.. ( of 2) mijn Phison 128GB usb SSD.. heeft last van enorme vertragingen als je hem continu belast met write en delete acties.. heeft die een poosje de tijd gehad om na een delete te "rusten" dan is ze weer op volle snelheid..
mischien dat je dat met 2 goedkope usb sticks ook kan doen? eerst stick A vol schrijven.. dan beginnen op B.. zorgen dat A gesynct is en dan A wissen.. en pas weer vol proppen als B vol is?
Die hou ik in m'n achterhoofd, klinkt interessant.marcop82 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:00:
[...]
Dit klinkt als namaakkaartjes, niet defecte kaartjes.
Ik ben ook op zoek naar een USB stick met een SSD controller die ook continu belast kan worden, niet tot zijn volle potentieel maar voldoende voor video opname. Als de stick UASP ondersteunt, is de kans groot dat het een SSD achtige stick is.
Een betaalbare variant lijkt de SanDisk Extreme te zijn:
http://www.tweaktown.com/...h-drive-review/index.html
https://tweakers.net/prod...treme-usb-30-flash-drive/
Deze heeft dezelfde controller als de SanDisk ReadyCache SSD, wat zou moeten inhouden dat er garbage collection op zit. Wat je wel zeker wilt doen is onderpartitioneren, eventueel 75 of zelfs 50% zodat de SSD niet snel versleten is.
Ecodan warmtepomp