vraag - excel - Horizontaal zoeken met verschuiving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Goede morgen,

Ik ben een probleem voor mijn werk aan het oplossen. Ik werk bij een sales bedrijf, waar verschillende mensen werken. Dit houden we bij in een score bestand, deze ben ik een update aan het geven. Ik wil graag op werkdag zoeken, en dan de score van diegene als uitvoer terug krijgen.

Ik heb een gesimplificeerde weergave gemaakt hier onder. In rij drie voer ik de behaalde score in bij een bepaalde dag. Vervolgens tel ik in rij 8 het het aantal keer dat in totaal gewerkt is. Bijvoorbeeld in kolom K zie je dat er 3 gescoord is die dag, en dat het de 7de werkdag was.

Nu is het voor mij interessant om terug te kunnen zoeken op werkdag en welke score hier dan bij hoort. Het liefst zou ik dus bij "invoer werkdag" de getal x willen invullen, en dan bij "uitvoer score" de betreffende score die dag.

Ik heb van alles geprobeerd met de functies HORIZONTAAL ZOEKEN, VERSCHUIVING, INDEX, en VERGELIJKEN. Maar krijg het om de een of andere reden niet voor elkaar. Ik ga nu eens aan de slag met de ZOEKEN functie.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/6d32li0v7/Schermafbeelding_2016_01_26_om_11_19_03.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 10:10
Horizontaal zoeken is toch de manier waarop het zou moeten werken. HLOOKUP is de Engelse functie, en volgens mij heet die in het Nederlands HORIZ.ZOEKEN. Probeer in je voorbeeld eens het volgende:

=HORIZ.ZOEKEN(A;B;C;ONWAAR)

Voor A vul je de totale range in waar je waarden in staan, dus B3:K8 of iets dergelijks, voor B vul je de cel in waar je de werkdag invult die je wilt controleren (B12 in jouw voorbeeld als ik het goed heb), voor C vul je het rijnummer van de scores in die je wilt opzoeken (3 in jouw voorbeeld) en ONWAAR zorgt ervoor dat hij alleen exacte antwoorden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Het is me uiteindelijk gelukt met de volgende functie:

=INDEX(B3:AD3;VERGELIJKEN(Invoer werkdag cel; B8:AD8;0))

kan een slotje op :)

[ Voor 9% gewijzigd door Siebelouis op 26-01-2016 14:59 ]