Vraag - Plaatsen TV + speakers

Pagina: 1
Acties:

• p.dorn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03-2025
Goedemorgen!

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht en deze wordt volgende maand opgeleverd. We zijn natuurlijk erg enthousiast en kunnen niet wachten om straks alles gaan in te richten..

Het is een 'bijzondere' woning (vinden wij) omdat het een split level is en een ronde uitbouw heeft in de woonkamer. Nu hebben we in alle enthousiasme al een TV meubel gekocht (misschien niet heel slim) en zijn we ons aan het verdiepen in een TV en speakers.

Nu is het zo dat ik wat vastloop bij het bepalen van de plaats van de TV en de speakers die daar bij moeten komen te staan.

Bijgevoegd twee afbeeldingen. 1 van onze woning maar daar staat geen maatvoering bij, ander van een tussenwoning met maatvoering, maar geen ronde uitbouw.

Het TV meubel wat we hebben gekocht is 1.60 breed.

De TV welke we op het oog hebben is de 50" Samsung UE50JU8600. Deze is 112cm breed.
Het liefst zou ik de UE55JS8000 kopen, maar deze is 125cm breed en laat zeer weinig opties over voor de speakers.

De speakers welke we op het oog hebben zijn de B&W S2 serie. Setup (2.0, 3.1 of 5.1) is nog niet bepaald. Als voorbeeld als frontspeaker de B&W CM5 S2, deze is 20cm breed p/st.

Wat we zelf op dit moment in gedachte hebben, is om de TV te plaatsen op de korte wand, tussen de deur naar de hal en de deur naar te trap. Deze wand is 1.75 breed. Dit zou betekenen, als de TV in het minden van het meubel hangt, links en rechts een ruimte overblijft op het meubel van 24cm. Zouden we hier dan de front speakers op zetten, staan deze zeer dicht op de TV en steken ook uit als we de TV ophangen. Dan zou de TV al op de poot moeten staan.

De TV in de ronde uitbouw neerzetten hebben we wel besproken, maar zijn we bang voor dat dit niet mooi zal worden (TV voor ramen gezien van buiten).

Zijn hier mensen die met een soortgelijke situatie zitten of tips hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mAi45H4.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x0labhl.png

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 15:05
Ik denk aan die situatie gelijk aan twee dingen

- met daglicht tv kijken zal niet prettig kunnen zijn mits je de ramen kan verduisteren wanneer je de tv in de ronding plaatst, zoveel licht achter het scherm is normaal gesproken niet prettig en komt de ervaring van de beeldkwaliteit niet ten goede, plus dat het erg vermoeiend voor de ogen kan zijn. Maar ook wanneer er geen daglicht is kan wat er buiten gebeurd erg afleidend zijn tijdens het kijken.

- om niet naar de achterkant van de tv te hoeven kijken wanneer je buiten bent kan je uiteraard een mooie plant of meervoud daarvan achter de tv plaatsen.

• p.dorn
We willen ook met daglicht graag normaal TV kunnen kijken natuurlijk. Voor de ramen komen duette shades van Luxaflex. Wel aardig verduisterend, maar als je gewoon een TV programma kijkt, wil je ook niet de hele boel volledig afsluiten.

Wat dat betreft zeg je dus eigenlijk: plaats maar op die korte wand, zal je meer plezier aan beleven? En wat zou je dan doen qua speakers?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 15:05
p.dorn schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:37:
We willen ook met daglicht graag normaal TV kunnen kijken natuurlijk. Voor de ramen komen duette shades van Luxaflex. Wel aardig verduisterend, maar als je gewoon een TV programma kijkt, wil je ook niet de hele boel volledig afsluiten.

Wat dat betreft zeg je dus eigenlijk: plaats maar op die korte wand, zal je meer plezier aan beleven? En wat zou je dan doen qua speakers?
Ja ik zou persoonlijk voor de korte wand gaan omdat het rustiger kijkt...

Wat betreft speakers, daar ben ik niet geheel in thuis wat betreft merken e.d., maar genoeg tweakers die dat wel hebben en die zullen vast wat van zich gaan laten horen. Maar sowieso zou ik minimaal voor 2.1 gaan, een subwoofer is voor het kijken van films toch wel erg aangeraden. 5.1 kan leuk zijn maar een goede ervaring daarmee is altijd even lastig met het positioneren etc, plus alle extra draden moet je ook willen. Wat ik wel als 'zwaarwegend' persoonlijk advies daarin wil geven is: ga niet voor een dedicated surround setje met kleine satellieten als je bijvoorbeeld ook van plan bent een stukje muziek te draaien, dat zal meestal tegenvallen.

Ik ben zelf begonnen met 5.1 maar voor mij werkt het niet zo prettig op de een of andere manier, ik vind het soms zelfs meer afleidend als er geluiden achter mij langs gaan, plus dat ik al die draden boel zat was. Ik heb nu 2.1 dmv 2x 2-weg speakers en dus een subwoofer uit de Movie 165 set van Canton en daar ben ik erg over te spreken, geen high-end spul maar prima van geluid. Eigenlijk is het een soort van 3.1 want ik heb de boel zo geconfigureerd dat ik ook de speakers van de tv zelf gebruik wat een redelijke goede centerspeaker ervaring biedt ivm met stemmen en daarvoor dus ook geen losse center heb hoeven plaatsen. Ik ben geen expert maar voor mij klinkt het uitstekend :)

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:20
Nog een optie is misschien de tv voor de balustrade. En erachter dan planten of een klein meubel.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-01 23:22
Tof, zo'n split level. Wat is het hoogteverschil? En ligt de keuken hoger?

In dat geval kan je ook overwegen om de tv 'tegen de keuken' aan te zetten. Dan zit je niet direct met je rug naar die mooie uitbouw, wat wel het geval is als je 'm tegen die korte muur aanzet. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van het hoogteverschil.

• p.dorn
TheKerremenke schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:20:
Nog een optie is misschien de tv voor de balustrade. En erachter dan planten of een klein meubel.
Ik vind je idee wel creatief, maar dan zitten we volledig met de rug naar buiten. Daarnaast is het TV meubel 50cm hoog en die 50" TV 72cm hoog. Samen is dat dan 1.20m hoog en de balustrade zit op 1.00m, dus dat wordt ook niet echt mooi vanuit de keuken gezien denk ik.
Biejor schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:34:
Tof, zo'n split level. Wat is het hoogteverschil? En ligt de keuken hoger?

In dat geval kan je ook overwegen om de tv 'tegen de keuken' aan te zetten. Dan zit je niet direct met je rug naar die mooie uitbouw, wat wel het geval is als je 'm tegen die korte muur aanzet. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van het hoogteverschil.
Het hoogte verschil is 50cm en de keuken ligt helaas lager, anders was het zeker een optie. De voorkant van de woning is hoger omdat het langs het water ligt. (Project link: http://www.wonenineelan.nl/14-oeverwoningen/)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Ik denk dat je voor dat korte wandje moet kiezen. Niet omdat dat zo'n geweldige plek is, maar iets beters is er gewoon niet.
Of je moet overdag graag met de gordijnen dicht gaan zitten, mijzelf lijkt dat niets.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:40

DjVe

Hatsaflats!

Het meest simpele is inderdaad de TV tegen de korte wand plaatsen. Als je de TV op hangt, zou je nog wel ruimte hebben voor een fatsoenlijke soundbar. Speakers op stand plaatsen lijkt me niet heel handig dan. Je kan hetzelfde doen in het hoekje bij de openslaande deuren.

Tv in de ronding plaatsen is wellicht lastig, maar kan wel mooi worden. Tv op een mooie poot en speakers ernaast.

• p.dorn
DjVe schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:08:
Het meest simpele is inderdaad de TV tegen de korte wand plaatsen. Als je de TV op hangt, zou je nog wel ruimte hebben voor een fatsoenlijke soundbar. Speakers op stand plaatsen lijkt me niet heel handig dan. Je kan hetzelfde doen in het hoekje bij de openslaande deuren.

Tv in de ronding plaatsen is wellicht lastig, maar kan wel mooi worden. Tv op een mooie poot en speakers ernaast.
Een soundbar ben ik niet zo'n fan van. Ik ben ook bang dat een soundbar van goede huize moet komen om een dergelijke ruimte te voorzien van goed geluid.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om zowel naar de ronding als de korte wand voldoende buizen aan te leggen, zodat we bij wijze van spreken op het moment dat de vloer er in ligt nog een keuze kunnen maken.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Adviezen, algemene kennis mbt audio de materie, en 10.000 andere handige weetjes vind je hier: productreview: Onkyo TX-NR609 Zwart review door Lip

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1