Afspelen flac muziekbestanden van NAS op smart tv (vraag)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lauriertje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Hoi allemaal,

Op dit moment heb ik een oude beeldbuis-tv. De meeste muziek hebben mijn partner en ik op onze eigen pc's staan, op onze eigen kamers (1e verdieping). We willen graag:
  1. een nieuwe tv, liefst smart, zodat we ook Netflix enzo erop kunnen bekijken.
  2. muziek afspelen in de woonkamer
Ik denk dat het het slimst is om een NAS te hebben waar we al onze muziek, films en foto's op zetten, zodat we in onze eigen pc's minder harde schijfruimte nodig hebben, en we ook niet dezelfde muziek op 2 pc's opslaan.

En ik denk dat we de muziek van de NAS af zouden kunnen spelen met een smart tv.

Met welke smart tv is het mogelijk om flac-bestanden af te spelen?

Alvast heel hartelijk bedankt,

Laura

Alle reacties

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Het geluid van de meeste smart tv's is werkelijk erbarmelijk dus ik vraag mij af of flac's hier op afspelen een echte vereiste is. MP3 zullen ze sowieso allemaal wel afspelen maar voor muziek kan je mijns inziens beter gebruik maken van een "echte" audio-set :)

Nickname does not reflect reality

• lauriertje
Wat raad je aan, naast de NAS? Mijn stereo kan geen mp3- en flac-bestanden afspelen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Geluid van een TV is idd niet zo goed. Prima voor journaal en GTST. Maar een film kijken (beleven)? Nee.
Maar dat zelfde geldt voor een laptop eigenlijk.
Maar als je daar blij mee bent? Dan zou je kunnen kijken of je met een TV ook uit de voeten kan (al heb ik geen id welke TV er met FLAC overweg kan). Je zou eventueel kunnen uitbreiden met een soundbar.

Het "beste" is natuurlijk gewoon een losse versterker met speakers.
De meeste versterkers kunnen wel overweg met FLAC en hebben netwerk aansluiting zodat je de muziek van je NAS af kunnen halen.
Deze kan je dan ook bedienen met je smartphone en je TV kan lekker uit blijven (scheelt ook met inbranden en verbruik)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• lauriertje
Da's een heel goeie tip, dank je!!
Onze huidige versterker is nog ouderwets, dus geen netwerkaansluiting en kan ook geen 'digitale bestanden' afspelen. Maar goed, het is misschien handiger om die te vervangen, en zeker als je hem dan met je phone of tablet kan bedienen.
Deze bijvoorbeeld? http://www.mediamarkt.nl/...-cr511-zwart-1401564.html

• DarkSide

DarkSide

Beter die laatste. Die eerste heeft geen HDMI ingangen. Voor als je een DVD speler, BR speler of mediacenter oid wilt aansluiten.
Die marantz slimline versterkers zijn verder erg fijn. Leveren niet het meeste vermogen, maar meer dan zat voor thuis. En zijn niet zo bulky als andere merken in deze klasse.
De laatste generatie is ook helemaal klaar voor 4k. Met HDMI 2.0 en HDCP 2.2, En ondersteunen idd flac.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• lauriertje
Een andere tip die ik kreeg: een NAS kopen en een Raspberry Pi met Logitech Media Server (voorheen Squeezebox), de RasPi aan de (ouderwetse) versterker koppelen (RasPi heeft analoge stereo-uitgang) en die bedienen met een smartphone (Android). RasPi: met een geheugenkaartje van 8Gb, een mini-USB-oplader, en een snoertje van de audio-uitgang van de RasPi naar de versterker. Niet duur, nauwelijks duurder dan alleen een NAS, die ik toch al wilde kopen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Op de meeste Synology-NAS-apparaten kun je audio laten transcoden. Dan zou je het gemakkelijk op een smart tv moeten kunnen afspelen. Dat kun je gewoon in mediaserver instellen. Ik geloof dat het dan wordt omgezet in .wav.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M1F98zlXyNyZ4Pg1xyU8boFW/full.png

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
De kwaliteit van de aparte audio uitgang van de raspberry pi is niet erg goed. Het hele idee van flac (hoge geluidskwaliteit) gaat dan verloren. De audio van de HDMI van de raspberry is wel beter.

Ik draai thuis mijn muziek op een eigen server met Subsonic en die leest ook flac, mp3 en directe cd kopieen.

• lauriertje
Maar met de HDMI-uitgang moet ik wel weer een andere versterker kopen...
Misschien ga ik het toch maar zo proberen, en als het geluid niet goed genoeg is kan ik alsnog een nieuwe versterker kopen die ook met HDMI kan omgaan.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
In plaats van een NAS zou je ook een andere router met USB ingangen kunnen nemen. Wellicht dat je huidige router dat al ondersteunt. Hier draait een AC68U met 2.5" HDD met flac-rips van CD's in combinatie met een Denon X1200W. Heel blij mee.

• lauriertje
Dus een router met een externe harddisk? Hoe komt de muziek dan bij je versterker?

• DarkSide

DarkSide

lauriertje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:58:
Dus een router met een externe harddisk? Hoe komt de muziek dan bij je versterker?
Als je een versterker hebt met netwerkaansluiting gaat dat prima.
Overigens kunnen sommige versterkers ook overweg met het aansluiten van een USB disk rechtstreeks aan de versterker.
Als je dat niet hebt. Val je dus terug op het luisteren via de TV. En evt transcoderen van Flac bestanden zodat je TV er mee overweg kan.
Zelf geen ervaring hiermee. Maar niet elke media speler op de TV even flexibel en kan goed overweg met DLNA.

• lauriertje
Okee, dan zou ik dus wel een andere versterker moeten kopen. Maar evt. geen NAS.
Het begint me enigszins te duizelen... :-)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Huidige versterkers hebben vaak een USB ingang om muziek af te spelen, maar ook een LAN (ethernet) poort voor koppeling met je router. Soms zelfs WIFI. In beide laatste gevallen moet je of een pc/laptop aan hebben met gedeelde map met muziek (netwerkshare) of een router met usb-ingang (= directe netwerkshare). Dan kan je muziek via een app, of bijbehorende app van de versterker streamen via de LAN-kabel of WIFI naar de versterker.

• lauriertje
Oh, je bedoelt dus een router met USB-ingang en daar gewoon een losse externe harde schijf aan hangen?
Tja, in dat geval zou ik dus twee dingen moeten kopen:
1. een andere router (met USB-ingang)
2. een andere versterker.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-01 13:35
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Chromecast audio, die kan je gewoon op je oude versterker aansluiten, en dan stream je de muziek er naartoe met je telefoon of tablet :) (of natuurlijk gewoon direct met een Spotify abbo-tje oid)
Pagina: 1