Welk type surround speaker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaKuup
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 08:29
Situatie: nieuwbouwwoning, houtskelet, loze leidingen liggen reeds vast.

Mijn centrale luisterpositie wordt de bank. Deze bank wordt tegen de achtermuur gezet. De surround speakers heb ik op de zij-muren gepland (opbouw). Doordat de bank tegen de muur komt valt het ideale plaatje op de Dolby site al af (wie heeft zijn bank midden in de woonkamer staan??) Ik heb de loze leiding 50cm van de achtermuur geplaatst op de zij-muur om nog enigzins richting de 110 graden van de Dolby website te gaan.

Plaatje bij het praatje. de "S"'en staan voor de speakerplaatsen. en de B's voor de bankpositie. Inderdaad een hoekbank.
-----------------------------------------
| S.....BBBBBBBBBBBB..S|
|..................................B...|

Mijn vraag, welk type speaker kan ik hier het beste plaatsen. Een dipolar/bipolar speaker of gewoon een recht-toe-recht-aan speaker? Zijn er ervaringsdeskundigen die een soortgelijke situatie hebben? Mijn zorg is dat hij dus vrij dicht bij de achterwand komt. Met name voor het dipolar/bipolar model wordt dat minder mooi met weerkaatsing op de achterwand? Of wellicht juist wel mooier door het ruimtelijk effect?

Voorbeeld speakers:
Dipolar/bipolar
Recht-toe-recht-aan

Alle reacties

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:09
Hier iemand met de bank niet tegen de achter muur maar ook niet in het midden.
Ruimte is 5,8m diep en 3,3M breed. Breder gedeelte van de erker is zo'n 1m. Maar niet meegeteld.

De bank staat zo'n 1,5m van de achter muur af.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kmdoiMOSaZ4Gf0ld3ZnetgNF/medium.jpg

Maar verder kan ik je geen echt antwoord op je vraag geven... 😔

[ Voor 75% gewijzigd door TheKerremenke op 26-01-2016 13:04 . Reden: Aanvulling ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb goede ervaring met het plaatsen van kleine satelliet speakers achter de bank, die omhoog gericht staan. Dan kan je ze netjes achter de bank zetten en staan ze ook niet zo in je oren tetteren. Je krijgt dan een heel aardig surround effect wat mooi verdeeld is. Hoeft ook niet zoveel te kosten. Ik was €50 kwijt voor twee Sony 835ED speakers met twee vogels stands (die ik dan zelf gemodificeerd heb). Ze staan nu bij een vriend te spelen, die er ook heel tevreden over is.

Link naar foto: https://upliww.bn1302.liv...gA7L_/IMAG0136.jpg?psid=1

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:48
Bij mij thuis is de situatie bijna gelijk en staat 1 rear speaker ongeveer 50 cm van mijn oor vandaag. Als je het volume op de rear speakers niet te hard zet is dit helemaal geen probleem.

• DaKuup
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 08:29
Bedankt voor alle antwoorden. De wijzigingen in opstelling etc. zal ik nog eens naar kijken. Maar het is vrij zeker dat het zo komt te staan...

De vraag is ook meer welk type speaker ik het beste kan gebruiken in deze situatie.

@Kippy: jij hebt de speakers dus ook aan de zijwanden (naar je oor gericht zeg maar)? En wat voor soort speakers heb jij daar opgehangen?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

(wie heeft zijn bank midden in de woonkamer staan??)
* Lip roept luidkeels: ik

En iemand die wat om geluid geeft.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:48
DaKuup schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:33:
Bedankt voor alle antwoorden. De wijzigingen in opstelling etc. zal ik nog eens naar kijken. Maar het is vrij zeker dat het zo komt te staan...

De vraag is ook meer welk type speaker ik het beste kan gebruiken in deze situatie.

@Kippy: jij hebt de speakers dus ook aan de zijwanden (naar je oor gericht zeg maar)? En wat voor soort speakers heb jij daar opgehangen?
Ik gebruik normale boekenplank speakers die aan een kant op een tafeltje naast de bank staat en aan de andere kant op een voet. Ik heb de speakers ongeveer 45 graden de kamer ingedraaid zodat het geluid ook goed hoorbaar is op de bank die in de lengte richting staat.
Het volume is afgesteld met behulp van de microfoon die bij mijn AV receiver was meegeleverd.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Je ziet eigenlijk steeds minder vaak dat de bank strak tegen de muur aan staat. Het geeft ook een wat meer 3D effect in de kamer ofzo...

Het komt veel voor dat de surround speakers tegen het plafond hangen en dan wat naar beneden en veel/volledig naar binnen gericht (zo staan de mijne ook, maar zijn aangevuld met rear speakers op enkele meters achter de bank)

Als type heb ik het boekenplank model van de vloerstaander en ik wacht nog op een gunstige aanbieding voor een paar bipolair modellen. Die lijken bij het beste effect te geven als je ze als rear gebruikt.
Pagina: 1