Enkele weken geleden heb ik mijn laptop (Asus g750jh) opgestuurd voor RMA naar de assus herstel dienst. Deze is daar hersteld en teruggezonden. Ik heb een bericht gekregen dat hij onderweg was en binnen de 3 werkdagen zou aankomen. Ik heb een tracking nr gevraagd om zelf te kunnen volgen wanneer hij zou aankomen. Hiermee heb ik gemerkt dat hij vrij snel in het sorteercentrum in Brussel is aangekomen, maar daar viel het stil. Ondertussen zijn de 3 dagen al even voorbij, maar heb ik nog niets ontvangen. Ik heb dan contact opgenomen met DHL, en daar wisten ze mij na een aantal telefoontjes te vertellen, dat hij na het verzenden vanuit de hersteldienst van Asus naar Schiphol is gegaan, en vanaf daar hebben ze geen enkel gegevens meer over mijn laptop. (Dus waarschijnlijk gestolen of kwijt gespeeld?) ze zijn momenteel aan het uitzoeken of ze hem kunnen terugvinden, maar ik vrees dat de kans klein is. Het vervoer via DHL is allemaal geregeld door Asus zelf. En het gaat over een laptop van over de 2000€ maar wel bijna 2 jaar oud (nog net binnen de garantie.) Nu is mijn vraag, moesten ze hem niet terugvinden (waarvoor ik de kans toch vrij groot schat) wat mijn opties zijn? Kan ik het volledige aankoop bedrag terug eisen? Moet Asus een nieuwe gelijkaardige laptop voorzien? Of heb ik enkel recht op een vergoeding van DHL die naar het schijnt heel laag zijn? Of ...?
Vraag
Alle reacties
Verwijderd
jij hebt niets met DHL te maken jij hebt met asus te maken.
Het is dan ook aan asus om dit op te lossen.
Hoe ze dit oplossen is aan hun in eerste instantie, ze zijn verplicht om je een gelijkwaardig product te leveren wat overigens niet gelijk staat aan nieuw. Verder is het allemaal koffiedik kijken en is het meer de vraag hoe coulant asus gaat zijn hierin.
Pas als je een oplossing hebt aangeboden gekregen kan je uberhaupt verder kijken. Ik zou wel asus hiervan op de hoogte stellen en als het meer als 1,5 - 2 weken duurt vragen hoe nu verder. Maar je zal toch ook eerst asus(dhl) de kans moeten geven om het op te lossen.
Overigens neem ik aan dat asus niet de verkopende partij is hierin, dus de kans is sowieso al klein dat je het aankoop bedrag terug kunt eisen. Je kunt ze hooguit verantwoordelijk stellen voor de schade.
Hoe ze dit oplossen is aan hun in eerste instantie, ze zijn verplicht om je een gelijkwaardig product te leveren wat overigens niet gelijk staat aan nieuw. Verder is het allemaal koffiedik kijken en is het meer de vraag hoe coulant asus gaat zijn hierin.
Pas als je een oplossing hebt aangeboden gekregen kan je uberhaupt verder kijken. Ik zou wel asus hiervan op de hoogte stellen en als het meer als 1,5 - 2 weken duurt vragen hoe nu verder. Maar je zal toch ook eerst asus(dhl) de kans moeten geven om het op te lossen.
Overigens neem ik aan dat asus niet de verkopende partij is hierin, dus de kans is sowieso al klein dat je het aankoop bedrag terug kunt eisen. Je kunt ze hooguit verantwoordelijk stellen voor de schade.
Verwijderd
Dit advies is eigenlijk het enige wat je moet hebben. Webwinkels zijn vaak snel met het vingertje wijzen, maar er is zat jurisprudentie dat ze volledig verantwoordelijk zijn voor de verzending. Daarom is "verzekerde verzending" ook een BS puntje.Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:50:
jij hebt niets met DHL te maken jij hebt met asus te maken.
De situatie waar je wel verantwoordelijk bent voor de verzending is bijvoorbeeld als de webwinkel "verzendoptie A,B en C" aanbied, en jij zelf verzoekt (en regelt) dat je verzending via verzendoptie "D" wil.
Jij mag namelijk aannemen dat de opties die de webwinkel aanbied goed zijn, als je daar van wilt af stappen is het je eigen verantwoordelijkheid.
Dus concreet: Asus mag het regelen.
Inderdaad: Asus.
Het is hun verantwoordelijkheid om het produkt weer in jouw handen te krijgen. Zij zullen dit zelf moeten uitvechten met DHL.
Het zal er waarschijnlijk op neer gaan komen dat je een vervangend gelijkwaardig produkt ontvangt. Asus is per slot van rekening ook wel verzekerd voor dit soort gevallen.
Het is hun verantwoordelijkheid om het produkt weer in jouw handen te krijgen. Zij zullen dit zelf moeten uitvechten met DHL.
Het zal er waarschijnlijk op neer gaan komen dat je een vervangend gelijkwaardig produkt ontvangt. Asus is per slot van rekening ook wel verzekerd voor dit soort gevallen.