Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Beste Tweakers,

Inleiding

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe camera, aangezien mijn snapshot vakantie cameraatje nu toch wat tekort schiet. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel camera's en dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid lenzen. Vandaar dat ik hier een topic open :).

Wat ik zoek

Ik wil voornamelijk close-up foto's gaan maken van producten (computer componenten, behuizingen etc). Dit ga ik niet professioneel doen, hobbymatig. Natuurlijk wil ik wel scherpe foto's, dat is iets waaraan ik me nu erger. Daarnaast wil ik later ook graag natuurfoto's maken (met eventueel een andere lens).

Wat mag het kosten?

Mijn budget is niet vast, maar ik heb het maximum op 400-450 euro gezet. Goedkoper is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Ik heb gekeken wat ik voor deze prijs kan kopen, en kwam op de volgende modellen uit:

1. pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart
2. pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
3. pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
4. pricewatch: Nikon D5200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Motivatie keuzes verschillende camera's

De eerste camera die op mijn wenslijstje kwam is de Nikon D3300, omdat hier veel goede reviews over geschreven zijn en erg veel aangeraden wordt voor beginners. Echter is het model al wat op leeftijd, dus ik weet niet of hij nu ook nog net zo goed is? De Nikon D5200 heb ik als laatst in mijn lijstje gezet, omdat hij recenter is en meer mogelijkheden heeft. Wel is hij de duurste van de vier. Over de Nikon D3200 en Canon Eos 100D heb ik ook een aantal goede reviews gelezen, maar konden mij niet echt overtuigen.

Mijn vragen

Ik heb een aantal vragen waarover ik twijfel. De eerste vraag is: heb ik een DSLR camera nodig, of is een compactcamera of systeemcamera voor mij ook voldoende? Ik ben geen ervaring met fotografie, en heb ook niet de intentie om mij te verdiepen in alle mogelijke instellingen voor het beste plaatje. Wel is het zo dat ik het leuk vind om ermee te spelen. Dan mijn tweede vraag: is de standaard kit-lens (18-55mm) voldoende voor wat ik ermee ga doen, of zal ik een betere lens moeten kopen. Dan doel ik voornamelijk op het maken van natuurfoto's, wat is een goede lens voor dit soort fotografie (met natuurfoto's bedoel ik ook sporadisch foto's maken van landschappen).

Slot

Ik wil jullie alvast bedanken voor de moeite van het lezen en de reacties, ik zie ze graag tegemoet! :*)

Beste antwoord (via Koen179 op 27-01-2016 20:49)

Verwijderd

Koen179 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:21:
De eerste camera die op mijn wenslijstje kwam is de Nikon D3300, omdat hier veel goede reviews over geschreven zijn en erg veel aangeraden wordt voor beginners. Echter is het model al wat op leeftijd, dus ik weet niet of hij nu ook nog net zo goed is? De Nikon D5200 heb ik als laatst in mijn lijstje gezet, omdat hij recenter is en meer mogelijkheden heeft.
De D3300 is de nieuwste in je lijstje en de D5200 is juist het oudere model, deze is al opgevolgd door de D5300 en deze is ook al iets ouder als de D3300. Echter is de D5200 wel een klasse hoger vandaar dat die iets duurder is. Zelf zou ik niet heel erg naar de leeftijd van een Camera kijken. Zelfs de D3200 is een goede camera en de sensor is redelijk vergelijkbaar met die in de D3300, D5200 en D5300. Kijk of de verschillen qua mogelijkheden voor jou van belang zijn en probeer daar een keuze in te maken. Zo heeft de D3x00 serie een minder uitgebreid Auto focus met minder punten en heeft de D5x00 juist weer meer punten en is het ook een iets betere auto focus. De D5x00 is ook voorzien van een klap scherm wat op een statief voor product foto's wel weer redelijk prettig is.

Een Systeem Camera doet/hoeft niet onder te doen voor een DSLR ze kunnen immers ongeveer dezelfde sensor gebruiken. Echter met je beperkte budget ben ik zelf van mening dat de meeste goedkopere DLSR's die nu in je lijstje staan meer waar voor het geld bieden dan een Systeem Camera met dit budget. Dan moet je alleen voor je zelf afvragen of de grote van een DSLR geen belemmering wordt om hem mee te nemen als je de natuur in gaat.

De standaard kitlens kom je al een heel eind mee ook met close-ups van computer componenten. Voor natuur is het afhankelijk met wat jij natuurfoto's bedoelt. Voor de natuurfoto's van de omgeving kom je een eind. Wil je dat dier van ver beeldvullend op de foto dan gaat dat lastiger worden en kom je de mm-ers te kort.

Voor close-ups van computer componenten zou ik zelf wel nog wat budget vrijhouden voor een redelijk statief.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koen179 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:21:
De eerste camera die op mijn wenslijstje kwam is de Nikon D3300, omdat hier veel goede reviews over geschreven zijn en erg veel aangeraden wordt voor beginners. Echter is het model al wat op leeftijd, dus ik weet niet of hij nu ook nog net zo goed is? De Nikon D5200 heb ik als laatst in mijn lijstje gezet, omdat hij recenter is en meer mogelijkheden heeft.
De D3300 is de nieuwste in je lijstje en de D5200 is juist het oudere model, deze is al opgevolgd door de D5300 en deze is ook al iets ouder als de D3300. Echter is de D5200 wel een klasse hoger vandaar dat die iets duurder is. Zelf zou ik niet heel erg naar de leeftijd van een Camera kijken. Zelfs de D3200 is een goede camera en de sensor is redelijk vergelijkbaar met die in de D3300, D5200 en D5300. Kijk of de verschillen qua mogelijkheden voor jou van belang zijn en probeer daar een keuze in te maken. Zo heeft de D3x00 serie een minder uitgebreid Auto focus met minder punten en heeft de D5x00 juist weer meer punten en is het ook een iets betere auto focus. De D5x00 is ook voorzien van een klap scherm wat op een statief voor product foto's wel weer redelijk prettig is.

Een Systeem Camera doet/hoeft niet onder te doen voor een DSLR ze kunnen immers ongeveer dezelfde sensor gebruiken. Echter met je beperkte budget ben ik zelf van mening dat de meeste goedkopere DLSR's die nu in je lijstje staan meer waar voor het geld bieden dan een Systeem Camera met dit budget. Dan moet je alleen voor je zelf afvragen of de grote van een DSLR geen belemmering wordt om hem mee te nemen als je de natuur in gaat.

De standaard kitlens kom je al een heel eind mee ook met close-ups van computer componenten. Voor natuur is het afhankelijk met wat jij natuurfoto's bedoelt. Voor de natuurfoto's van de omgeving kom je een eind. Wil je dat dier van ver beeldvullend op de foto dan gaat dat lastiger worden en kom je de mm-ers te kort.

Voor close-ups van computer componenten zou ik zelf wel nog wat budget vrijhouden voor een redelijk statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Nu online
Bedankt voor je reactie! Ik was inderdaad een beetje in de war, ik dacht dat de D5200 nieuwer was omdat het een hogere (5xxx) serie was qua getal.

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de D3300 (pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart), maar het punt wat je noemt over de Auto Focus, is dit bij de D3300 hinderlijk?

Qua statief heb ik de volgende op het oog: pricewatch: Hama Tripod Star 61. Een redelijk basic statief, maar voor mij goed genoeg denk ik zo.

Wat zou een goede lens zijn voor het maken van landschapfoto's? Ik heb begrepen dat je dan een groothoek lens nodig hebt, bijv. 70-300mm. Ook heb ik gelezen dat er lenzen zijn die voornamelijk voor close-up foto's gemaakt zijn (zogenoemde macro lenzen). Ik zal in eerste instantie de standaard kitlens gebruiken, maar wellicht dat ik later een betere lens wil. Zijn er bepaalde aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Koen179 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:58:
Qua statief heb ik de volgende op het oog: pricewatch: Hama Tripod Star 61. Een redelijk basic statief, maar voor mij goed genoeg denk ik zo.
Wat verwacht je van een statief? Waarschijnlijk gaat dit niet heel erg stabiel zijn, iets wat je bij langere sluitertijden goed gaat merken. Nu kost het 'maar' 25 euro, en als je hem beu bent kun je hem altijd nog inzetten als lichtstandaard, maar ik zou kijken of je hem eerst ergens kunt proberen :)
Wat zou een goede lens zijn voor het maken van landschapfoto's? Ik heb begrepen dat je dan een groothoek lens nodig hebt
Nodig, nodig, hangt van je foto's af :) Brede uitzichten, of alleen die paar bomen in de verte :)
Even snel twee linkjes van Google:
Telelens: https://photographylife.c...for-landscape-photography
Groothoeklens: http://digital-photograph...e-angle-lenses-landscape/
bijv. 70-300mm
Dat is een telelens, geen groothoek :) Hoe hoger de getalletjes, hoe verder je 'inzoomt' dus hoe kleiner de hoek.
Ook heb ik gelezen dat er lenzen zijn die voornamelijk voor close-up foto's gemaakt zijn (zogenoemde macro lenzen)
Klopt. Er zijn behoorlijk wat lenzen die claimen "macro" te zijn, maar daar bedoelen ze vaak vooral een korte minimale scherpstelafstand mee. Een 'echte' macrolens weet het onderwerp 1:1 op de sensor te fotograferen, dus 'dingen' van 23mm breed vullen dan je foto.
Ik zal in eerste instantie de standaard kitlens gebruiken, maar wellicht dat ik later een betere lens wil. Zijn er bepaalde aanraders?
Ik ben niet zo bekend met Nikon, maar houdt er rekening mee dat lenzen vrijwel altijd evenveel tot een veelvoud kosten van de prijs van de 4 camera's die je linkt :)

Een veel gebruikte vervanger voor de kitlens van Canon bijvoorbeeld is de pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM -> € 730,-

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 09:20
Ik zal in eerste instantie de standaard kitlens gebruiken, maar wellicht dat ik later een betere lens wil. Zijn er bepaalde aanraders?
Als je voor Nikon gaat, de 35mm 1.8G is een fantastische lens voor een zacht prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Even het topic veranderd in een vraag-topic.
Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:01:
Een veel gebruikte vervanger voor de kitlens van Canon bijvoorbeeld is de pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM -> € 730,-
Dat is ook wel een hele dure....
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) is een populair alternatief en ook in Nikonmount verkrijgbaar: pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
Maar gezien het budget en de toepassingen, denk ik dat de kitlens met in de nabije toekomst een macro-lens een betere optie is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItzWilliam
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-05 21:32
Ik weet niet of je al een camera hebt aangeschaft.
Maar als je twijfelt tussen de D3300 en D3200 zou ik zelf de D3300 nemen want die is iets nieuwer en er zijn een paar specs veranderd. Maar als nog vind ik de 5200 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Nu online
Ik ben inmiddels eigenaar van een Nikon D5200 met standaard kit lens (18-55mm). Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog weinig foto's mee geschoten heb door tijdsgebrek. Uiteraard wel al het e.e.a. geprobeerd! Ik ben er tevreden over, al is het nog wel even uitvogelen hoe je in verschillende situaties de beste foto's kunt maken (dat is natuurlijk de kunst :)).

Bedankt voor jullie adviezen! Beter laat dan nooit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1ns
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-03-2024
De Nikon D5200 is inderdaad een goede keuze :). Succes veder
Pagina: 1