[Arduino] 3 knoppen met 1 interrupt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:32
Ik wil een arduino met 3 knoppen. De arduino moet altijd 'slapen' en alleen wakker worden op het moment dat ik één van de 3 knoppen in druk. De waarde van die knop wordt via een RFM69 doorgestuurd. Nu heb ik dus maar één interrupt en kwam ik het volgende schema tegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2CqZ1RC.png

Lijkt me prima te moeten werken? Alleen wat voor diodes kan ik het beste gebruiken (zener/normaal)? Is de drempelspanning niet te hoog? De arduino wordt gevoed met 2 AA batterijen.

Ik neem aan dat bij een input van 3v de ingang minimaal 1,5V moet zijn op een positief signaal te krijgen? De arduino moet werken tot zeker 2.2V (dan worden de batterijen wel een keer vervangen).

[ Voor 16% gewijzigd door sweebee op 26-01-2016 09:38 ]

Beste antwoord (via sweebee op 26-01-2016 12:18)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1n4148 zou moeten werken.

Pin D2 zal dan bij een activatie vban de drukknop naar 0.7v gaan, als je de spanning lager wilt hebben kan je nog op zoek gaan naar een Germanium diode (0.2v) maar meestal moet een standaard silicium diode wel werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Als er zener diodes gebruikt moesten worden was dat aangegeven in het schema.
De diodes dienen alleen om scheiding tussen de druk knoppen te houden.

Een belangrijker punt voor jou is of in de slaapstand de pull up wel actief blijft. Als deze niet actief blijft zal je dus elke poort z'n eigen pull up netwerk moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
De pull blijft wel actief, heb meerdere sensoren in huis hangen die de interne pull-up gebruiken in sleep. Dus ik neem aan dat 'gewone' diodes moeten werken. de 1N4001 of 1N5819 bijv?

[ Voor 3% gewijzigd door sweebee op 26-01-2016 10:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pin D2 zal dan bij een activatie vban de drukknop naar 0.7v gaan, als je de spanning lager wilt hebben kan je nog op zoek gaan naar een Germanium diode (0.2v) maar meestal moet een standaard silicium diode wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dankje! Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Overigens hebben heel veel pinnen op een standaard atmega ook PCINT interrupts, dat zijn er nogal veel meer dan alleen INT0.

Dan heb je met 3 knopjes of een stuk meer nieteens diodes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
memphis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:19:

Als het goed is haal je de 0.7V niet, je moet lager zitten. Bij vrijwel iedere MCU geldt dat een logic low ónder de 0.7V moet zitten, dus om dan exact 0.7V aan te bieden is geen goed idee.

Het beste wat je kan doen is niet om Germanium toe te passen, maar ervoor zorgen dat de stroom door die diode lekker laag is, dan zal je forward voltage ook lekker laag zijn. Met een 3V supply en ervan uitgaande dat die pull up 20k is, dan zou daar 150uA moeten lopen. Dat zou laag genoeg moeten zijn om die 0.7V niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Voor zover ik weet zijn de interne pull-ups rond de 50k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hangt van de microcontroller af, die heb je niet gespecificeerd. Als die pull up zwaarder is, dan is dat voor deze opstelling alleen maar gunstiger. Dan gaat er minder stroom lopen. Meet na het bouwen de spanning over die diode eens, als het goed is moet je onder de 0.7V zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik gebruik een arduino pro mini met een atmega328. Deze heb ik toen der tijd ook gebruikt voor wat sensoren in huis en die waren rond de 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je zeker een keiharde 0 of 1 wilt hebben kan je ook een CD4082 pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_97
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 13:33
Zoals SA007 al aangeeft, kan dit ook gewoon in software gedaan worden. Hiervoor moet je dan echter wel iets verder gaan dan de arduino IDE en de datasheet er even bijpakken.

Laat even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 22:43
Op verkeerde topic gereageerd.. |:(

[ Voor 89% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 27-01-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat wordt er makkelijker in dit probleem door capacitieve sensoren te gebruiken? Pin-change interrupts die op bijna alle pinnen zit gebruiken maakt het wel daadwerkelijk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 22:43
Sissors schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 07:23:
Wat wordt er makkelijker in dit probleem door capacitieve sensoren te gebruiken? Pin-change interrupts die op bijna alle pinnen zit gebruiken maakt het wel daadwerkelijk eenvoudiger.
Oeps.. op het verkeerde topic gereageerd |:(
Pagina: 1