Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obviously
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:58
Mijn opstelling:

WD Green WD30EZRX
Sea Sonic X-650 v2
Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 16 GB : 2 x 8GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35
Samsung SH-224DB
Samsung 840 EVO Basic - Solid state drive - 250 GB - intern - 2.5'' - SATA-600 - 512 MB cache
Gigabyte G1.Sniper B5
Scythe Mugen 4 PCGH
Gigabyte GV-R929OC-4GD
Intel Core i5 4590
Windows 10

Het probleem:

Als de computer is uitgeschakeld en ik zet hem voor de eerste x aan, dan boot hij tot het scherm van het moederbord waarna de computer uitvalt.
Als ik dan opnieuw de computer aan zet, dan boot deze (zeer traag weliswaar) tot in Windows, maar dan heb ik geen internet connectie (bedraad mbh power line).
Vervolgens moet ik de PC herstarten (ook zeer traag) om in Windows te komen met internet connectie.

Wat ik ook gemerkt heb, als ik de computer in sleep mode zet en ik probeer hem "wakker" te maken, dan springt de PC aan, maar er verschijnt niets op mijn scherm. Waarna ik de PC handmatig moet uitschakelen.

Ik heb ook al gemerkt dat mijn randapparatuur blijft werken, ook al is de PC uitgeschakeld, zo blijft mijn toetsenbord soms (niet altijd?!) licht geven.

Wat ik zelf reeds heb gedaan is de bios settings op default gezet. Verder ben ik vrij clueless wat ik nog kan doen. Het vervangen van RAM/MOBO/PSU is niet echt een optie gezien ik geen spare parts heb.

Wat ik straks nog eens ga proberen is fast startup in Windows uitschakelen, niet dat ik hier veel geloof aan hecht, gezien hij de eerste x maar boot tot het mobo.

Alle hulp/tips/ideeën zijn meer dan welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-07-2020

Pay

Lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar computers verrassen; probeer je monitor aan te sluiten aan je iGPU, dan is dat uitgesloten.

Zijn al je onderdelen nieuw? Zo nee, wat is niet nieuw? Als dat onderdeel het in je vorige build wel deed kan je dat ook uitsluiten.

Is er geen bepaalde melding te achterhalen aan de hand van piepjes of lichtjes o.i d?

Dat met die internetverbinding is vreemd, zelf zou ik dan denken dat het je moederbord is.. Ook dat toetdenbord verschijnsel is raar en ik zou voor moederbord gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obviously
Alle onderdelen zijn destijds nieuw aangekocht. Niets komt er dus uit een vorige build.

Piepjes/lichtjes zijn me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Moest dit zo geweest zijn had me dit wel opgevallen. Ik zal er desondanks straks nog eens goed op letten.

In verband met internet en toetsenbord doet me ook vermoeden dat er iets met het mobo aan de hand is. De vraag is echter hoe ik dit kan uitsluiten, gezien ik dit niet zomaar kan vervangen.

Bios versie is als ik het goed heb F8, ik kan proberen te flashen naar F9, maar over het algemeen heb ik gelezen dat dit niet veel helpt in de meeste andere gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pay
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-07-2020

Pay

Probeer allebei de reepjes RAM uit (niet 2 tegelijk) en kijk of er een verschil is, anders valt dit uit te sluiten met de juiste BIOS.

Test de iGPU uit, als he hetzelfde resultaat krijgt kan je de GPU uitsluiten.

CPU weet ik zo niet.. moeten je even opzoeken hoe je dat test. Maar aangezien hij wel opstart zal het hem hier niet in zitten.

Moederbord lijkt mij het meest logische.. maar kan niet met zekerheid zeggen of je voeding/CPU wel goed werkt.

Tenzij je bij max ICT (:P) hebt gekocht, kan je contact opnemen met de verkoper en het moederbord terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obviously
Pay, bedankt voor de tips, ik ga ze zeker eens uitproberen.

Onderdelen zijn allemaal bij Azerty aangekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obviously
Heeft helaas niet veel mogen baten.

Window setting changes maken haalt niets uit.

Ik heb de RAM latjes er 1 voor 1 uitgehaald zonder succes. Ook iGPU heeft geen effect gehad.

Er is wel 1 ding, maar dat lijkt me niet de oorzaak te gaan, aan mijn GPU hangt een DP kabel die stuk is en die ik bijgevolg niet meer uit mijn GPU krijg, vraag me niet hoe ik dit voor elkaar heb gekregen maar het is me wel gelukt.

Als iemand anders nog andere ideeën heeft zou dat heel hard geapprecieerd worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Obviously op 01-02-2016 16:03 . Reden: typo ]

Pagina: 1