Advies draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roy_89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies omtrend de upgrade van mij netwerk/draadloos internet.

Ik woon in een grote twee onder een kap woning veel steen en beton met veel ijzer.
Het bereik en de stabiliteit is op het moment matig tot slecht.
In de meterkast (in de hoek van de begane grond) komt de kabel binnen deze is aangesloten op een modem (denk ik) weet de juiste benamingen niet echt. (Ubee EVM3200 van ziggo) Ik kan de exacte specs nergens vinden op internet. Deze is in de meterkast gekoppeld aan een draadloos router (sitecom WL-341 v3 002)
( pricewatch: Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2 ) Op zolder staat er nog een range extender (sitecom WL-330 v1 002) ( pricewatch: Sitecom WL-330 )

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een kabel vanuit de meterkast ergens naartoe te treken. Boven zit de badkamer en staat vrij in de gang tegen een buitenmuur. En de range extender heb ik op zolder gezet omdat daar een redelijk/matig (hij valt nogal eens weg) bereik is en plaats. Vanuit de meterkast gezien naar de zolder toe zit alleen een grote open trap. Op de verdieping heb ik slecht bereik de range extender geeft nu beter bereik daar als de router in de meterkast.

De problemen bestaan uit: slecht stabiliteit, als we met meerdere een connectie maken valt het internet uit, Als iemand connectie maakt met het draadloos modem op de begane grond valt de range extender weg en iedereen die daar een verbinding mee heeft.
De zaken die over internet gedaan worden: gamen, youtube, netflix, surfen, school, mobieltjes.(en als het kan in de toekomst tv kijken over internet ik ben nog opzoek naar een manier waarop dat kan)

Ik ben op zoek naar de zwakke schakel(s) in mijn netwerk. E zou graag een advies ontvangen van hoe ik het kan oplossen. Welke producten moet ik vervangen of aanschaffen. Mijn richtprijs is 100 euro het liefst minder maar als het meer kost en de problemen zijn verholpen is het ook goed. Ik heb geen voorkeuren voor merk zolang het maar goed werkt.

Alvast bedankt voor het advies.

Groetjes,
Roy

Beste antwoord (via Roy_89 op 27-01-2016 13:21)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben op zoek naar de zwakke schakel(s) in mijn netwerk. E zou graag een advies ontvangen van hoe ik het kan oplossen. Welke producten moet ik vervangen of aanschaffen. Mijn richtprijs is 100 euro het liefst minder maar als het meer kost en de problemen zijn verholpen is het ook goed. Ik heb geen voorkeuren voor merk zolang het maar goed werkt.
Je hebt hier meerdere zwakke schakels, eigenlijk is alles na de modem een zwakke schakel:

1) je router is aardig oud
2) ook nieuw was je router erg low-end en buggy
3) je router staat op een slechte plek voor WiFi
4) een repeater halveert altijd minimaal performance en werkt eigenlijk altijd slecht in situaties met obstakels (huizen met vloeren/muren)
5) ook je repeater is low-end prut

Kortom, dit is geval van alles eruit en volledig opnieuw beginnen :o

Nu, in dat geval is je budget niet riant, zeker niet als je het nu wel goed wilt doen. Verreweg goedkoopste manier om signaal van A naar B te krijgen is en blijft Ethernetbekabeling. 15m kost nog geen EUR 10. Ik zou je als eerste willen aanraden om nog eens heel goed te kijken naar "Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een kabel vanuit de meterkast ergens naartoe te treken.", kijk bijvoorbeeld of je niet iets langs/onder plinten kunt leiden, of langs onderkant van trap of boven (verlaagd) plafond. Er is bijna altijd een weg en niet een of andere halve gare vervanging voor Ethernet te hoeven kopen scheelt je ruim je halve budget :o

Als je dat doet hoef je naast de kabel maar een AP te kopen. Beste optie met jouw budget is het apparaat wat Ziggo zelf verkoopt:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
Is een gerebrande Archer C7, maar dan out-of-box als goede AP. Zo'n ding op eerste verdieping hangen en je hebt ws heel huis afgedekt. Kost EUR 59.

Wil je alsnog geen kabel trekken, dan heb je twee keuzes:
- budget flink verruimen
- wederom troep kopen

Een goed alternatief voor Ethernet is MoCA, dat gaat over coax(TV)bekabeling. Het is rotsstabiel en levert ook altijd hoge snelheden (>400Mbps). Nadeel is simpel: prijs.
pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32 )
Hier heb je twee van nodig, dan zou dat alleen al EUR 115 kosten, nog voordat je iets met WiFi doet.

Is dat te duur, dan kun je naar PLC ("powerline") kijken. Om te beginnen: stroomnet is nooit voor signaaloverdracht bedoeld. Of het gaat werken en zo ja hoe goed is niet op voorhand te zeggen. In sommige huizen is het altijd stabiel en snel, in andere werkt het helemaal niet, en weer andere huizen soms wel, soms niet, afhankelijk van welke apparaten aan staan. Dat gezegd, er zijn meerdere standaarden met duidelijk verschillende eigenschappen. Ook is er flink verschil in kwaliteit tussen setjes.

Standaarden:
AV 1.1 '200Mbps': traag, werkt niet over verschillende fases, binnen fase redelijk stabiel
AV 1.1 '500Mbps': iets sneller, werkt niet over verschillende fases, binnen fase iets minder stabiel
AV 2.0 '600Mbps/1000Mbps': bij goede verbinding veel sneller, maar bij slechte trager/minder stabiel dan AV 1.1 '500Mbps'. Werkt niet over verschillende fases.
AV 2.0 '1200Mbps/2000Mbps': snelste optie, werkt wel over verschillende fases (maar werkt alleen optimaal in huizen met goede aarding!), ook stabielste.

Ik noem bewust geen snelheden want dat weet je dus niet. Wel is de onderlinge verhouding bekend. Als je dus met een '200Mbps' setje 50Mbps haalt, heb je een erg goede stroomnet voor PLC en kun je met '500Mbps' allicht 90Mbps verwachten, met '600Mbps' misschien 140Mbps en met '1200Mbps' wel 300Mbps. Maar als je met '200Mbps' hooguit 5Mbps haalt, moet je echt niet meer dan 10Mbps verwachten met '500Mbps', met '600Mbps' is 6 a 7 Mbps al veel en in deze situatie zul je zelfs met de '1200Mbps' setjes hooguit 25Mbps halen.

Mag duidelijk zijn dat je zowel voor performance als stabiliteit liefst AV2.0 '1200Mbps' of '2000Mbps' wilt. Verschil tussen deze twee is marketing van chipsetvendors, performance is identiek. Qualcomm Atheros belooft je met '1200Mbps' vier keer het maximale wat je er ooit mee zou kunnen halen, Broadcom belooftje met '2000Mbps' ruim zes keer maximale wat je ermee zou kunnen halen :X

Nadeel is wederom prijs, een set zonder WiFi begint bij EUR 85, met WiFi ingebouwd ben je EUR 160 kwijt (waarmee duidelijk wordt dat je beter zonder WiFi kunt nemen en dan zo'n Ziggo AP erbij kunt plaatsen!)
Koen179 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:50:
Hoi Roy,

Heb je al eens gekeken naar powerline adapters met WiFi? Dit zijn dus powerline adapters die je wifi signaal uitzenden. Hierdoor heb je de stabiliteit van de powerline (niet altijd stabiel, afhankelijk van de electra bij je thuis), en heb je het WiFi signaal dat geen 2 verdiepingen hoeft te overbruggen. Het is natuurlijk altijd de vraag of powerline bij jou stabiel zal werken, maar het is zeker iets om over na te denken.

Een voorbeeld van zo'n powerline set: pricewatch: Sitecom Wi-Fi Homeplug 500Mbps Dual Pack (NL/EU-stekker)
:X

ZEKER niet die :o

- is '500Mbps' en daarom sowieso verouderd/traag/niet robuust
- Sitecom bakt werkelijk niets van PLC-spul. Deze LN-555 is een van de twee slechtste PLC-adapters die ik ooit gezien heb. De andere? Sitecom LN-530, oftewel de non-WiFi variant van hetzelfde... presteert bij goed signaal niet beter dan een goede '200Mbps' adapter, zodra het signaal slechter wordt valt verbinding geheel weg.

Heb deze LN-555 in een grotere test (twee jaar terug - ik zei al: verouderd) in actie gezien. Bij zo'n 85 mensen in huis. 1/3 had helemaal geen verbinding, 1/3 had instabiele of onbruikbaar trage verbinding en slechts 1/3 had een stabiele verbinding, met gemiddelde snelheden onder de 20Mbps.
Ter vergelijking, bij vergelijkbare groep mensen een '1200Mbps' geval: 1% geen verbinding (1 persoon dus), 5% trage of instabiele verbinding, 94% stabiele verbinding met minimaal 50Mbps, waarbij gemiddelde richting 100Mbps ging.

Maar goed, mogel duidelijk zijn dat alles wat ik hierboven als 'goed' schets ofwel buiten budget van EUR 100 valt danwel uitgesloten is (kabels trekken). Als je onder de EUR 100 wilt blijven zul je ergens concessies moeten doen. Om te bepalen wat dan best is, zou je idealiter ergens een PLC-setje moeten lenen.
Zoals gezegd, als je weet wat een bepaald setje haalt kun je een goede inschatting doen van hoe PLC bij jou gaat werken.

Situatie 1:
Geleend setje (geheid '500Mbps') levert een acceptabele snelheid, dus >50Mbps: je hebt geluk!
- vervang router door 2e hands dualband geval met Gigabit Ethernet, iets als dit:
V&A aangeboden: Linksys WRT610N
- koop eenvoudig '500Mbps' PLC setje, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1)
Dit kost bij elkaar max EUR 55 en levert je in deze situatie grote winst op. Nu heb je boven nog WiFi nodig. Je kunt de huidige WL-330 als AP inzetten (gewoon draadje erin steken...), maar gezien je nog budget over hebt zou ik een tweede 2e hands router als hierboven kopen en die als AP inzetten, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Als je meer budget hebt kun je de beperkte '500Mbps' zooi vervangen door betere '1200Mbps' waarbij je uit kunt gaan van minimaal verdrievoudiging van snelheid en verhoging stabiliteit.

Situatie 2:
Geleend setje maakt bruikbare verbinding maar snelheid is te traag (10Mbps-50Mbps) en/of stabiliteit niet perfect: gaat wel, maar ideaal is anders.
- koop voor EUR 85 een goede '1200Mbps' PLC set, bijv:
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset
- vervang router door 2e hands dualband geval met Gigabit Ethernet, iets als dit:
- gebruik de huidige WL-330 als AP boven.
Kost EUR 5 meer dan budget, maar levert hoogstwaarschijnlijk een betrouwbare verbinding op, en als je ooit meer budget hebt kun je de WL-330 vervangen door iets degelijks (al is het maar nog een 2e hands dualband router)

Situatie 3:
Geleend setje maakt op geen manier verbinding, of verbinding is onbruikbaar (<5Mbps of continu instabiel): pech.

In dit geval is enige voordelige keus om alsnog Ethernet te gebruiken, en enig alternatief MoCA, wat boven budget gaat (EUR 115 voor de bridges, dan nog eens EUR 20 voor 2e hands router).

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Hoi Roy,

Heb je al eens gekeken naar powerline adapters met WiFi? Dit zijn dus powerline adapters die je wifi signaal uitzenden. Hierdoor heb je de stabiliteit van de powerline (niet altijd stabiel, afhankelijk van de electra bij je thuis), en heb je het WiFi signaal dat geen 2 verdiepingen hoeft te overbruggen. Het is natuurlijk altijd de vraag of powerline bij jou stabiel zal werken, maar het is zeker iets om over na te denken.

Een voorbeeld van zo'n powerline set: pricewatch: Sitecom Wi-Fi Homeplug 500Mbps Dual Pack (NL/EU-stekker)

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt hier meerdere zwakke schakels, eigenlijk is alles na de modem een zwakke schakel:

1) je router is aardig oud
2) ook nieuw was je router erg low-end en buggy
3) je router staat op een slechte plek voor WiFi
4) een repeater halveert altijd minimaal performance en werkt eigenlijk altijd slecht in situaties met obstakels (huizen met vloeren/muren)
5) ook je repeater is low-end prut

Kortom, dit is geval van alles eruit en volledig opnieuw beginnen :o

Nu, in dat geval is je budget niet riant, zeker niet als je het nu wel goed wilt doen. Verreweg goedkoopste manier om signaal van A naar B te krijgen is en blijft Ethernetbekabeling. 15m kost nog geen EUR 10. Ik zou je als eerste willen aanraden om nog eens heel goed te kijken naar "Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een kabel vanuit de meterkast ergens naartoe te treken.", kijk bijvoorbeeld of je niet iets langs/onder plinten kunt leiden, of langs onderkant van trap of boven (verlaagd) plafond. Er is bijna altijd een weg en niet een of andere halve gare vervanging voor Ethernet te hoeven kopen scheelt je ruim je halve budget :o

Als je dat doet hoef je naast de kabel maar een AP te kopen. Beste optie met jouw budget is het apparaat wat Ziggo zelf verkoopt:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
Is een gerebrande Archer C7, maar dan out-of-box als goede AP. Zo'n ding op eerste verdieping hangen en je hebt ws heel huis afgedekt. Kost EUR 59.

Wil je alsnog geen kabel trekken, dan heb je twee keuzes:
- budget flink verruimen
- wederom troep kopen

Een goed alternatief voor Ethernet is MoCA, dat gaat over coax(TV)bekabeling. Het is rotsstabiel en levert ook altijd hoge snelheden (>400Mbps). Nadeel is simpel: prijs.
pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32 )
Hier heb je twee van nodig, dan zou dat alleen al EUR 115 kosten, nog voordat je iets met WiFi doet.

Is dat te duur, dan kun je naar PLC ("powerline") kijken. Om te beginnen: stroomnet is nooit voor signaaloverdracht bedoeld. Of het gaat werken en zo ja hoe goed is niet op voorhand te zeggen. In sommige huizen is het altijd stabiel en snel, in andere werkt het helemaal niet, en weer andere huizen soms wel, soms niet, afhankelijk van welke apparaten aan staan. Dat gezegd, er zijn meerdere standaarden met duidelijk verschillende eigenschappen. Ook is er flink verschil in kwaliteit tussen setjes.

Standaarden:
AV 1.1 '200Mbps': traag, werkt niet over verschillende fases, binnen fase redelijk stabiel
AV 1.1 '500Mbps': iets sneller, werkt niet over verschillende fases, binnen fase iets minder stabiel
AV 2.0 '600Mbps/1000Mbps': bij goede verbinding veel sneller, maar bij slechte trager/minder stabiel dan AV 1.1 '500Mbps'. Werkt niet over verschillende fases.
AV 2.0 '1200Mbps/2000Mbps': snelste optie, werkt wel over verschillende fases (maar werkt alleen optimaal in huizen met goede aarding!), ook stabielste.

Ik noem bewust geen snelheden want dat weet je dus niet. Wel is de onderlinge verhouding bekend. Als je dus met een '200Mbps' setje 50Mbps haalt, heb je een erg goede stroomnet voor PLC en kun je met '500Mbps' allicht 90Mbps verwachten, met '600Mbps' misschien 140Mbps en met '1200Mbps' wel 300Mbps. Maar als je met '200Mbps' hooguit 5Mbps haalt, moet je echt niet meer dan 10Mbps verwachten met '500Mbps', met '600Mbps' is 6 a 7 Mbps al veel en in deze situatie zul je zelfs met de '1200Mbps' setjes hooguit 25Mbps halen.

Mag duidelijk zijn dat je zowel voor performance als stabiliteit liefst AV2.0 '1200Mbps' of '2000Mbps' wilt. Verschil tussen deze twee is marketing van chipsetvendors, performance is identiek. Qualcomm Atheros belooft je met '1200Mbps' vier keer het maximale wat je er ooit mee zou kunnen halen, Broadcom belooftje met '2000Mbps' ruim zes keer maximale wat je ermee zou kunnen halen :X

Nadeel is wederom prijs, een set zonder WiFi begint bij EUR 85, met WiFi ingebouwd ben je EUR 160 kwijt (waarmee duidelijk wordt dat je beter zonder WiFi kunt nemen en dan zo'n Ziggo AP erbij kunt plaatsen!)
Koen179 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:50:
Hoi Roy,

:X

ZEKER niet die :o

- is '500Mbps' en daarom sowieso verouderd/traag/niet robuust
- Sitecom bakt werkelijk niets van PLC-spul. Deze LN-555 is een van de twee slechtste PLC-adapters die ik ooit gezien heb. De andere? Sitecom LN-530, oftewel de non-WiFi variant van hetzelfde... presteert bij goed signaal niet beter dan een goede '200Mbps' adapter, zodra het signaal slechter wordt valt verbinding geheel weg.

Heb deze LN-555 in een grotere test (twee jaar terug - ik zei al: verouderd) in actie gezien. Bij zo'n 85 mensen in huis. 1/3 had helemaal geen verbinding, 1/3 had instabiele of onbruikbaar trage verbinding en slechts 1/3 had een stabiele verbinding, met gemiddelde snelheden onder de 20Mbps.
Ter vergelijking, bij vergelijkbare groep mensen een '1200Mbps' geval: 1% geen verbinding (1 persoon dus), 5% trage of instabiele verbinding, 94% stabiele verbinding met minimaal 50Mbps, waarbij gemiddelde richting 100Mbps ging.

Maar goed, mogel duidelijk zijn dat alles wat ik hierboven als 'goed' schets ofwel buiten budget van EUR 100 valt danwel uitgesloten is (kabels trekken). Als je onder de EUR 100 wilt blijven zul je ergens concessies moeten doen. Om te bepalen wat dan best is, zou je idealiter ergens een PLC-setje moeten lenen.
Zoals gezegd, als je weet wat een bepaald setje haalt kun je een goede inschatting doen van hoe PLC bij jou gaat werken.

Situatie 1:
Geleend setje (geheid '500Mbps') levert een acceptabele snelheid, dus >50Mbps: je hebt geluk!
- koop eenvoudig '500Mbps' PLC setje, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V1)
Dit kost bij elkaar max EUR 55 en levert je in deze situatie grote winst op. Nu heb je boven nog WiFi nodig. Je kunt de huidige WL-330 als AP inzetten (gewoon draadje erin steken...), maar gezien je nog budget over hebt zou ik een tweede 2e hands router als hierboven kopen en die als AP inzetten, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Als je meer budget hebt kun je de beperkte '500Mbps' zooi vervangen door betere '1200Mbps' waarbij je uit kunt gaan van minimaal verdrievoudiging van snelheid en verhoging stabiliteit.

Situatie 2:
Geleend setje maakt bruikbare verbinding maar snelheid is te traag (10Mbps-50Mbps) en/of stabiliteit niet perfect: gaat wel, maar ideaal is anders.
- koop voor EUR 85 een goede '1200Mbps' PLC set, bijv:
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset
- gebruik de huidige WL-330 als AP boven.
Kost EUR 5 meer dan budget, maar levert hoogstwaarschijnlijk een betrouwbare verbinding op, en als je ooit meer budget hebt kun je de WL-330 vervangen door iets degelijks (al is het maar nog een 2e hands dualband router)

Situatie 3:
Geleend setje maakt op geen manier verbinding, of verbinding is onbruikbaar (<5Mbps of continu instabiel): pech.

In dit geval is enige voordelige keus om alsnog Ethernet te gebruiken, en enig alternatief MoCA, wat boven budget gaat (EUR 115 voor de bridges, dan nog eens EUR 20 voor 2e hands router).

Oslik blyat! Oslik!

• Roy_89
Beste Dion,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Nou dan weet ik ook meteen weer dat ik de mediamarkt niet moet vertrouwen. Die hadden mij deze router en extender aanbevolen wel een paar jaar geleden maar toch.

Wat als ik mijn budget bijstel tussen de 150 en 200 euro? Wat is dan de beste optie?
Wat mogelijk wel een optie is is een kabel naar de zolder treken via een schacht die in de meterkast zit maar dan staat de router op zolder. Verder kan ik echt niet uit de meterkast komen ook niet langs plinten of iets dergelijks. (marmeren vloer met marmeren plinten tegen de muur aan) Is dit denk je voldoende met de router van Ziggo? (https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/) Anders zat ik eraan te denken om twee van deze routers te bestelen en eentje in de meterkast te plaatsen en de andere op zolder. Gaat dit en hoe dien ik dit dan aan te sluiten? Kan ik gewoon een kabel achter in de router stopen die in de meterkast zit en boven weer in de tweede router stopen? Is er ook een mogelijkheid om deze twee routers dan als een te laten werken? Dat ik maar een wachtwoord heb en dat ze samen voor de wifi zorgen binnen het huis?

Of is het een beter idee om een duurdere router in de meterkast te plaatsen met een beter bereik? Bijvoorbeeld: pricewatch: Synology RT1900ac of pricewatch: TP-Link Archer C2600

Met vriendelijke groet,
Roy van Spijk

[ Voor 16% gewijzigd door Roy_89 op 26-01-2016 20:37 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roy_89 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:13:
Beste Dion,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Nou dan weet ik ook meteen weer dat ik de mediamarkt niet moet vertrouwen. Die hadden mij deze router en extender aanbevolen wel een paar jaar geleden maar toch.
De gemiddelde verkoper in de Mediamarkt is <20 en heeft nul affiniteit met tech. Hij verkoopt wat hij denkt te kunnen verkopen want daar verdient hij z'n geld mee.
Wat als ik mijn budget bijstel tussen de 150 en 200 euro? Wat is dan de beste optie?
Wat mogelijk wel een optie is is een kabel naar de zolder treken via een schacht die in de meterkast zit maar dan staat de router op zolder. Verder kan ik echt niet uit de meterkast komen ook niet langs plinten of iets dergelijks. (marmeren vloer met marmeren plinten tegen de muur aan) Is dit denk je voldoende met de router van Ziggo? (https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/) Anders zat ik eraan te denken om twee van deze routers te bestelen en eentje in de meterkast te plaatsen en de andere op zolder. Gaat dit en hoe dien ik dit dan aan te sluiten? Kan ik gewoon een kabel achter in de router stopen die in de meterkast zit en boven weer in de tweede router stopen? Is er ook een mogelijkheid om deze twee routers dan als een te laten werken? Dat ik maar een wachtwoord heb en dat ze samen voor de wifi zorgen binnen het huis?
Om te beginnen, die dingen van Ziggo zijn geen routers maar AP's. Hou dat onderscheid even duidelijk op het netvlies:
- een router verbindt twee (IP-)netwerken aan elkaar. Mogelijk heeft het een ingebouwde AP maar dat hoeft niet.
- een AP breidt een bedrade netwerk draadloos uit.

Je hebt in een normale thuissituatie altijd een router nodig, maar niet meer dan één. Dat ding van Ziggo is een AP, geen router.

Als je je budget naar EUR 200 verruimt, dan heb je meer mogelijkheden. Idem als je kabel naar zolder kan trekken door loze leiding.

Grootste kostenplst is allicht om geen kabel te hoeven trekken, dus als dat wel kan, dan heb je geld zat :)
Of is het een beter idee om een duurdere router in de meterkast te plaatsen met een beter bereik? Bijvoorbeeld: pricewatch: Synology RT1900ac of pricewatch: TP-Link Archer C2600
Beter bereik? Zelfs die Sitecom-troep van je kan rustig 300m ver reiken. Over een open veld. Met WiFi in een thuissituatie is - tenzij je op Paleis Soestdijk woont - nooit bereik, het is obstakels zoals muren en vloeren. Daarnaast is de beperkende factor vrijwel nooit hoe een AP kan zenden, maar hoe goed een AP kan ontvangen, want de andere partij (smartphone, laptop etc) kan nagenoeg nooit even hard zenden.

Je bent veel beter af met een middelmatig apparaat op de juiste plek dan een zeer goed apparaat op de verkeerde plek.

In een typische eengezinswoning (3 verdiepingen) heb je minimaal 2 AP's nodig, eentje op begane grond en eentje op zolder. Als je UTP naar zolder kan trekken is dat perfect.

Advies in dat geval:
- UTP naar zolder (EUR 15 incl connectoren)
- AP op zolder (die van Ziggo, EUR 59)
- router in meterkast vervangen door eentje met Gb Ethernet. Kan evengoed weer zo'n 2e handse zijn voor EUR 20 a 25. Geen zin in 2e hands? Kijk dan naar bijv de TP-Link Archer C5 (liefst v1) voor EUR 75.

Tip: router ipv in meterkast zelf aan buitenkant van meterkastdeur monteren, dus met antennes in vol zicht, zo hoog mogelijk aan de deur/muur. Dan maximaliseer je dekking.

Oh, en mbt SSID en key: ja, die kun je gelijk instellen. Dat werkt met iOS het beste. Bij Android wil je ze juist verschillend houden en dan dmv app als WiFi Prioritzer instellen dat telefoon snel moet overstappen. Check wat voor apparaten je hebt en kies het handigste.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 26-01-2016 23:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Roy_89
Dus als ik het goed begrijp dien ik deze pricewatch: TP-Link Archer C5
in de meterkast te plaatsen aangesloten op de Ubee EVM3200 van ziggo. En vanuit de TP-link een kabel te treken naar de zolder waar ik deze pricewatch: TP-Link Archer C7 (die van zigo) op aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door Roy_89 op 27-01-2016 13:21 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roy_89 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:20:
in de meterkast te plaatsen aangesloten op de Ubee EVM3200 van ziggo. En vanuit de TP-link een kabel te treken naar de zolder waar ik deze pricewatch: TP-Link Archer C7 (die van zigo) op aansluit.
Yep, dat klinkt als prima oplossing :)

Mooie van de C5v1 is dat het hardwarematig identiek is aan C7v2, alleen de software beperkt het tot 2x2 MiMo. Als je dus een v1 te pakken hebt kun je er een C7v2 van maken voor EUR 15 minder door de C7v2 fw erop te flashen, of gewoon gelijk DD-WRT (wat sowieso beter is). Let wel dat je dit NIET bij de C5v2 kunt doen, als je daar probeert de C7v2 fw op te flashen brick je het.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Roy_89 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:20:
Ik heb al jaren centraal in de woning een Netgear WNDR 3700 op de eerste verdieping. UTP Kabel vanuit meterkast (staat Ziggo modem = Ziggo router in bridgemode) hiernaar toe. Resultaat, in de hele woning (ook op zolder door betonnen vloer) en in de tuin tot een meter of 25 een stabiele WIFI verbinding. Tevens omdat hij daar centraal staat naar alle kamers kabels getrokken want dat blijft toch altijd de snelste en stabielste verbinding. Lijkt me voor jou ook de beste oplossing. Koop wel een goede router, bijvoorbeeld de Netgear Nighthawk (koop ik binnenkort denk ik ook) of de nieuwe Synology Router. Kost wat, heb je wel iets goeds.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"De Netgear Nighthawk" :?

'Nighthawk' is een marketingterm voor een hele reeks Netgear routers, van goedkoop tot duur, van uitstekend via onzinnig overkill tot vrij brak. Ik zou op dit moment vooral de R7500v2 aanraden uit die reeks, maar goedkoop is anders (iets van EUR 175).

Je doet er beter aan exacte eisen te stellen en kijken wat daaraan voldoet.

Ik zou iig noemen:
Minimaal 3x3 MiMo
DFS-support

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1