Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik woon in een koopappartement en volgend jaar zal de buitenkant volledig opnieuw geschilderd en (deels) gerestaureerd worden. Kosten hiervan voor ons appartement ca € 4.000. Nu kunnen we dat uit ons spaargeld bekostigen, maar ik heb een constructie bedacht die mogelijk ook interessant kan zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ken niet de exacte regelgeving op dit gebied. Zijn hier deskundigen die hier iets over kunnen zeggen? Welke kosten kom ik nog meer tegen behalve taxatierapport en "advieskosten" bank?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2016 23:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Op een operatie van 4k is een hypotheek ophogen of oversluiten (bank, notaris, boeterente, taxatie) meestal niet interessant. Je voordeel zal uit de rentedaling moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Financieel is het misschien interessant maar gevoelsmatig lijkt het me een slecht idee om je hypotheek te gebruiken voor onderhoud. Je betaald de rest van de looptijd rente hierover terwijl het onderhoud zelf misschien maar 5 tot 10 jaar mee gaat.
Vergelijk het met de kosten voor een nieuwe inboedel opnemen in de hypotheek.

Maar goed; als het financieel aantrekkelijk is en het is allemaal volgens de regeltjes is het misschien inderdaad wel een goede optie :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Bergie schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:31:
Financieel is het misschien interessant maar gevoelsmatig lijkt het me een slecht idee om je hypotheek te gebruiken voor onderhoud. Je betaald de rest van de looptijd rente hierover terwijl het onderhoud zelf misschien maar 5 tot 10 jaar mee gaat.
Vergelijk het met de kosten voor een nieuwe inboedel opnemen in de hypotheek.

Maar goed; als het financieel aantrekkelijk is en het is allemaal volgens de regeltjes is het misschien inderdaad wel een goede optie :)
In algemene zin ben ik het helemaal met je eens om onderhoud niet in de hypotheek te stoppen. Maar dit onderhoud blijft zeker 5-10 jaar waardeverhogend (tot de volgende schilderbeurt) en in die zin levert het uiteindelijk ook meer verkoopwaarde op. Het is niet alleen schilderwerk, maar ook restauratie e.d.

Ik krijg juist een beetje jeuk van die hoge rente en heb het geld dan liever in een gunstige (in ons geval ivm overwaarde) aflossingsvrije hypotheek met 2,x% rente zitten.

Over 20 jaar kan niemand meer geloven dat je ooit aflossingsvrij kon lenen tegen bruto 2,x%, terwijl de huizenprijzen weer voorzichtig stijgen met enkele percentages per jaar. Om het even in een ander perspectief te plaatsen ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou schilderwerk (oftewel normaal onderhoud) nooit als waardeverhogend zien, hooguit achterstallig schilderwerk als waardeverminderend.

Maar dat terzijde, wat houdt je tegen om even je hypotheekverstrekker te bellen en een kostenplaatje in elkaar te laten draaien?

Post vooral het resultaat, want het klinkt te goed om waar te zijn (niet lullig bedoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik wil eerst alles op een rijtje hebben (incl finale offerte van schilderwerken) voordat ik met de hypotheekverkoper in gesprek ga. Vandaar eigenlijk. Ik ben niet op de hoogte van alle regels, zo kwam ik er pas recent achter dat we niet langs de notaris hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het na meerdere keren lezen nog steeds niet begrijp. Wat heeft nu de schilder te maken met een hypotheek openbreken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik denk dat in jouw geval het rente-vraagstuk het al interessant maakt om de hypotheek open te breken. 5,5% is namelijk een fors tarief.

In een dergelijke constructie zou ik persoonlijk zelfs het onderhoudsbedrag verhogen, en zaken mee proberen te financieren zoals HR++ glas, spouwmuurisolatie, zonnepanelen, zonneboilers, etc. Dit zorgt ervoor dat je huis meer waard wordt, maar ook de stookkosten omlaag gaan. Voor alleen schilderwerk zou ik het echter niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:36:
Ik wil eerst alles op een rijtje hebben (incl finale offerte van schilderwerken) voordat ik met de hypotheekverkoper in gesprek ga. Vandaar eigenlijk. Ik ben niet op de hoogte van alle regels, zo kwam ik er pas recent achter dat we niet langs de notaris hoeven.
Je kan niet alles op een rijtje hebben voordat je hypotheekverstrekker aangeeft waar het rijtje uberhaupt uit bestaat bij hun. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk om daarmee te wachten. Of die schilder nu 4K of 5K wil hebben doet er ook niet echt toe.

Ik heb er nog eens over nagedacht maar wat je feitelijk doet is simpelweg je hypotheek openbreken, boeterente betalen en profiteren van een lagere rente. Dat je daarbij gelijk een paar duizend extra pakt is bijzaak en maakt die schilder alleen maar extra duur, je gaat er nu een lening voor afsluiten terwijl je dat niet nodig hebt volgens mij. Dat het voordelig lijkt komt alleen omdat je nu eenmaal voordeel krijgt door het openbreken en daar gelijk (ongemerkt) een deel van inlevert voor de schilder.

Dus gewoon die hypotheek openbreken, althans een offerte daarvoor aanvragen. En onderhoud uit je spaargeld betalen, tenzij je dat echt niet hebt en het onderhoud echt moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Over het algemeen is de boete die je betaald even hoog als de 5 jaar aan rente die de bank gaat mislopen, ik weet niet of je daar gelukkig van wordt. Daarnaast mis ik in de berekening nog de HRA. Een hoge rente lijkt veel te kosten, maar je mag ook meer aftrekken en de rente op je gespaarde deel is ook hoog, wat ook rendement oplevert. Als je dat allemaal doorrekent zal het verschil lang niet zo groot zijn als je nu berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schilderwerk 5-10 jaar waardeverhogend? Kan het me niet voorstellen. Wij hebben hardhouten kozijnen, en daar zijn we ook met professionele verf toch om de drie jaar maximaal het haasje.

Komt ook doordat we donkere kozijnen hebben overigens. Wordt nogal warm in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Schilderwerk is echt niet waardeverhogend hoor. Er zijn eigenlijk maar weinig dingen die waardeverhogend werken en dat zijn meestal zaken die zorgen voor meer vloeroppervlak.
Achterstallig schilderwerk kan je tegenwerken bij de verkoop. Niet direct waardeverminderend, maar wel moeilijker te verkopen.

Over het openbreken van de hypotheek: Praat eens met je adviseur :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1