Toon posts:

SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb zojuist een SSD (samsung 850 evo) gekocht, om die te installeren heb ik volgens de installation guide een SATA adaptar/usb kabel nodig. Deze heb ik helaas niet.
Nu kan ik mijn SSD koppelen via mn dvd/cd aansluiting, helaas vindt die de SSD niet.komt dat door de aansluiting of dat die nog niet is geïnstalleerd?

Ik had bij Samsung de Magician gedownload, daar gaf die wel aan de SSD te kunnen zien, alleen stond er unallocated bij.

Is er een andere manier om het zonder deze kabel te installeren? Ik kan nergens een download van de installatie vinden!

alvast bedankt!

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:10:
Ik heb zojuist een SSD (samsung 850 evo) gekocht,
Dan heb je denk ik geen aankoopadvies meer nodig. Schopje naar OT.

Vertel eerst eens waar de rest van je systeem uit bestaat... Hoe wil je ooit nuttig advies krijgen zonder dat te vertellen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nu kan ik mijn SSD koppelen via mn dvd/cd aansluiting, helaas vindt die de SSD niet.komt dat door de aansluiting of dat die nog niet is geïnstalleerd?
Vind waar niet ? In Windows ? In de installatie setup van Windows ? Als het in Windows is klopt dat want een nieuwe SSD moet geformatteerd worden voordat deze bij Deze Computer komt te staan.
Is er een andere manier om het zonder deze kabel te installeren?
Wat wil je nou precies doen ? Clonen of een nieuwe installatie, of gewoon als 2e schijf erbij in Windows ?
Ik kan nergens een download van de installatie vinden!
Download van welke installatie ?

Iets meer duidelijkheid is wel zo handig.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:15:
[...]

Vind waar niet ? In Windows ? In de installatie setup van Windows ? Als het in Windows is klopt dat want een nieuwe SSD moet geformatteerd worden voordat deze bij Deze Computer komt te staan.

[...]

Wat wil je nou precies doen ? Clonen of een nieuwe installatie, of gewoon als 2e schijf erbij in Windows ?

[...]

Download van welke installatie ?

Iets meer duidelijkheid is wel zo handig.
Hoi PilatuS,

Sorry dat ik zo onduidelijk ben, heb hier totaal geen verstand van..

In Windows kan die hem niet vinden, hoe moet ik de SSD dan formatteren?

De SSD moet geinstalleerd worden, hier is een CD van maar die kan ik niet gebruiken, omdat mn SSD op die aansluiting zit.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:14:
[...]

[mbr]Dan heb je denk ik geen aankoopadvies meer nodig. Schopje naar OT.[/]

Vertel eerst eens waar de rest van je systeem uit bestaat... Hoe wil je ooit nuttig advies krijgen zonder dat te vertellen?
Mijn excuses voor de onduidelijkheid, ik heb hier 0% verstand van.
De gene die mijn pc in elkaar heeft gezet heeft een lijstje gemaakt met wat er allemaal in mijn pc zit:
Voeding: ATX 700w
CPU: Inter core i5
Cooler: Inter org. cooler
MB: Gigabyte Ga-z87-HD3
MEM: corsair 8gb DDr3 1600MHZ
VGA: Asus radeon R9 270X
HDD: HITACHI 1TB SATA II
DVD: DVDRW 24x Dual layer sata

Is dit wat je bedoelt?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:20:
[...]

Hoi PilatuS,

Sorry dat ik zo onduidelijk ben, heb hier totaal geen verstand van..

In Windows kan die hem niet vinden, hoe moet ik de SSD dan formatteren?

De SSD moet geinstalleerd worden, hier is een CD van maar die kan ik niet gebruiken, omdat mn SSD op die aansluiting zit.
Vertel eerst eens wat je nou wil gaan doen. Wil je clonen, een nieuwe installatie of een 2e schijf erbij als opslag ?

Formatteren kan je doen bij schijfbeheer. Pas daarna word een HDD of SSD zichtbaar bij Mijn Computer. Dit is echter alleen zinvol als je de SSD gaat gebruiken als 2e schijf voor opslag.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-01 09:08
Ik zou degene die jouw pc in elkaar heeft gezet ook vragen of hij de installatie van je SSD wil verzorgen, inclusief het overzetten van je huidige gegevens.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:13

D4NG3R

kiwi

:)

Semi off-topic maar wtf doet een 700W voeding in dit systeem.. De gemiddelde PC boer kennende is het een of andere el-cheapo 700W voeding waar veel te veel geld voor is gevraagd, dit systeem kan af met een goede 350 a 400W voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2016 22:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:29:
[...]

Vertel eerst eens wat je nou wil gaan doen. Wil je clonen, een nieuwe installatie of een 2e schijf erbij als opslag ?

Formatteren kan je doen bij schijfbeheer. Pas daarna word een HDD of SSD zichtbaar bij Mijn Computer. Dit is echter alleen zinvol als je de SSD gaat gebruiken als 2e schijf voor opslag.
Ik wil de SSD gaan gebruiken als 1e schijf, en niet meer mijn huidige HDD, ik heb al een nieuwe Windows gekocht die ik op de SSD wil zetten. ook een backup van mijn HDD gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:30:
[...]

Semi off-topic maar wtf doet een 700W voeding in dit systeem.. De gemiddelde PC boer kennende is het een of andere el-cheapo 700W voeding waar veel te veel geld voor is gevraagd, dit systeem kan af met een goede 350 a 400W voeding.
Zoals ik al aangaf heb ik dit laten doen door iemand, so you tell me...

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:31:
[...]

Ik wil de SSD gaan gebruiken als 1e schijf, en niet meer mijn huidige HDD, ik heb al een nieuwe Windows gekocht die ik op de SSD wil zetten. ook een backup van mijn HDD gemaakt.
Dus een verse installatie is wat je wil ?

In dat geval: Even de HDD er uit en SSD op die plek er in. Booten van USB stick of DVD en Windows installeren. Als je HDD er weer aan wil hebben even een SATA kabel kopen als je deze niet hebt.

Als je een nieuwe installatie wil heb je met de SSD niets in Windows te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
spank_mojoo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:29:
Ik zou degene die jouw pc in elkaar heeft gezet ook vragen of hij de installatie van je SSD wil verzorgen, inclusief het overzetten van je huidige gegevens.
Helaas heeft diegene komende weken geen tijd voor me, dus vandaar dat ik om jullie help vraag :)

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:33:
[...]

Dus een verse installatie is wat je wil ?

In dat geval: Even de HDD er uit en SSD op die plek er in. Booten van USB stick of DVD en Windows installeren. Als je HDD er weer aan wil hebben even een SATA kabel kopen als je deze niet hebt.

Als je een nieuwe installatie wil heb je met de SSD niets in Windows te zoeken.
Het probleem is dus dat ik mijn SSD eerst moet installeren, anders kan ik er nog niks mee.

Als ik mijn SSD nu ipv mijn HDD doet geeft die een melding dat ik een andere boot device erin moet doen.

Mijn vraag is dus of er een manier is om de SSD te installeren zonder CD.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zonde van t geld om een nieuwe CD van Windows te halen.
Tenzij je daar een goede reden voor hebt, is het overbodig om een nieuwe te halen.

Als het goed is, heb je in ieder geval een licentiecode, meestal ergens op een sticker. Daarmee kan je bij Microsoft gewoon een image van de CD downloaden of een installatie USBstick maken.
Dat fix je gewoon hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home

Windows 10 en 8 kan je zo downloaden, voor WIndows7 willen ze je licentiekey weten.
Windows 10 kan je ook gewoon installeren, en dan je Windows 7 of 8 key invoeren. Je mag namelijk gratis upgraden.
Als je nu al Windows 10 hebt, hoef je geen key te hebben. Je hardware signature is al bekend en hij zal vanzelf geactiveerd worden, zonder invoer van een key (overslaan bij installatie).

Verder kan je doen wat Pilatus zegt. Gewoon de SSD op de plek van de oude hardeschijf, je WIndows installatie medium in je PC doen (USB stick of CD) en dan starten de meeste computers automatisch daar van (omdat de schijf niet meer informatie bevat om van te starten)

Edit: dus, stapsgewijs:
1) Zorg voor een Windows installatie CD of USB stick. Dit kan een gekochte CD zijn of eentje die je maakt met de tool van de bovengenoemde website. Eventueel een USB stick. Whichever you like.
2) Wissel de HDD voor de SSD.
3) Plaats de CD in de CDspeler of prik de USBstick in je PC, zet dan je PC aan.
4) Wacht op het installatiescherm van Windows.
5) Klik installeren, volgende, invoeren van key( of overslaan indien Win10 al geinstalleerd gehad en nu weer Win10 install), volgende volgende, ja ik ga akkoord, volgende volgende, koffiedrinken, volgende, meer koffie drinken, klaar. (in willekeurige volgorde :P )

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 25-01-2016 22:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:37:
[...]

Het probleem is dus dat ik mijn SSD eerst moet installeren, anders kan ik er nog niks mee.

Als ik mijn SSD nu ipv mijn HDD doet geeft die een melding dat ik een andere boot device erin moet doen.

Mijn vraag is dus of er een manier is om de SSD te installeren zonder CD.
Je hoeft een SSD niet te installaren. Gewoon aansluiten en Windows installeren. Tenzij je wilt gaan clonen, wat je niet aangeeft. In dat geval op de plek van de DVD speler aansluiten en de clonesoftware downloaden en gebruiken.

Tuurlijk krijg je een melding als je de HDD vervangt door de SSD. Er staat nog geen Windows op dus moet je die installeren.

Zoek anders even op Google naar hoe je Windows moet installeren. Een complete beschrijving hiervan ga ik je niet geven. Je zal straks ook met drivers aan de slag moeten gaan waarvan ik vermoed dat je niet weet hoe het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:41:
[...]

Je hoeft een SSD niet te installaren. Gewoon aansluiten en Windows installeren. Tenzij je wilt gaan clonen, wat je niet aangeeft. In dat geval op de plek van de DVD speler aansluiten en de clonesoftware downloaden en gebruiken.

Tuurlijk krijg je een melding als je de HDD vervangt door de SSD. Er staat nog geen Windows op dus moet je die installeren.

Zoek anders even op Google naar hoe je Windows moet installeren. Een complete beschrijving hiervan ga ik je niet geven. Je zal straks ook met drivers aan de slag moeten gaan waarvan ik vermoed dat je niet weet hoe het werkt.
Oke ik had dus begrepen dat ik eerst de SSD moest installeren!

Ik ga maar eens goed googlen om Windows te installeren.

ontzettend bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Lees mijn post ff, staat een stappenplan ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Een SSD is gewoon klaar voor gebruik. Wil je deze gebruiken als 2e schijf moet ie alleen in Windows geformatteerd worden. Wil je voor een nieuwe installatie gaan moet dit nogsteeds maar de Windows setup doet dit automatisch. De SSD word hier straks ook als unlocatted gezien, maar dit is geen probleem. Gewoon selecteren en op volgende drukken. Windows gaat dan installeren en formatteerd de SSD gelijk.

Aangezien je voor een verse installatie gaat zou ik eerst de drivers downloaden. Het is anders mogelijk dat je straks geen internetverbinding hebt en dat de videokaart niet goed werkt.

Je bent je trouwens bewust van het feit dat ook clonen mogelijk is waarbij alles omgezet word naar de SSD zonder dat je opnieuw hoeft te installeren ?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:47:
[...]

Een SSD is gewoon klaar voor gebruik. Wil je deze gebruiken als 2e schijf moet ie alleen in Windows geformatteerd worden. Wil je voor een nieuwe installatie gaan moet dit nogsteeds maar de Windows setup doet dit automatisch. De SSD word hier straks ook als unlocatted gezien, maar dit is geen probleem. Gewoon selecteren en op volgende drukken. Windows gaat dan installeren en formatteerd de SSD gelijk.

Aangezien je voor een verse installatie gaat zou ik eerst de drivers downloaden. Het is anders mogelijk dat je straks geen internetverbinding hebt en dat de videokaart niet goed werkt.

Je bent je trouwens bewust van het feit dat ook clonen mogelijk is waarbij alles omgezet word naar de SSD zonder dat je opnieuw hoeft te installeren ?
Oke duidelijk, onwijs bedankt voor je hulp!

over dat clonen, aangezien er onwijs veel troep op mn pc staat en mn huidige versie van windows illegaal is, dacht ik dat het beter zou zijn om een nieuwe versie te kopen en om een frisse start te maken.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:38:
Zonde van t geld om een nieuwe CD van Windows te halen.
Tenzij je daar een goede reden voor hebt, is het overbodig om een nieuwe te halen.

Als het goed is, heb je in ieder geval een licentiecode, meestal ergens op een sticker. Daarmee kan je bij Microsoft gewoon een image van de CD downloaden of een installatie USBstick maken.
Dat fix je gewoon hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home

Windows 10 en 8 kan je zo downloaden, voor WIndows7 willen ze je licentiekey weten.
Windows 10 kan je ook gewoon installeren, en dan je Windows 7 of 8 key invoeren. Je mag namelijk gratis upgraden.
Als je nu al Windows 10 hebt, hoef je geen key te hebben. Je hardware signature is al bekend en hij zal vanzelf geactiveerd worden, zonder invoer van een key (overslaan bij installatie).

Verder kan je doen wat Pilatus zegt. Gewoon de SSD op de plek van de oude hardeschijf, je WIndows installatie medium in je PC doen (USB stick of CD) en dan starten de meeste computers automatisch daar van (omdat de schijf niet meer informatie bevat om van te starten)

Edit: dus, stapsgewijs:
1) Zorg voor een Windows installatie CD of USB stick. Dit kan een gekochte CD zijn of eentje die je maakt met de tool van de bovengenoemde website. Eventueel een USB stick. Whichever you like.
2) Wissel de HDD voor de SSD.
3) Plaats de CD in de CDspeler of prik de USBstick in je PC, zet dan je PC aan.
4) Wacht op het installatiescherm van Windows.
5) Klik installeren, volgende, invoeren van key( of overslaan indien Win10 al geinstalleerd gehad en nu weer Win10 install), volgende volgende, ja ik ga akkoord, volgende volgende, koffiedrinken, volgende, meer koffie drinken, klaar. (in willekeurige volgorde :P )
Bedankt voor je stappenplan :)

Dit had ik dus als eerst geprobeerd, maar toen ging mn pc niet automatisch Windows installeren (toen dacht ik dus dat het lag aan dat mijn SSD nog niet geïnstalleerd was.

zojuist poging twee gedaan en nu is die aan het installeren!!

ontzettend bedankt voor je hulp _/-\o_

ik ben je zeer dankbaar :P
Pagina: 1