Allereerst
iedereen bedankt voor hun reactiepoestoe schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:50:
Waarom niet allebei? Vooral als je aangeeft dat het vereenvoudigd er aan toe gaat en een tijdverspilling is. Je zou naast je studie bij een callcenter werken. (Ik heb naast mijn fulltime opleiding, 28 uur gewerkt. Drie avonden en in het weekend). Daarmee zou je wat geld opzij kunnen zetten voor certificaten die je dan naast je studie zou kunnen doen. Anders, zou ik kijken naar een deeltijd hbo opleiding eventueel betaald door je werkgever. Waar je ook eventueel certificaten kan halen.
Maar ik persoonlijk zou altijd voor een hbo opleiding gaan. Naar mijn persoonlijke ervaring, weegt een HBO opleiding zwaarder dan certificaten. Hangt natuurlijk ook van de certificaten af
Dat is precies waarom ik het hier nu vraag. Ik wist niet hoeveel een HBO diploma nou eigenlijk echt meetelt in de echte wereld.
Oogje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:00:
Wat ik tegenwoordig zie is dat HBO werk en denkniveau zo'n beetje de standaard zijn in de ICT (lekker breed trouwens, kun je iets specifieker zijn?)
Zonder werkervaring en zonder HBO ga je imo niet ver komen met wat certificaten.
Wat voor opleiding heb je gedaan hiervoor? HBO kinderachtig lijkt me niet namelijk.
De richting die ik op wil weet ik nog niet precies, maar het word waarschijnlijk óf system and network óf meer de security kant op.
Hiervoor heb ik de HAVO gedaan. Met kinderachtig bedoelde ik in de richting van 8 uur per dag om stof te leren die je in 4 uur ook zou kunnen leren bij wijze van spreken. Ik heb gisteren een paar video's van open dagen bekeken en daar hadden ze powerpoint presentaties met kinderachtige plaatjes om het wat leuker te maken, vandaar mijn (foute) woordkeuze.
King4589 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:06:
Uit eindelijk is "ervaring" en motivatie het belangrijkste.
Dit kan ervaring zijn die je hebt opgedaan door studie, werk of certificaten. Maar met alleen certificaten kom je er niet.
De meeste werkgevers zijn niet zo gek om iedereen met een x aantal certificaten aan te nemen. Je zal ook duidelijk moeten maken wat je kunt en weet. Een certificaat is bedoeld om aan te kunnen duiden wat je weet en zeggen niet veel over wat iemand daadwerkelijk kan. Als je het werk niet kunt val je snel genoeg door de mand.
Ervaring door werk is natuurlijk lastig aan het begin van je carrière hier kan je niet echt iets aan doen. Maar je hebt al een baan gehad, als hier relevante eigenschappen in voorkomen moet je dit zeker duidelijk over brengen.
Studie zorgt voor een goede brede basis zowel in kennis als ervaring. Zelfs in de IT zie ik regel matig HBO als (harde) eis. Met een diploma op zak kan je sneller door groeien en krijg je makkelijker die baan die je wil. Met een (relevant) bijbaantje en een leren voor een certificering merk je vanzelf dat een opleiding best wat lastiger kan zijn dan je nu denkt. Je bent nog jong genoeg en moet nog lang genoeg werken dus vergeet niet om plezier te hebben tijdens je studie. Daar wordt je echt niet slechter op.
Motivatie is, zeker bij iemand die net komt kijken. Als je motivatie goed is kan het kennis/kunde gat veel makkelijker opgevuld worden.
Na mijn HBO werk ik nu iets meer dan een jaar een baan bij een detacheerder. Ik zie om me heen collega's die eigenlijk geremd worden omdat ze het HBO papiertje niet hebben. Maar bij mij telde mijn motivatie sterk mee bij het sollicitatie gesprek en het intake gesprek bij de klant. Een goede motivatie en (grofweg) weten wat ik wil heeft mij zeker geholpen.
Ok, duidelijk. Bedankt.

FreakNL schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:24:
Je lijkt weinig gemotiveerd. ICT doen omdat je Engels goed is... Blij worden dat je niet naar het HBO hoeft maar gewoon af kan met certificaten. Wat wil je nou eigenlijk?
TS is btw van bedenkelijk niveau. Wat is je vooropleiding?
Als het over een HBO-opleiding gaat heb je zeker gelijk. Echter ben ik wel erg gemotiveerd om certificaten te halen. Ik vind leren geweldig en ik zou geen baan kunnen hebben waar ik in 10 jaar tijd niks nieuws geleerd heb. Maar op een school leren gaat mij heel erg zwaar af. Vandaar ook mijn afgunst richting een HBO-diploma.
Wat ik nu wil lijkt mij duidelijk, toch? Ik heb een afgunst richting naar school gaan en daardoor vraag ik hier of een carrière (uit mensen hun persoonlijke ervaring) mogelijk is om dat zonder school te realiseren.
Maar waar komt die agressie vandaan? Als jij zo snel al kunt zien of iemand van bedenkelijk niveau is moet je daar zeker wat mee gaan doen!
Ik heb hiervoor de HAVO gedaan. Ik had VWO kunnen doen (advies voor brugklas was gymnasium), maar zoals jij zegt was de motivatie een probleem. Vandaar een gevalletje "met 2 vingers in je neus de mavo doen" geworden en daarna toch nog de HAVO gehaald.
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:10:
Wat wil je gaan doen? In developer-land zijn certificaten namelijk behoorlijk waardeloos. Als cisco engineer daarentegen heb je er een boel meer aan. Maar hoe dan ook is het verstanding om 'gewoon' een HBO opleiding te doen. Voor veel bedrijven is dat gewoon een vereiste. MBO-niveau werk wordt steeds meer geautomatiseerd.
Als ik nu een richting zou moeten kiezen zou het óf system and network worden óf meer de security kant op. Helemaal zeker ben ik nog niet aangezien ik de keuze om HBO te gaan doen anderhalve week geleden gemaakt heb.
Galinsky schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:32:
HBO is zeker niet kinderachtig. Ik kom zelf nu van de havo en zit nu op het HBO maar dat is compleet anders. Ik zelf vind dat er vrij professioneel gehandeld word. Daarnaast zit ik nu in het eerste jaar en ik heb klasgenoten die ouder zijn dan jou. Nu zegt dat natuurlijk niet veel maar als je leeftijdsgenoten belangrijk vind.. Ik zou voor een HBO studie gaan je leert er veel en zie je dat een havo of vwo diploma eigenlijk niks inhoud op het werkveld.
Quote van hierboven:
Met kinderachtig bedoelde ik in de richting van 8 uur per dag om stof te leren die je in 4 uur ook zou kunnen leren bij wijze van spreken. Ik heb gisteren een paar video's van open dagen bekeken en daar hadden ze powerpoint presentaties met kinderachtige plaatjes om het wat leuker te maken, vandaar mijn (foute) woordkeuze.
Zou jij mij kunnen vertellen op welke school je zit en of het je daar bevalt?
Het is niet super belangrijk om leeftijdsgenoten te hebben, maar het is ook weer zo wat om als 23-jarige in een groep van 18-jarigen te zitten.
Een HAVO of VWO diploma op zich heb je natuurlijk vrij weinig aan, ja.