Powershell functies centraliseren op web locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Ik bedacht mij, er zijn redelijk wat Powershell functies welke ik veel hergebruik. Het leek me dus handig om functies in een file te scheiden en ze op te roepen. Dat kan ook in powershell met
PowerShell:
1
. .\functions.ps1
bijvoorbeeld.
Dit is leuk en aardig maar dan moet je alsnog de file op elke locatie copieren of het juiste pad benaderen. Dat is een draak wanneer je jouw functies bijwerkt of aanpast.

Stap 2 leek mij deze op de interwebs te gooien (of een intranet server indien corporate omgeving).
PowerShell:
1
2
$foo = Invoke-Webrequest -Uri "http://foo.com/foo.txt"
Invoke-Expression $foo.content

Na dit kort getest te hebben lijkt dit als een trein te werken. Nu heb ik nog niet gezien (misschien kijk ik niet verder dan mijn neus lang is) dat iemand dit lijkt te gebruiken.

Ik begrijp dat als je proprietary code gebruikt je dit niet op de interwebs wilt hebben, maar volgens mij is dit een redelijk efficiente manier van centraal opslaan van functies en het gebruiken er van. Of ben ik nou gek?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

In een intranet lijkt me dit vrij zinloos. Daar gebruik ik liever een doodgewone fileshare.

En op een publieke server? Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat dit werkt. Windows en PowerShell kennen de nodige beveiligingen om te voorkomen dat je zomaar code van internet kunt downloaden en uitvoeren. En dit lukt zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
downtime schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 02:04:
In een intranet lijkt me dit vrij zinloos. Daar gebruik ik liever een doodgewone fileshare.

En op een publieke server? Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat dit werkt. Windows en PowerShell kennen de nodige beveiligingen om te voorkomen dat je zomaar code van internet kunt downloaden en uitvoeren. En dit lukt zomaar?
yup, probeer maar :)

En wat is het voordeel over web server vs fileshare? firewall poorten :)
Hoe groter het bedrijf, hoe lastiger het vaak is qua poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:03
downtime schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 02:04:

Dat kan zeker zomaar. Vooral omdat mensen vaak de executionpolicy op unrestricted zetten.
Invoke-Webrequest haalt gewoon data op, die kun je gebruiken zoals je wilt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Meekoh schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 09:50:
[...]

Dat kan zeker zomaar. Vooral omdat mensen vaak de executionpolicy op unrestricted zetten.
Invoke-Webrequest haalt gewoon data op, die kun je gebruiken zoals je wilt.
Wat dus nog mooier is, door invoke-expression te doen heb je weinig last van execution policies.
Doordat de invoke-webrequest de data ophaalt als string en invoke-expression deze string parsed als "lokale" code, wordt het niet gezien als een extern script en draait het net zo alsof je lokaal code zit te kloppen.