Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbaars1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-06-2018
Hallo, ik heb ongeveer een jaar geleden een nieuwe laptop aangeschaft, voor mijn studie werktuigbouw. Dit moest een redelijk zware laptop zijn om de grote 3d teken programma's te kunnen draaien. Vandaar de i7, 8GB ram etc. maar sinds een tijdje maakt de laptop veel lawaai (ik denk afkomstig van de koeling), eerder deed hij dit alleen bij het draaien van zware programma's maar ondertussen constant, ook als alleen word open staat. Meestal is het een constant geluid, maar soms zit er een verstoring in als bijvoorbeeld ik aan het typen ben. De temperatuur van de gpu en cpu komt niet boven de 35/40 graden. Als de laptop opstart schiet het schijf gebruik in het taakbeheer richting de 100%, maar dit zakt na een paar minuten terug naar de 10%, dus dit lijkt me niet de oorzaak. Ik had eerder avg geinstalleerd staan, maar dit heb ik er afgehaald om te kijken of dat iets uitmaakte in de achtergrond processen, maar ook dat heeft niets uitgehaald. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is, of wat ik hier mee moet? Het geluid is erg irritant en storend voor mij en anderen in de klas en het lijkt me niet helemaal goed voor de laptop.
Chiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 18:50
Kan het zijn dat de ventilatoren gehinderd worden door stof?

[ Voor 8% gewijzigd door Luca op 25-01-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:14
Hoe hoog is je CPU activiteit gemiddeld?
Zowiezo is het aan te raden om inderdaad eventueel stof te verwijderen (ik doe dat iedere 2 jaar met mijn laptop, is een beetje afhankelijk van omgeving). Helaas moet je daarvoor sommige laptops wel half uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09
Uitblazen (met een rubberboot/luchtbed pomp of spuitbus perslucht) kan inderdaad geen kwaad en kijk ook eens in de power control settings van Windows hoe deze staat ingesteld. Je kunt bijvoorbeeld onder advanced settings / Processor power management / System cooling policy deze op Active (blazen) of Passive (niet blazen) zetten. (Ja ik heb een Engelse windows) 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door peterpv op 25-01-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
kan je een screenshot maken van http://openhardwaremonitor.org/?
Koeling passiever zetten is nou niet bepaald bevordelijk voor de levensduur van de laptop. Dan kan je beter i.p.v. performance setting een zuinige setting kiezen. Zowiezo moet het ding niet hard gaan blazen als je niets doet. Pas bijvoorbeeld ook op voor bijvoorbeeld illegaal gedownloade games die het voor elkaar krijgen om een bitcoin miner te installeren en op de achtergrond te draaien.

edit: pas met uitblazen op dat de fan niet harder gaat draaien als normaal, anders heb je risico dat de lagers het begeven.

[ Voor 11% gewijzigd door base_ op 25-01-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09
Die koeling slaat echt wel aan lang voordat de CPU te heet wordt hoor, ook in "passive mode". Bovendien is de CPU nu nog geen 40 graden dus dan hoeft de fan nog echt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als de fan niet hard draait (vergelijk met 100% cpu belasting mbv prime95 oid), maar wel onregelmatig herrie maakt is gewoon het lager van de fan kapot, dat kan je alleen oplossen door de fan te vervangen.
Een koeling in een passive mode laat de temperatuur hoger oplopen voordat hij harder gaat koelen, hierdoor loopt de temperatuurschommeling op (buiten fysieke schade/connectoren primaire reden van slijtage), direct kapot gaat hij hiervan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbaars1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-06-2018
Dankje voor alle reacties,
Stof zou kunnen, ik zal hem eens open schroeven en uitblazen.
Mijn cpu activiteit schommelt met een paar internet pagina's, word en powerpoint open tussen de 5 en 7%

en hier is de link naar et screenshot :
http://www.mupload.nl/img/lciyvur4dht.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door cbaars1 op 26-01-2016 14:29 ]

Pagina: 1