Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:20
Tweakers,

Voor in mijn woonkamer ben ik op zoek naar een (U)HD TV. Er zijn tegenwoordig zoveel specs waar je op moet letten, dat ik graag advies van jullie, de experts, zou willen krijgen voor ik een miskoop doe.
Ik heb 'm pas in juni nodig, maar met de MM actie van komende week, wil ik nu vast mijn slag slaan. Dit zoek ik:

Ik zoek een?
Een HD of UHD (4K) televisie van één van deze merken: Samsung, Sony, Panasonic of Philips.
Géén Curved en geen 3D en het liefst in het zwart met een beelddiagonaal van zo'n 46 tot 50 inch.

Wat is je budget?
Zo rond de €800. Een TV van €1.000 mag dus ook, maar hier moet dan dus nog wel die BTW-actie korting vanaf waardoor ie op zo'n €825 komt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om...
Voornamelijk om "gewoon" televisie te kijken, waarbij de kijkafstand zo'n 2,5-3 meter is. Verder wil ik er ook op gaan gamen met een PS4.
Het geluid is niet zo belangrijk, want ik wil er misschien een soundbar bij kopen.
Daarnaast wil de televisie tegen de muur aan hangen met een draaibare steun.

Wat heb je zelf al gevonden?
Met het oog op de toekomst heb ik rondgekeken naar UHD televisies en de volgende modellen springen er bij mij positief uit als ik naar de specs kijk:

Samsung UE48JU6000W - Refresh Rate lijkt erg laag (50 Hz), maar Geoptimaliseerde Refresh Rate is 800 Hz
Samsung UE50JU6800W - Is helaas zilver en heeft ook een Refresh Rate van 50 Hz, maar Geoptimaliseerde Refresh Rate is 1400 Hz)
Sony Bravia KD-49X8005C - Deze heeft echter een Refresh Rate van slechts 50 Hz en Geoptimaliseerde Refresh Rate van 200 Hz

Welke vragen heb je hier nog over?
De Samsung's gebruiken Tizen en naar mijn idee staat dit nog aardig in de kinderschoenen en zijn daar minder apps voor te krijgen dan bijvoorbeeld Android TV.

NB. Ik ben redelijk een leek in dit wereldje; Termen als upscaling, inputlag, HDR, IPS, DLNA etc. zeggen mij allemaal niets.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:41
Wat dacht je van deze?

pricewatch: Samsung UE48J6200AW Zwart

100Hz scherm, PQI van 600.
Tijdens de BTW dagen onder de 600euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
G.Scholtens schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:13:
Wat dacht je van deze?

pricewatch: Samsung UE48J6200AW Zwart

100Hz scherm, PQI van 600.
Tijdens de BTW dagen onder de 600euro
Deze is ook interessant inderdaad. Waarom HD in plaats van UHD en wat is belangrijker: Refresh Rate of Geoptimaliseerde Refresh Rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je moet je niet doodstaren op die refresrate. Een film is 24 beeldjes per seconde (bluray) televisie 25 en een game console 60. 1400Hz (1400 beeldjes per seconde!!!) is pure marketing, ik kan het artikel niet zo snel vinden, maar een LCD display kan helemaal niet zo snel van kleur veranderen. Refreshrate is dus belangrijker. Of beter nog, wat voor soort backlight in je display zit, wat voor speakers (als je die gebruikt) etc.

Al denk ik persoonlijk niet dat je echt een miskoop kunt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
jongetje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:56:
Je moet je niet doodstaren op die refresrate. Een film is 24 beeldjes per seconde (bluray) televisie 25 en een game console 60. 1400Hz (1400 beeldjes per seconde!!!) is pure marketing, ik kan het artikel niet zo snel vinden, maar een LCD display kan helemaal niet zo snel van kleur veranderen. Refreshrate is dus belangrijker.
Heb het artikel inderdaad gelezen. Wel vreemd dat de meeste UHD's 50 Hz hebben dan.

Ik heb ook een beetje naar het prijsverloop gekeken van televisies en dat lijkt ook heel hard naar beneden te gaan. Ik ga de televisie pas in juni gebruiken, dus vraag ik me nu af of het wel verstandig is om nu een TV te kopen (tijdens de MM actie). Misschien is de TV in juni wel nog goedkoper?
Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Tegen die tijd zijn er nieuwe modellen op de markt dus de huidige modellen zeker een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 21:18
Spierincx schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:45:
[...]
Waarom HD in plaats van UHD
Het is scherper. Het hangt er echter van af hoeveel inch de TV is en hoever je hier in de praktijk van af gaat zitten.

Afbeeldingslocatie: http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

Deze is ook interessant inderdaad. Waarom HD in plaats van UHD en wat is belangrijker: Refresh Rate of Geoptimaliseerde Refresh Rate?
Geoptimaliseerde Refres Rates kun je beter helemaal vergeten en niet naar kijken. Dit is een vrijwel nietszeggend getal wat per fabrikant ook nog eens anders wordt berekend - waardoor het vergelijken van deze specificatie tussen verschillende fabrikanten onmogelijk is.

Paneelfrequenties zijn wel belangrijk, zeker wanneer je voor een UHD LCD-televisie kiest. Dit heeft vooral te maken met het weergeven van bewegingen en hoe goed de scherpte behouden wordt tijdens de bewegingen. 50Hz LCD-televisies zijn niet goed in staat om bewegingen te behouden waardoor veel detail verloren gaat tijdens de bewegingen. 100Hz LCD-televisies doen het al een stuk beter. Zodanig beter dat een goede 100Hz Full HD LCD-televisie tijdens bewegingen meer detail weet te behouden dan een 50Hz Ultra HD LCD-televisie. Dit wordt ook bevestigd door meerdere reviewers.

Samsung HU6900:

And it's bad news for the motion compensation, too. Although, technically speaking, it's a CMR200 panel, it's a mere 50 Hz in native resolution. This makes it impossible to remove judder in films, and the Samsung is left with just simple backlight scanning to try and mask ghosting as best it can.

Unfortunately, this isn't quite enough. We measured average responsiveness at 16 ms, so it's difficult to hide ghost images, even with Clear Motion turned on, which, incidentally, causes a 50% reduction in brightness. Although 4K stills are full of detail, in video playback the definition decreases so much that, for any tracking shots, you'd be better off with something like the UE48H6400 (Full HD, 1920 x 1080 pixels) with motion compensation.

DigitalVersus

To be fair, the motion blur was not any worse than what you’d expect from a stock LCD display. But when you put together a perfect storm of largish screen size, super-high resolution and a not insignificant price premium compared with regular HDTVs, then the lack of functional motion interpolation becomes difficult to swallow. The UHDTV’s 4K resolution only holds true on a static picture; on a moving image you’d be lucky to get 1K.

HDTVTest

LG UB800V

We were counting on the motion compensation to make up for the lack of responsiveness. Unfortunately, though, it wasn't up to the task. For smooth pictures, you have to dial it up to maximum, but then artefacts spoil the image. It's really disappointing, especially since it's supposed to be 900 Hz. Samsung's 200 Hz CMR models do a better job, like the H6200.

DigitalVersus
jongetje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:56:
ik kan het artikel niet zo snel vinden, maar een LCD display kan helemaal niet zo snel van kleur veranderen.
Deze? Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
Al denk ik persoonlijk niet dat je echt een miskoop kunt doen...
Ook nu kun je nog steeds miskopen doen. 50Hz UHD-televisies kun je simpelweg beter vermijden. Die zijn doorgaans op geen enkel punt beter dan een goede 100Hz FHD-televisie en vaak ook nog eens duurder. Het enige voordeel is de hogere resolutie, al blijft het dus altijd maar de vraag of de hogere resolutie ook daadwerkelijk een voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:41
[...]

Refresh rate
Pagina: 1