Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:39
Zoals wel meer mensen tegenwoordig heb ik banen bij meerdere werkgevers gehad en dat patroon zal zich nog wel een tijd doorzetten. Ik vroeg me af hoe ik alle kleine pensioentjes verspreid over verschillende fondsen/instituten samengevoegd kan worden. Kan dat? Wie doet dat hier en hoe? Kan ik het geld misschien 'opnemen'? Het gaat soms om kleine baantjes (les op universiteit).

Hard-mode: pensioenen uit andere landen. Hoe ga ik die ooit kunnen innen over 40 jaar? Ik zal naar verwachting al lang niet meer wonen, en dus niet of moeilijk te bereiken zijn door het betreffende fonds uit het betreffende land.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Alle reacties

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Ik had altijd begrepen dat je een pensioen kunt 'meenemen' naar je (het pensioenfonds van je) nieuwe werkgever, maar dit moet je zelf actief binnen een bepaalde periode aangeven. Heb er zelf nooit werk van gemaakt, want ik kan met de beste bedoelingen geen voordeel bedenken waarom ik dat zou willen...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Brent
quote:
naitsoezn schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:23:
want ik kan met de beste bedoelingen geen voordeel bedenken waarom ik dat zou willen...
Alleen al het op de hoogte houden van al die instanties is een werk: hoe weten die waar ik woon, waar te storten, hoe mij te bereiken?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Elk Nederlands pensioenfonds heeft toegang tot de gemeentelijke basisadministratie.

Overigens zijn er wel redenen om een waardeoverdracht te doen naast overzicht. Kosten, rendement, indexatiebeleid, verzekeringspolis vs pensioenaanspraak bij pensioenfonds, etc.

Rukapul wijzigde deze reactie 25-01-2016 15:29 (52%)

• kunnen
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Het is ook een vorm van (enige) risicospreiding; ik zou het niet als ideaal hebben om ze allemaal samen te voegen. Met uitzondering van de hele kleine saldi.

• Brent
quote:
Rukapul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:27:
Elk Nederlands pensioenfonds heeft toegang tot de gemeentelijke basisadministratie.
Dus in praktijk krijg je dus gewoon je centen want ze doen hun werk? Dat zou een hoop simplificeren.

Dan nog de factor buitenland. Iemand daar ervaring mee?

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Verschilt per land, dus dat is moeilijk op een stapel te gooien.

Ik werk zelf in Zwitserland, dat een pensioenstelsel heeft dat vergelijkbaar is met dan van Nederland. Als ik in Zwitserland stop om in een ander land te gaan werken, dan kan ik kiezen of ik het gespaarde geld uit het pensioenfonds wil laten uitbetalen of het gewoon in het fonds te laten zitten. In dat laatste geval zal ik vanaf mijn 63e maandelijks gewoon pensioen uitbetaald krijgen. Maar dan moet ik wel zorgen dat alle contact-gegevens up to date blijven.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

quote:
[...]

Dus in praktijk krijg je dus gewoon je centen want ze doen hun werk? Dat zou een hoop simplificeren.
Op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ kun je een overzicht vinden van wat er momenteel van je bekend is ;)

• Brent
quote:
naitsoezn schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:36:
[...]

Op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ kun je een overzicht vinden van wat er momenteel van je bekend is ;)
Helaas werkt DigiD niet als je in het buitenland werkt :'( (breek daar mn bek maar niet over open :( )

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ik heb ook een flutpensioentje bij het ABP van een bijbaantje als studentassistent. Daar heb ik al eens contact mee gezocht of het niet afgekocht kon worden. Het antwoord daar was dat het pas op pensioenleeftijd kan. Tot 2045 ofzo gaan ze een administratie bijhouden en mij post sturen over mijn pensioen van iets 300 euro per jaar 8)7

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:52
Binnen 6 maanden na een switch van baan kan je een "waardeoverdracht" aanvragen. Hiervoor gelden enkele regels (belangrijkste is dat BEIDE pensioenfondsen een dekkingsgraad >100% hebben).

Maar informeer goed of het verstandig is, want als je oude pensioenfonds op (even extreem genomen) op 120% staat en je nieuwe op 102%, dan krijg je in de toekomt mogelijk minder pensioen uitgekeerd (er is immers minder geld in de pot). Daarnaast verlies je ook een deel van je opgebouwde pensioen als je overstapt. Dat hoeft echter niet erg te zijn, als je bijv de situatie van hiervoor omdraait ( je gaat van 102% dan naar 120%).

Ook opgebouwde bedragen onder xxx euro worden niet uitgekeerd (of je kan kiezen voor een eenmalige uitbetaling)

• Brent
quote:
T-MOB schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:40:
Ik heb ook een flutpensioentje bij het ABP van een bijbaantje als studentassistent. Daar heb ik al eens contact mee gezocht of het niet afgekocht kon worden. Het antwoord daar was dat het pas op pensioenleeftijd kan. Tot 2045 ofzo gaan ze een administratie bijhouden en mij post sturen over mijn pensioen van iets 300 euro per jaar 8)7
Ik heb ook 2 van zulke inderdaad. Dank voor die info. Vreemd dat ze zo'n laag bedrag niet gewoon uitkeren.
quote:
BastaRhymez schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:42:
Ook opgebouwde bedragen onder xxx euro worden niet uitgekeerd (of je kan kiezen voor een eenmalige uitbetaling)
Dit lijkt T-MOB tegen te spreken. Hoe zou dit in zijn werk gaan?
quote:
Rannasha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:36:
Ik werk zelf in Zwitserland, dat een pensioenstelsel heeft dat vergelijkbaar is met dan van Nederland. Als ik in Zwitserland stop om in een ander land te gaan werken, dan kan ik kiezen of ik het gespaarde geld uit het pensioenfonds wil laten uitbetalen of het gewoon in het fonds te laten zitten. In dat laatste geval zal ik vanaf mijn 63e maandelijks gewoon pensioen uitbetaald krijgen. Maar dan moet ik wel zorgen dat alle contact-gegevens up to date blijven.
Dank. Ik zit hier in Frankrijk, kan het zogauw niet vinden. Collega's weten het ook niet. Ik zal nog eens beter mijn onderzoek doen.

Brent wijzigde deze reactie 25-01-2016 15:43 (16%)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
quote:
naitsoezn schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:36:
[...]

Precies, daar bijhouden en in principe niet laten samenvoegen - niet per se nuttig. Door het overzicht zie je wat er aan pensioen opbouwt.
quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:39:
[...]

Helaas werkt DigiD niet als je in het buitenland werkt :'( (breek daar mn bek maar niet over open :( )
Kom je bent een tweaker, daar zijn oplossingen voor :+
(begrijpelijk doch vervelend probleempje)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
T-MOB schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:40:
Ik heb dat gewoon overgedragen toen ik bij mijn eerste echte werkgever begon :)

• Brent
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:45:
Kom je bent een tweaker, daar zijn oplossingen voor :+
(begrijpelijk doch vervelend probleempje)
Volgens de Belastingdienst is je DigiD niet meer werkzaam zodra je je uitschrijft in NL. Nu werkt die nog wel, maar je moet je authentiseren met een mobiel nummer, en ik heb geen NL nummer meer. Hij staat nog op mijn voormalige nummer, maar dat kun je niet wijzigen als je geen ingezetene bent. Mocht jij weten hoe ik toch toegang kan krijgen hoor ik het zeer graag, want na een langdurig issue met de Belastingdienst kwamen we er dus achter dat DigiD + buitenland niet werkt en volgens hun ook niet behoord te werken.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:52
quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:43:
[...]

Ik heb ook 2 van zulke inderdaad. Dank voor die info. Vreemd dat ze zo'n laag bedrag niet gewoon uitkeren.

[...]

Dit lijkt T-MOB tegen te spreken. Hoe zou dit in zijn werk gaan?

[...]

Dank. Ik zit hier in Frankrijk, kan het zogauw niet vinden. Collega's weten het ook niet. Ik zal nog eens beter mijn onderzoek doen.
http://www.consumentenbon...a/klein-pensioen-afkopen/

• NiGeLaToR
  • Nu online
quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:49:
[...]

Volgens de Belastingdienst is je DigiD niet meer werkzaam zodra je je uitschrijft in NL. Nu werkt die nog wel, maar je moet je authentiseren met een mobiel nummer, en ik heb geen NL nummer meer. Hij staat nog op mijn voormalige nummer, maar dat kun je niet wijzigen als je geen ingezetene bent. Mocht jij weten hoe ik toch toegang kan krijgen hoor ik het zeer graag, want na een langdurig issue met de Belastingdienst kwamen we er dus achter dat DigiD + buitenland niet werkt en volgens hun ook niet behoord te werken.
Ah, dan wordt het inderdaad lastig - ik gokte erop dat je tegen een niet-NL-ip-adres blokkade aan liep oid.
Uiteindelijk toch via de belastingdienst proberen te organiseren - anders ben je overgeleverd aan de pensioenvertrekkers.

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
Rukapul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:47:
[...]
Ik heb dat gewoon overgedragen toen ik bij mijn eerste echte werkgever begon :)
Mja, ik ben zelfstandige. Er is dus geen fonds om aan over te dragen.
quote:
Afkoop klein pensioen wilden ze niet aan meewerken, dat aanbod gaan ze zoals gezegd pas doen per pensioendatum. Vanaf dan wordt de adminstratie natuurlijk ook intensiever.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• Brent
quote:
Ik moet dus wachten op een aanbod van hun? Hmm.
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:53:
Uiteindelijk toch via de belastingdienst proberen te organiseren - anders ben je overgeleverd aan de pensioenvertrekkers.
Dat het niet werkt is dus intentioneel, het is meer toeval dat het wel werkt wanneer het toch nog werkt (omdat je je NL nummer hebt behouden). Je hebt niet eens een BSN meer als je je uitschrijft, wist ik ook niet van tevoren.

• NiGeLaToR
  • Nu online
quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:03:

Dat het niet werkt is dus intentioneel, het is meer toeval dat het wel werkt wanneer het toch nog werkt (omdat je je NL nummer hebt behouden). Je hebt niet eens een BSN meer als je je uitschrijft, wist ik ook niet van tevoren.
Ja vreemd, want net als je pensioen heb je wel degelijk een geschiedenis. Als bedrijf zijnde gooi je klantgegevens ook niet direct weg als iemand even ergens anders iets besteld zeg maar :+

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:03:
[...]

Ik moet dus wachten op een aanbod van hun? Hmm.

[...]

Je hebt niet eens een BSN meer als je je uitschrijft, wist ik ook niet van tevoren.
Huh? Ik heb een maand geleden nog een nieuw paspoort + ID kaart aangevraagd en daar staat mijn BSN nog gewoon op. Heb ook nog nooit eerder gehoord dat je BSN vervalt bij uitschrijving.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• Sv3n
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Digid in het buitenland werkt gewoon hoor. Alleen als je je nummer moet wijzigen als je het oude nummer niet meer hebt is nogal omslachtig (Heb ik zelf helaas ook ondervonden): https://www.digid.nl/vraa...nummer-wijzigendoorgeven/

Last.fm
Films!

• Brent
quote:
Rannasha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:09:
[...]

Huh? Ik heb een maand geleden nog een nieuw paspoort + ID kaart aangevraagd en daar staat mijn BSN nog gewoon op. Heb ook nog nooit eerder gehoord dat je BSN vervalt bij uitschrijving.
Op mijn paspoort (uitgevraagd ten tijde van uitschrijving) staat het niet. Dat is gebruikelijk. Weet niet of ik hetzelfde nummer weer zal hebben/krijgen als ik terug ben, maar via een radiouitzending kwam ik erachter dat dit nummer vergeten een hoop ellende kan opleveren.
quote:
Sv3n schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:12:
Digid in het buitenland werkt gewoon hoor. Alleen als je je nummer moet wijzigen als je het oude nummer niet meer hebt is nogal omslachtig (Heb ik zelf helaas ook ondervonden): https://www.digid.nl/vraa...nummer-wijzigendoorgeven/
Hmm, dat spreekt mijn info van de Belastingdienst weer tegen (maar die leken ook niet heel zeker van hun zaak). Maar dat betreft dus een geheel nieuw DigiD, vermoelijk dus ook niet gekoppeld aan mijn (oude) BSN? Als in, kan ik zo die pensioeninformatie opvragen of niet? Moet ook naar de ambassade/Nederland zie ik.

Brent wijzigde deze reactie 25-01-2016 16:16 (11%)

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:15:
[...]

Op mijn paspoort (uitgevraagd ten tijde van uitschrijving) staat het niet. Dat is gebruikelijk. Weet niet of ik hetzelfde nummer weer zal hebben/krijgen als ik terug ben, maar via een radiouitzending kwam ik erachter dat dit nummer vergeten een hoop ellende kan opleveren.
Bizar. Bij mij is er geen woord over gerept tijdens de aanvraag en uitreiking van het paspoort / ID kaart (behalve een korte opmerking dat het BSN tegenwoordig aan de achterkant van de kaart staat als veiligheidsmaatregel). BSN staat er gewoon op. Ik heb mij in Oct 2013 uitgeschreven en heb in Dec 2015 paspoort en ID kaart aangevraagd en opgehaald bij de Schipholbalie.

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-04 21:59
Bij mij staat het BSN er niet op, paspoort aangevraagd tijdens het wonen in het buitenland. Inmiddels weer ingeschreven in NL, ik heb m'n oude BSN nr weer terug gekregen.

DigiD werkt idd niet vanuit buitenland als je telefonische authenticatie nodig hebt voor de betreffende instantie, dat kan idd alleen op een NL nr wat je ten tijde van in NL wonen al had aangemeld (handig voor m'n collega's met studieschuld bij DUO, die konden dus nooit inloggen en papieren overzichten verstrekken ze bij DUO niet...). Mijn DigiD is het al die tijd wel blijven doen maar zonder telefonische authenticatie.

Ik heb in het buitenland pensioen opgebouwd en dat staat daar nu nog. Ik heb nog de keuze: ik ben nu 3 maanden in NL en heb nog 3 maanden om waardeoverdracht aan te vragen. Doe ik dat niet, dan blijft het daar premievrij staan en krijg ik er vanaf mijn 65e pensioen. Ik ben in NL nog op zoek naar een pensioenregeling om in te stappen (vrije keuze) dus als ik weet wat dat gaat worden kijk ik wat rendabeler, veiliger, makkelijker etc lijkt.

• Brent
quote:
koksie schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:55:
Bij mij staat het BSN er niet op, paspoort aangevraagd tijdens het wonen in het buitenland. Inmiddels weer ingeschreven in NL, ik heb m'n oude BSN nr weer terug gekregen.

DigiD werkt idd niet vanuit buitenland als je telefonische authenticatie nodig hebt voor de betreffende instantie, dat kan idd alleen op een NL nr wat je ten tijde van in NL wonen al had aangemeld (handig voor m'n collega's met studieschuld bij DUO, die konden dus nooit inloggen en papieren overzichten verstrekken ze bij DUO niet...).
Exact. Wat een gedoe is dat per brief.
quote:
Ik heb in het buitenland pensioen opgebouwd en dat staat daar nu nog. Ik heb nog de keuze: ik ben nu 3 maanden in NL en heb nog 3 maanden om waardeoverdracht aan te vragen.
Je bedoelt dus: van buitenland naar je NL-fonds? Ook daar geld die 6 maanden regeling voor? Ik heb dus een Frans pensioen, ik reken er niet op dat ik uberhaupt iets kan regelen binnen 6 maanden :/
quote:
Doe ik dat niet, dan blijft het daar premievrij staan en krijg ik er vanaf mijn 65e pensioen. Ik ben in NL nog op zoek naar een pensioenregeling om in te stappen (vrije keuze) dus als ik weet wat dat gaat worden kijk ik wat rendabeler, veiliger, makkelijker etc lijkt.
Mocht je je dit topic nog herinneren tegen die tijd, ik hou me aanbevolen over je ervaring mbt het terughalen van je buitenlandse pensioen.

• Lars.
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-07-2018
quote:
Rannasha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:20:
[...]

Bizar. Bij mij is er geen woord over gerept tijdens de aanvraag en uitreiking van het paspoort / ID kaart (behalve een korte opmerking dat het BSN tegenwoordig aan de achterkant van de kaart staat als veiligheidsmaatregel). BSN staat er gewoon op. Ik heb mij in Oct 2013 uitgeschreven en heb in Dec 2015 paspoort en ID kaart aangevraagd en opgehaald bij de Schipholbalie.
Dat klopt volgens die eerste link ook? Voor 1994 uitgeschreven = geen BSN meer, na 1994 uitgeschreven (en 2013 Is toch echt na 1994 :P) = nog wel een BSN.

Dura lex, sed lex
Aangeboden: allerlei hardware.
Vaarwel en tot nooit meer ziens dan maar. :'( ;w

• Brent
quote:
lars1216 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:32:
[...]

Dat klopt volgens die eerste link ook? Voor 1994 uitgeschreven = geen BSN meer, na 1994 uitgeschreven (en 2013 Is toch echt na 1994 :P) = nog wel een BSN.
Dat is volgens mij of uberhaupt het nummer blijft bestaan. Ik ben uitgeschreven in 2013 maar heb geen BSN (op het paspoort). Ik kwam daar pas achter toen ik het paspoort ophaalde overigens, en vond toen met wat zoekwerk die pagina. Waarom het kennelijk dus soms nog wel erop staat: geen idee.

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
lars1216 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:32:
[...]

Volgens die link is de uitschrijfdatum van belang of je uberhaubt een BSN hebt. Voor '94 heb je geen BSN, daarna wel. Maar er staat verder dat op paspoorten het BSN niet meer wordt vermeld voor NLers in het buitenland, zelfs als je wel een BSN hebt. Dit is de situatie van Brent, maar bij mij is het dus anders.

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Maar het staat toch vrij helder in die link die je zelf gaf?
quote:
Een burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsgebonden 9-cijferig nummer. U vindt dit nummer onder meer op uw rijbewijs, paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Als er geen BSN op uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart staat, betekent dit echter niet automatisch dat u geen BSN heeft.
quote:
Een BSN is meestal niet vermeld in een paspoort of op een Nederlandse identiteitskaart die, nadat u uit Nederland bent vertrokken, is afgegeven.
en
quote:
Als u na 1 oktober 1994 naar het buitenland bent vertrokken, heeft u waarschijnlijk wel een BSN (...). Als u na 1 oktober 1994 bent vertrokken naar het buitenland en u vraagt DigiD aan via een balie, kan de medewerker aan de balie uw BSN opzoeken.
maw: Je hebt gewoon een bsn, maar die staat niet standaard meer in je paspoort. Soms nog wel (wanneer wordt niet gezegd), maar in jouw geval dus niet. Maar je kunt je BSN gewoon opvragen zodra je weer een digid aanvraagt...

• Brent
"meestal" is wat vreemd: waarom soms wel en soms niet? Hoe wordt dat bepaald?

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:58:
"meestal" is wat vreemd: waarom soms wel en soms niet? Hoe wordt dat bepaald?
In hoeverre is dat belangrijk voor de vraag of je nog steeds een BSN hebt? :/ Stel de vraag aan de ambassade of bij de gemeente waar je je straks wil inschrijven, maar voor je pensioenvraag is het niet relevant lijkt me

• Brent
quote:
naitsoezn schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:59:
[...]

In hoeverre is dat belangrijk voor de vraag of je nog steeds een BSN hebt? :/ Stel de vraag aan de ambassade of bij de gemeente waar je je straks wil inschrijven, maar voor je pensioenvraag is het niet relevant lijkt me
Nee, dat klopt, maar in de ontstane discussie is de bewoording vreemd: waarom zou het soms wel en soms niet erop gedrukt worden, zonder duidelijke regels daarover?

• Melniek
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:53
quote:
BastaRhymez schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:42:
Binnen 6 maanden na een switch van baan kan je een "waardeoverdracht" aanvragen. Hiervoor gelden enkele regels (belangrijkste is dat BEIDE pensioenfondsen een dekkingsgraad >100% hebben).

Maar informeer goed of het verstandig is, want als je oude pensioenfonds op (even extreem genomen) op 120% staat en je nieuwe op 102%, dan krijg je in de toekomt mogelijk minder pensioen uitgekeerd (er is immers minder geld in de pot). Daarnaast verlies je ook een deel van je opgebouwde pensioen als je overstapt. Dat hoeft echter niet erg te zijn, als je bijv de situatie van hiervoor omdraait ( je gaat van 102% dan naar 120%).

Dit is niet waar.

Sinds dit jaar is de termijn van 6 maanden komen te vervallen. Het pensioenfonds waarbij je pensioen opbouwt is verplicht hieraan mee te werken.

Een pensioenfonds mag alleen waardeoverdrachten uitvoeren, wanneer de beleidsdekkingsgraad boven de 100% ligt. Dit is geen belemmering om waardeoverdracht aan te vragen, als deelnemer heb jij hier niets mee van doen. Het betekent wel dat je aanvraag pas wordt opgepakt op het moment dat zowel je oude als nieuwe fonds boven de 100% zitten.

Daarnaast gaat er geen opgebouwd pensioen verloren bij waardeoverdracht. Als er al kosten gerekend worden, dan mag dit niet ten koste van de overdrachtswaarde gaan. Wanneer je van pensioenfonds A overdraagt naar fonds B en beiden hebben dezelfde regeling, dan krijg je exact dezelfde aanspraken terug na overdracht.

Als je waardeoverdracht overweegt, staar je dan niet blind op alleen de dekkingsgraad.
quote:
[...]

Als jouw actuele (buitenlands) adres bekend is bij de fondsen, zullen zij jou gewoon aanschrijven (op pensioenleeftijd, bij afkoop etc.). Zoals gezegd zullen de meeste fondsen aangesloten zijn op de BRP. Als jouw adres daar niet in is vermeld, zul jij zelf zorg moeten dragen dat dat wel het geval is.

Melniek wijzigde deze reactie 26-01-2016 08:36 (3%)

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Januari 2015 is m'n werkgever overgestapt op een nieuwe pensioeninstelling. Halverwege het jaar ben ik overgestapt naar een andere werkgever. Het deel wat in 2015 was opgebouwd is zodanig weinig dat ik het laat overboeken naar de nieuwe pensioeninstelling.
Hetgeen ik eerder heb opgebouwd laat ik staan, dat is wat hoger plus het feit dat die al vanaf 65 jaar vrijkomt geeft mij een extra reden om het te laten staan (nieuw opgebouwd pensioen keert uit vanaf 67).
Geen idee of dat juist is, maar dat zal de tijd leren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-04 21:59
quote:
Brent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:26:
[...]
Exact. Wat een gedoe is dat per brief.

[...]

Je bedoelt dus: van buitenland naar je NL-fonds? Ook daar geld die 6 maanden regeling voor? Ik heb dus een Frans pensioen, ik reken er niet op dat ik uberhaupt iets kan regelen binnen 6 maanden :/

[...]

Mocht je je dit topic nog herinneren tegen die tijd, ik hou me aanbevolen over je ervaring mbt het terughalen van je buitenlandse pensioen.
Ja, van buitenland naar mijn NL regeling (die ik dus zelf kan kiezen), mijn buitenlandse pensioenverzekeraar werkt daar aan mee volgens het contract. Of de NL regeling daaraan mee gaat werken en tegen welke voorwaarden, zal een van de criteria zijn waarop ik de regelingen zal vergelijken.

Ik denk dat het tzt terughalen nog wel mee zal vallen, het is een redelijk grote en bekende verzekeraar daar te lande, en mijn werkgever heeft daar de pensioenregeling lopen voor onze hoofdvestiging daar. Het zal administratief wel wat voeten in aarde hebben. Het is dus niet zo dat ik er geen banden meer mee heb, iig voorlopig speelt dat niet. Maar je weet nooit natuurlijk, dus we'll see :). En wellicht neem ik het toch mee naar een NL regeling.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True