Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modem -> router via draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarnixNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-11 14:59
Bij de aanleg van een netwerk in mijn nieuwe appartement bent ik op een klein probleem gestuit: een kabel trekken vanaf de meterkast waar de adsl verbinding binnenkomt naar de woonkamer waar de router staat blijk zo goed als onmogelijk.
Nu heb ik wel gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn het modem draadloos verbinding te laten maken met de router.
Echter ben ik na een zoektocht niet veel wijzer behalve dat ik het modem in bridge modus moet zetten. Iemand die kort een instructie kan geven hoe is dit instel en of ik evt nog extra apparatuur nodig heb?

Mijn setup:
Modem van Tele2
Router van D link DIR-868L

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MarnixNL op 26-01-2016 13:37)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de D-Link als AP instelt kun je dit niet doen, dan moet je het instellen als wireless bridge. Ik weet niet 1-2-3 of dat met default fw van de 868 kan, maar je kunt er DD-WRT op draaien, daar kan het zeker mee. Bedenk wel dat als je dit doet, de 868 niet meer als AP werkt en al je draadloze apparaten rechtstreeks met de Tele-2 modemrouter in de meterkast moeten verbinden, wat allicht niet altijd gaat lukken.

Verbinding tussen meterkast en woonkamer draadloos laten verlopen is gewoon een heel slecht idee. Als je echt geen UTP kunt trekken (wat bij nieuwe woning als je gaat verhuizen toch echt niet zo moeilijk zou moeten zijn, desnoods langs plinten of onder trap etc trekken) dan is via MoCA (coaxkabel) of PLC (stroomnet) verbinding maken vrijwel zeker beter idee dan via WiFi. Maar wederom: je gaat verhuizen. Dan ben je toch bezig huis in te richten. Klein beetje meer moeite om het in een keer goed te doen betaalt zich over de tijd dat je er woont dubbel en dwars terug.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je wilt kan prima, maar dan moet je wat extra apparatuur aanschaffen...

Even ervan uitgaande dat modem in bridge mode kan (iirc bij Tele2 niet mogelijk), wordt daarmee gelijk ook WiFi uitgeschakeld. Je zult dus nog een Wireless Bridge op moeten zetten tussen de modem en de router. Daarvoor zul je twee AP's moeten nemen en eentje bij de modem plaatsen en de andere voor de router. Vervolgens de ene AP als AP instellen, de andere als Wireles Bridge en dan router op de WAN van de AP die als bridge ingesteld is aansluiten.

Maar...

Waarom wil je dit in vredesnaam???

Het kost moeite, geld, meerdere kastjes en is storingsgevoelig.

Het lijkt me stukken beter de router in de meterkast te laten (evt gewoon de ingebouwde router in de Tele-2 modem gebruiken) en voor WiFi elders in huis op plek waar je wel UTP kunt trekken een AP te hangen, bijvoorbeeld die DIR-868 als AP ingesteld.

Oslik blyat! Oslik!

• MarnixNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-11 14:59
Bedankt voor je reactie. Ik heb een aantal apparaten die geen verbinding met WiFi kunnen maken zoals een decoder. Maar als ik het goed begrijp kan ik de d link instellen als AP. Daar verbind ik de bekabelde apparaten aan en deze stuurt dan draadloos het signaal door naar het Tele2 modem? Is dat gemakkelijk in te stellen?

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de D-Link als AP instelt kun je dit niet doen, dan moet je het instellen als wireless bridge. Ik weet niet 1-2-3 of dat met default fw van de 868 kan, maar je kunt er DD-WRT op draaien, daar kan het zeker mee. Bedenk wel dat als je dit doet, de 868 niet meer als AP werkt en al je draadloze apparaten rechtstreeks met de Tele-2 modemrouter in de meterkast moeten verbinden, wat allicht niet altijd gaat lukken.

Verbinding tussen meterkast en woonkamer draadloos laten verlopen is gewoon een heel slecht idee. Als je echt geen UTP kunt trekken (wat bij nieuwe woning als je gaat verhuizen toch echt niet zo moeilijk zou moeten zijn, desnoods langs plinten of onder trap etc trekken) dan is via MoCA (coaxkabel) of PLC (stroomnet) verbinding maken vrijwel zeker beter idee dan via WiFi. Maar wederom: je gaat verhuizen. Dan ben je toch bezig huis in te richten. Klein beetje meer moeite om het in een keer goed te doen betaalt zich over de tijd dat je er woont dubbel en dwars terug.

Oslik blyat! Oslik!