Asus Direct cu-II op r9 290

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:34
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een asus direct cu-II r9 290 welke tijden het gamen toch wel aardig warm wordt (zeker voor non-reference). Meestal loopt hij ongeveer tegen de 90 graden aan. Nu heb ik op internet een beetje zitten lezen en dit lijkt te komen doordat de koeler eigenlijk gekopieerd is van de gtx780 (welke een groter oppervlak heeft) en daarom niet goed contact maakt.

Een tijdje terug heb ik de koeler er afgehaald om de koelpasta te vervangen (scheelde ongeveer een graad of 5) en het viel me toen op dat twee van de vijf heatpipes überhaupt geen direct contact maken met de chip. Nu had ik dus de volgende vraag :) : is het mogelijk om de ruimte tussen te chip en de "zwevende" heatpipes te vullen met thermal pads en/of een hele berg koelpasta?

Voordat ik mijn kaart om zeep help leek het me verstandig om hier wat meer informatie over te verzamelen. Kon er op het internet verder niks over vinden.

Zou zoiets werken?
http://www.ebay.com/itm/B...211759:g:BI4AAOxyaURTjX~o

Groet Tijmen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

is het mogelijk om de ruimte tussen te chip en de "zwevende" heatpipes te vullen met thermal pads en/of een hele berg koelpasta?
Nee, ik zou dat zeker niet doen.

Koelpasta is puur om oneffenheden tussen heatsink en de chip (heatspreader) te vullen, veel pasta gebruiken werkt juist negatief want dan gaat het isoleren!

Thermalpad zijn ook niet echt bedoeld daarvoor, en ook daar heb je dan kans dat het de koeling niet ten goede komt (dikke thermal pads zijn volgens mij ook niet geschikt voor dat soort doeleinden, en dunne pads stapelen krijg je het zelfde probleem als met koelpasta, het isoleert).

offtopic:
Koelpasta is ook eigenlijk een domme vertaling, het spul zelf koelt namelijk niet, het moet hitte geleiden en is puur voor oneffenheden opvullen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 25-01-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
geleid koelpasta alsnog niet altijd beter dan lucht? Enige probleem wat ik zou zien met veel koelpasta is dat het wellicht niet op zijn plek blijft en over de chip uitloopt, weet niet of dat schade aanricht. Bij de thermal pads had ik mijn bedenkingen omdat die (voor zover ik weet) met name gebruikt worden bij passieve heatsinks, waarbij de temperatuur dus niet zo hoog wordt als op de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Zoek en/of maak passende koperen shims. Die geleiden heel wat beter dan een dikke laag thermal pasta. Aan beide kanten moet natuurlijk een beetje van het spul, daarna kan je het gat opvullen.

Wees wel héél secuur: als jij je GPU koeler monteert en er zit een shim scheef kan dat voor fatale puntbelasting zorgen!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Misschien een gpu koeler kopen die wel past op je asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mijn Asus R9 290 werd niet warmer dan 78 graden...krijgt de kaart wel genoeg frisse lucht??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
pwillemske schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:44:
Mijn Asus R9 290 werd niet warmer dan 78 graden...krijgt de kaart wel genoeg frisse lucht??
Hij staat een beetje in een hoekje gepropt onder mijn bureau, met de achterkant praktisch tegen de muur. Zal wel niet goed zijn voor de koeling maar verplaatsen is eigenlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
kan je een foto maken van de interne en externe situatie? (in en rondom je kast)

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
http://imgur.com/Xlxnbyg
http://imgur.com/VqUgm1K

Ben trouwens nog wel vergeten te zeggen dat deze temperaturen gehaald worden met de fans op 100% (fan profile via msi afterburner). Net ging hij even zelfs naar de 95°C.

Wat misschien ook nog uit kan maken is dat hij geflashed is naar een 290x, alhoewel hij ook al zo warm werd met de oude bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Wat doet de temp als je het zijpaneel er af hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
loki504 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:41:
Wat doet de temp als je het zijpaneel er af hebt?
Gaat wel een redelijk stukje omlaag, maar blijft alsnog aan de hoge kant (rond de 85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
skylorz schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Gaat wel een redelijk stukje omlaag, maar blijft alsnog aan de hoge kant (rond de 85).
Is dit tijdens gamen? Of bij het draaien van een benchmark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
Verschilt een beetje per game/benchmark. Tijdens 3dmark wordt hij niet warmer dan 90 (100% usage), terwijl bij bijvoorbeeld Squad hij naar de 95 gaat (bij dus niet een constante 100% usage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
Voor de mensen die nog interesse hebben. Ik heb een paar weken geleden van die goedkope koelpasta uit china besteld en daar 4 tubes van rondom de chip gesmeerd om de ruimte op te vullen. De temperaturen zijn tijden de firestrike benchmark van 90 naar 75 afgenomen, en bij het spelen van games van 90+ naar niet hoger dan 70.

Deze oplossing lijkt me voor praktisch alle 290's (en wellicht andere gpu's) een goede manier om de temperatuur omlaag te krijgen aangezien het contact oppervlak met de chip zonder extra koelpasta nogal klein is.

Het gaat hier om deze koelpasta:
http://www.ebay.com/itm/N...211caf:g:7FsAAOxyyq5TO4PD

vraag me trouwens nog wel af wat het resultaat was geweest als ik betere koelpasta had gebruikt.

edit: nieuwe temperaturen zijn met ongeveer 50% fan speed, terwijl de oude met 100% fan speed waren.

[ Voor 5% gewijzigd door skylorz op 10-02-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Betere koelpasta had zo'n 2-4 graden gescheeld wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Hmm misschien ook maar eens proberen dan. Mijn Asus R9 290 wordt ook de hele tijd 95% graden als ik goed loop te gamen. Opzich geen ramp, ik heb jarenlang met videokaarten gegamed die zo warm worden. Maar wat koeler is ook niet zo erg. Al was het alleen maar vanwege de fanspeed die dan ook weer wat lager kan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Lijkt mij dat er iets meer aan de hand was. Maar het is opgelost. En daar gaat het om. En wat doen je vram? Die waren altijd al een probleempje voor de asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylorz
vram blijft tussen de 60 a 70 graden
MsG schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:46:
Hmm misschien ook maar eens proberen dan. Mijn Asus R9 290 wordt ook de hele tijd 95% graden als ik goed loop te gamen. Opzich geen ramp, ik heb jarenlang met videokaarten gegamed die zo warm worden. Maar wat koeler is ook niet zo erg. Al was het alleen maar vanwege de fanspeed die dan ook weer wat lager kan.
hier kan je zien waar ik precies de koelpasta heb aangebracht (binnen de rode lijnen dus):
http://imgur.com/gReDehr

wel opletten dat je niet-geleidende koelpasta gebruikt (dus bijvoorbeeld geen arctic silver) aangezien het op de condensatoren op de chip terecht komt.

overigens in het midden natuurlijk ook een beetje pasta, maar niet meer dan normaal :)

[ Voor 6% gewijzigd door skylorz op 10-02-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
skylorz schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:36:
Voor de mensen die nog interesse hebben. Ik heb een paar weken geleden van die goedkope koelpasta uit china besteld en daar 4 tubes van rondom de chip gesmeerd om de ruimte op te vullen. De temperaturen zijn tijden de firestrike benchmark van 90 naar 75 afgenomen, en bij het spelen van games van 90+ naar niet hoger dan 70.

Deze oplossing lijkt me voor praktisch alle 290's (en wellicht andere gpu's) een goede manier om de temperatuur omlaag te krijgen aangezien het contact oppervlak met de chip zonder extra koelpasta nogal klein is.

Het gaat hier om deze koelpasta:
http://www.ebay.com/itm/N...211caf:g:7FsAAOxyyq5TO4PD

vraag me trouwens nog wel af wat het resultaat was geweest als ik betere koelpasta had gebruikt.

edit: nieuwe temperaturen zijn met ongeveer 50% fan speed, terwijl de oude met 100% fan speed waren.
Zal dat contact (wel / niet goed) verschillen per fabrikant en koeler? Dat lijkt mij althans. Ik heb een R9 290 van Powercolor, maar als koelpasta helpt, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk. Deze kaart is standaard overclocked en krijg met 1070Mhz (videochip) 5440Mhz (geheugen) zo'n 75C.

...

Pagina: 1