Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een systeemfile op sector 0 (bootsector?) laten beginnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mradditive
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06 15:51
Ik hoop dat ik hier op het juiste forum zit. Ik heb een paar maanden geleden een 2e hands synthesizer gekocht (Kawai 5000S). Omdat het al een oudje is, zat er nog een floppy drive in. Die heb ik vervangen door een USB floppy emulator. Deze werkt uitstekend om patches mee te laden en saven :) Het probleem is echter het operating systeem in te lezen (K5000SR.SYS). De synth verwacht dat dit file begint op sector 0.
Gewoon kopieren werkt niet. Weet iemand van jullie hoe ik dit voor elkaar krijg? Ik gebruik Windows 10 op mijn pc.

Beste antwoord (via Mradditive op 26-01-2016 17:03)

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 18:26
Via een hex editor (zoals Winhex) kun je een systeempartitie kopieren (of wat dan ook) naar welke offset je maar wilt. Er zijn vast ook wel gratis hexeditors te vinden. We leven oppassen dta je de juiste destination kiest. Je wilt niet je eigen schijf overschrijven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 18:26
Via een hex editor (zoals Winhex) kun je een systeempartitie kopieren (of wat dan ook) naar welke offset je maar wilt. Er zijn vast ook wel gratis hexeditors te vinden. We leven oppassen dta je de juiste destination kiest. Je wilt niet je eigen schijf overschrijven.

• Mradditive
Dank je wel, je hebt me een eind op weg geholpen. Ik heb HxD gedownload, een USB stick geformateerd op mijn synth en kan nu bekijken hoe het format eruitziet. Sector 0 begint met: EB 3E 90 4B 41 57 41 49 31 2E 30 00 02 01 01 00 02 E0 00 40 0B F0 09 00 12 00 02 00 00 00 00 00 ë>.KAWAI1.0......à.@.ð.......... (eerste 2 regels) Hoe weet ik nu waar ik mijn systeemfile moet plaatsen, en hoe doe ik dat? Sorry, mijn kennis van hex editing is zeeeer beperkt. Ik hoop dat je me verder op weg kunt helpen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet dat je met Linux en het 'dd' commando ruwe data kan lezen en schrijven naar een opslagmedium. Je kan ermee een image maken, je aanpassingen maken via een hexeditor en daarna weer terugschrijven. Het zou mij verbazen als er niet iets vergelijkbaars is voor Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Mradditive
Ja, dat had ik al gevonden, maar dan zal ik eerst een image moeten hebben van de originele disk, en die heb ik niet, ik heb alleen het systeemfile, en ik weet dat die op de bootsector moet beginnen.