User reviews beoordelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:11
Naar aanleiding van een review van mijzelf, maar ook in een breder kader, vraag ik me af of er ergens richtlijnen bestaan voor het modereren/beoordelen van user reviews. De mogelijkheden zijn:
code:
1
2
3
4
0   Oppervlakkig
+1  Beknopt 
+2  Uitvoerig   
+3  Spotlight

Maar er is verder eigenlijk totaal geen duiding van de richtlijnen voor de juiste score. Althans: ik heb uitvoerig gezocht, maar niet gevonden. Ook valt me op dat er uiteindelijk naar de gemiddelde beoordeling wordt gekeken, en niet naar de mediaan (zoals bij reacties).

Nu staat mijn review inmiddels goed hoor (+2) maar ik merk dat er ook gewoon een aantal meningmoderaties tussen zitten, waarbij ik het gevoel heb dat het komt doordat ik me wat kritisch uitlaat over Apple (altijd gevaarlijk ;) ). Daarbij ben ik niet de enige; ik zie bijvoorbeeld dat zelfs deze review een paar keer als oppervlakkig en beknopt is beoordeeld. Terwijl het een van de meest diepgaande reviews is over een voeding en zo'n beetje alles is beschreven wat je maar kunt bedenken. Overigens wordt dit ook wel weer netjes rechtgetrokken door andere beoordelingen, maar juist is is het natuurlijk niet.

Mijn vraag is dus met name: kan er ergens in de Modfaq ook een kopje komen over het beoordelen van user reviews, waarbij dan een linkje komt in het beoordelingsvakje?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Als je met de muis op een score staat zie een kleine nadere toelichting van de scoren.

0 "Deze review help niet met het vormen van een oordeel".
+1 "Deze review is beknopt maar help bij het vormen van een oordeel"
+2 "Deze review maakt de ins en outs van het product goed duidelijk"
+3 "Deze review is uitstekend en verdient een plaats is de schijnwerpers"

De score van 0 t/m +2 lijken mij opzicht wel redelijk duidelijk. Over de +3 zou je kunnen discusieren wanneer een review uitstekend is, al lijkt het mij wel dat wilt een review een +3 krijgen deze toch ook voldoet aan de criteria om een +2 te krijgen.

Philips Hue Secure Contact sensor Review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Overigens, dat het gemiddelde en niet de mediaan gebruikt wordt is ook wel een blunder. Daar moet nog maar eens goed over nagedacht worden, want nu beloon je 0 en +3 stemmers terwijl je juist wilt dat mensen de juiste score geven (zelfde verhaal als met moderaties vroeger).

Bij de mediaan telt een stem op +1 of +2 even zwaar als je nu op +3 staat. Bij het gemiddelde telt een +1 2x zo zwaar als een +2 en een 0 4x zo zwaar. Als de juist score +3 zou zijn, dan trekt een 0 je 5x zo hard naar beneden, je hebt 5 +3 stemmen nodig om één 0 te corrigeren.

edit: minimaal 0 ipv -1 idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dorus op 25-01-2016 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

De -1 bestaat niet voor reviews, maar verder heb je gelijk: De mediaan heeft zich al bewezen voor reacties en ik zie niet waarom het voor reviews niet zou moeten gelden. Verder vraag ik me af hoe veel zin een extra stuk in de ModFAQ heeft: Zoals -zeehond al aangeeft staan de scores uitgelegd en ik acht de meeste mensen wel in staat naar eigen inzicht een review te beoordelen.
Een monitorsysteem voor grote afwijkingen op userreviewmoderaties zie ik wel wat in, al weet ik niet of daar al systemen voor zijn. Verder lijkt het me niet nodig om verkeerde moderaties te melden (zoals ook nu met moderaties op reacties het geval is) tenzij het de score beïnvloedt. De invloed van grote afwijkingen kun je dus al beperken door met de mediaan te gaan werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Migrator op 25-01-2016 15:45 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Zeehond schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:59:
Als je met de muis op een score staat zie een kleine nadere toelichting van de scoren.

0 "Deze review help niet met het vormen van een oordeel".
+1 "Deze review is beknopt maar help bij het vormen van een oordeel"
+2 "Deze review maakt de ins en outs van het product goed duidelijk"
+3 "Deze review is uitstekend en verdient een plaats is de schijnwerpers"
Nu (op desktop) zie ik dat ja, dankjewel.

Ik heb de afgelopen dagen alleen via mijn telefoon en tablet op Tweakers gezeten, en dan is er dus geen enkele manier om dat naar voren te krijgen. Gezien het aandeel bezoekers via die apparaten is het misschien toch handig om dit op een andere manier inzichtelijk te maken. Brainfart: bij het aantikken van de beoordeling eerst de toelichting laten zien en dan bevestigen o.i.d.

En inderdaad: bij de mediaan zou mijn review een stuk steviger op +2 staan dan bij het gemiddelde. Nu is 1x een 0 voldoende om naar beneden af te ronden naar 1, terwijl bij de mediaan 3x een 0 nodig is om de review op 1 te krijgen. Het was eigenlijk maar een terloopse opmerking van me, maar wel relevant nu ik er verder over nadenk. Het zou ook in het kader van consistentie beter zijn om overal de mediaan te gebruiken.

Niet dat ik hier nu teveel wil focussen op mijn review (daarom ook niet gelinkt), maar het maakt het voor mijzelf even wat inzichtelijker.

PS: eigenlijk is dit meer een discussietopic dan een vraag, maar ik kan het topictype niet aanpassen. Kan een moderator dat wel?

[ Voor 11% gewijzigd door Tjolk op 25-01-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ger schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:56:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen alleen via mijn telefoon en tablet op Tweakers gezeten, en dan is er dus geen enkele manier om dat naar voren te krijgen. Gezien het aandeel bezoekers via die apparaten is het misschien toch handig om dit op een andere manier inzichtelijk te maken. Brainfart: bij het aantikken van de beoordeling eerst de toelichting laten zien en dan bevestigen o.i.d.
Ook niet als je op de score die je wilt geven even je vinger houd? Ik krijg namelijk zowel op mijn telefoon (Windows phone) maar ook op mijn new 3DS uitleg te zien van de score.

Philips Hue Secure Contact sensor Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Zo, ja, inderdaad. Maar dat moet je dan ook maar weten...

Pagina: 1