Vraag

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 17:02

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Ik zoek een?
Snelle, compacte digitale camera die ik kan gebruiken in en rondom het water.

Wat is je budget?
Maximaal 230 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb kinderen en elk jaar gaan we op vakantie. Het zou leuk zijn als we dan ook wat kiekjes kunnen nemen in en rondom het water. Het zou erg leuk zijn als zelfs mijn dochter van vier hem kan besturen (dit is een extraatje). Kortom, een leuk toestel waarmee je snel en fijn foto's kunt maken, vooral overdag en in en rondom het water. We gaan er niet mee duiken, maar willen wel onze waterpret vastleggen.

Tevens ben ik een fervent photoshopper (PS 5.5 en Affinity Photo), dus een beetje kwaliteit kan ik wel waarderen. het hoeft geen RAW te zijn btw

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf een aantal apparaten gevonden, maar de reviews zijn niet echt denderend.

- Panasonic Lumix DMC-FT30: een mooi toestel om te zien, maar schiet blijkbaar geen mooie plaatjes aldus de reviews. Qua prijs en looks zou dit bijna een instant buy zijn, maar reviews geven mij de indruk een slechte koop te doen. Camera schijnt erg traag te zijn.

Prijs rond de 125 euro

- Fuji XP80 - een spuuglelijk toestel, maar de foto's zijn 'bright and punchy' aldus reviews en dat klinkt dan weer erg goed. Tevens een aardig goede witbalans. Onder water schijnt het dan weer minder te zijn, wat ik erg jammer vind.

Prijs rond de 160 euro

- Nikon Coolpix AW130 - de duurste van het stel en dus de hoogste verwachting. Met een dergelijke prijs verwacht ik zelf ook meer dan simpelweg wat natte plaatjes. Reviews zijn misschien wat strenger in dit geval. Men spreekt over 'disappointing' en veel ruis.

Prijs rond de 260 euro

- Sony Cyber-shot DSC-TX30
Ook hier weer wisselende reviews. Na veel zoeken blijkt ook dat ik te weinig verstand heb van digitale camera's om nu echt te weten of een review hout snijdt of niet. Wel een erg mooi toestel en de prijs lijkt best aardig. Wel veel rode ogen als ik afbeeldingen bekijk....

Prijs rond de 220 euro

Welke vragen heb je hier nog over?
Soms zie je ook tweedehands toestellen, maar ik vraag me af of dat een goed idee is met camera's gezien de gevoeligheid van lens en de hardware an sich. Het scheelt vaak wel veel geld.

Bovenstaande keuze is wat ik heb gevonden, ik denk eigenlijk dat er meer toestellen zijn, maar dat is meer een logische aanname.

[webhero.nl]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:54

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Excuus, beetje vreemde plek inderdaad. :)

Dank voor de verhuizing naar de experts!

[webhero.nl]

Verwijderd

De meeste waterdichte camera's hebben een kleine sensor en zullen nooit topkwaliteit levern. Zeker niet bij weinig licht. Een van de betere is de Olympus Tough TG4.
https://www.ephotozine.co...-tough-cameras-2015-17302
http://www.tomsguide.com/...-cameras,review-2194.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 11:24 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hebt ook nog de Tough serie van Olympus, bijvoorbeeld pricewatch: Olympus Tough TG-860 Zwart

Nadeel van deze camera's is dat ze allemaal vrij eenvoudige, kleine lensjes hebben en een kleine sensor. En dat ga je (zoals je al had gevonden in de reviews) merken in de beeldkwaliteit.

Compactcamera's met een betere beeldkwaliteit bereiken dat door een betere lens (groter, uitschuifbaar) en daarachter een iets grotere sensor. Maar een dergelijke constructie past niet echt in zo'n compact waterdicht formaat natuurlijk.

Maar van de andere kant, is de beste camera de camera die je daadwerkelijk bij je hebt. Dus het kan een prima afweging zijn om wat in te leveren op beeldkwaliteit, maar dan wel een camera te hebben die je mee kan nemen tijdens de waterpret. Voor dat soort situaties lijkt het me ook vooral belangrijk om die leuke momenten vast te leggen en is de kwaliteit een stuk minder belangrijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 25-01-2016 11:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Is het verlies aan kwaliteit dusdanig dat de een waterdichte, draagbare camera te kopen (voor niet teveel geld) eigenlijk niet aan te raden is?

edit: ik zie je wijziging. Voor een beetje fun foto moet het dus wel kunnen.

Tough serie helemaal niet gezien. Ik ga snel kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door koekiemonster op 25-01-2016 11:30 . Reden: reactie op wijziging ]

[webhero.nl]

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 14:47
Wij zijn blij met de Coolpix S32 goede foto's onder water en als het goed is shockproof (deze functie is nog niet uitgetest :P )

Onder als boven water schiet hij keurige foto's. Daarnaast zitten er ook leuke standen op voor de kids, zodat ze aparte foto's kunnen schieten. De kleine man van ons vindt het een geweldig ding en kan hem niet laten liggen :)
Prijs is ronde de 90 - 100 euries

Verwijderd

De waterdichte camera's zijn zeker niet slecht maar zullen bij weinig licht meer ruis vertonen dan bv een DSLR.
Pagina: 1