Vraag

• orangegoblin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-04-2025
Beste mensen,

ik wil graag weten hoe ik het juiste geheugen kan kiezen.

Ik heb het volgende bord op het oog; MSI Z170A Krait gaming (zoals in titel aangegeven)

bij de specs staat het volgende voor geheugen;
3600(OC)/ 3200(OC)/ 3000(OC)/ 2800(OC)/ 2600(OC)/ 2400/ 2133 MHz

Ik heb de volgende vragen;
- maakt het veel verschil of je 1 x 8GB neemt of 2 x 4GB?

- is 2400MHz veel sneller dan 2133MHz?

- betekent '(OC)' dat een 2600MHz latje niet werkt, het moederbord een overclock moet instellen, of dat je bijvoorbeeld een 2400MHz latje tot genoemde OC waardes kan overklokken (iig vanuit het moederbord)

Ik wil een nieuwe pc bouwen, dat is al een tijdje geleden (nu phenom II x2 555 syteempje). Gaat gebruikt worden voor 3D-ontwerpen (tuinarchitectuur) en casual gaming (vooral fallout4).

Ik zat te denken aan 1 x 8GB, om dan evt later nog een of meer bij te plakken.

Beste antwoord (via orangegoblin op 25-01-2016 15:48)

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2025
Officieel is alles boven de 2133MHz buiten Intel spec. Echter, zoals elke generatie, werkt sneller geheugen prima. Op alle MSI Z170 moederborden zul je prima elk geheugen bankje tot ong. 3200MHz blindelings kunnen gebruiken in elke configuratie (2 of 4 bankjes). Voor snelheden daarboven zou ik de compatibility list even raadplegen, in het geval van Z170A KRAIT GAMING: https://www.msi.com/produ...GAMING.html#support-ocmem

- maakt het veel verschil of je 1 x 8GB neemt of 2 x 4GB? De Z170 chipset is geoptimaliseerd voor Dual Channel geheugen, d.w.z. dat het gebruik van 2 of 4 bankjes aangeraden wordt voor de beste performance en stabiliteit.

- is 2400MHz veel sneller dan 2133MHz? In synthetische benchmarks ga je dit vooral zien, over het algemeen valt het verschil vooral daar op. Wel moet ik zeggen dat er tegenwoordig een steeds meer AAA-games op de markt zijn die voordeel van sneller geheugen hebben (The Witcher 3 bijvoorbeeld heeft er veel voordeel van). Deze video laat dat vooral heel goed zien: YouTube: Core i5 6500 Review: Gaming Performance, Overclocking and More
Verder is 2400MHz de sweetspot momenteel kwa prijs/prestatie dus zou ik gewoon voor een 2400MHz kitje gaan, ook vanwege de future proof factor.

- betekent '(OC)' dat een 2600MHz latje niet werkt, het moederbord een overclock moet instellen, of dat je bijvoorbeeld een 2400MHz latje tot genoemde OC waardes kan overklokken (iig vanuit het moederbord). Zie mijn antwoord bij vraag 1. Het moederbord heeft 'gewoon' een geheugen multiplier waarbij je je gewenste snelheid kan instellen. Per merk kan het verschillen hoe ze deze onderhuids toepassen (multiplier x geheugen bus snelheid), zo kan het zijn dat wanneer je 2800MHz instelt hij in de praktijk i.p.v. de te verwachte 14 x 200MHz onderhuids 10.5 x 266MHz draait.

Ergo: Je kunt prima sneller geheugen op een Z170 moederbord draaien, gewoon XMP instellen en gaan :) De KRAIT GAMING gaat je zeker tevreden stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door t!n0 op 25-01-2016 15:37 ]

Alle reacties

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Ga je overklokken?
Anders kan je 60 euro besparen op die mobo..

• orangegoblin
Enigzins. Ik heb nog zitten twijfelen over een B150, maar hiermee heb ik in ieder geval nog de mogelijkheid. Daarnaast zag ik op de MSI site dat er tot eind februari een cashback actie van €25,- is op dit bord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een Intelplatform is het niet zo heel boeiend om er heel snel geheugen in te zetten, omdat je daar bijzonder weinig extra prestaties van terugziet.

• orangegoblin
Dus wellicht beter voor 2133MHz gaan en eerder geld steken in een 2e latje van 8GB ivm 3D-bewerking. Overigens gaat het niet om bewegende 3D beelden, dus mogelijk al geen 16GB nodig.
Ik ga eerst met 8GB beginnen.

Acties:
  • Beste antwoord

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2025
Officieel is alles boven de 2133MHz buiten Intel spec. Echter, zoals elke generatie, werkt sneller geheugen prima. Op alle MSI Z170 moederborden zul je prima elk geheugen bankje tot ong. 3200MHz blindelings kunnen gebruiken in elke configuratie (2 of 4 bankjes). Voor snelheden daarboven zou ik de compatibility list even raadplegen, in het geval van Z170A KRAIT GAMING: https://www.msi.com/produ...GAMING.html#support-ocmem

- maakt het veel verschil of je 1 x 8GB neemt of 2 x 4GB? De Z170 chipset is geoptimaliseerd voor Dual Channel geheugen, d.w.z. dat het gebruik van 2 of 4 bankjes aangeraden wordt voor de beste performance en stabiliteit.

- is 2400MHz veel sneller dan 2133MHz? In synthetische benchmarks ga je dit vooral zien, over het algemeen valt het verschil vooral daar op. Wel moet ik zeggen dat er tegenwoordig een steeds meer AAA-games op de markt zijn die voordeel van sneller geheugen hebben (The Witcher 3 bijvoorbeeld heeft er veel voordeel van). Deze video laat dat vooral heel goed zien: YouTube: Core i5 6500 Review: Gaming Performance, Overclocking and More
Verder is 2400MHz de sweetspot momenteel kwa prijs/prestatie dus zou ik gewoon voor een 2400MHz kitje gaan, ook vanwege de future proof factor.

- betekent '(OC)' dat een 2600MHz latje niet werkt, het moederbord een overclock moet instellen, of dat je bijvoorbeeld een 2400MHz latje tot genoemde OC waardes kan overklokken (iig vanuit het moederbord). Zie mijn antwoord bij vraag 1. Het moederbord heeft 'gewoon' een geheugen multiplier waarbij je je gewenste snelheid kan instellen. Per merk kan het verschillen hoe ze deze onderhuids toepassen (multiplier x geheugen bus snelheid), zo kan het zijn dat wanneer je 2800MHz instelt hij in de praktijk i.p.v. de te verwachte 14 x 200MHz onderhuids 10.5 x 266MHz draait.

Ergo: Je kunt prima sneller geheugen op een Z170 moederbord draaien, gewoon XMP instellen en gaan :) De KRAIT GAMING gaat je zeker tevreden stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door t!n0 op 25-01-2016 15:37 ]

• orangegoblin
De Z170 chipset is geoptimaliseerd voor Dual Channel geheugen, d.w.z. dat het gebruik van 2 of 4 bankjes aangeraden wordt voor de beste performance en stabiliteit.

Waar vind je dit soort informatie (voor iemand die door de bomen het bos niet kan zien).

Bedankt, het begint weer te kriebelen :)
Pagina: 1