MBP Early 2015 heeft allemaal rare bugjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23
Hoi mensen,

Sinds zo'n drie maandjes heb ik mijn dikke Asus game-laptop ingeruild voor een Early 2015 MBP, en tot ongeveer een maand geleden beviel de switch helemaal goed.

Echter begint mijn laptop nu wat (softwarematige) kuren te vertonen, en ze lopen zo enorm uiteen dat mijn lieve vriend Google me nog niet echt heeft kunnen helpen.

- Cursor verdwijnt soms in Safari.
- Video’s (in Safari) verliezen soms hun progress bar etc.
- Resolutie blijft soms laag als ik een app heb gedraaid met een lagere resolutie dan m'n desktop. Is te
verhelpen door naar settings te gaan en mijn display size even te veranderen.
- Soms als ik op dingen met een pop-up menu klik (zoals het batterij-icoontjes in de menu bar) verdwijnt
het pop-up menu weer na .5 seconde. Als dit eenmaal gebeurt, blijft het ook gebeuren tot ik restart.
- Soms houdt Safari opeens willekeurig op met fatsoenlijk functioneren, en laadt hij pagina’s maar voor
~25% voor hij stopt met proberen. Lijkt alsof Wifi dropt, Wifi uit- en aanzetten lost het op.
- Tekst selecteren is niet meer ‘live’; of je ziet geen blauwe highlight, of deze komt pas wanneer je de LMB loslaat. Op dit moment werkt tekst selecteren in deze post met de cursor ook niet meer, met cmd+A bijvoorbeeld nog wel.
- Cursor verandert niet meer als ik over bepaalde dingen hover die de cursor wel zouden moeten
veranderen.

Zoals ik al zei, levert Google niet echt denderende resultaten op. Ik wil een SMC-reset best proberen, maar aangezien dit puur softwarematige fouten zijn, weet ik niet of dat gaat helpen. Naar een iCentre gaan is niet echt een optie, ik heb deze Macbook elke dag van de week nodig voor mijn stage, daarnaast is het team dat hier werkt (Groningen) niet echt capabel. Verder zou ik misschien voor een oudere OS kunnen gaan, of El Capitan helemaal opnieuw installeren, maar aangezien ik deze laatst nog ge-update heb, vraag ik me af hoe veel goeds dat zou doen.

Je ziet het - ik ben een beetje clueless. ;(

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
Wellicht even herinstalleren? Back-up maken voor de zekerheid. Dan opstarten met CMD + R en vanuit daar een herinstallatie uitvoeren. Je verliest géén(!) data want alleen het OS zal zich opnieuw installeren. Ik denk dat daarmee al heel wat problemen weg zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Dennis de Vries schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:40:
- Cursor verdwijnt soms in Safari.
- Video’s (in Safari) verliezen soms hun progress bar etc.
Dat komt door Flash. Je kunt proberen Flash te updaten en/of opnieuw te installeren.
- Resolutie blijft soms laag als ik een app heb gedraaid met een lagere resolutie dan m'n desktop. Is te
verhelpen door naar settings te gaan en mijn display size even te veranderen.
Dan vraag ik mij eigenlijk toch wel af welke applicatie je in een lage resolutie gebruikt, en waarom?
- Soms als ik op dingen met een pop-up menu klik (zoals het batterij-icoontjes in de menu bar) verdwijnt
het pop-up menu weer na .5 seconde. Als dit eenmaal gebeurt, blijft het ook gebeuren tot ik restart.
- Soms houdt Safari opeens willekeurig op met fatsoenlijk functioneren, en laadt hij pagina’s maar voor
~25% voor hij stopt met proberen. Lijkt alsof Wifi dropt, Wifi uit- en aanzetten lost het op.
- Tekst selecteren is niet meer ‘live’; of je ziet geen blauwe highlight, of deze komt pas wanneer je de LMB loslaat. Op dit moment werkt tekst selecteren in deze post met de cursor ook niet meer, met cmd+A bijvoorbeeld nog wel.
- Cursor verandert niet meer als ik over bepaalde dingen hover die de cursor wel zouden moeten
veranderen.
Deze problemen zijn in veel gevallen weldegelijk met een SMC en/of NVRAM op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Dat met die resolutie heb ik ook. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het spelen van League of legends op een andere dan native resolutie. Dat internet probleem heb ik ook ; en vele anderen trouwens. Bizar probleem dat bij enkele gebruikers voorkomt. Ik denk overigens niet dat het komt door de Mac zelf, dan wel eerder wordt veroorzaakt in de router Mac combinatie. Ik had het namelijk bij alle 5 Macs (ik wissel vaak, 4x mpb early 13 2015, 1x 2014 13).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Thanks voor de tips tot nu toe!

Heb OS X El Capitan opnieuw geinstalleerd; handig inderdaad dat je dan automatisch je bestanden behoudt.

Voor zover ik merk, zijn 90% van de problemen die ik had verholpen. *doet aftikken*

Ik ga nog even proberen Flash te updaten, en mocht ik dan nog tegen dingen aanlopen, een SMC en/of NVRAM reset doen.

Oh en waarom ik apps in lagere resoluties dan native draai: League of Legends (zoals Wouter inderdaad zegt) haalt geen lekkere framerate op retina-resolutie, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Wouter lucassen schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:53:
Dat internet probleem heb ik ook ; en vele anderen trouwens. Bizar probleem dat bij enkele gebruikers voorkomt.
Enig idee of daar al fixes voor zijn o.i.d.? Ik kan plenty of fixes vinden voor andere problemen gerelateerd aan Safari/Wifi, maar geen helpt.
Pagina: 1