Van geel, groen en donkergrijs naar RAL9010

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij een vriend ben ik momenteel aan het helpen met schilderen van muren.

Het valt mij op dat zodra je van eigenlijk elke niet-wit kleur gaat je toch minimaal 4 keer een laag moet aanbrengen wil je het dekkend krijgen.

Het betreft een gestucte muur waar dus al reeds meerdere verflagen op zitten. We hebben de muren afgenomen met een ontvetter maar dan nog blijft het nog steeds gewoon 4 lagen.

En dan zou je zeggen: gebruik je wel goede verf? Bij ons op kantoor zijn we eens begonnen met Sigma-verf. Dat schijnt de top te zijn, ook daar hebben we met deze verf om van een Toom-kleur naar RAL9010 te gaan muren 3 tot 4 keer moeten verven. Voor een prijsfactor van 400%...

Dus deze keer zijn we begonnen met gewoon muurverf van de Action en dit moet ook gewoon 4 keer. GEEN ENKEL VERSCHIL DUS.

Vervolgens getest met een 'Monodek' Latex van de gamma, precies hetzelfde verhaal. Ook minimaal 4 keer nodig... Gewoon een groot marketinggelul.

Het neigt een beetje naar oplichting. Er staan zelden indicaties op wat muurverf doet. Je wil gewoon een dekkende laag.

Ik weet het goed gemaakt en haal gewoon de verf bij de Action voortaan, als het toch 4 keer moet...

Nu hoef je natuurlijk niet altijd van een extreme kleur naar helemaal wit. Maar ook als ik een muur die al wit is wit wil verven vind ik het wel prettig als er een geheel dekkende laag op zit.

Wat zijn jullie ervaringen met de dekking van muurverf? Doe ik iets verkeerd?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien moet je de productomschrijving eens lezen? Bijvoorbeeld bij Karwei:
"Afhankelijk van de kwaliteit en de kleur van de ondergrond dekt deze verf al in één laag. "

Zegt genoeg denk ik. Je ziet ook regelmatig in die autoprogramma's op Discovery dat ze een bepaalde kleur primer gebruiken om de dekkende kleur beter uit te laten komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De grap is dus dat ik wil beweren dat die verf nooit in 1 keer 'dekkend' is. Want als een ondergrond al wit is kan je natuurlijk niet zien of hij in 1 keer dekt. (Misschien met een stukje met UV-verf.)

Als de ondergrond poreus is dan begrijp ik het. Maar een muur waar al 2 of 3 verflagen onder zitten moet gewoon in 1 keer dekkend zijn als het product monodek heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:43

Chiron

Moderator Discord
Als je van de ene naar een andere kleur gaat (vooral van donker naar licht) kan het soms verstandig zijn om eerst een laag grijze grondverf te gebruiken, of een 'tussenkleur', want zelfs met 'monodek' verf blijf je de ondergrond er vaak nog doorheen zien.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
In mijn ogen bestaat er dus niet zoiets als monodek.

Waarom nog een extra tussenlaag aanbrengen? Ik breng dan liever 4-5 lagen wit aan.

En wat meer duidelijkheid op de verpakking kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 16:30
De oplossing; Albastine Voorstrijk dekkend wit!

http://www.alabastine.nl/...e-voorstrijk-dekkend-wit/

Wij hadden van de vorige bewoners een mooie brandweer rode muur gekregen, met dit spul 1 laag en daarna getext!

voor (en tijdens)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/376046_10150450650314607_1213540736_n.jpg?oh=44eddc63a06cdee5c8b3784d44acc956&oe=572EDA6D

na

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/394860_10150470457754607_506156662_n.jpg?oh=f0bbe78d5995a3a3f62cc555d2000cc5&oe=573A60BE

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftewel erg simpel: een vorig verflaag (ook meerdere vorige verflagen) zijn geen kwalitatief goede ondergrond in de zin van:
"Afhankelijk van de kwaliteit en de kleur van de ondergrond dekt deze verf al in één laag. "

Maar een laagje voorstrijk is dat wel.

Klopt trouwens ook met mijn ervaringen, met laagje voorstrijk heb ik paar maanden terug m'n washok ook in 1x dekkend geverfd met niets indrukwekkenders dan de goedkoopste eigen-merk latex van Praxis met beetje gele kleurstof erin.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Goede tips hiero. Een paar jaar geleden met een paar vrienden een flatje gehuurd. De vorige bewoners hadden het toilet donkerpaars geverfd, en in 1 van de slaapkamers de onderste helft van de muren zwart. Dat heeft ook heel wat latex gekost om dat dekkend te krijgen :(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 14:43
Niet onbelangrijk: hoeveel m²/l doe je? Als je 20m²/l doet, zou ik je schildertechniek in vraag stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Zoals dion_b al aangeeft: voorstrijk doet de truc. Een oude verflaag is juist bedoeld om andere zaken niet, of slechter, te laten hechten. Als ondergrond is dat dus bere-slecht.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Laatst online: 16-05 16:30
freelh schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:25:
Niet onbelangrijk: hoeveel m²/l doe je? Als je 20m²/l doet, zou ik je schildertechniek in vraag stellen...
Hoezo? 20m2/l valt volgens mij wel mee voor voorstrijk (afhankelijk van de kleur waar die over moet)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:58
Paganstars schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:57:
[...]

Hoezo? 20m2/l valt volgens mij wel mee voor voorstrijk (afhankelijk van de kleur waar die over moet)
Nee dat valt niet mee. Zodra je 20m2 doet met een liter moet je je echt afvragen of je niet met verkeerde zuinigheid bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Ikzelf heb goede ervaringen met Wijzonol. Op advies van de verkoper (iemand die bij ons in de straat had gewoond) hebben we die toen genomen, ondanks dat die duurder was. Die dekte in één keer maar dat was wel rood op wit in plaats van andersom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Roozzz

Plus ultra

Toevalligerwijs afgelopen week een donker grijs en rode muur wit gelatext (pot Histor monodek die ik nog had staan van het plafond; als onderlaag naar een lichter kleurtje). Ik stond er van te kijken hoe weinig kleur verschil je hiertussen ziet en hoe goed dit dekte. Ik rekende op tenminste nog een keertje oververven, maar twijfel nu of ik het niet gewoon zo laat.
Ik vraag me dus ernstig af of je niet véél te zuinig doet met de verf en gebruik evt een voorstrijkmiddel bij slechte ondergronden. 4 lagen om een beetje kleurecht te zijn is ronduit belachelijk. Hoeveel vierkante meter haal je uit een pot?

[ Voor 0% gewijzigd door Roozzz op 25-01-2016 12:35 . Reden: typo ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik had dit ook met Sikkens Alphalux en Alphatex. Dat was wel op een kale betonmuur, dus dat zuigt als een malle. Zelfs met een laag voorstrijk eroverheen. Ik heb het daarna nog eens met de goedkoopste Gamma huismerk geprobeerd en dat scheelde dus echt niets qua dekkingsgraad. Maar die voorstrijk helpt wel enorm, zoals hierboven ook al vermeld. Enige waar je op moet letten is dat je het niet 2x doet, want dat kan soms weer nadelig uitpakken voor de hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 22:56
Wij hebben een voorstrijkmiddel in de door ons gewenste kleur laten mengen. Voorstrijkmiddel is altijd goedkoper:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freelh
Mijn ervaring: reken voor een 'nieuwe' muur 10m²/l. zowel voor voorstrijk (beter gekend als primer in Vlaanderen) als afwerklaag. Als je de voorstrijk laat bijkleuren, zou 1 + 1 = 2 lagen in totaal moeten volstaan. En die ervaring had ik dan ook bij het schilderen van keuken en living in eerder donkere kleuren!
Als je richting 20m²/l gaat, zet je toch weer 2 lagen, wat je terug op 10m²/l brengt. Alleen met meer inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizn
  • Laatst online: 11-05 15:36
Reken maar op 6m2 per liter latex. Als ik het zo lees, rollen jullie te schraal. Zodoende is de dekking minder. Sigma of wijzonol maakt niets uit. Is dezelfde kwaliteit. Gewoon dikker rollen en niet teveel uitrollen op de muur. Dan zou 2 lagen echt genoeg moeten zijn. (3 uiterlijk)

PSN: riznind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Rizn schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:13:
Reken maar op 6m2 per liter latex. Als ik het zo lees, rollen jullie te schraal. Zodoende is de dekking minder. Sigma of wijzonol maakt niets uit. Is dezelfde kwaliteit. Gewoon dikker rollen en niet teveel uitrollen op de muur. Dan zou 2 lagen echt genoeg moeten zijn. (3 uiterlijk)
Klopt idd. Tussen de 6 en 8 m2 de liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
IK VIND: dat 6 wel aan de lage kant ligt. Een te dikke laag maakt dat de verf kan afpellen en/of een minder mooi resultaat geeft. Het tragere drogen daargelaten. En het kost je gewoon meer centen. 8 kan nog wel. Met 12-15m²/l ben je gewoon een kleurschakering aan het aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
freelh schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:22:
IK VIND: dat 6 wel aan de lage kant ligt. Een te dikke laag maakt dat de verf kan afpellen en/of een minder mooi resultaat geeft. Het tragere drogen daargelaten. En het kost je gewoon meer centen. 8 kan nog wel. Met 12-15m²/l ben je gewoon een kleurschakering aan het aanbrengen.
Het spul waar ik mee verf, staat toch echt op de emmers van 10ltr: 50 a 70m2
Je kunt dit iets oprekken, maar zeker met de wat donkere kleuren zou ik dat niet aanraden.
Pagina: 1