Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 19:27
Nu wil ik een AV receiver aanschaffen om de boel te futureproofen. Welke van deze twee (of andere) raden jullie aan?

Nu heb ik Bi-AMP geactiveerd staan op mijn Onkyo TX-NR609, deze functionaliteit wil ik blijven behouden. De nieuwe Onkyo biedt die functie, maar os het ook mogelijk bij de Denon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Is je 609 stuk? Want dit kan je nauwelijks een upgrade noemen. Als perse geld moet uitgeven, verbeter dan je akoestiek, daar haal je 400% meer uit prijs kwaliteit verhoudingsgewijs.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Lip schreef op maandag 25 januari 2016 @ 07:52:
Is je 609 stuk? Want dit kan je nauwelijks een upgrade noemen. Als perse geld moet uitgeven, verbeter dan je akoestiek, daar haal je 400% meer uit prijs kwaliteit verhoudingsgewijs.
Mijn 609 begint inderdaad kuren te vertonen. En ik wil een receiver die voldoet aan de laatste UHD eisen, omdat ik een ultra HD tv heb.

Heb jij suggesties voor een andere receiver? Kamer behandelen gaat het hem niet worden. Vindt het vrouwtje niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kamer behandelen gaat het hem niet worden. Vindt het vrouwtje niet leuk.
dat kan prima uit het zicht! :)

Als je de review leest in mijn signature, kan je tussen de regels lezen waarom het geen fluit uitmaakt in dit prijssegment.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:37
IMWhizzle schreef op maandag 25 januari 2016 @ 07:45:
...maar os het ook mogelijk bij de Denon?
Even de handleiding lezen en je weet het? Of voor nog minder moeite: de foto van de achterkant van de receiver geeft het ook al weg aangezien er bij twee paar terminals "assignable" staat. Iets meer eigen inzet wordt toch wel verwacht op GoT. Niet dat Bi-Amp ook maar iets toe voegt, maar dat terzijde.

Echt future proof ben je met een receiver toch niet meer. De tijd dat je tientallen jaren met S/PDIF deed en genoegen had met DTS dan wel DD zijn over met de komst van HDMI. De UHD-spec verandert ook nog voortdurend en DTS en Dolby komen sneller met nieuwe tracks dan voorheen.

Enige echte verschil wat vervangen gaat brengen is wellicht de Room EQ van de merken. Denon gebruikt Audyssey wat beter werkt dan het huidige AutoEQ van Onkyo.

Verder een verhuizing naar CEA omdat het een aankoopadvies betreft. Spuit 11...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Nog steeds niet echt antwoord gekregen waar ik op gehoopt had. Waarschijnlijk had ik meer begrip verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Wij verwachten hier wat meer eigen inzet, geven en nemen. Betere topics krijgen betere antwoorden. Voor een TS van net twee alineas heb je mijn inziens behoorlijk duidelijke antwoorden gehad.

Je vraagt de betere van twee modellen zonder maar iets van eisen neer te zetten of informatie te geven wat je verwacht. Of Bi-amp beschikbaar is lijkt mij de minste eis waar je een dergelijk product op selecteert. Zonder eisen is het voor ons ook niet te doen om een betere aan te wijzen. Waarbij dat binnen de audio altijd een persoonlijk iets blijft. Plus dat GoT geen vraag en krijg antwoord-forum is, maar een discussie-forum. Zeker in dit deel zijn er maar weinig antwoorden die echt vast staan.

Het antwoord op je tweede vraag heb je sowieso gehad, het antwoord op de eerste vraag zal - zoals gezegd - alleen jij kunnen geven door de modellen naast elkaar te zetten en af te wegen welke de betere is.

Heel cru gezegd had het topic ook gesloten kunnen worden wegens te weinig inzet. Maar we hebben een duwtje in de goede richting gegeven. Wederom omdat GoT een discussieforum is en kant en klare antwoorden veelal niet worden gegeven of gegeven kunnen worden wegens persoonlijke voorkeur.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 25-01-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
FeaR schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:34:
Wij verwachten hier wat meer eigen inzet, geven en nemen. Betere topics krijgen betere antwoorden. Voor een TS van net twee alineas heb je mijn inziens behoorlijk duidelijke antwoorden gehad.

Je vraagt de betere van twee modellen zonder maar iets van eisen neer te zetten of informatie te geven wat je verwacht. Of Bi-amp beschikbaar is lijkt mij de minste eis waar je een dergelijk product op selecteert. Zonder eisen is het voor ons ook niet te doen om een betere aan te wijzen. Waarbij dat binnen de audio altijd een persoonlijk iets blijft. Plus dat GoT geen vraag en krijg antwoord-forum is, maar een discussie-forum. Zeker in dit deel zijn er maar weinig antwoorden die echt vast staan.

Het antwoord op je tweede vraag heb je sowieso gehad, het antwoord op de eerste vraag zal - zoals gezegd - alleen jij kunnen geven door de modellen naast elkaar te zetten en af te wegen welke de betere is.

Heel cru gezegd had het topic ook gesloten kunnen worden wegens te weinig inzet. Maar we hebben een duwtje in de goede richting gegeven. Wederom omdat GoT een discussieforum is en kant en klare antwoorden veelal niet worden gegeven of gegeven kunnen worden wegens persoonlijke voorkeur.
Bedankt voor de uitleg en de moeite die je ervoor genomen hebt. Ik zal er voortaan op letten.

Mijn voornaamste eis is dat de geluidskwaliteit beter moet zijn dan wat ik nu gewend ben, voornamelijk wat de hoge tonen betreft. De nieuwe receiver moet minstens goed zijn als wat ik nu heb. De 609 is THX certified, zou top zijn als de vervanger dat ook heeft. Wordt voornamelijk gebruikt voor films en muziek (Super Audio cd's in multichannel). Ook moet de versterker aan alle 4K standaarden voldoen. Upscaling hoeft niet per se, omdat ik dat aan mijn tv overlaat.

Wellicht dat jullie mij advies kunnen geven voor de aanschaf van andere receivers dan wat ik op het oog heb?

Heb nu een Samsung UE55HU7500 tv, en een Mission bookshelf surround set (M serie). Ben ook van plan om een ultra HD blu-ray speler aan te schaffen. Ik wil genieten van topkwaliteit. Mijn budget staat op 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMWhizzle schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:15:
[...]
Heb nu een Samsung UE55HU7500 tv, en een Mission bookshelf surround set (M serie). Ben ook van plan om een ultra HD blu-ray speler aan te schaffen. Ik wil genieten van topkwaliteit. Mijn budget staat op 800 euro.
Wat ik op je beschrijving kan terugvinden is de Cinema 30 set van Mission.
Nu weet ik niet of dat klopt, maar dat brengt ons wel meteen op je eigen gebrekkige openingspost die dit soort info default hoort te bevatten, omdat iedereen er anders over blijft struikelen. ;)

Nu vraag ik mij ernstig af hoe zo'n setje als "topkwaliteit" kan worden neergezet, want het is voor het doel redelijk tot aardig op z'n best. _/-\o_
Heb hier bij de pc nog een stel M32i's staan die prima zijn voor dit doel, maar ik zou ze niet echt het "summum" durven noemen, terwijl Mission voor het geld toch hele aardige speakers maakt.

Ook betwijfel ik of ook maar 1 van je genoemde receivers in staat zal zijn iets beters aan "hoge tonen" uit deze(??) bescheiden cinema 30 speakertjes te toveren en bi-ampen gaat daar (zeker op dit formaat) helemaal niets aan toevoegen.

Je vraag "Onkyo of Denon" zou ik in deze prijsklasse meteen beantwoorden met Denon, Marantz of Yamaha.
Het is de korte versie van een luchtledig antwoord, want zowel het uitgangspunt als het doel van aankomst zijn hier onbekend. :+

Het is niet aan mij om jouw gebruik van je installatie te bekritiseren, maar ik vraag mij wel af of je op deze manier gaat vinden wat je zoekt.
Voor een goed/beter geluid ga je waarschijnlijk gelukkiger worden met twee goede, liefst grotere frontspeakers, waarop zowel bij surround gebruik als bij stereo, toch de nadruk zal blijven liggen.

Natuurlijk is er op Marktplaats meer onder de zon, maar gisteren kwam ik deze aardige MonitorAudio speakers tegen voor een redelijke prijs.
Hier de specsheet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Bedankt voor je reactie.

Ik heb een mission m32 surround met bijbehorende rear en center speakers, dus niet de m32i of de set die jij dacht dat ik zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
IMWhizzle schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:29:
[...]

Mijn 609 begint inderdaad kuren te vertonen. En ik wil een receiver die voldoet aan de laatste UHD eisen, omdat ik een ultra HD tv heb.

Heb jij suggesties voor een andere receiver? Kamer behandelen gaat het hem niet worden. Vindt het vrouwtje niet leuk.
wat voor kuren? ik weet dat de 509 sowieso het HDMI-board probleem heeft. zou voor jou receiver ook kunnen gelden.

Betekent dat het netwerk of al het geluid wel eens wegvalt. na een tijdje komt er helemaal geen geluid meer uit. Als je googled op het probleem krijg je van Onkyo ergens een vragenlijst om te zien of je in aanmerking komt met jou symptomen.

mocht die in aanmerking komen, gratis naar ze toesturen (zelfs de doos wordt geregeld) en na een week heb je hem gerepareerd terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik ben van een instap pioneer (vsx 527) naar een prima middenklasse Yamaha (Rx a830 aventage) gegaan. Toen nog met dezelfde speakers (tannoy's). Ik dacht dat ik wel wat verbetering hoorde, maar had ook placebo kunnen zijn.

Grootste voordeel was betere app, betere interface, mooiere bouw (hoe zo'n apparaat aanvoelt is toch ook wel fijn) en hij voldoet aan al m'n eisen. Blijft ook mooi koel.

Pas na upgrade naar dali ikon speakers merk ik echt veel beter geluid.

Bottomline voor mij: geluidskwaliteit zit meer in de speakers dan in de receiver. Maar placebo effect is ook wat waard en als je bi Ampen tof vind: dan zeker doen.
Mijn advies: vul je wensen of eisen in op de pricewatch, check de mogelijkheden en de gebruikersinterface of die bevalt. Niet teveel letten op merk, verschilt volgens mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMWhizzle schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:18:
Ik heb een mission m32 surround met bijbehorende rear en center speakers, dus niet de m32i of de set die jij dacht dat ik zou hebben.
Ok, bijna helemaal duidelijk. :+
Heb je dan misschien: 4x M32, een Mission center en een Mission sub en zo ja welke??

Kijk, vergeleken met onze eigen HT vloerstaanders gaan mijn M32i's (die ik slechts voor bij de pc gebruik) door het ijs, ze klinken in vergelijk met onze HT speakers "beperkt" om even het kort samen te vatten.
Het hoog is op de M32i echter allemaal aanwezig, misschien geen kneiterharde tweeter zoals sommige bandtweeters of exotische composieten kunnen hebben, maar het is de vraag wie zoiets zoekt.

Mijn huidige HT speakers hebben ook geen irritant scherp hoog en goedbeschouwd ben ik daar ook niet rouwig om want dat luistert wel zo prettig.
Het hoog is niet gehypet, maar het hoog is natuurlijk wel aanwezig, ik mis dus niets, ok een mogelijk irritante scherpte dan maar dat kan ik missen als kiespijn.

De grootste valkuil bij luistersessies is het horen van een extremer sound die je thuis nooit hoorde.
Haal je zoiets kinky in huis, dan kan die zo aardige sound snel omslaan in een irritatie die je niet meer loslaat.

Jouw Mission's vallen hoe beperkt van afmetingen ook, in de categorie "zeer plezierig klinkende weergevers die zelden irriteren".
Ja het kan beter, maar dat kan het altijd, óók bij speakers van €15.000,-/stuk. :+

Dus wát mankeert er aan "het hoog" van je M32 speakers, of misschien belangrijker, wát verwacht je er precies van?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je moet toch echt naar de luidsprekerplaatsing kijken wanneer de plaatsing van het hoog niet lekker in het gehoor ligt.

Ik draai met een TX-NR609 met de Mission M33i, M3i2c, en de M30i als side surround. Echter heb ik bij het plaatsen van de luidsprekers wel zoveel mogelijk rekening gehouden met de akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:13:
Je moet toch echt naar de luidsprekerplaatsing kijken wanneer de plaatsing in van het hoog niet lekker in het gehoor ligt.
Ik draai met die een TX-NR609 met de Mission M33i, M3i2c, en de M30i als side surround. Echter heb ik bij het plaatsen van de luidsprekers wel zoveel mogelijk rekening gehouden met de akoestiek.
Op het gevaar af dat ik het nu voor de TS ga invullen bij afwezigheid van zijn feedback, maar nu vraag ik mij af of hij de speakers wel correct "in fase" heeft staan?? :?

Toen ik recent onze eigen HT onderhanden heb genomen heb ik de M32i's ook voor de grap eens aangesloten.
Dat viel mij nog reuze mee, al hoorde ik wel een beetje een lichtverstopt kastje klinken, daar kun je met die betrekkelijke grootte weinig aan veranderen, ook niet met een meer optimale opstelling.

Nu heb ik even niet paraat of jouw grotere M33i goedbeschouwd een M32i op poten is, of dat de grotere kast van de M33i ook echt in volume mag meedoen??
Eerder heb ik namelijk de M35i's gehad (grootste in die serie) en die klonken volumineus, uiterst muzikaal en totaal zonder "het kleine karakter" dat een M32i vanwege het beperktere volume zal blijven achtervolgen.
Voor surround zullen zij prima zijn, als frontspeaker zou ik liever een grotere versie uit die familie kiezen.

Ik vermoed dat daar niet aan te ontkomen is en dat je dat pas hoort bij een direct vergelijk met een groter familielid.
Wat dat betreft zou de M34i van die serie wel eens de sweet spot kunnen zijn, ik kon er toentertijd niet meer aankomen anders had ik dat zeker uitgeprobeerd. ;)

Dat heeft mij wel aardig op kosten gejaagd, want de hele setup is intussen alweer een paar keer vervangen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik neem aan dat je het over polariteit hebt? Fase verschil is namelijk heel iets anders, en gebeurd vaak in de onderste regionen van het frequentiespectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:35:
Ik neem aan dat je het over polariteit hebt? Fase verschil is namelijk heel iets anders, en gebeurd vaak in de onderste regionen van het frequentiespectrum.
Identieke conusuitslag comfortabel testen met bijv. een platte 4,5V batterij.

Als bij de linkerspeaker de plus/min andersom staat aangesloten in vergelijk met de rechterspeaker, dan spelen zij "uit fase", dát is wat ik bedoel, maar dat wil je dus juist niet hebben. ;)

Spelen speakers door per ongeluk verkeerdom aansluiten wél "uit fase", dan kan ik mij goed voorstellen dat je daar een "teleurstellend gevoel" over blijft houden, want dat klinkt van geen kanten. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Lip schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:13:
Je moet toch echt naar de luidsprekerplaatsing kijken wanneer de plaatsing in van het hoog niet lekker in het gehoor ligt.

Ik draai met die een TX-NR609 met de Mission M33i, M3i2c, en de M30i als side surround. Echter heb ik bij het plaatsen van de luidsprekers wel zoveel mogelijk rekening gehouden met de akoestiek.
Hartelijk bedankt voor deze tip. Ik heb ze hoger geplaatst en de hoge tonen klonken natuurlijk.

De speakers hebben geen verkeerde fase. De plusjes en minnetjes zijn in orde.

Ik denk dat het de Denon wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMWhizzle schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:20:
Hartelijk bedankt voor deze tip. Ik heb ze hoger geplaatst en de hoge tonen klonken natuurlijk.
Tweeters 'ongeveer' op oorhoogte (in luisterpositie) and you're good to go.
Vergeet dan niet dat die speakeraansluitingen ook aan de achterkant van je receiver zitten. ;)
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
IMWhizzle schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:20:
[...]

Van mij mag je een nieuwe halen. Maar er zijn meerdere recalls geweest voor jou receiver. Namelijk:

http://www.uk.onkyo.com/en/product-recall-80305.html
slechte componenten gebruikt tussen 2011 en 2012

https://repair.onkyousa.c...hp?country=NLD&lang=en_GB
Netwerk/geluid valt uit (HDMI Board issue)

Scheelt je toch een hoop knaken voor een lichte upgrade. Maar ik snap dat als je iets nieuws op het oog hebt je dat graag wilt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Waah schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:58:
[...]

Van mij mag je een nieuwe halen. Maar er zijn meerdere recalls geweest voor jou receiver. Namelijk:

http://www.uk.onkyo.com/en/product-recall-80305.html
slechte componenten gebruikt tussen 2011 en 2012

https://repair.onkyousa.c...hp?country=NLD&lang=en_GB
Netwerk/geluid valt uit (HDMI Board issue)

Scheelt je toch een hoop knaken voor een lichte upgrade. Maar ik snap dat als je iets nieuws op het oog hebt je dat graag wilt :+
Bedankt voor de link. Mijn model komt niet in aanmerking voor dit programma. Waarschijnlijk zat die van mij in een andere batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
IMWhizzle schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:08:
[...]

Bedankt voor de link. Mijn model komt niet in aanmerking voor dit programma. Waarschijnlijk zat die van mij in een andere batch.
voor beide programma's niet? de 2e is een ander programma en geld voor ze allemaal dacht ik mits ze die exacte problemen hebben. Zo nee dan heb ik niks gezegd.

Zelf een onkyo en een Denon. Met beide tevreden, maar mijn Denon 2000W heeft als voordeel dat die analoge aansluitingen ook omzet naar digitale hdmi signalen. Dus dan hoef je (mocht je analoge video gebruiken, oude consoles of videorecorders) enkel een HDMI kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Allen, bedankt voor jullie adviezen. Heb aandachtig het artikel gelezen inzake de plaatsing van de luidsprekers en de akoestiek in de woonkamer.

Vandaag heb ik de tijd genomen alles te verbeteren waar mogelijk. Dikke gordijnen opgehangen. De speakers staan nu licht gedraaid richting de oren en de hoogte van de speakers zijn ook aangepast. De center heb ik ook richting oorhoogte geplaatst. Ze hebben nu allemaal genoeg ruimte vanaf de muur, inclusief de woofer. Ik heb daarvoor de kruiptechniek toegepast en voila. Ben zeer content met de resultaten.

Prachtige sound en heerlijk uitgebalanceerd. Heb Audyssey wel gedraaid, maar was net iets te veel in het hoog. Deze heb ik uitgezet en naar eigen smaak de EQ ingesteld in de receiver. Ook heb ik de cross-overs op 70hz staan voor alle speakers. De linker- en rechterspeaker heb ik op Bi-AMP staan. Wat een genot.

Ik houd de 609 voorlopig wel even. Er is momenteel te weinig 4K content om een versterker te kopen.

Wat ik wel wil vervangen is de subwoofer. De SVS-PB 1000 of 2000 zal het gaan worden.

Mijn speakers zijn trouwens:

Mission:
M32 L+R
M3C2 Center
M30 Rear

[ Voor 10% gewijzigd door IMWhizzle op 07-02-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Ik hoop dat de prijs van de Marantz 6010 dit jaar een duik zal nemen. Dan zal ik die aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
IMWhizzle schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:19:
Ik hoop dat de prijs van de Marantz 6010 dit jaar een duik zal nemen. Dan zal ik die aanschaffen.
Dat komt vast wel als ze de SRx011-serie aankondigen. Al kan het (kort) daarna ook precies de andere kant op gaan met prijzen. Dat men opeens in ziet dat de nieuwe serie niet heel veel meer biedt en daarom toch de SRxx10 serie in huis wil halen/

Over je Onkyo. Onkyo een mail sturen dat je receiver volgens de site niet in aanmerking komt voor reparatie, maar toch issues heeft. Dan kom je alsnog in het programma terecht. Vriend van me heeft een Integra waar de coulance eigenlijk niet voor geldt, maar ook die heeft zijn HDMI-board gratis laten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
FeaR schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:26:
[...]

Dat komt vast wel als ze de SRx011-serie aankondigen. Al kan het (kort) daarna ook precies de andere kant op gaan met prijzen. Dat men opeens in ziet dat de nieuwe serie niet heel veel meer biedt en daarom toch de SRxx10 serie in huis wil halen/

Over je Onkyo. Onkyo een mail sturen dat je receiver volgens de site niet in aanmerking komt voor reparatie, maar toch issues heeft. Dan kom je alsnog in het programma terecht. Vriend van me heeft een Integra waar de coulance eigenlijk niet voor geldt, maar ook die heeft zijn HDMI-board gratis laten wisselen.
Bedankt voor de tip! Ik heb contact gehad en ze sturen een doos op om de receiver te retourneren. Ook werd er een cashback aangeboden voor als ik een nieuwe Onkyo wil. Maar dat wil ik helemaal niet. Ik heb mijn zinnen gezet op de Marantz 6010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
OK, even een bump na en lange tijd. Heb nog stee geen knopen doorgehakt, maar ben wel iets verder gekomen. Alsnog heb ik jullie hulp nodig.

Ben sindskort verhuisd en heb eindelijk een lekker ruime woonkamer (25 vierkante meter is de zitruimte). Ik heb sindskort ook twee actieve Klipsch speakers (Icon XF-48) als front. Helaas staan ze nu nog aangesloten op de speakerterminals van de Onkyo 609, omdat Onkyo geen pre-outs heeft. Dit moet dus wel in de receiver zitten.

Ik heb de onderstaande opties waaruit ik uiteindelijk wil kiezen:

Marantz 5010
Marantz 6010
Denon 3200w
Denon 4200w
Yamaha À-1050

Waarom twijfel ik? Ik wil niet een bakbeest aanschaffen als blijkt dat ik maar een fractie van het vermogen gebruik omdat mijn fronts actief zijn. Ik weet dus niet of meer vermogen op de versterker nut zou hebben. Ten tweede weet ik ook niet of ik cross-overs kan instellen op de versterker, omdat de zuilen pas vanaf 40hz kunnen weergeven. Ik wil graag dat de sub dit overneemt (vanaf 19hz tot 80hz). Ook weet ik niet of Audyssey gebruikt kan worden op actieve speakers. Zo ja, wil ik graag dat Audyssey ook boven 24/96 audio bestanden blijft werken, bijvoorbeeld bij SACD weergave of 24/192 blu-ray audio (multichannel). Mijn oude Missionair M32 gebruik ik nu als rear.

Kan iemand mij de juiste richting opduwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
IMWhizzle schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:09:
Ik weet dus niet of meer vermogen op de versterker nut zou hebben.
Het verschil tussen vermogens is niet zo groot als het lijkt waarbij je met normaal gebruik ook maar enkele Watts nodig hebt. Je moet zeker geen hogere klasse receiver nemen omdat je meer vermogen wilt hebben. Een hogere klasse receiver neem je omdat deze meer HDMI-ingangen heeft, een betere versie van het Room Correction System, et cetera.
Ten tweede weet ik ook niet of ik cross-overs kan instellen op de versterker, omdat de zuilen pas vanaf 40hz kunnen weergeven. Ik wil graag dat de sub dit overneemt (vanaf 19hz tot 80hz).
Dat kan op elke receiver. Kwestie van de speakers instellen op "small" en dan de crossover op de gewenste waarde zetten. Lagere series receivers willen nog wel eens een algemene crossover hebben voor alle speakers, hogere series kunnen per speaker(paar) een crossover instellen.
Ook weet ik niet of Audyssey gebruikt kan worden op actieve speakers. Zo ja, wil ik graag dat Audyssey ook boven 24/96 audio bestanden blijft werken, bijvoorbeeld bij SACD weergave of 24/192 blu-ray audio (multichannel). Mijn oude Missionair M32 gebruik ik nu als rear.
Audyssey (of YPAO in het geval van Yamaha) doet zijn werk in de voorversterker en daarmee zijn actieve speakers geen probleem. Het pakket zal zijn werk dan ook doen op alles wat je invoert (mits je geen optie als Pure Direct kiest natuurlijk). Let wel dat Audyssey XT32 downsample toepast naar 24/48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Superbedankt voor deze informatie en snelle reactie. Hier kan ik wat mee. Hoe zit het dan trouwens met de verschillen tussen de DACs in de receivers. De actieve speakers maken bij een preout aansluiting gebruik van een ingebouwde versterker. Dus in hoeverre heeft de receiver invloed de kwaliteit van het geluid?

Wordt de downsampling ook toegepast bij Yamaha receivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
De Klipsch hebben alleen een eigen versterker, dus de eindtrappen/versterker in de receiver gebruik je niet. De gehele voorversterking - en daarmee dingen als DAC, DSP, et cetera - gebruik je wel.

Hoe YPAO werkt durf ik niet te zeggen. Mocht je beter willen dan XT32 kan je ook naar Anthem kijken, hun ARC is zeer goed. Ook DIRAC op bijvoorbeeld Arcam is zeker beter. Al zal die laatste mogelijk buiten budget liggen, dat is toch wat anders dan een Denon of Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Bedankt. Trouwens vandaag nog een paar XF-48 op de kop getikt. Mocht ik de speakers allen actief aansluiten heb ik wel een goede DAC in de receiver nodig. Anthem was mijn oog ook opgevallen, met name de nieuwe modellen. Helaas valt dit ver boven mijn budget. Dus Marantz 6010 (vanwege HDAM voor muziek) of Yamaha blijven over.

Welke receiver zou jij aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
IMWhizzle schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:19:
Dat denk ik niet. Ze zijn behoorlijk waarde-vast. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Even weer een oude topic naarboven gebracht.

Ik heb geluisterd naar jullie adviezen en mijn speakers een flinke upgrade gegeven:

4 x Klipsch XF-48 (fronts en rears; allen actieve speakers)
Klipsch 450C center speaker (première line)
R-115 subwoofer (première line)

Alles klinkt inderdaad veel beter, toch heb ik het idee dat ik met een AV Receiver met Audyssey XT32 meer uit mijn setup en zitruimte haal. Dus ik ben van plan om te upgraden naar een Marantz 6010 of een x3300. Ook zag ik dat er een nieuwe Yamaha Aventage lijn is uitgekomen, echter kan ik daar nog weinig info over vinden. Daar zit geen Audyssey, maar YPAO op. Heb me laten vertellen dat Yamaha dit jaar een betere calibratie systeem heeft vanwege de subwoofer PEQ. Al deze receivers hebben de volledige 4K comptabiliteit.

Het moet een receiver zijn met volledige preouts om de volledige potentie uit mijn speakers te halen. Dat zou dit betekenen dat alleen de center passief aangesloten moet zijn.

Kan ik hier adviezen voor krijgen? Mijn budget ligt tussen de 800-900 EUR.

[ Voor 18% gewijzigd door IMWhizzle op 31-05-2016 07:31 ]

Pagina: 1