Aankoop advies: wifi AP/router met up2date firmware

Pagina: 1
Acties:

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:38
Ik zoek een Wifi AP/router die door de fabrikant word bijgehouden met firmware updates.

Ik ben wel realistisch. Een fabrikant kan natuurlijk niet eindeloos een product supporten, maar minstens twee jaar zou zeer gewaardeerd worden.

Het hoeft niet eens AC te zijn. Als de firmware maar up2date te houden is.

Budget: tot 125 euro.

Een Wifi AP/router die ik in een bestaand netwerk kan hangen aan de switch zijde en dan de DHCP server kan uitschakelen op de Wifi AP/router zelf en niet de WAN port gebruiken dan. Dit laatste is een optionele wens omdat ik dan de bestaande netwerk infra kan gebruiken.

Het apparaat hoeft geen super bereik te hebben, in dezelfde woonkamer is goed zat.

Ik zie uit naar de reacties :)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Als het out-of-the-box werkt, en verder geen problemen ontstaan, waarom zou een fabrikant dan blijven updaten?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht is de UniFi serie wat voor jou?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja wat is er te updaten aan een AP, als het werkt dan werkt het, AC support voor een 2.4Ghz AP komt niet met een nieuwe firmware mee dus tegen de tijd dat er iets te updaten valt zal je sowieso al een nieuwe moeten kopen die de nieuwe standaarden ondersteunt...
Heb zelf Netgear en die doet nog wel aan updates, wat helaas noodzakelijk was omdat de eerste firmware een aantal problemen gaf, dit is echter voor een zakelijk product (WC7520 met tiental AP's) waar ook zakelijke support op zit.
Maar mogelijk een DD-WRT AP/Router en dan zelf e.a. eraan sleutelen?
Maar geen super bereik en geen speciale snelheids wensen zoals AC en dan zou vrijwel elke AP/router genoeg zijn voor je.
Hoeveel apparaten verwacht je dat er op gaan, gaan die tegelijk veel data verstoken, mogelijk een NAS op het netwerk waar veel huisgenoten op zitten oid, en hoeveel ruimte is er in de wijk voor 2.4Ghz wifi; is er een enkel wifi netwerk ergens in de straat of is het een flat waar een paar honderd AP's in bereik liggen en gaan storen.

Fixing things to the breaking point...

• toro
MichaelvD2203 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:49:
Als het out-of-the-box werkt, en verder geen problemen ontstaan, waarom zou een fabrikant dan blijven updaten?
Misschien om de eindgebruiker te beschermen tegen hackers?

• toro
TommyboyNL schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:51:
Wellicht is de UniFi serie wat voor jou?
Dat ziet er interessant uit,. Thanks!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
toro36 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:07:
[...]

Misschien om de eindgebruiker te beschermen tegen hackers?
Hackers van wat? AP doet niets meer dan wifi, je kan met de firmware niet de wifi standaard aanpassen op je AP aangezien je clients dan helemaal niet meer werken. Je kan hooguit problemen oplossen met ongelukkige fouten enz maar zodra het gewoon werkt is er niks te updaten.
Een router kan je updates geven aan bijv. de firewall, NAT routing en functies zoals VPN enz. maar een AP niet...

Fixing things to the breaking point...

• toro
@RGAT
Fout, een fabrikant kan wel degelijk updates geven om je AP veiliger te maken.

Bijna al die meuk draait verouderde software wat te exploiten is. Denk aan bijvoorbeeld aan de services zoals de web service of de WPS bug.

Het gaat mij juist daarom dat er vanuit de fabrikant security updates komen die gaten dichten van het OS en de services. Want die wil je echt wel up2date hebben als men je key gekraakt heeft.

Mijn keuze is ondertussen gemaakt. Bedankt voor de reacties :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afhankelijk zijn van een fabrikant bij dit soort dingen is altijd riskant. Ik vind de suggestie voor DD-WRT - of allicht beter nog OpenWRT een betere. Dan zorgt een community voor updates, zelfs als fabrikant geen belangstelling meer heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1