Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Inmiddels al weer ruim 1,5 jaar geleden startte ik ook zo'n topic, ik had toen een HD5850 en heb die n.a.v. het topic verkocht en een HD7950 gehaald.

Nu zit ik weer een beetje in hetzelfde schuitje, de HD7950 draait nog wel oke, maar ik ben wel benieuwd wat voor beters er weer te krijgen is voor een redelijke prijs. Ik heb het idee dat er niet per se een bepaalde videokaart nu heel goedkoop is, zoals toen wel doordat men er nog wel veel mee aan het bitcoin-minen sloeg.

Ik vraag me af zou ik voor max. 150-200 iets leukers kunnen krijgen dan een HD7950? Gegeven dat een HD7950 nog wel regelmatig voor 110 weggaat, terwijl ik hem 1,5 jaar geleden al voor 95 euro had.

Het liefst iets wat minder lawaai maakt dan een HD7950, deze heeft me een nieuwe dimensie van luidheid gegeven :-P.

Mijn verdere specs:

- i5 2500 (niet-K variant)
- P8P67 EVO
- 16GB RAM

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Beste antwoord (via MsG op 26-01-2016 13:47)

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Thomg schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:44:
Verder dan een 280X kom je niet echt.
https://tweakers.net/cate...buwswI1rddZjuWyEfieQlV_oD
Komt ongeveer neer op 30% meer performance en minder lawaai.
Ligt dat niet veel dichterbij de 10%... Een 280x is niet veel meer dan een 7970. En de 7950 en 7970 zaten dicht bij elkaar.

Je kunt dan beter kijken naar een 290. Die komen nog wel eens goedkoop voorbij.

V&A aangeboden: Asus R9290-4GD5
Is wel mee gemined. Moet je even over vragen hoe veel er mee gemined is. En dan als het goed lijkt, er gewoon een andere koeler opzetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 08:21

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 13:58
Welke HD 7950 heb je precies? Die kaarten hebben normaliter veel OC ruimte mits de koeling in orde is.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb de XFX Double Dissipation. De koeling is volgens mij niet zo goed, daarom maakt ie ook zoveel lawaai. Ik heb de ventilator al eens moeten bij-oliën en heb er al eens eigen koelpasta op gedaan. Hij wordt bij echt zware games ongeveer 93 graden, op zich geen ramp, maar hij blaast daarbij wel enorm.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-06 15:03

nickxofficial

I'm a techie!

Zoals @Thomg al zei, een 280x is een super kaartje voor die prijs. Had een GTX 960, de 280x presteert net iets beter.

Nick

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 21:00
Thomg schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:44:
Ligt dat niet veel dichterbij de 10%... Een 280x is niet veel meer dan een 7970. En de 7950 en 7970 zaten dicht bij elkaar.

Is wel mee gemined. Moet je even over vragen hoe veel er mee gemined is. En dan als het goed lijkt, er gewoon een andere koeler opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Oeh dat is geen gekke optie inderdaad. De huidige is ook een mine-kaart. Niet zo erg, dan weet je zeker dat ie bewezen goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

Ik heb een 270x 4 gb... ben er blij mee! Verschil met 290 is merkbaar als je alle puntjes op de i wilt met gamen op fullHD denk ik. ;-)

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeara schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Nee, een 280X is een 7970 met wel een verbeterde chippie ( 7970 Ghz ), check maar tpu.

Die 290 is op zich niet een slecht idee, maar het gemis van garantie is niet helemaal wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Tja ik heb al bijna 8 jaar mijn videokaarten tweedehands, soms met garantie, soms zonder. Nog nooit gebruikt die garantie.Vaak is de fabrieksgarantie, als die er is, fijner dan de winkelgarantie, gezien die officieel alleen voor de originele koper is. Maar ik verkoop de videokaarten altijd weer ruim voordat ze stuk gaan. Dus ben niet zo bang voor een ex-miningkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:10
Ik heb exact hetzelfde systeempje als jou staan hier thuis alleen een 2500k ipv een 2500. Maar ja, ik heb laatst mijn GTX 680 vervangen voor een R9 290. Ik heb er 215 voor betaald maar dit is er wel eentje met een accelero aftermarket cooler. Als je een 290 gaat kopen raad ik je aan er eentje te kopen zonder reference cooler. Is net een haardroger in je PC (Niet alleen herrie maar ook hitte!) . Verder is de 290 een uitstekend kaartje en ik heb nog geen seconde spijt van mijn upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MsG schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:23:
Tja ik heb al bijna 8 jaar mijn videokaarten tweedehands, soms met garantie, soms zonder. Nog nooit gebruikt die garantie.Vaak is de fabrieksgarantie, als die er is, fijner dan de winkelgarantie, gezien die officieel alleen voor de originele koper is. Maar ik verkoop de videokaarten altijd weer ruim voordat ze stuk gaan. Dus ben niet zo bang voor een ex-miningkaart.
In dat geval is een 290 met iets als een accelero/gelid icy een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
Je kan ook zelf de HD 7950 een onderhoudsbeurt geven voor een leuke OC. De koeler eraf halen en met een ronde kwast alle stof verwijderen. Nieuwe AS5/MX4 koelpasta erop en je hebt weer een stille kaart, zelfs met een flinke OC van 20-25 procent.

[ Voor 9% gewijzigd door Cota op 25-01-2016 16:07 ]

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb dus precies dat gedaan vorig jaar, maar volgens mij is het een inherente heethoofd met een slechte koeler, want hij maakt nog steeds dezelfde herrie op max. En wordt ook niet significant minder heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
Dan worden de vrm's waarschijnlijk te heet. Hadden wel meer xfx en club3d kaarten last van als ik me goed herinner.
Dan zou ik de kaart wegdoen en voor een goede R9 290 gaan zoals al werd gezegd hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Sporadisch zie ik een 780 op v&a voor ~200 Euro voorbij komen

zoals deze, toevallig uit mijn woonplaats

Lijkt mij een betere deal dat zon heethoofd 290

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De heethoofd is inmiddels besteld ;-). Ik ben benieuwd of het een mooie verbetering is. Hij is in ieder geval kleiner dan mijn huidige HD7950 zag ik, dus dat is nooit erg. Wel heeft m'n voeding maar 2 X 6 pinnen, maar de verkoper heeft er een 6 -> 8-pins adapter bij gedaan.

Krijg hem hopelijk morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
:)
Welke is het geworden? een non-reference model?
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Deze aanbieding: V&A aangeboden: Asus R9290-4GD5

Ik zal mijn ervaringen posten.

De luidheid is koffiedik kijken, wie weet is het wel minder dan mijn 7950 Double Dissipation die erg luid kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 00:52
Zo'n 79xx DD was inderdaad ook de stilste niet. Zo'n reference model is in idle ook wel stil, alleen bij load niet.
Worst case scenario kun je er een gelid of accelero koeler (40-60 euro) op zetten en dan heb je alsnog een aardige deal.

Of gelijk voor zoiets gaan: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 15:32

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Die Sapphires zijn behoorlijk stil voor een 290. De references zijn wel echt behoorlijk luid onder het gamen. Zou ik echt een andere koeler op zetten anders gaat die over je 7950 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vandaag aan het inbouwen, maar helaas werkt hij niet met 2 X 6 pin. Ook met een verloopje van 6 pin naar 8 pin krijg ik hem niet goed. Nu met andere voeding aan het proberen. Wat een gedoe zeg :-P, alles er uit bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Inmiddels al een poosje een werkende R9 290. Toch vind ik hem wel erg lawaaiig. Zou er voor 200 euro nog iets vergelijkbaars te koop zijn qua prestaties die niet zo'n lawaai maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welke heb je? Eentje met allerlei mooie fannetjes, of "de stofzuiger", de reference koeler?

In het geval van dat eerste: Die horen gewoon "stil" te zijn, al zijn de Club3D's wel erg agressief qua koeling. En weet je zeker dat het je kaart is? Menig voeding maakt een vrij veel lawaai als je er een R9 290 aan hangt.

Als je een stofzuiger hebt gekocht, dan is het beste idee er een pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) op te knutselen, liefst ook met een fancontroller. Dat ding is op 5v onhoorbaar, maar dan koelt ie niet genoeg voor gaming. 7v is prima voor 95% van de games, en mijn Seasonic M12 komt daar luid en duidelijk boven uit. Pas op 12v begint ie te janken, maar is hij alsnog stiller dan een reference koeler.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb deze: pricewatch: Asus R9290-4GD5

Die videokaartkoeling heb ik ook naar gekeken, alleen werkt deze by default ook niet op de R9 series, en brengt het weinig restwaarde op.

De R9 290 varianten die van zichzelf al stil zijn zijn veelal te lang voor mijn Coolermaster 690 Advanced II.

Het is zeker weten mijn videokaart. Mijn voeding maakt geen lawaai en voor mijn processor heb ik een Tranquilo. Bovendien heb ik het met kast open ook duidelijk geconstateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, met een stofzuiger, en een beperkte lengte, zit je eigenlijk wel vast aan die Icy, en met de http://www.gelidsolutions...x.php?lid=1&cid=13&id=108 kun je 'm gewoon direct op je 290 schroeven. Het is even een uurtje prutsen, als je het netjes wilt doen met de RAM chippies, maar dan ben je wel klaar.

Of op zoek gaan naar een korte 290. De Gigabyte was behoorlijk kort, maar daar zijn niet heel veel van verkocht.

Een alternatief voor de 290 is er niet echt. GTX780's zijn trager, en ook best wel enorm, GTX970's zijn veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:04:
Tja, met een stofzuiger, en een beperkte lengte, zit je eigenlijk wel vast aan die Icy, en met de http://www.gelidsolutions...x.php?lid=1&cid=13&id=108 kun je 'm gewoon direct op je 290 schroeven. Het is even een uurtje prutsen, als je het netjes wilt doen met de RAM chippies, maar dan ben je wel klaar.

Of op zoek gaan naar een korte 290. De Gigabyte was behoorlijk kort, maar daar zijn niet heel veel van verkocht.

Een alternatief voor de 290 is er niet echt. GTX780's zijn trager, en ook best wel enorm, GTX970's zijn veel duurder.
Dank je voor je reactie. Dan hou ik die koeling een beetje in de gaten. Vind het nog wel wat duur, want je moet dan eerst die basisset van om en nabij de 45 incl verzending, en dan nog los een module van een tientje.

Maar voor rond de 200 is er blijkbaar geen alternatief in elk geval, ben blijkbaar een beetje verwend geraakt door die ex-miningkaarten qua prijs. Mijn HD7950 was de eerste videokaart die ik gewoon voor onder de 100 heb gekocht en waar ik nog veel games goed mee heb kunnen spelen. De bang for buck-factor ligt steeds lager wanneer het bedrag hoger wordt. Zo gigantisch verschil merk ik ook weer niet tussen mijn HD7950 en nu mijn R9 290, maar dat kan ook zijn omdat je de settings nu ook weer hoger zet, of door mijn processor (i5 2500).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De performance van een 290 is uit mijn hoofd iets van 50% beter dan die van een HD7950, dus dat moet je wel merken.

Rond de 200 euro is er echt geen alternatief, tenzij je iemand kan vinden die echt heel snel van zijn GTX970 af wil, maar dan is 200 euro echt op het spotgoedkope af.

Zelf vond ik die Icy niet zo heel duur, toen ik mijn 290 kocht waren 290's met echte koelers een stuk duurder, waardoor een Icy erop zette alsnog goedkoper is. En eigenlijk is dat nog steeds wel het geval.

Wat je trouwens ook nog kan doen is de koelpasta vervangen voor betere pasta. De standaard pasta is een enorme kwak van die witte koelprut. als je dat vervangt voor een drupje goede pasta scheelt dat ook al behoorlijk wat. Ook kun je dan, als de koeler er toch af is, de boel eens goed uitblazen. Neem trouwens wel een niet-geleidende koelprut, dus geen AS-5, maar bijv. MX-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik ga dat koelpasta vervangen maar eens doen. Ik lees daar heel veel positieve resultaten over. Met mijn HD7950 heb ik dat ook gedaan, maar daar merkte ik geen duidelijk verschil. Maar als je het goed doet kan het ook niet echt kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Inmiddels toch even een kick.

Ik heb mijn R9 290 verkocht vanwege het lawaai en de prijsval die er aan zat te komen. Nu zit ik een beetje semi-passief rond te kijken op een andere. Ik heb 3 monitors, maar omdat ze verschillende DPI hebben zal ik niet heel vaak op 3 schermen gamen. Ik heb ergens anders echter nog een scherm die wel kloppend is, waardoor als het een beetje draait het af en toe weleens leuk zou vinden om op 3 schermen te gamen.

Wat zou weer voor 200,- nu een beetje goede optie zijn? Ik mik nu voornamelijk een beetje op een GTX 970, maar ik vind dat ze nog wel iets mogen dalen tweedehands. een AMD 480 is net weer wat duurder en ook slecht leverbaar, daarnaast heb ik liever tweedehands, ivm waardekeldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Voor 3 schermen wil je eigenlijk geen 970, wat dacht je van een 2e hands 390(X)?
https://tweakers.net/cate...lbRSpYGhoZKOiDKSCm2trYWAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Je kan ook anders naar gtx 970 kijken (€200)
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:02:
Voor 3 schermen wil je eigenlijk geen 970, wat dacht je van een 2e hands 390(X)?
https://tweakers.net/cate...lbRSpYGhoZKOiDKSCm2trYWAA
Als die beter is, waarom is deze dan dezelfde prijs danwel goedkoper dan de GTX 970?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:34
290x non referencecooler moet ik wel lukken voor dat geld. Maargoed, als je voor 200 een 390x kan vinden zou ik die kopen.

Ik heb destijds een Sapphire R9 290x Vapor-X gekocht waar ik nog echt heel blij mee ben.
Volgens mij was dat een van de (zo niet de) stilste 290x-en die er te koop waren destijds. Niet goedkoop, geloof dat ik er ruim 550 euro voor betaalt heb.

Hoewel het een stille variant is hoor je die evengoed met gamen onder full load.

Oplossing is geluid van je game wat harder zetten :P
Of een koptelefoon op je knarretje zetten 8)

[ Voor 64% gewijzigd door vosss op 27-07-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
MsG schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:47:
[...]
Als die beter is, waarom is deze dan dezelfde prijs danwel goedkoper dan de GTX 970?
Omdat bijna alle Nvidia's 2e hands (en nieuw) veel te duur worden verkocht.

De 390 is op de hogere resoluties al gauw 10% beter dan de 970, bijna gelijk aan de 980.

https://www.techpowerup.c...hire/R9_390_Nitro/23.html

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 27-07-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik van mijn oude werkgever een ge-RMA'de Asus HD7970 DirectCU II gekregen. Deze werkt helemaal perfect en heb hem voorzien van een DirectCU II Top bios (Core: 1000Mhz/ Mem: 1400Mhz) en meteen even UEFI proof gemaakt. Man wat is dat ding stil, zelfs onder load. Ik wist niet dat een videokaart zo stil kon zijn. Ik hou het hier wel mee uit, bij veel games die ik speel merk ik niet per se een verslechtering, ook omdat mijn R9 290 aldoor throttlede. Daarnaast is in veel gevallen mijn i5 2500 ook wel een bottleneck als ik de grafiekjes onder het gamen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Inmiddels weer even actueel. Heb uiteindelijk de 7970 nog weer verkocht voor een goed prijsje en zit ik nu op een HD6950 die iemand weer terug wil. Dus ik wil even iets definitiefs voorlopig. Alleen ik zie dat de R9 290 maar gestaag daalt en de GTX 970 vooral weer wat stijgt. Is er nog iets waarom ik beter even kan wachten qua tweedehands aankoop? Ik had gedacht dat met de komst van de RX480 en de GTX 1070 en 1080 de eerder genoemde opties sterker waren gedaald, maar dat valt me wat tegen. Budget ongeveer 150 - 200.

Pagina: 1